Periactin als eetlustopwekker

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Gelukkig dat alles goed is! Maar waarschijnlijk ook frustrerend...

Hoop dat ze de KVV wel wil eten. Eerlijk is eerlijk, ik geef geen KVV omdat mijn katten het absoluut niet willen hebben, maar de katten van vrienden die op KVV staan zien er echt geweldig uit! :eclap:

Fijn dat de Periactin binnen is gekomen!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Vannacht heeft Milka weer helemaal geen brokjes gegeten (ik leg haar brokjes altijd op de klimpaal en de andere katten hadden voordat wij naar bed gingen nog gehad, dus dat was het enige wat er lag) en dus heb ik haar vanmorgen 3/4 Periactin gegeven. Daarna ging ze een paar brokjes eten en later nog een paar. Toen om 12 uur op de klimpaal en maar kijken: vis wil ik! Niet dus, brokjes zul je eten. En nu staakt ze!

Femke, jij had het in jouw topic over kleine eters. Wat is volgens jou een kleine eter? Milka eet zonder Periactin op dit moment ongeveer 40 gram oceanfish en niet meer dan 10 gram brokjes. Ik vind dat veel te weinig! Met Periactin eet ze het dubbele; vind ik nog niet overdreven veel.

Gisteren heeft ze behoorlijk wat hart op (zeker een ons) en dan is er dus geen ruimte meer voor brokjes. :-( En daarom wil ik haar vandaag dwingen om wel brokjes te eten en krijgt ze vanavond pas vis. Met Bandit wacht ik nog heel even; niet alles door elkaar.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door pearlsofpassion »

Dat vind ik ook wel erg weinig inderdaad. Voor op lange termijn in ieder geval.

Je doet zelf waar je je het beste bij voelt! ;-)
Maar waarom wil je nog wachten met de bandit? Ik vraag het gewoon omdat ik geen idee heb waarom je daarvoor kiest. Is het een gevoel of zit er een duidelijke strategie achter?

Ze moet inderdaad alleszins iets compleets eten op een dag. Ofwel brokjes ofwel bandit. Die oceanfish van Applaws is ook aanvullend voer heb ik gezien, dus niet compleet.

Komaan Milka, eten meisje! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Annet, wellicht kun je voor de volgende dosis Periactin eens mijn tabletten gebruiken? Misschien is de werkzaamheid van je eigen tabletten, door wat voor reden dan ook, toch teruggelopen?

Het is om gék van te worden als ze zo slecht eten! Afgelopen maandag ben ik gestopt met het wegen van het eten van Solo, ik kan dan wel weten wat hij gegeten heeft, maar hij gaat daardoor zeker niet meer eten. Dinsdag flikte hij me een kunstje, hij heeft zo ontieglijk goed gegeten dat hij volgens mijn inschatting al zijn records verbroken heeft.... De rotzak ;-), maar ik weet het dus niet omdat ik het niet meer weeg.

Ik ga er vanuit dat een kat van ca. 4 kg, 50 gram brokjes óf 200 gram natvoer moet eten. Bij Solo had ik het dan ook meestal over een "score" ipv over "gram". Het gewicht wat hij aan brokjes at nam ik x4 en op die manier probeerden we een score van ca. 200 halen.

40 gram oceanfish en 10 gram brokjes zou dus komen op een score van 80, wat ik ook erg weinig vind voor een gezonde jonge kat.

Een kleine eter is voor mij een kat die voor mijn gevoel lang niet genoeg eet, maar wel stabiel blijft in gewicht. Onze Mahra is er dus zo eentje. Gisteren zag ik haar voor het eerst sinds maanden weer eens brokjes eten, maar dan eet ze er ook maar 5 ofzo. :???: 's Avonds eet ze 20 gram natvoer, die ik haar wel helemaal op zie eten. Ik geloof dus ook nooit dat zij een score van 150 zou halen op een dag (ze weegt maar een kleine 3 kg, dus mag ze ook een wat minder hoge score hebben). Toch weegt ze al sinds vorig jaar augustus 2,9kg, wat voor haar een prima gewicht is.

Probleem is nu dat áls Milka op gewicht blijft dat waarschijnlijk komt doordat jij haar stimuleert om te eten. Zou je haar niet stimuleren dan zou haar gewicht wellicht ook gaan kelderen en dat wil je natuurlijk niet.

Bij Solo heb ik eindelijk de slag een beetje te pakken, een combinatie van regelmaat én afwisseling. Dus wel elke dag Whiskas en brokken (Orijen Kip) maar er ook een 3e ander wisselend merk natvoer bij. Een hoop gedoe, maar ben allang blij dat ik het doorheb nu.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Annet, wellicht kun je voor de volgende dosis Periactin eens mijn tabletten gebruiken? Misschien is de werkzaamheid van je eigen tabletten, door wat voor reden dan ook, toch teruggelopen?
Heb ik ook al aan zitten denken vooral omdat mijn pilletjes los in een potje zitten en niet in een strip. Heb jij bij Solo verschil gemerkt tussen mijn Periactin en de nieuwe voorraad?
Ik heb inmiddels een recept door laten faxen naar Rolands dierenarts. Ik heb ze nog niet nodig, maar omdat ze houdbaar zijn tot oktober 2013 neem ik het zekere voor het onzekere want stel dat deze da ze niet meer heeft op het moment dat ik ze hard nodig heb? En het is een geruststellend idee, al doe ik liever zonder.
Het is om gék van te worden als ze zo slecht eten!
Mijn man wordt gek van mij! :lol: Begint me zo langzamerhand een neuroot te vinden, geloof ik. Ik moest en zou een klein zakje (400 gram) RC Exigent; dát zou Milka wel eten. In heel Doetinchem niet te verkrijgen. Toen naar de omliggende dorpen en uiteindelijk vonden we een zaak die nog twee zakjes had "Mevrouw, u bent toch veel goedkoper uit wanneer u een zak van 2 kilo koopt". Ja, dat weet ik maar ik moet nu vooral verse brokjes aanbieden en straks komt die zak van 2 kilo wel weer (hoop ik).
Dus vol verwachting het zakje een klein stukje open gemaakt en Milka kwam enthousiast op me af. Zakjes die opengemaakt worden zijn altijd interessant. Dus ik heel optimistisch haar een handjevol gegeven en wat doet ze? Ze eet drie brokjes en loopt daarna miauwend weg. Gek word ik van die kat! Wil iemand haar overnemen? :-P

Femke, ik las in je andere topic dat jij tonijnwater over de brokjes deed. Misschien is dat ook nog een idee?

Valerie: ik geef nog geen Bandit omdat ik wil afwisselen. Dinsdag heeft Milka kip gehad, gisteren hart en vandaag krijgt ze vis. Morgen probeer ik weer kip (heb nu ook KVV van Prins in huis; dat is geloof ik ook kip) en dan is zaterdag Bandit aan de beurt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, als je aandringt, wil ik haar wel overnemen. :-P

:lol:


En nu serieus, ik hoop dat het helpt, dat afwisselen.
Je doet het toch voor haar idee en omdat ze van afwisseling zou houden? Toch?

Kvv van prins hoor ik nooit wat van op BP. Daar kan ik niets over zeggen. Is het compleet, of is het eentje waarvan je smaken moet gaan afwisselen?
Niet dat dat zo ontzettend veel uitmaakt nu hoor, als ze maar eet. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Met Prins TotalCare diepvries vers vlees

Prins TotalCare is zo samengesteld dat het de natuurlijke voeding zo dicht mogelijk benadert. Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezond maag-darmkanaal. Doordat het diepvries vers vlees onverhit is (blikvoeding en kuipjes zijn altijd verhit), heeft het een probiotische werking. De rauwe voeding is zeer goed verteerbaar en zorgt voor een direct herstel van het maag-darmkanaal. Hierdoor worden voedingsstoffen weer optimaal benut! Bovendien vinden honden en katten het vers vlees heerlijk.


En het is verdeeld in allemaal kleine porties; je hoeft dus niet alles te ontdooien zoals bij Bandit. Is wel zo handig. En nu maar hopen, hopen, hopen :epray:

Vis ging er net weer met het grootste gemak in. Brokjes van Applaws hoeft ze echter ook niet; heb ik ook al geprobeerd, maar het meeste at Cochi op (en dat met 47 procent eiwit!).
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Ik heb de Periactin uit de strip niet geprobeert omdat Solo zich zo beroerd voelde van de Periactin (veel drinken, sloomheid, uitstaande vacht) en er absoluut niet beter van ging eten.

Ik heb inderdaad een aantal keer tonijnwater over de brokjes gedaan (1 eetlepel over 20 gram), werkte als een tierelier! Echter na een paar dagen was dat ook niet meer lekker en crashte hij enorm. Wilde helemaal niets meer eten en waren we weer terug bij af. :-(

En verschillende soorten brokjes... Ik heb in huis gehad :

RC Exigent 35/30
RC Exigent 33
Iams
Whiskas
RC Renal Special
RC Indoor
Orijen Tonijn
Orijen Kip

Hij heeft van de Exigent 33 en de Orijen even gegeten. Inmiddels zet ik dagelijks Orijen Kip bij hem, maar hij eet er maar af en toe van.

Verder krijgt hij "meuk" en daar eet hij redelijk van. Al moet ik echt af blijven wisselen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Ik krijg nu bij Milka ook het idee dat het averechts werkt. De dierenarts vroeg woensdag of haar vacht altijd zo rechtop staat (ik vond het wel meevallen); kon van de stress zijn, maar misschien ook van de Periactin?

Op advies van de dierenarts haar favoriete brokjes wat geweekt zodat, mocht ze toch iets keelpijn hebben, ze beter door te slikken zijn en ze wat meer geuren. Maar ook nu weer: afgekeurd!
Ik had ook nog een heel nieuw zakje gekocht, dat merk heb ik nog nooit gehad, maar volgens de verkoopster verkocht het heel goed en waren de mensen lovend. Ja, zij misschien wel............

Vanmiddag probeer ik Prins en ik koop een Feliway verstuiver voor het geval het toch iets met stress te maken heeft. Ik kan me het niet voorstellen, maar niet geschoten is altijd mis en zo met het vuurwerk in aantocht is het nooit verkeerd.

En voorlopig geen Periactin meer. Ik gaf haar ook dagelijks Nutrigel voor de hoognodige vitamientjes die ze nu, nu ze geen brokjes meer eet, node mist, maar misschien moet ik daar ook maar even mee stoppen. Milka gewoon een hele dag met rust laten en hopen dat dat effect heeft.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Het is zo moeilijk Annet om iets te adviseren.

Even 12 uur geen eten geven, alleen haar normale dingen aanbieden. Het zou kunnen werken. :?: Je weet het gewoon niet. Verdorie, ze kunnen maar zo kort zonder eten en daarom moeten we er gewoon bovenop blijven zitten, je kunt het niet een paar dagen uitproberen met het risico dat ze niets eten. Wat zijn honden dan toch gemakkelijk.

Ik heb ook met het bakje eten bij Solo gezeten, bijna huilend, smekend of hij ALSJEBLIEFT wat wilde eten. Vervolgens mezelf van een afstandje bekijkend, beseffende dat dit ook niet de manier is. Dan jezelf maar weer bij je kladden vatten, met beide benen op de grond zetten, stress af laten vloeien. Want ze voelen álles.

Tegenwoordig zet ik 3 bakjes eten weg, 1 brokken en 2 natvoer. Ik pak Solo en zet hem op een klein afstandje van de bakjes zodat hij zelf kan beslissen welke hij gaat eten. Vervolgens loop ik weg, hij moet het toch zelf doen. Alleen om 17.00u krijgt hij een 1/2 blikje Gourmet Gold wat ik met aaien, draaien (bakje) en aandacht helemaal naar binnen probeer te krijgen.

Maar ja, Solo is een kat in de winter van zijn leven en we gaan bij hem voor kwaliteit van leven. Milka is een jonge kat die hopelijk gewoon nog 15 jaar leven voor de boeg heeft. Je kúnt het gewoon niet teveel loslaten.

Misschien nog een tip die je eens zou kunnen proberen. Een druppeltje valeriaantinctuur, of een beetje valeriaanpoeder uit een capsule, over haar eten gooien? Bij Solo heeft het welgeteld 1x geholpen, maar je weet maar nooit.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Prins is afgekeurd. Probeer het vanmiddag nog een keer. :-( :-(

We zijn weer een half uurtje verder en even een kleine aanvulling: ik had net proefzakjes RC Renal Special van de dierenarts meegekregen. Die had ik vorig jaar voor Noa, maar die hoefde ze (toen nog) niet en Milka at ze allemaal op. Dus die brokjes waren mijn laatste hoop, maar moesten besteld worden.
Heb net zo'n 20 gram van die brokjes aan Milka gegeven en ze gingen achter elkaar op! Ik kan nu een hele doos met proefzakjes bij hun kopen; dan heb ik altijd verse brokjes en blijven ze dus lekker. Duimen dat Milka dat ook zal vinden en dan ter afwisseling hart of oceanfish en dan zou het probleem opgelost kunnen zijn. Met de nadruk op kunnen. :epray:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Ik hoop het zo met je mee!

Hier vinden ze de RC Renal Special ook erg lekker, behalve Solo dan. ;-) Maar hij heeft ze maandenlang ook lekker meegegeten.

Fijn trouwens dat je ook een doos met proefzakjes kunt kopen! Goed geregeld.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

Nou Prins is dus echt afgewezen door Milka (maar gelukkig heb ik twee veelvraten die het absoluut geen probleem vonden om Milka's bakje leeg te eten) en dus vanavond toch maar weer oceanfish. Inmiddels heeft ze zo'n 45 gram brokjes op en 35 gram vis. Ze mag per dag ongeveer 60 gram brokjes wanneer ze niets anders eet, dus ik ben best wel tevreden. En de dag is nog niet om.........
Cerna

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Cerna »

De rust is wedergekeerd. Milka had duidelijk een overdosering Periactin gehad (al mocht ze dagelijks een tablet van de DA en had ze dinsdag een halve en toen ze daar niet op reageerde, donderdag driekwart gehad), maar ze is nu weer de oude en ik ben er geloof ik nu ook achter hoe Milka´s psyche in elkaar zit.

Ik heb haar nu drie dagen nergens mee "geplaagd", geen pillen, geen nutrigel, niet borstelen, niets wat ze eigenlijk niet fijn vindt en dat heeft effect. Ze eet weer normaal (wel kleine beetjes, maar voldoende brokjes en dat is het belangrijkste) en ze is weer ook veel meer aanwezigheid. Ze was de laatste dagen zo op haar hoede. Dat moet ik dus niet meer doen want teveel stress geeft dus bij Milka een slechte eetlust. En accepteren dat ze niet zo´n grote eter is als de andere veelvraten.
En voorlopig blijft de Periactin achterwege.

Heb net nog een mooie foto van Milka gemaakt en omdat ik geen foto-album meer heb, mag ze van mij hier showen.
Afbeelding
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Periactin als eetlustopwekker

Bericht door Femmel »

Wauw Annet, wat heerlijk dat je haar weer op de rit hebt!! :-P

Enne... Milka heeft ook een goede invloed op Solo! ;-) Ik kreeg gisteren om 12.00u een smsje van mijn man.. "Solo heeft het nierdieet herontdekt en zit nu het hele bakje leeg te schranzen!" :shock: . Dacht dat ik van mijn stoel viel van verbazing.

Heb per direkt de hoeveelheid natvoer teruggebracht in de hoop dat hij brokjes blijft eten. Houd het natuurlijk wel goed in de gaten, maar vannacht had hij ook weer lekker brokken zitten eten. :edance: Als hij dit nu volhoudt dan kan hij na 1 januari weer lekker bij de meiden zitten. Ik moet natuurlijk wel in de gaten houden dat het zo doorzet en daarnaast vertrouw ik de meiden niet met de snoeren van de kerstboom.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Plaats reactie