2 katten + 1 andere kat van verschillende vorige eigenaars

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ShukraAgrahayana
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2010 02:34

2 katten + 1 andere kat van verschillende vorige eigenaars

Bericht door ShukraAgrahayana »

Mijn kat Luca (1j) woonde nog maar een dikke maand bij mij op appartement - haar vorige baasjes verhuisden en mochten geen huisdieren meenemen.
Pucca en Figaro (0,5j -uit zelfde nest) konden ook niet mee met hun baasje bij de verhuis.

Nu ben ik samen met Luca vandaag ingetrokken bij mijn vriend, die net vandaag Pucca en Figaro heeft overgenomen van een vriendin. Dus we zitten hier met 3 katten uit 2 verschillende nesten en 2 verschillende appartementen.

Figaro is een heel bange kat, Pucca net heel spontaan en ook wel wat beschermend tegenover Figaro. Luca is heel schuw en blijft in/onder hoekjes zitten en begint te blazen en te grommen.
Als Pucca dichterbij komt (ik denk om "vriendjes te worden") dan valt Luca aan.

Bestaan er methodes om katten bevriend te laten worden?
Moeten wij ingrijpen bij conflicten of niet? (zijn al 2x mekaar in de haren gevlogen en toen heeft mijn vriend Luca meteen weggepakt en verder gezet)

Hopelijk volgt er raad want ik heb zelf nog niet veel ervaring met katten en nu heb ik er 3 :)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 katten + 1 andere kat van VERSCHILLENDE vorige eigenaa

Bericht door MarjanR »

Lees even verder op het forum, daar kun je heel veel opsteken.

Laat de beestjes even aan elkaar en aan jullie en aan het huis wennen.
Dit kan best nog heel lang duren, want er zijn verschillende zaken waar ze aan moeten wennen.

Ingrijpen?
Ik weet niet, ik denk dat je het niet moet doen.
Je zou wel het ene katje 'snachts even apart kunnen zetten zodat ze even rust krijgt.
Het liefste dat zij de grootste ruimte krijgt, en de twee vriendjes de kleinste ruimte.
Die hebben elkaar tenminste, dan kan de andere kat het huis even eigen maken.

Fijn dat jullie de beestjes hebben opgevangen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 katten + 1 andere kat van VERSCHILLENDE vorige eigenaa

Bericht door castratenkoor »

Er zijn inderdaad al diverse topics over dit onderwerp met veel goede adviezen.
Succes gewenst.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 katten + 1 andere kat van VERSCHILLENDE vorige eigenaa

Bericht door Adriana »

ShukraAgrahayana schreef: Bestaan er methodes om katten bevriend te laten worden?
Moeten wij ingrijpen bij conflicten of niet? (zijn al 2x mekaar in de haren gevlogen en toen heeft mijn vriend Luca meteen weggepakt en verder gezet)

Hopelijk volgt er raad want ik heb zelf nog niet veel ervaring met katten en nu heb ik er 3 :)
welkom ;-) op het Forum en jij hebt erg veel bij te lezen. je bent hier aan het goede adres en je zult in de diverse topics al veel tips en adviezen vinden.

ja er bestaan methodes en dat is niet het met elkaar laten uitvechten

eerst ruiken maar nog niet zien en dan voorzichtig opbouwen en kijken wat de reacties zijn. de meest dominante moet de rest gaan accepteren en ze moeten naar elkaar gaan ruiken.
goed dat je vriend ze uit elkaar heeft gehaald. het begin is erg belangrijk en als er daar zaken goed fout gaan dan heb je nog meer zorg en geduld nodig om het recht te breien.
hebben jullie voldoende bakken? regel is 1 meer dan het aantal op verschillende plaatsen. hebben jullie gedacht aan feliwayverdamper, valeriaan en/of Telizen of destress als de spanningen hoog oplopen?
rechts boven zit een zoekfunctie en als je daar een kreet intoetst rollen de berichten met info over je scherm..
heel veel succes en we lezen jullie wel weer!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 katten + 1 andere kat van VERSCHILLENDE vorige eigenaa

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, je moet ze uit elkaar halen tot de dominante kat een beetje op haar gemak is. Dan heel stillaan opbouwen en beginnen met geuren uitwisselen.
Als ze uiteindelijk bij elkaar komen, mag ze niet aanvallen, wel grommen en blazen of meppen zonder nagels.
Als ze mept zonder roepen is het spelen en mag je zeker niet ingrijpen. Eigenlijk nooit tenzij er gewonden kunnen vallen en het dus echt vechten met krijsen is. Daarom mag je de oudste ook niet laten aanvallen. Gewoon wat meppen en blazen, is dominantiebepaling en mag je zeker niet onderbreken want dan komen ze er nooit uit.

Ze zijn allemaal nog erg jong, dus geef het wat tijd, niets dwingen en zoveel mogelijk zelf het tempo laten betalen. Ze zullen er wel aan wennen. Maar verwacht niet dat dat binnen de maand in orde is. Dat kan, maar het kan ook veel langer duren.

Lees eens rond hier op het forum, je zal vast veel herkennen en zo zelf je ideale strategie kunnen samenstellen. Elke kat is anders en wij zien ze niet he ;-)

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 katten + 1 andere kat van VERSCHILLENDE vorige eigenaa

Bericht door MarjanR »

Adriana, Valerie,
Hebben jullie het er nou over dat de katten continue van elkaar gescheiden moeten blijven?
Niet alleen 'snachts maar ook als ShukraAgrahayana (even copy/paste hoor... moeilijke naam :lol:) erbij zijn?

Ik vind de tip van Adriana zeker aan te bevelen, om wat rustgevers voor de katten in huis te halen.
Dat helpt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 katten + 1 andere kat van VERSCHILLENDE vorige eigenaa

Bericht door pearlsofpassion »

Voor een week of zo wel ja. Het is voor beide een nieuwe omgeving. Ze moeten eerst wat rustig worden voor een introductie kan gebeuren. Ik zou in deze situatie met een aggressieve kat niets overhaasten. Als er enkel wat geblazen wordt is er niets aan de hand en kunnen ze in dezelfde kamer blijven als de mensen erbij zijn. Maar als er eentje aanvalt is ze daar duidelijk nog niet klaar vooor....
Rustig aan doen, je merkt vanzelf wel waar ze wanneer klaar voor zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 katten + 1 andere kat van verschillende vorige eigenaa

Bericht door MarjanR »

Oh, ok.
Ik heb nooit een aggresieve kat in huis gehad, dus weer wat geleerd :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie