Zieke kitten, hoe te voeden?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal,

Charlie is een klein beetje ziek; hij heeft een snotneus, iets verhoging en met een stehoschoop hoorde we een klein rocheltje, verder niest hij veel is hij aan de diaree.
Nu is dit allemaal niet heel ernstig (denk ik?) en krijgt hij antibiotica, maar de diaree zit me een beetje dwars, omdat ik nu niet weet wat hij wel en niet eten kan. Ik geef hem op het moment zijn gewone brokjes, en whiskas junior vlees met dat sap. Catmilk heb ik wel, maar dat geef ik hem niet vanwege zijn diaree. Moet ik wat anders aanschaffen om hem sneller beter te maken?

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Ilone »

Ben je al bij de DA geweest met Charlie?
Vind het een beetje klinken als niesziekte.
Wie weet is het gewoon een koutje, maar toch..
Ik zou inderdaad ander voer gaan kiezen. En dan tóch een premium merk en daar de sensitive van.
Maar misschien dat iemand anders hier wat weet? Ik ben niet zo geweldig thuis op de voersoorten...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat is niesziekte he, maar ik weet niet echt hoe ze dat behandelen.

Ik zou ook wat ander voer proberen. Welk merk brokken geef je? Kijk hier eens rond in voedertopics en kijk eens op Zooplus om te kiezen. Daar vind je goedkoper goed voer. Whiskas bevat veel granen en geeft daardoor snel diaree, je moet dus iets vinden waarvan de granen zeker niet op de eerste plaats in de ingrediëntenlijst staan. Mais ook niet he... :-)
Je kan hem ook een beetje vers vlees geven, maar dat moet stillaan opbouwen als hij buikloop heeft. Ook hierover kan je veel tips vinden hier op het forum. Zo kan hij tenminste goed aansterken, want als zo'n jong kittentje zo ziek is (niesziekte is wel degelijk erg ernstig bij zo jonge katjes) en dan nog last heeft met de spijsvertering, dat vind ik wel verontrustend....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Spookysil »

Help! nu maak ik me zorgen! Bij het asiel waar ik hem vandaan heb hebben ze me antibiotica meegegeven, is dat voldoende bij niesziekte?
Ik geef hem dit merk: Franks pro gold.
Volgens mij is hij ook ingeent tegen niesziekte, maar dat weet ik niet zeker
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Adriana »

we hebben sinds kort twee kleuters waarvan de stofwisseling hemelsbreed verschilt.
de ene eet het liefst brokjes en de ander moet veel natvoer. en één van de twee neigt naar stinkende diarree af en toe, die kan waarschijnlijk niet al te veel eiwit aan..
wat hier erg goed werkt is Sanabelle sensitive, Royal Canin sensible 33 en Almo kitten en daar gaan dan per kat 2 stuks Sanabelle urinary bij tegen mogelijk blaasgruis en om de twee dagen vingerhoed vol rauw lamsvlees. per kitten. dat voer ik door elkaar en dan is het binnen een etmaal weer in orde.. reukloos en mooi soepel.
de dierenarts heeft Royal Canin hypoallergeen en dat vinden ze hier ook lekker en krijgen er daar als snoepje ook wel van.
en het is met kleuters altijd zoeken naar het juiste voer en dat is een kwestie van kleine verpakkingen, uitproberen en aantekeningen maken!

er zijn erg veel berichten over whiskas en stinkende ontlasting, missch te hoog eiwitgehalte of te veel pens oid.
en antibiotica kan ook invloed hebben op de stofwisseling en wat diarree veroorzaken.. het is nog maar een kleintje hè en dan werkt dat allemaal veel heftiger..
kijk wel uit bij wat langere diarree dat het kitten niet uitdroogt en bezoekje dierenarts is ook niet verkeerd want wij zijn dat niet en zien dat diertje ook niet.
Laatst gewijzigd door Adriana op 23 sep 2010 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet hoe niesziekte behandeld wordt, maar ik zou een asiel niet vertrouwen. Ik zou minstens een naar de DA bellen, veel beter eens langsgaan!! Dit klinkt echt niet goed, en dan moet je er een professioneel diagnose krijgen. Zo'n klein katje is erg kwetsbaar en kan op een paar dagen erg achteruit gaan hoor! Zo snel mogelijk contact opnemen met de DA!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Cari »

Dat merk voer heb ik even gegoogeld en dat ziet er volgens mij wel goed uit. Wil Charlie nog wel eten?
De combinatie niesziekte en diarree is voor een kitten zeker niet niks. Je hebt hem pas 2 dagen - ik zou zeker even contact opnemen met het asiel en hun dierenarts.
Als Charlie igeënt is, terwijl hij al niesziekte onder de leden had, krijgt ie het juist daardoor zwaar te verduren.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Spookysil »

Charlie eet en drinkt goed, ook is hij nog enorm speels. De antibiotica heet trouwens: Dox, dat krijgt hij twee keer per dag.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Ilone »

Begrijp ik nu goed dat het asiel je AB mee heeft gegeven en er niet bij heeft vermeld dat de kat niesziekte zou hebben? Of in ieder geval waarvoor de AB was?
En inderdaad, als hij de enting kreeg terwijl hij al ziek was, is dubbelop!
Toch maar een DA raadplegen denk.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Spookysil »

Nee, ze zeiden me dat hij verhoging had enz. maar omdat ik hem al had uitgekozen, hem zo graag mee wou nemen en we hem zelf ook wel kunnen behandelen kregen we hem mee.
Ze hebben me uitgelegd waarom de antibiotica was (mijn moeder was er ook en zij is dierenarts assistente geweest)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Spookysil »

De kennis is net vertrokken, en zegt dat hij gezond is en ik een beetje overbezorgd (wat natuurlijk een opluchting is)
Zolang ik zijn antibiotica kuur blijf volgen en het huis goed doorlucht om ziektes uit de lucht te halen is er niets aan de hand, let wel, de kennis van ons is een geweldige dierenarts en redelijk bekend, dus als hij het zegt en mijn moeder ook, geloof ik ze, de diaree is zo goed als verdwenen, ik vermoed dat het gewoon een beetje spanning was, nieuw huis enz.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Adriana »

ben heel erg blij voor je dat bij wijze van spreken de kou uit de lucht is...
en geweldig zo'n kennis!
en helemaal niet verkeerd om een beetje overbezorgd te zijn bij je eerste kitten want beter zo dan nonchalant, je moet met dieren altijd het zekere voor het onzekere nemen.
dus nu weer heerlijk genieten van die klein Charlie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Spookysil »

Ja ben ook blij daarom :) heel fijn om te horen dat ik een beetje overbezorgd ben :P genieten doe ik zeker van hem :D de woonkamer ligt barstensvol speeltjes, je kan bijna niet lopen of je struikelt over een muisje, balletje ofzo :)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door pearlsofpassion »

Fijn te horen dat er eigenlijk niet aan de hand was! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Zieke kitten, hoe te voeden?

Bericht door Spookysil »

Ja inderdaad :D een pak van mijn hart!
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Plaats reactie