Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door Poessjie »

Onze poes Tijgertje is een hele speciale. Ik heb hier op het forum al eerder verteld dat ze bij mijn broer vandaan komt waar ze veel door de andere katten en hond werd gepest. Daardoor is ze heel erg op zichzelf, maar trekt ze gelukkig wel heel erg naar ons toe. Ze ligt graag bij ons op de schoot, totdat er (voor haar) vreemden komen, dan is ze in geen velden of wegen te bekennen.

Ze heeft echter nog een vervelend iets. Mijn broer vertelde me al dat het haast onmogelijk is, om haar zo'n anti vlooien pipetje toe te dienen. Als ze het pipetje al ruikt, zie je haar een paar uur niet meer terug. Vorige keer dat ik het pipetje toediende, moest ik haar stevig vasthouden en als resultaat had ik een flinke wond op mijn hand. Toen ik haar losliet, rende ze zo hard weg, dat ze mijn hand open haalde. Ik moest zelfs naar de huisarts toe, omdat het niet dicht ging.

Is er een alternatief voor die pipetjes (Frontline en andere merken)? Of hebben jullie tips hoe ik zo'n pipetje kan toedienen?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door MarjanR »

Oei, zelfs een pipetje is al een gevecht?
Een echte tijger dus.

Ik heb geen idee hoe je dat anders zou kunnen doen?
Ik deed het bij Puk altijd als ze haar eten kreeg, dan had ze het niet zo door.
Tenminste, voor de helft van het pipetje.
Dan duurde het weer een uur voordat ze weer tevoorschijn kwam... en dan deed ik precies het zelfde.
Ik moest ook dagen lang van te voren het pipetje klaar leggen, totdat ze dacht dat ik het vergeten was. En dan eten... pets, spuit, volgend spuiten.... en dan maar hopen dat je zoveel mogelijk in d'r nekkie kreeg.

Ik weet het anders ook niet.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door Poessjie »

Dat is misschien wel een goed idee!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door Ilone »

Doe je het trouwens alleen, of met z'n 2?
Alleen is het erg moeilijk. ALs je met 2 personen bent, kan 1 de kat vasthouden en evt een scheiding in het haar in de nek maken, en dan kan de ander het pipetje leegknijpen.
Werkt veel sneller, effectiever, en is minder stressvol voor de kat ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door Poessjie »

Zo hadden we het vorige keer gedaan, met zijn 2-en dus.

Op het moment dat je het pipetje open maakt is ze weg.

Zodra je haar vastpakt en het pipetje openmaakt breekt de paniek uit. Met vorige keer een flinke snee als gevolg.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door Lovecat »

misschien het pipetje op een andere plek dan waar de kat is openmaken en het uit het zicht houden en dan ZOEF-verrassingsact in een keer in de nek druppen?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door MarjanR »

Tja, ik heb ook maar twee handjes tot m'n beschikking.
Ik had de pipet al open en gaf toen eten.
Even een "kroeltje" (scheiding maken), langzaam pipet erbij (over haar staart langs zodat ze het niet ziet), en dan zo snel mogelijk leeg drukken.
En ja... meerennen en maar blijven knijpen in dat ding (oh, ik moest ook iedere keer zo lachen als ik zo aan het stoeien was. Ze moesten me eens zien...hahaha)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door pearlsofpassion »

Wel vreemd, het is naat mijn weten de minst stressvolle en diervriendelijkste manier van ontvlooien....
Ik had vroeger spray, en dàt was pas een gevecht! Bij de pipetjes durven ze al eens morren, maar zeker niet vechten... Maar jouw tijger is duidelijk een ander geval....

Als ze echt vecht, zou ik het niet weten behalve haar eerst zo vast te nemen dat ze niet kan aanvallen (voorpoten tussen de vingers en met de rest van het hand haar op de schoot tegen de buik aan drukken) dan moet jij je nog enkel om haar tanden en het pipetjes zorgen maken... Zou deden wij vroeger bij de kater pilletje toedienen...
Het komt het vertrouwen natuurlijk niet ten goede....maar als het echt moet... Tanden bijten en doordoen, als je twijfelt kan ze wel aanvallen....

((Ik weet ook nog wel radicalere oplossingen, maar die durf ik hier niet neer te schrijven, heb ik dus ook nooooit zelf toegepast en zou ik enkel in uitzonderlijke noodgevallen (als al de rest niet werkt en ze vergeven zit van de vlooien) durven toepassen...))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door Poessjie »

Ik denk in elk geval dat ze vlooien heeft. Al komt ze weinig of niet in aanraking met andere katten. Ze is als de dood voor andere dieren. Het komt wel eens voor dat er 's nachts een enorm gekrakeel is. Dan sprint ze naar binnen, piest op de deurmat en staat te blazen bij het kattenluikje. Eén keer heb ik ook daadwerkelijk een andere kat gezien, die stond redelijk rustig op een afstand te kijken. Het blijft een apart geval die Tijgertje (deze naam had ze al).

Ze is voor ons echter heel lief. Ik zit vandaag thuis te werken, ze ligt bijna de hele middag al op mijn schoot te knorren.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door pearlsofpassion »

Spijtig dan dat je haar zoiets moet aandoen...

Probeer het eens tijdens het eten, en doe handschoenen aan zodat ze je niet kan verwonden. Dan zit je daar toch al niet over in en kan je snel doordoen. Het is natuurlijk wel moeilijk om het haar opzij te doen zonder dat ze al op haar paard zit, en je moet het eigenlijk op 2 verschillende plaatsen doen...
In een hoekje zal wss ook niet helpen....
Ik vind het heel spijtig voor jou en voor haar.
Maar als je het net gedaan hebt, blijft ze dan boos op jullie, of is ze gewoon erg bang? Als ze gewoon bang is doe je er je relatie wss nog niet zoveel kwaad mee als je haar dwingt dan als ze er boos van wordt. Mss dat ze na een tijdje merkt dat het helemaal niet zo erg is als ze rustig blijft.
Ik weet dat dat wss onmogelijk is, maar moest het toch gaan zou je haar beter na het toedienen nog even vasthouden en aaien, kalmeren en eens ze wat kalmer is stillaan loslaten. Ik probeer mijn katten nooit in angst te laten gaan en meestal blijven ze dan na het aaien nog wat zitten en zijn ze vergeten dat ze zo bang waren. Positieve noot eindigen...
Maar als ze echt in paniek is gaat dat natuurlijk niet... Dan kan je haar wss ook niet belonen achteraf, en dat maakt de aanvaarding van haar kant ook een stuk moeilijker... Als ze er echt heel bang van is kan het maar beter zo snel mogelijk gedaan zijn.

Het is natuurlijk ook maar iets dat maar eens in de maand gedaan moet worden, dat valt eigenlijk nog wel redelijk mee... :icon_shifty: :???:

Ik hoop dat je een manier vind om haar te behandelen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door MarjanR »

Eens in de maand?
Lijkt met niet hoor Valerie, eens in de drie maanden is het gelukkig maar.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door Poessjie »

Ik heb ze net eten gegeven. Je weet wel zo'n zakje met "vlees" waar ze echt dol op is. Als ik haar tijdens het eten in de nek kriebel, dan kijkt ze om. Normaal gesproken laat ik haar met rust als ze aan het eten is.

Ik heb het pipetje zo goed als leeg geknepen in haar nek. Maar hoe weet ik nu of het ook goed gegaan is?

Er zit nog een beetje in, dat probeer ik straks of anders morgen te gebruiken.

Hoe vaak moet je zo'n Frontline eigenlijk gebruiken? Op de verpakking staat (dacht ik) eens in de 3 maanden.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er ook iets als een pilletje tegen vlooien zou bestaan. De ontwormingspilletjes vermalen we onder het eten en dat eet ze zonder problemen op (hebben we daar in elk geval een mazzeltje mee).
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door MarjanR »

Je hebt het helemaal goed gedaan.
Perfect!!!
Dat hele kleine beetje zal ze niet missen.
En inderdaad kijk goed op de verpakking.
Het is doorgaans 1x in de drie maanden.

Ik zelf heb nooit wat gehoord over pilletjes tegen vlooien.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, het is je dan toch gelukt?
Als het allemaal goed in haar nek zit is het in orde, ookal blijft er een klein beetje achter...

Je moet zeker de aanwijzing op de verpakking volgen, maar bij mij staat er toch om de maand... Mss verschillende uitgaven? Je kan het ook enkel doen als je iets merkt... Ik doe het ook niet maandelijks, wacht steeds wel iets langer en ik heb er drie en ze lopen buiten, dus bij jou heb je een stuk minder risico...
Ontvlooiingpilletjes heb ik nog niet van gehoord, maar je kan wel een spuit halen bij de DA. Maar dat is wss nog erger ;-) (weet het zeker van honden, niet helemaal zeker dat ze het voor katten ook hebben...)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief voor Frontline of vergelijkbaar?

Bericht door castratenkoor »

Bij mijn oudste kat Sjaak was dat ook altijd een crime zo'n pipetje. Ik deed het als hij diep lag te slapen.
Gelukkig de afgelopen jaren geen vlooien meer, ook niet na de aanschaf van nieuw kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie