Vier poezen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Vier poezen?

Bericht door jennli »

Hallo Allemaal,

Zoals sommigen al weten zijn we reeds in het bezit van twee poezen en een kater. We hebben ze alle drie uit het dierenasiel en het gaat hartstikke goed met ze. Hoewel ze niet alle drie uit hetzelfde asiel komen en naar alle waarschijnlijkheid geen familie van elkaar zijn, zijn ze wel echt dol op elkaar. Nu was ik nog eens op de site van het dierenasiel aan het snuffelen ... kan ik echt beter niet doen ..... ,want nu is mijn oog op een vierde poezel gevallen. Een prachtige kater.

De overgang van twee naar drie is ons echt meegevallen. Er wordt nu nog meer gespeeld en een extra bak schoonmaken. Nou ja ... zo veel werk is dat nou ook weer niet. Ons huis samen met de tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 375 m2 en hoewel ze op een tweetal kamers en de zolder (nog) niet mogen komen, hebben ze in ieder geval plaats genoeg.

Ben erg benieuwd naar de reacties van mijn familie en mijn buren ... alweer een poes? Is dat niet een beetje veel?
Nu heb ik uit een poll begrepen dat er wel meer mensen zijn die vier of meer poezen hebben en ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen hier mee zijn.

Ow valt me nog een vraag in ... lopen jullie katten ook gewoon vrij door de buurt? Ik las al dat meerdere mensen een kattenren hebben of hun katten binnen houden. Wij wonen hier lekker rustig, niet zo gek veel verkeer, dus hier lopen ze nog vrij rond. Nu we een vierde willen is dat misschien wat veel...

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: vier poezen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie het verschil zo niet tussen 3 of 4. Buiten de dingen die je zelf al kan verzinnen: een extra kat in huis, extra aandacht, extra kattenbak, extra eten, extra dierenarts... Maar voor de rest...
Of er nu 3 katten in je buurt rondlopen of 4? Wie zal daar veel van merken? Er zullen toch nog wel andere katten rondlopen?
Je moet het gewoon zelf weten, als je hem er graag bij wilt, en je hebt er alles voor over, dan moet je dat gewoon doen. Wat een ander zegt moet je je niet veel van aantrekken.
Je zou wel kunnen overwegen om je tuin af te zetten als je buren last van zouden hebben. Dan hou je ook andere katten buiten, en heb je daar ook al geen last meer van.

Ikzelf heb mijn tuin ook niet omheind, omdat hij nog eens minstens dubbel zo groot is als de jouwe (en heel langgerekt), dus ik zie dat niet goed zitten. Bovendien blijven we hier maar enkele jaren meer anders zou ik het wss wel goed overwegen.

Ik zeg: volg gewoon je hart. Daar hebben anderen niets mee te maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: vier poezen?

Bericht door tacuma »

Hallo Jennli,

Fijn dat jullie voor asieldieren zijn gegaan: het hart op de juiste plaats! En leuk dat jullie erover
denken om nóg een kat een goed thuis te bieden.

We hebben hier ook vier katten, die allemaal na elkaar gekomen zijn, dus elke keer weer dat
aanpassings- en gewenningsproces. Mijn ervaring is dat het makkelijker verloopt met katers,
zeker als ze al gecastreerd zijn. Vorig jaar een mis-match met een gesteriliseerde poes van 8
jaar, die gelukkig wél kon aarden met de twee katten van mijn dochter. Laat je dus goed
voorlichten over het karakter van de evt. erbij te nemen kat: hoe socialer, hoe makkelijker de
introductie zal verlopen.

Wat het buiten komen betreft hier ook eenzelfde verhaal: we wonen in een heel rustige buurt,
en twee van onze vier katten komen af en toe buiten de tuin. Ze maken overigens wel gebruik
van de kattenbakken binnen, dus hopelijk geen overlast voor buren. Maar meestal zijn ze binnen
of in de tuin, en de drang om naar buiten te gaan neemt ook duidelijk af. Onze achtertuin is
helemaal afgezet, dus daar kunnen ze niet uit; de voortuin is zodanig afgezet dat ze alleen
via een poort naar buiten kunnen, en niet in de tuinen van de buren kunnen komen via onze
tuin.

Ik ben heel benieuwd wat jullie zullen gaan beslissen!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: vier poezen?

Bericht door sandy »

Ach je moest is weten wat een commentaar wij hebben gekregen met de komst van de derde, laat staan de vierde, EN toen ook nog is 1 konijntje en een jaar later een tweede, maar ons huis ons leven en wie dat niet bevalt, hun probleem toch?
Ik vind het nog altijd beter als een hok vol kinderen hoor :lol:

Je zal het verschil niet zozeer merken denk ik, ze vragen toch hun aandacht wel en de een meer als de ander, en wat de extra kosten aangaat valt reuze mee hoor.
Hier staan 2 bakken die ik elke dag uitschep en ik gebruik houtkorrels dus eens per week worden ze helemaal schoongemaakt.

Onze katten komen niet vrij buiten, de tuin gaat op termijn afgezet worden zodat ze wel veilig buiten kunnen zonder ontsnap mogelijkheden.
Gezien alle gevaren en ik het gewoon niet prettig vind niet te weten waar ze uithangen wil ik dat niet hebben.

Na een korte gewenningsperiode gaat het hier prima met zn vieren, maar meer moet er ook niet bijkomen omdat dat hier de niet zou gaan buiten dat het dan wel lastiger word met eten en bakken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: vier poezen?

Bericht door jennli »

Bedankt voor de vlugge reacties!

Onze tuin is omheind met coniferen, is nu nog erg moeilijk om ontsnappen tegen te gaan. Gelukkig zijn ze veel in de tuin te vinden en zijn ze in principe maar een paar uurtjes per dag, overdag buiten. Hier gebruiken ze ook nog steeds de kattenbak binnen. Ben benieuwd ... ga straks kijken in het asiel.

Het gaat om een blauw-witte europese korthaar van 2,5/ 3 jaar. Volgens de omschrijving is hij erg tolerant t.o.v. de andere katten als hij maar een eigen slaapplekje heeft. Heb eigenlijk altijd al een grijze willen hebben. Hebbn we toch echt vier verschillende. Saartje = lapje, Cayleigh = wit met "tijger"vlekken en Jagger = wit met zwarte vlekken.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: vier poezen?

Bericht door enna »

Leuk toch nog een katje erbij ? En zo te lezen heb je ruimte genoeg ! Ik heb er maar 11 ;-)
de katjes hebben binnen een zee van ruimte en buiten hebben we een mega ren ! En sja er is wel eens een beetje ruzie maar over het algemeen kunnen ze goed met elkaar over weg. Het is wel een beetje werk al die kattenbakken en gewoon het schoonmaken, borstelen en aandacht geven maar ja ik vind het leuk om te doen .
Dus ik zeg gewoon doen :eclap:
Miauwwww
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: vier poezen?

Bericht door Cari »

Waar er 3 zijn, kunnen er ook wel 4 ;-) . Belangrijkste is dat de nieuweling tolerant is en dat schijnt ie te zijn. Ik heb er zelf 5 en 4 komen ook buiten de tuin. Ik heb wel eens mot met buren gehad, maar dat ging altijd over dezelfde kat, dus eentje meer hoeft ook niet perse problemen met de buren te geven.
(Er komt er nu gezellig eentje drijfnat kopjes geven ;-) .) Als je verliefd bent, zou ik zeggen: DOEN!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vier poezen?

Bericht door jennli »

Ben gaan kijken in het dierenasiel. Echt een lieverd met een giga katerkop. Snap niet hoe zo'n baas zo'n kat kwijt kan raken. Hij zat er blijkbaar al vanaf 7 juli!? Maar volgens de mevrouw van het dierenasiel is dat vaak niet te begrijpen. Ik heb nog even overleg gehad met onze dierenarts en besluit toch geen vierde kat te nemen. Hoewel ik het geweldig leuk vind, moet ik toch rekening houden met onze Saartje. Saartje is erg ziek geworden na de aanschaf van onze derder (Cayleigh) Ze hebben toen allen de niesziekte gehad en hoewel we vanaf het eerste moment al op controle zijn gegaan bij de dierenarts, sloeg in de eerste instantie de antibiotica niet aan bij Saartje en ging het van kwaad tot erger. Zo heeft ze keelontsteking en bronchitis gehad en heeft ze ongeveer tien dagen in de kliniek gelegen aan een infuus. Op een bepaald ogenblik waren we echt bang dat ze het niet ging halen, omdat ze niet wilde eten. Uiteindelij kis ze er hartstikke goed bovenop gekomen en is ze nu weer kerngezond. Volgens de dierenarts is het heel goed mogelijk dat onze katten door de stress van weer een nieuwe kat weer niesziekteverschijnselen krijgen. Nu hoeft dat niet perse zo te lopen en hoeft het ook niet nog een keer zo ernstig te zijn, maar toch ..... Ik durf het risico niet te nemen. Ik wil niet zoooooo graag een vierde dat ik drie andere zieke katten er voor over heb. Bedankt wel voor jullie reacties, maar een vierde wordt het dus niet meer :(
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Vier poezen?

Bericht door enna »

Ach wat jammer, maar wel verstandig
Miauwwww
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Vier poezen?

Bericht door Queen »

Jennli volg je gevoel, je hart. Bij twijfel? Niet doen! Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ik wilde naast mijn oudste moppie van 17 nog een kitten en weet je... na wel niet, wel niet... nas het zien van al dat liefs, ben ik toch voor aanschaf van 2 kittens gegaan. Of ze nu uit het asiel komen of elders.... maakt niks uit. Jij beslist!
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Vier poezen?

Bericht door Catfish »

Een wijze keuze, je denkt aan je huidige kat(ten)! Als er geen probleem was geweest........ Maar je hebt dit goed afgewogen, en houd dit ook in gedacht voor de toekomst.
Ik zeg dit vooral uit eigen ervaring. Ik heb er ook drie, en de kittenopvang waar ik de twee jongste vandaan heb had laatst toch een katertje zitten... :verliefd:
Maar bij gaat het meer om het financiële aspect. Ik heb ze allemaal in de verzekering zitten, toch weer meer voedsel (duur want voedselallegie), en een extra bak met vulling.
Zo heeft iedereen haar eigen dingen waar je aan moet denken.
Wat ik gewoon nogmaals wil benadrukken, ik weet hoe groot de verleiding is, maar onthoud wat je besloten hebt en waarom. Probeer ik ook....
Voor iedereen die er voor mijn part 38 heeft, als je er goed voor kan zorgen, DOEN!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vier poezen?

Bericht door jennli »

We hebben het na lang beraad toch gedaan .... We hebben Pjotr toch gehaald uit het asiel. Ik wil het beestje zo graag een thuis geven. In overleg met de dierenarts hebben we afgesproken Pjotr eerst tien dagen af te zonderen van de rest, zodat we zeker weten dat er niets met hem aan de hand is en laten we hem super rustig wennen aan de anderen, zodat de stressfactor laag blijft. De kans bestaat dat onze poesjes door de stress weer niesziekte krijgen, maar we doen heel erg ons best dat te voorkomen.

Mijn verandering van mening kwam toen ik gisteren nog even naar hem ging kijken. Had ik nooit moeten doen natuurlijk, want zoals een mevrouw van het asiel al zei: "Als je ze eenmaal in je hart gesloten hebt, is het heel erg moeilijk om er niets mee te doen." Heb samen met Jagger, onze eerste kater, het kamertje voor Pjotr in orde gemaakt. Jagger 'helpt' altijd erg graag. Hij is ontzettend nieuwsgierig. Vervolgens heb ik Pjotr gehaald en naar zijn kamer gebracht. De andere katten hebben daar niet veel van meegekregen. Na even rondgekeken te hebben is hij onder een kast gaan liggen en er de eerste paar uur niet meer onderuit gekomen. 's avonds kwam de held in hem naar boven en is hij doordat hij de verleiding niet kon weerstaan om met een touwtje te spelen, onder de kast uit gekomen. Pjotr blijkt een echte knuffelmachine te zijn. Hij spint en knuffelt en spint dan nog harder en houdt dit eindeloos vol.
Hij begon wel te miauwen toen we weer uit de kamer gingen natuurlijk. Jagger ging braaf terug miauwen en maakte allemaal schattige geluidjes. Van tijd tot tijd checkt hij nog even bij de deur wat er allemaal gaande is in de andere kamer.
Merk nu nog helemaal geen stress bij de anderen. Ze zijn net zo rustig, speels, ondeugend en knuffelig als altijd.

Vandaag nog vaak met Pjotr geknuffeld. Vind hem ook echt helemaal geweldig. De anderen hadden het erg druk met een doos van een nieuwe Ikea kast. Die hebben zich geweldig vermaakt.

Poe ... het is een lang stukje geworden. Hoop dat ik niemand onnodig ongerust gemaakt heb, want we houden alle poezen super in de gaten hoor.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vier poezen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga hier een raad herhalen die Cari me ooit gegeven heeft, en ik geloof het wel. En dat is dat je de katten wel duidelijk moet maken dat je Pjotr hebt binnengebracht, en niet dat ze hem ineens tegenkomen in huis. Dan zien ze hem als een indringer. Het is niet voldoende om gewoon hem te aaien en duidelijk te maken dat je het ermee eens bent dat hij er is, maar je moet hem echt binnenBRENGEN. Snap je?
Dus je zou ze beter eens laten ruiken wanneer hij in een reismandje zit, en hem even in de woonkamer zetten zodat ze even aan hem kunnen ruiken. Erna kan je dan hem een aparte plaats geven (of terug zetten op de plaats die je al voorzien hebt) en geuren beginnen uitwisselen.

Zo zullen ze het sneller aanvaarden.

Voor de rest, veel plezier en succes ermee! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vier poezen?

Bericht door jennli »

Bedankt voor de goede tips! We waren verder nog van plan hem in een andere kamer te zetten en de andere drie dan zijn kamer laten verkennen. Ze kunnen dan zijn geur op nemen en daarbij ook hun geur achter laten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Vier poezen?

Bericht door enna »

ha, ha hoe veranderlijk is de mens, Gefeliciteerd dan maar he met jullie nieuwe aanwinst !
Miauwwww
Plaats reactie