2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Castraties hoeven geen hechtingen omdat dat maar een erg klein sneetje is en gewoon dichtvalt.

Je DA klinkt nogal raar...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Medusa »

Veel succes, is altijd met een bang hartje afwachten hé.
Mijn twee poezen zijn ook al gehecht met oplosbare hechtingen die niet meer moesten verwijderd worden
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door sietsepiets »

Ik belde gisteren naar een (Franstalige, grr) DA hier en die zei dat ze het pas met 8 maanden wou doen, over 3 maanden dus. Ik vertelde haar dat ik niet wou dat hij begon te sproeien, maar ze zei dat ze dat toch niet voor 8 maanden doen. Eigenlijk was ze ook gewoon niet erg behulpzaam, dus denk ik een andere te contacteren. Gezien Oellie's bedplasverleden, heb ik geen zin in een sproeiertje :)

Wel een vraagje: hoe zie je of de balletjes "gedaald" zijn?
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Sharon304 »

Ik had natuurlijk een assistente aan de telefoon, niet de dierenarts zelf. Zij had het erover dat het met lichaamseigen materiaal dichtgemaakt werd, misschien wordt het dan wel niet gehecht, ik weet het niet.
Ze zullen vast wel weten wat ze doen, want we gaan naar deze dierenarts toe omdat het via het dierenasiel gaat, dus ik neem aan dat het asiel dan toch wel goede ervaringen met deze dierenarts zal hebben...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Admin »

@Sietsepiets

Je hoeft alleen op het gedrag te letten om het sproeien voor te zijn. Als hij rijgedrag gaat vertonen of flink vervelend wordt, wordt het tijd om te castreren. En natuurlijk als je hem naar buiten wil laten, want een ongewenst nestje is zo geproduceerd.
Ik zou hem met 6 maanden laten helpen, dan ben je vroeg genoeg mbt het sproeigedrag.

@Sharon304

Na castreren wordt het scrotum meestal niet gehecht. Er wordt een antibioticum in gespoten en de wond zal zich vanzelf sluiten. Kijk voor een fotoverslag van een castratie even op onze website.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Ayzha »

hallo,

sinds 3 jaar ben ik dierenarts assistente, en wij castreren en steriliseren meestal inderdaad als de katjes een maand of 6 zijn. Dit is absoluut niet te vroeg. Het zou inderdaad goed kunnen dat je manneke anders gaat sproeien maar ook dit weet je niet zeker, er zijn katers die hun hele leven niet binnen sproeien. De castratie van het manneke is maar een kleine ingreep, er komen geen hechtingen. Er wordt namelijk een knoopje gemaakt van zijn eigen materiaal;) het is dan meestal ook snel genezen en ze hebben er weinig last van. Het steriliseren duurt wat langen maar ook dit is geen hele grote ingreep, er komt een sneetje van ongeveer 5 cm. Meestal wordt de huid in 3 langen gehecht, ( buikwand, `vetlaag`en de huid) en ze lossen naar een paar weken vanzelf op. het is niet onverstandig om je poes met 6 maanden te laten helpen. Ik heb mijn Heilige birmaan wat later laten helpen omdat ik miss een nestje wou dit heb ik niet gedaan omdat de gevolgen van de krolsheid voor mij erg nadelig waren;-) en zij had cystes op haar eierstokken!

Veel succes ermee
Daphne89
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2010 23:33

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Daphne89 »

Hallo,

ik heb een vraag..
Misschien totaal iets anders dan wat hier nu
besproken word, maar ik wist niet waar ik het anders
moest plaatsen.

Ik heb een poes van 5,5 maand en een kater van 5 maanden.
De poes is nog niet krols geworden.
Maar gister ontdekte ik dat de kater op haar wou rijden.
Ik heb hem bij haar weggehaald omdat ik bang was dat
dat verkeerd was.

Maar klopt dat wel?
Kan ik ze hun gang laten gaan zolang ze nog niet krols is?
Kan ook gewoon dominantie zijn..
De balletjes van de kater zijn al wel ingedaald, dus al vruchtbaar.
We moeten nog een afspraak maken om hem te laten castreren.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

Groetjes, Daphne
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou hem zo snel mogelijk laten castreren!! Heeel erg snel!!!

Je kan ze best samen laten helpen hoor.
Dat is natuurlijk wel aangenamer voor hen en je maakt je maar 1 keer ongerust en moet maar 1 keer over en weer rijden.
Zeker niet luisteren als je DA zegt dat het nog te vroeg is! Zeg dat je desnoods naar een andere DA gaat, want hier heb je een nestje van voor je het weet!
De poes zal zo wel zwanger zijn voor je gemerkt hebt dat ze krols is.

Er zijn wel meer kittens voor 5 maand geholpen, en dat gaat goed. Mijn eigen katertje is ook op 5 maand geholpen omdat hij mijn meisje achterna begon te lopen (dus een statie minder ver dan de jouwe). Vanaf je tekenen van hormonen ziet kan je beter onmiddelijk ingrijpen, en dat is bij jou duidelijk het geval.
En je poesje is al bijna 6 maand dus, dat kan ook geen kwaad. ;-)

Hopelijk zijn je katjes er snel vanaf!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door JLC »

Goed advies van Valerie. Ik sluit me daarbij aan. Ik zou zo snel mogelijk een afspraak met de DA maken. Het kan zijn dat de poes nog niet zwanger is. Hou het goed in de gaten. Succes.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Peet »

Chevy is vanavond voor haar 2 enting geweest. Heb het nog eens na gevraagd. Omdat we het vorige keer over de poezenpil gehad hadden.
Maar gezegd dat ik daar toch eigenlijk niet voor ben.... en hun toch ook niet.

Dus nu afgesproken dat ze allebei met ongeveer 6 maanden geholpen gaan worden.
Chevy is nu 4 maanden. Dus eer het voorjaar is, en ze krols zou worden waarschijnlijk, is ze al ruim 6 maanden geweest.
En ik hou het gewoon goed in de gaten!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Ze kunnen gemakkelijk vanaf begin januari al krols worden hoor (dat zijn de eerste van het seizoen). Maar op 6 maand ben je er meestal wel op tijd bij.
Maar als het mannetje al duidelijk vruchtbaar is en zelfs al tot de daad overgaat, kan je er maar beter komaf mee maken om zeker te zijn. Je weet maar nooit he...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Peet »

Klopt, daarom houd ik het ook goed in de gaten, dat zei de da ook al.
Zodra je bij het mannetje balletjes ziet dan kunnen ze eraf.

Eigenlijk wel triest hoor... zomaar alles verwijderen. (weet dat het niet anders kan hoor, maar toch ;-) )
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Catfish »

Hou er wel rekening mee dat een kater na de castratie nog één succesvolle dekking kan doen, en dat tot 6 (!!) weken na de castratie!
Een poes is gelijk na de sterelisatie onvruchtbaar.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Peet »

Ja, dat wist ik inderdaad. Maar nooit verkeerd om het onder de aandacht te brengen hoor!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, het is vooral belangrijk in jullie situatie's omdat nogal wat mensen enkel de kater op 6 maand laten helpen en dan denken dat het voor de poes niet onmiddelijk hoeft. Maar niets is minder waar natuurlijk, want ze moet maar eens binnen de 6 weken krols worden, en bovendien doen krolse poezen echt al het mogelijke om naar buiten te geraken waar natuurlijk katers met hopen zijn. En geloof me, ze zitten er snel bij hoor!
Daarom is het belangrijk het poesje ook te laten helpen.
Bovendien ben je dan haar eerste krolsheid voor, wat ook altijd beter is voor haar lichaam (hormonen laten hun sporen na) en haar karakter. Daar blijven ze liever en speelser van.

Het is een fabeltje dat katten geslachtshormonen nodig zouden hebben om tot hun volwassen vorm uit te groeien. Dit zijn andere hormonen.
Bij mensen is dat wel gedeeltelijk afhankelijk van de geslachtshormonen, maar bij katten niet (enkel balletjes, maar dat is dan al zo bij castratie, en bij zwangerschap de melkproductie, maar dat zie je toch niet en is ook niet nodig).
Dit nog even terzijde, wie weet vraagt iemand zich dit af... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie