Katten regelmatig meenemen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
LiefPoesje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:45

Katten regelmatig meenemen

Bericht door LiefPoesje »

Ik heb een vriend waar ik regelmatig een weekend(of langer) naar toe ga. Momenteel moet mijn oma elke keer voor de katten zorgen als ik er niet ben, maar ik merk dat ze dat niet fijn vindt om te doen.

Nu wil ik mijn katten meenemen, maar weet ik niet of dit goed is voor ze. Het zal hier gaan om 1 á 2x per maand, ongeveer 2-3 dagen lang. Verder zijn er in het huis van mijn vriend geen huisdieren.

Graag zou ik willen weten of katten dit aankunnen en hoe ik dat het beste kan aanpakken, dus hebben jullie misschien wat tips voor mij?

Anne.
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door Evaa1985 »

Hoi Anne,

Mijn moeder doet dit met haar kater ook altijd. Dit ging in het begin niet zonder horten of stoten maar nadat de kat van mn moeder en de hond van mn stiefvader gewend waren aan elkaar ging dit prima! Appie (zo heet ie) heeft 2 huizen en dat vind ie helemaal goed. Maar ja, de ene kat is de andere niet..Je kan het altijd proberen! Ik zou ze wel binnen houden als ik jou was.

Groetjes, Eva
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door Queen »

Hi :grin: Hoe oud zijn je poezenbeessies? En hoe ver / hoe lang reizen is het naar je vriend?
Katten hechten niet zozeer aan hun baasje (uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk) maar aan hun huis. :edance: Als er echt niemand is om ze voor een paar daagjes te verzorgen (schoon water, vers eten) dan is het voor de katten zelf vermoedelijk beter om ze zo af en toe twee, drie nachtjes met genoeg voer en een grote schone bak alleen te laten.
Het geeft de nodige stress voor ze om aan te passen aan een nieuwe omgeving en het vergt een aantal dagen voordat ze enigszins op hun gemak zijn.
Reizen in een kattenvervoersmand langer dan een uur of anderhalf is zeker geen pretje.
Denk goed na waar je aan begint zou ik zeggen.
Ik wens je wijsheid. ;-)
Gr Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
LiefPoesje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:45

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door LiefPoesje »

Heyhey,

Ik heb een kater van bijna 1 jaar, en moederpoes van 2,5/3 jaar. Mijn hartje kan het niet verdragen om ze een paar dagen echt alleen te laten, tot nu toe is oma altijd goed geweest (maar oma is ook al vrij oud en vaak ziekjes), en ging 1 a 2 keer per dag kijken hoe het gaat, maar op een of andere manier mist moederpoes mij behoorlijk, en maakt er een potje van dan (plassen/poepen overal). Terwijl ze normaal altijd op de bak gaan (ik laat mijn katten niet buiten, ook niet in een ander huis bv). De reis is nogal behoorlijk ook 2 uur ongeveer.

En zeker is dit iets over na te denken, daarom liever advies/raadt van meerdere personen, en evt ga ik de DA er ook nog over vragen stellen ;). Better be sure, always.

Thx voor jullie reacties sowieso!

Anne
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door Queen »

et antwoord heb je uiteindelijk nu zelf al gegeven...... Veel wijsheid.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door Kattenbella »

Jammer dat we niet weten waar je woont. misschien kan iemand anders de taak van je oma overnemen en er misschien meer tijd insteken. Je katjes voelen het ook an dat je oma het niet echt leuk meer vindt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan altijd eens kijken hoe ze reageren op de reis, maar ik zou wel een bench aanschaffen ipv een reismandje. Dat ze zoveel mogelijk ruimte hebben in de auto, een gezellig kussentje, ene kattenbak,... Wie weet vinden ze het helemaal niet heel erg.
Je kan ook opbouwen en niet direct 2 uur gaan rijden.

Ik denk dat je katten liever bij je zijn dan de hele tijd alleen thuis. Ik weet dat katten eerder aan een huis houden dan aan personen, in het algemeen (goldt bij ons Kleintje ook niet hoor! die was ook depri als ik weg was en toen was iedereen anders (5 pers) wel nog thuis.) maar ze hebben ook wel aandacht nodig. Thuis krijgen ze die precies niet, dus kan het goed zijn dat ze toch liever bij jou, weet ik veel waar, zijn, dan alleen thuis.
Je poes maakt toch duidelijk dat ze daar niet van gediend is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door Adriana »

LiefPoesje schreef:Graag zou ik willen weten of katten dit aankunnen en hoe ik dat het beste kan aanpakken, dus hebben jullie misschien wat tips voor mij?Anne.
poes Mies is bij ons de reis- en meezeilpoes.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=15
misschien vind je daar de nodige tips en informatie maar veel hangt af van jouw geduld en het karakter van de betreffende katzels. met de ene kun je veel meer ondernemen dan met de andere en het is een kwestie van voorzichtig uit-proberen.. want van te voren niet/nauwelijks in te schatten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door castratenkoor »

Advies is moeilijk te geven. Het hangt heel erg van de kat in questie af hoe makkelijk/moeilijk die is in veranderingen. Als ik naar mijn eigen katten kijk, Thijs, Teun, Timo, Sjaak en Bob zou ik echt beter thuis kunnen laten. Maar bv Bram, Joep en Rik zijn heel erg aanhankelijk en die zouden prima mee kunnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door enna »

Ik denk dat het per kat verschillend zal zijn, de een heeft een stabiel karakter en de ander is snel van slag. Misschien gewoon proberen ?
Miauwwww
bendamoi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2010 10:04

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door bendamoi »

Onze kater gaat dagelijks ergens mee naar toe in zijn reis mandje waar hij thuis overigens ook in slaapt...het is voor hem een feest en gedraagd zich zelfs beter in het ""op bezoek"" huis.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door Adriana »

fijn om te horen en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door nellebel »

Bij mijn vorige poes was het drama om de deur uit te gaan, die was zo bang. Dus dan kwam mijn schoonmoeder in huis. Naar de DA dan ging ze los mee in de auto. Ik kreeg haar nooit in zo'n bench. DAn kroop ze helemaal in elkaar op schoot. Terug weg ging ze op de bijrijdersstoel zitetn en naar buiten kijken. 2 straten van ons af wist ze al dat we bijna thuis waren. Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn een kat los in de auto, maar dat risico heb ik altijd bewust genomen. De paniek in haar oogjes om in zo'n bench te moeten. Ook bij de DA zelf zat ze altijd los bij mij op schoot (of liever gezegd, weggekropen onder mijn trui). En als we klaar waren ging ze in mijn armen liggen of op mijn schouders (heb wel eens gezegd tegen mensen daar dat ze de opleiding tot papagaai aan het volgen was). Flip wilde ik van het begin af aan laten wennen aan een mandje. Is toch veiliger.
Flippie heeft zelfs bij ons niet hoeven wennen. Die kwam binnen en was letterlijk thuis. Die neem ik nu regelmatig ergens mee naar toe. Vind ze heerlijk ,ze krijgt alle aandacht.
Ik heb zo grote reistas gekocht (van stof), lekker groot met een groot kussen. Favoriet speeltje mee en ze geniet van de reis. Soms kan ze echt heerlijk naar buiten kijken, of een dutje doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door yana »

Ik zou katten liever niet meenemen. Ja, ík wel, maar voor de kat niet. Die zijn meer aan hun huis gehecht dan een hond. Ik ken zelfs een geval van acute heimwee. Die kat was door de verzorger meegenomen naar huis. Baasjes waren weg. Beestje stopte gewoon met eten. Gelúkkig is de DA gaan doorvragen, want onderzoek leverde uiteraard niks op. Hij zei, terugbrengen die kat! Heeft ze gedaan en hij begon weer te eten!
Je kúnt het een keer uitproberen, kijken of je katten gelukkig zijn of niet.
jaap
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2010 09:27

Re: Katten regelmatig meenemen

Bericht door jaap »

Hmm mn vriendin is in mijn ogen overbeschermend, maar misschien heb ik het mis?

Onze kitten is nu dik 4 maanden, maar ze is in ons gezinnetje gekomen terwijl we in mijn huis waren, en nu woont onze poes alweer bij mijn vriendin thuis.

Als ik jullie reacties lees kan het best, dat heen-en-weer pendellen, als het maar niet te vaak per week gebeurd?
Plaats reactie