Let op met vlooienmiddelen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Let op met vlooienmiddelen

Bericht door Admin »

Gevaarlijk vlooienmiddel
Door dierenarts Marcel de Kruijff

Aan elk medicijn kleven bijwerkingen. Daarom zit er bij een medicijn altijd een bijsluiter. Deze vertelt mensen waar ze op moeten letten bij het gebruik van een bepaald product en wat zij moeten doen wanneer er ongewenste effecten optreden. Helaas houdt niet elke fabrikant zich aan de regels.

Wimpie, een jonge Europese korthaar, komt vandaag op consult. Hij zit onder de vlooien en zijn baasje heeft al heel wat pogingen gedaan om daar vanaf te komen.
‘Wimpie zit onder de vlooien. Ik heb al een vlooienbanden, vlooienshampoo en vlooienpoeder gebruikt maar niks helpt. Nu zag ik bij de drogist een pipet voor in de nek. Ik heb dat gisteren opgedaan en een paar uur later zat er geen pit meer in Wimpie.’
Wimpie ligt er als een slappe zak bij. Zijn derde ooglid zit als een half dichtgeslagen gordijn voor zijn ogen.

‘Heeft hij nog wel gegeten en gedronken?’
‘Eten doet hij niet meer. Drinken alleen uit een spuitje.’
‘Hoeveel tijd heeft er tussen de toediening verschillende vlooienmiddelen gezeten?’
‘Ik heb steeds een maand aangehouden omdat er op de verpakking stond dat het de kat een maand van de vlooien af zou helpen.’
‘Prima, want als verschillende vlooienmiddelen te snel achter elkaar toegediend worden kunnen we dergelijke verschijnselen krijgen. Een maand wachttijd is echter prima. Heeft u misschien de verpakking van de druppels mee?’
‘Ja, die heb ik hier. De assistente had al gezegd dat ik de verpakking mee moest nemen.’
‘Perfect.’
Als ik de verpakking overhandig krijg, blijkt het niet meer dan een kartonnen kaart met daarop twee kleine pipetjes. Meer tekst dan vlooienmiddel voor de kat staat er niet op. Ook is er geen bijsluiter! Zelfs op het hoofdkantoor van de drogisterij kon niemand vertellen wat er voor werkzame stof in de pipetten zit.

‘Levensgevaarlijk, want het is totaal onduidelijk wat voor stof er in de pipetten zit. Als er bijwerkingen zijn weten we dus nooit voor welke stof de kat gevoelig is en hoe we de bijwerkingen kunnen stoppen!’

Wimpie hebben we symptomatisch behandeld. Dat wil zeggen dat we door middel van een infuus vocht hebben toegediend en met een spuitje hebben gevoed. Door middel van wassen hebben we het resterende vlooienmiddel uit zijn vacht gewassen. Langzaam ging het weer beter met hem.


Bron
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Let op met vlooienmiddelen

Bericht door Mariejose »

Als de kat en poes niet meer buiten komt,en ze is geholpen tegen vlooien krijg ze die dan niet meer.Mijn katten zijn nu 3 maanden en hebben 'n maandag stronghold gekregen van de da in december weer een keer.Ik heb ook heel het huis gespoten voor tegen de vlooien en vlooien larven.
Mariejose
vampaholic
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2010 17:38
Locatie: almere-stad

Re: Let op met vlooienmiddelen

Bericht door vampaholic »

oke...wierd maar bij de drogist?? oke...ik wist niet dat ze vlooien zooi verkochten bij de drogist nja nu weet ik wel gelijk dat k daat geen vlooien psul tegen de kat met gaan kopen...

(frontline werkt btw ook niet en is nog het duurste ook het is dan wel niet slecht vor de kat/ hond maar tog en advantix of hoe je het ook schrijf dat is volgens mij wel alleenmaar voor de hond maar dat verbrand de parasiten levend...hmm of ik dat nou op m,n dier zou willen smeren ik denk het niet mja....)

soms heb je helaas dat slechte spul... het gaat nu wel weer super met wimpie???(A)
hondjes hebben baasjes
katten hebben slaafjes

groetjes slaafje van 2 cutie pie's
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Let op met vlooienmiddelen

Bericht door Mariejose »

Ik heb het van de dierenarts en dat moet denk ik elke maand of niet soms.Ik heb nog niet z'n ervaring mee katten.Ik heb altijd een hond gehad en die kreeg ook dat spul in zijn nek dat was voor vlooien en teken.En nu hebben de katten het ook gehad maar dan voor vlooien en oormijt.En ik moet zeggen dat het helpt want ze krabben nu nog maar heel weinig.Dus ik hoop dat ik ze zo vlooi vrij krijg. anders kan ik ze altijd nog in :bad:doen (grapje)
Mariejose
ps met DA bedoel ik Dieren Arts en geen da drogist
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Let op met vlooienmiddelen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat de vorige spreker reageerde op het artikel.

Kijk eens rond in de topics over vlooienmiddelen, daar staat echt veel in, en als je dan nog een vraag hebt, kan je je beter daar aansluiten. Dit is niet echt een topic om vragen in te stellen. Het is een mededelend topic van de Admin. ;-)

Bovendien heb ik je vraag niet echt goed begrepen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie