Hardnekkige niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Ronald1968
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2010 13:09

Hardnekkige niesziekte

Bericht door Ronald1968 »

Zo'n twee maanden geleden heb ik een kat die mij buiten liep, en achtena werd gezeten en geslagen door jeugd uit de buurt opgevangen en in huis genomen.

Op een gegeven moment zat hij te niezen en kwam er snot uit zijn neus. Ben hier al een aantal keren voor naar de dierenarts geweest maar niks helpt.

Wie weet er raad,
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hardnekkige niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Niesziekte kan chronisch worden. Vraag de dierenarts om raad zou ik adviseren.
Lief dat je je over de verschoppeling ontfermd hebt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Ronald1968
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2010 13:09

Re: hardnekkige niesziekte

Bericht door Ronald1968 »

Ik ben inmiddels drie keer naar de dierenarts geweest. De kat heeft 2 keer een pillenkuur gehad en vorige week een injectie.

Nou ging het in eerste instantie een stuk beter, maar sinds gisteren zit hij weer te niezen. Verder komt hij gezond over.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: hardnekkige niesziekte

Bericht door ]-marjolein-[ »

Heb je ook neusdruppels (rhinigenta) gehad? In combi met de juiste AB-kuur helpen die vaak erg goed.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Ronald1968
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2010 13:09

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door Ronald1968 »

Even een update,

Afgelopen dinsdag voor een second opion naar een andere dierenarts geweest, dit op advies van de dierenbescherming, waar ik goede contacten hebt.

Pino, gaat aan een nieuw antibiotica kuur beginnen (2 keer daags Clavibactin 20 Mg). Deze moet ze vervolgens 2 weken innemen, vervolgens als de kuur aanslaat, zou ze in totaal 6 weken de kuur moeten volgen.

Tevens, zei de dierenarts, dat mocht de kuur niet aanslaan. Dat ze dan vervolgens een monster van het "snot" zou maken, en dit zou opsturen naar een lab. zodat ze kunnen zien om welke bacterie het gaat, en vervolgens een behandelplan kunnen gaan opstellen.

Hoewel het chronisch niesziekte betreft, wil dit volgens de dierenarts niet zeggen, dat het altijd onbehandelbaar is.

Hopen maar nu,dat de kuur aanslaat.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door jennli »

Klinkt verstandig.
Onze Jagger heeft ook chronische niesziekte, maar dit uit zich alleen maar in snel vieze oogjes en regelmatig genies. Hij heeft geen koorts, speelt, eet goed, drinkt goed. Wij hebben zowat alle ab geprobeert die er is voor niesziekte. Zijn klachten zijn nu beheersbaar en acceptabel, want hij lijkt er geen last van te hebben. Wel moeten we dagelijks zijn oogjes schoonmaken en zalven. Dit vindt hij gelukkig geen enkel probleem. We hebben een nauw contact met onze da die hem regelmatig ziet. Hij heeft zelf ook een kat uit het asiel gehad met chronische niesziekte en deze kat is ook heel oud geworden. Misschien dat het bij jouw kat ook wel nooit helemaal weg zal gaan, maar het wel beheersbaar blijft. Is hij wel makkelijk met het innemen van pillen? Verschillende ab zijn ook in prikvorm te krijgen. Deze zijn wel een stuk duurder, maar je weet wel zeker dat je kat het benodigde binnen krijgt. Onze Saartje vermorzelde namelijk haar pilletjes en kreeg vervolgens niet voldoende medicatie binnen, waardoor ze in de eerste instantie moeilijk van haar niesziekte af kwam.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door Anne »

Ik weet er niet veel van af maar ik vind het echt toppie dat jullie je over een poes met een chronische niesziekte hebben ontfermd :eclap:

Veel beterschap natuurlijk!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vrees dat ons Kleintje ook chronische niesziekte heeft. :???:
Ze heeft heel regelmatig wat ik een verkoudheidje noem. Ze heeft het de laatste jaren meer dan vroeger. Vroeger was het tweemaal per jaar voor een weekje, nu is het minstens om de 2 maanden dat ze er een dikke week last van heeft.
Ze heeft heel vaak een beetje loopogen, maar niet echt veel, gewoon wat bruin dat eruit loopt. Ze heeft in het voorbije jaar wel al 2-maal een ontstekingske gehad in haar oog. Het eerste was echter niet zo duidelijk (enkel kleine verdikking van het 3e ooglid, niet te zien zonder het oog open te trekken, we waren per toeval bij de DA want anders had ik het wss niet gemerkt. Dus het kan zijn dat het vroeger ongemerkt is gebleven.
Ze niest dan ook, een paar keer per dag, maar niet te hele tijd door. Snot heb ik nog nooit iets van gemerkt.
Tis maar omdat het de laatste tijd veel meer voorkomt dat ik aan chronische niesziekte denk. Denken jullie dat het dat kan zijn? Ze niest eigenlijk nooit genoeg en haar tranen in de ogen is echt weinig, te weinig om ervoor naar de DA te lopen om AB vind ik zelf. Het is ook steeds na een dikke week over.

Maar wat ik eigenlijk echt wil vragen is: ik heb de indruk dat het sinds 2 jaar (sinds ik verhuist ben, samen gaan wonen) erger is dan vroeger. Ze komt minder buiten dan ervoor dus daar ligt het ook niet aan. Sinds 2 jaar hebben we haar terug in laten enten want mijn ouders vonden dat niet nodig :roll: . Zou het kunnen dat als ze chronische niesziekte heeft, het door de inentingen erger wordt? En heeft een inenting auberhaubt nog zin als ze chronisch is?
Het kan natuurlijk zijn dat het door de leeftijd is dat ze er nu meer last van heeft, of van de stress (eerst verhuis, buurtkater en later Cuzco). Maar ik vind het wel opmerkelijk dat het sinds we ze inenten erger is...
Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? Iemand een idee of ze chronische niesziekte kan heeft, en of we nog moeten inenten of niet.
Ik weet dat ik het best aan de DA vraag en dat ben ik ook wel van plan, maar ik weet dat zij gewoon zegt dat we moeten blijven inenten. Ik zou graag jullie mening daaromtrend horen.

Bedankt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door swiffer »

ik ben geen dierenarts, maar wij hebben ooit een kitten uit het asiel gehaald, het was erg mager en iet echt mooi, maar ik neem het altijd op voor de zwaksten, ik heb het geprobeerd. Na een week begon het poesje te niezen en te snotteren, ze heeft antibiotica gekregen en het ging over. De tijd voor de inentingen was gekomen, maar na een paar dagen begon ze terug teniezen en te snotteren en kreeg ze tranende ogen, niets dat hielp, ik was er kapot van toen ze haar laatste zuchtje uitblies in mijn armen, ik zal het nooit vergeten, een poesje van 15 weken moest gaan na een onbegonnen strijd Onze dierenarts van vroeger zei dat het niets te maken had met de inenting, maar onze huidige dierenarts zei het tegenovergestelde. Het poesje had waarschijnlijk de ziekte in zich, en met de spuit werd het in kleine mate ingespoten, dus voor mij is het duidelijk, het is heel gevaarlijk een inenting te geven, had ik het maar geweten.....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, swiffer, maar het gaat hier wel beide over volwassen katten en niet over ziekte ten tijde van de inenting, maar gewoon inenten terwijl chronische niesziekte, zonder dat ze op hetzelfde moment symptomen moet vertonen. :-)
Het is geweten dat je een ziek kitten nooit mag inenten. En na AB moet je nog wel een paar weken wachten eer je ze genezen kan verklaren.

Het spijt me voor je dat je zo vroeg een kitten hebt moeten laten gaan voor zoiets stom!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door ]-marjolein-[ »

@ Valerie: je zou bij je da eens kunnen vragen of ze dode entstof hebben. Laat je niet zomaar afschepen omdat ze het 'raar' vinden, sommige da's zijn er niet zo van. Maar Wibi hier heeft het ook, en omdat ik natuurlijk dagelijks wat mee kan nemen vanuit de praktijk wil ik hem toch zoveel mogelijk beschermen omdat hij al wat zwakker is. De vorige eigenaren entten hem ook gewoon en juist dan werd ie elke keer ziek, ging het niet over en werd het nog erger. Toen hij bij mij kwam heb ik hem 1 keer met dode entstof ipv normaal verzwakte entstof geent en tot nu toe heeft hij vrijwel geen last meer. Af en toe wat snotteren, en als ik dan direct begin met Rhinigenta drops is het met 2 dagen helemaal over.
@ Swiffer: wat erg, een kitten van 15 weken door zoiets, stomme da. Een zieke kat moet je inderdaad nooit enten.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door Admin »

Op onze website staat meer beschreven over Bordetella (niesziekte bij de geënte kat) en Interferonbehandelingen. Wellicht dat je daar iets aan hebt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door jennli »

Jagger heeft het btw van het Herpesvirus. Elk beetje stress kan een trigger zijn, maar momenteel gaat het gelukkig heel goed met hem. Niest een aantal keren per dag en moet geregeld, maar zelfs niet dagelijks zijn oogjes schoonmaken en van zalf voorzien. Blijkbaar hebben onze andere katten genoeg weerstand, want zij vertonen gelukkig geen symptomen van de niesziekte (meer).

Het is inderdaad wel een goed idee uit te laten zoeken welk virus de veroorzaker van de niesziekte bij jouw kat is, zodat daar de behandeling op afgestemd wordt.

Bedankt voor tweede link admin. als ik weer bij de dierenarts kom ga ik het eens met hem bespreken. Op dit moment lijkt Jagger zo weinig last van zijn klachten te hebben dat ik hem de stress van weer naar de dierenarts eventjes bespaar.
(Surf per ongeluk mee op het topic van iemand anders ... oeps :oops: Maar goed. We leren van elkaars vragen natuurlijk)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Heel erg bedankt allemaal! :-)
Het is mij duidelijk dat het aangewezen is om haar nog steeds te blijven enten.

Ik zie in dat het mss beter is om haar met dode entstof te enten, ik veronderstel dat dat duurder is? Ik weet echter niet of dat een verschil zou maken omdat ik nog niet gemerkt heb dat ze ziek wordt nà de inenting... Ze wordt regelmatig wat niezerig, maar niet speciaal nadat ze ingeënt is.

Ik veronderstel dat ze de niesziekte heeft opgelopen in de jaren dat ze niet ingeënt was. En pas op haar 4e heeft ze uiteindelijk haar intentingen goed gehad, en sindsdien jaarlijks. (moet deze maand weer). Omdat ze het dus blijft hebben en zelfs meer dan ervoor, dacht ik dus aan chronische niesziekte. Haar symptomen zijn echter heel erg mild als ik het zo bekijk. Ze heeft wat traanoogjes, maar nooit zo dat je typisch ziet van niesziekte patiënten. Mss heeft ze gewoon lichtjes gevoelige oogjes en traant ze gewoon wat meer. Maar ik moet ze zelden uitkuisen, ze houdt ze zelf proper en het loopt er dus ook niet uit. Je ziet gewoon een beetje bruin in haar ooghoeken. Ze niest dan ook wel eens, maar dus echt weinig! Ik kan nooit duidelijk zeggen, nu is het over of minder of zo. Ze niest echt weinig. Het valt dus onder de milde verkoudheid zoals het op de site beschreven staat.
Ik maak me er dan ook nog niet te veel zorgen in, maar ik wil het haar natuurlijk zoveel mogelijk besparen. Het stemt mij natuurlijk ook niet blij dat ze er mss heel haar leven last van gaat hebben, en als het dan wel erger wordt naarmate ze ouder wordt... Ze is nog maar 6 he!
Dus als we er nu wel iets aan zouden kunnen doen waardoor ze er vanaf geraakt, is dat heel goed, maar zoals het nu is ga ik niet de hele tijd naar de DA lopen om AB. Als ze dan eens echt AB nodig heeft dan heb je problemen door het vele gebruik. Nu kan ze het nog perfect zelf overwinnen.
Ik zal het er met de DA eens over hebben, en haar zeker blijven enten.

Heel erg bedankt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Hardnekkige niesziekte

Bericht door swiffer »

ik wens je heel maar dan ook superveel succes
swiffer
Plaats reactie