Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Poessjie »

We hebben sinds een maand of 6 één van de poezen van mijn broer opgevangen. Na het overlijden van onze aangelopen poes Nova was het stil in huis.

Een van de poezen van bij mijn broer werd continu geplaagd door de andere poezen en door de hond. Hierdoor wilde het beestje niet meer naar binnen (ook niet van de winter). Daarom hebben we haar een nieuw thuis gegeven.

Ze is heel erg bang voor alles en iedereen, behalve voor ons. 'S Avonds komt ze gezellig op schoot liggen en je moet haar continu kriebelen. Heel gezellig allemaal dus.

Nu zijn we net een weekje weg geweest, mijn broer is haar elke dag komen verzorgen. Ze heeft zich maar 1x aan hem laten zien.

Uiteraard is ze nu helemaal heel erg aanhalig. Ze loopt de hele tijd achter je aan en zodra je gaat zitten springt ze op je schoot en geeft hele harde kopjes en knort alsof haar leven ervan af hangt.

Maar wat gebeurt er nu? Ik kriebel haar en opeens bijt ze me heel hard in mijn hand, ze pakt mijn hand vast met haar voorpoten. Het gevolg, een paar kleine wondjes, waarvan er eentje zelfs bloed. Daarna heeft ze dit nog een paar keer gedaan of geprobeerd. Eerst is ze heel lief en dan doet ze zo raar. Ze mauwt dan ook heel vreemd (en ze heeft een vreemde blik in de ogen). Mijn vrouw is vanochtend ook hetzelfde overkomen. Ik moet zeggen dat ze dit een keer of 2 eerder heeft gedaan, maar niet zo heftig en vaak als nu.

Wat is dit voor gedrag?
Moet ik dit afstraffen en zo ja hoe?
Hoe kan ik het voorkomen?
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Anne1988 »

Één van mijn poezels grijpt ook vaak naar mijn hand met haar voorpootjes (inclusief nageltjes) om vervolgens in mijn vingers te bijten, maar ze bijt gelukkig nog aardig zachtjes.

Ik weet niet goed waarom ze dit doen. Nala doet het vooral 's avonds als ze ligt te knuffelen..
Hoe je het kunt voorkomen weet ik helaas niet. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Mss een onterechte vraag, maar zou het kunnen dat ze krols is?
die blik in haar ogen doet mij daaraan denken.

Anders denk ik dat je haar moet leren kennen. Je mag denk ik wel duidelijk maken dat je het niet leuk vind door te roepen (en/of een lichte tik uit te delen), maar het wil vooral zeggen dat ZIJ ergens iets niet leuk vind!
Het enige wat je kan doen is haar in het oog houden en proberen ontdekken wat het is. Mettertijd ga je haar zowiezo wel leren lezen (lichaamstaal verstaan), heb er hier ook zo een, maar nooit met nagels uitgehaald...) Het is wel spijtig dat het zo aggressief is he.

De kat van mijn nonkel is ook erg aggressief als ze op schoot zit en je wil opstaan. Maar ik denk dat dat zo gekomen is doordat er niets over gezegd werd, en dus dat ze niet goed opgevoed is. Als jouw katje vanuit een stressituatie komt, is de kans natuurlijk klein dat ze goed manieren heeft geleerd. Het kan goed zijn dat ze iets dat jij doet als bedreigend ervaart en zich wil verdedigen. Mss gaat het dan vanzelf over, mss moet je haar toch wat bijsturen... Ik zou me zeker niet erg kwaad op haar maken zodat je nog bedreigender overkomt, ik zou haar een paar min erna terug aanhalen zodat ze weet dat je haar geen kwaad wil doen.
Heel moeilijk natuurlijk....

Probeer haar steeds langs onder te benaderen met je hand, met je palm naar boven, dat is niet bedreigend. Laat haar zoveel mogelijk zelf om knuffels vragen en haar hoofdje tegen je aan duwen, laat steeds haar ogen vrij, hou je handen op neushoogte, niet op ooghoogte.
Aai haar eens in de hals, rustig, onder haar kin, kaken, voorzichtig over haar neusje, maar laat de bovenzijde van haar hoofdje gerust of ga langs achter steeds iets verder naar voren. Maar zeker niet langs over over haar hoofdje willen wrijven waarbij je haar ogen langs boven passeert!
Probeer het eens uit, en zie of het verschil maakt. Probeer haar lichaamstaal te lezen. Normaal zie je een aanval aankomen, al kan alles wel snel gaan en kan het dus al te laat zijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon speelgedrag is en ze nooit heeft geleerd hoe ze moet spelen, dan zou het met 'AU' roepen normaal moeten oplossen.

Ik hoop dat het snel betert!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Poessjie »

Krols is ze zeker niet, want dat kan niet meer.

Het "grappige" is, dat ik het normaal gesproken zie als ze "agressief" wordt. De keren hiervoor gebeurde dat als ik haar aanhaalde en ze op de grond begon te "rollebollen" en ik haar dan nog lang bleef strelen. Soms reageerde ze dan ook op een rare agressievere manier.

Nu heb ik geen verklaring.

Uiteraard wordt ik boos, dus reageer ik geïrriteerd, maar een paar minuten later heb ik dan spijt en roep ik haar weer (of staat ze toch weer achter me aandacht te vragen).
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Dean doet dit bij mij ook, juist als ik hem aan het aaien ben en hij zelf om die aandacht komt vragen. Meestal zie ik het wel aankomen; als hij behalve kopjes geven zich ook gaat wassen bevind je je in de gevarenzone als je hem aait. Als zijn staart ook nog harder gaat zwiepen en z'n oren gaan plat kun je maar beter uit z;n buurt blijven. En waarom? Geen idee eerlijk gezegd, ik spreek ook niet de volledige kattentaal ;-) . Hij komt zelf om een knuffel vragen en geeft denk ik zelf aan dat het genoeg is.
Het is vreemd dat jullie kat dit ineens doet maar als ik het zo hoor lijkt het erg op wat Dean bij ons doet, en wat Anne ook zegt... Denk dat je met nee of au roepen het verste komt.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door jojo »

Het klinkt allemaal alsof ze heeft besloten dat jullie 'veilig volk' zijn. Ze heeft hiervoor een teruggetrokken leventje gehad waarin zij voortdurend op haar hoede moest zijn. Bepaalde sociale eigenschappen raken hierdoor (te) ver op de achtergrond. Nu ze zich wel veilig voelt bij jullie weet ze kennelijk niet of niet helemaal meer waar die grenzen van sociaal gedrag liggen, ze schiet in elk geval door in haar enthousiasme.
Ik zou ook zeggen voorzichtig corrigeren als ze weer uithaalt door nee te zeggen en te stoppen met de kroelsessie, en flink belonen als ze voor een knuffel komt en ze dus niet uithaalt. Observeer haar goed zodat je misschien signalen kunt oppikken, de voorbodes tot de uithaal bedoel ik, zodat je op tijd kunt stoppen met aaien en knuffelen.
Compliment aan jullie trouwens dat jullie haar vertrouwen hebben weten te winnen :-)
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Poessjie »

Thanks! Dat winnen van het vertrouwen ging nog redelijk eenvoudig.

De eerste avond bij ons zat ze steeds onder de kapstop weggedoken. We hebben haar continu proberen te lokken. Aan het einde van die avond liep ze al de kamer in (heeeeel voorzichtig) en sprong ze zelfs (tot haar eigen schrik) op de bank (en er weer af).

Het heeft een week of 2 geduurd voordat ze echt bij ons op schoot durfde. Nu krijg je haar met met moeite van je schoot af.

Alleen voor anderen is en blijft ze heel erg bang.
Droombeer
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2010 15:27
Locatie: Belgie

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Droombeer »

De reden dat de poes jou bijt is omdat de poes jou ziet als moeder. De poes houdt ervan om geaait te worden, dit associeert ze als het gelik van haar moeder. Wanneer je in de buurt van haar buik komt associeert ze dat ook als gelik van haar moeder maar tegelijkertijd als bedreiging. Wanneer een poes wordt aangevallen aan haar buik kan ze moeilijk weg. Daarom heeft de poes dan gemengde gevoelens ze wil geaait worden maar ondertussen wil ze zich ook verdedigen. Dit is normaal, daar kun je niets aan doen.

De poes van jullie ziet jullie ook als zijn ouders. Daarom is hij bang van anderen en niet van jullie.
Be Yourself
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Queen »

Het kan heel goed zijn dat ze alleen maar wil worden aangehaald als zij het wil en er na een paar aaien alweer genoeg van heeft. Misschien ook nog schrikkerig gezien de voorgeschiedenis bij je broer. Ze is nu 6 maanden bij jullie, maar hoe oud was ze toen jullie haar in huis namen?
Au en nee zeggen zonder terug te trekken werkt hier ook, maar let ook op de lichaamstaal van de poes.
Gr Q.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Poessjie »

Ze is een jaar of 7 oud.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Ilone »

Wat Droombeer ook al aangeeft, de buik.
Als ze jullie "pakt" waar zijn jullie dan aan het aaien?
Want misschien vind ze die plek wel helemaal niet fijn.
Ik weet hier bij Pluis hoef ik echt niet over de buik of over haar flanken te aaien, wan t daar moet ze niks van hebben en dan grijpt ze je.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door pearlsofpassion »

ja, en vrouwtjes he.... :-)
altijd moeilijker...

(Oh, wat hou ik daarvan! :-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Poessjie »

Tot voor vorige week heeft ze me maar een paar keer "gepakt". Dat was inderdaad als ze op haar rug lag te "rollebollen".

Nu opeens (dus sinds we terug zijn van een weekje weg) heeft ze me ook een paar keer proberen te bijten als ik haar "gewoon kriebel". Daarna blijft ze een beetje vreemd en hard mauwen en kijkt me met een vreemde blik aan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, je zal aan haar moeten wennen.

Hier had Kleintje het ook na haar sterilisatie (is maar gebeurt toen ze 3 was, foutje ja). Ze kon ineens uithalen, vroeg wel om aaitjes op haar buik (was ze altijd al helemaal gek van), maar kon dan toch heel erg schrikken. ( en het was al een tijdje na de operatie, dus niet van de pijn of zo...)
Mettertijd heb ik haar leren lezen en leren kennen wat wel en niet mag. Nu doe ik automatisch, ik weet hoe ik haar moet aaien. Mijn vriend heeft af en toe nog wel eens voor dat ze uithaald, maar ik heb het al zeker anderhalf jaar niet meer gehad.
Ze is heel sociaal naar vreemde mensen toe, komt tegen hun benen kopjes geven en naast ze op de bank liggen, maar ze aaien haar altijd verkeerd. Ze bijt wel nooit (heb haar wel duidelijk gemaakt dat dàt niet door de beugel kan), maar hapt naar het hand, schrikt en loopt weg. Of mept ernaar....
Ze heeft mij eenmaal gebeten, toen ik haar zelf niet aan het aaien was. Ze kwam gewoon af en beet in mijn arm (niet heel erg hard gelukkig). Tegen dat ik bijgekomen was van de verassing (kon het niet geloven, wist niet wat er nu gebeurde) heeft ze wel geweten dat ik daar niet blij mee was! ( voor iedereen gerust te stellen, ik heb gewoon achter haar aangelopen en tegen haar geschreeuwd, haar met geen vinger aangeraakt, en haar dan straal genegeert, ze was wel onder de indruk... :-)). Maar dat was eenmalig, dus ik bof nog.

Als je zeker weet dat het niet uit schrik is, dan zou ik haar er zeker op aanspreken (kan ook het hoofdje naar beneden duwen of haar wegdraaien aan haar nekvel). En hou haar oplettend in de gaten wanneer je aait. Na een tijd zullen jullie elkaar wel gaan begrijpen.

(dat zijn trouwens de beste lessen in dierenhouden die je kan krijgen, je dier begrijpen en je in hun plaats inleven, niet het dier willen kneden. ik zeg niet dat je dat wil he! maar het zit van nature uit in de mens.... eens je leert met het dier te communiceren om zijn/haar manier, krijg je een hele diepe relatie. Dat zijn lessen waar je je hele leven vruchten van draagt! :-)
Veel succes ermee!)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Deborah23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:55

Re: Vreemd gedrag bijten/vastpakken/raar mauwen

Bericht door Deborah23 »

Als ik mijn poesje aan het aaien ben op dr buikje (dat wil ze altijd), dan wordt ze na een tijdje speels en pakt ze ook met beide pootjes mn hele arm vast en begint er in te bijten. Soms hard, soms zachtjes. Volgens mij is het voor haar gewoon spelen. Ik trek altijd mn arm meteen weg en zeg AU. En dan stopt ze er ook mee en laat ze zich weer aaien..
Plaats reactie