Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Newby
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2010 00:36

Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Newby »

Hallo,

Wij hebben gisteren een hele mooie en lieve kat uit het asiel opgehaald. Nu zat ze gister de hele dag verstopt achter een mand en vandaag zit ze al de hele dag onder de tafel op een stoel. Wel een goed teken dat ze dus vannacht heeft rondgelopen. Zowel vandaag als gister komt ze wel soms van haar plekje om te eten, nadat we thuis kwamen had ze haar bakje leeg gegeten!

Ze ging helaas niet op de bak, die stond in de andere kamer. (Vanwaar we haar hebben losgelaten, niet vanuit het mandje waarin ze gebracht werd, die wilde de mevrouw van het asiel meteen weer meenemen.) Dus heeft ze in een hoekje geplast. Nu heb ik de kattenbak daar naartoe verplaatst, ook dichterbij haar huidige verstop plekje. Is dat juist wel of juist niet een goed idee?

Nu hebben we voor haar natuurlijk een heerlijke mandje gekocht met het handdoekje erin die ze uit het asiel heeft meegekregen, maar daar moet ze nog niets van weten. Ook de speeltjes doen haar op het moment nog niets.

Aaien laat ze wel toe, tot op een bepaalde hoogte. Moeten we dat dan juist blijven proberen of toch wachten tot ze naar ons toe komt?

Dit is mijn eerste kat en ik wil het haar zo gemakkelijk mogelijk maken, zodat ze zich hier snel thuis gaat voelen. Zijn er mensen die daar tips voor hebben? Ik heb al gelezen dat het wel een tijdje kan duren...

Hebben er ook mensen goede ervaring met Feliway? Is het een idee om dat aan te schaffen?

In het asiel was ze heel lief en kwam meteen bij ons op schoot zitten, dus ik maak me geen zorgen dat het uiteindelijk wel goed zal komen, maar omdat ik nog geen ervaring heb met katten zou ik het heel fijn vinden om wat extra tips te krijgen.

Groeten van een heel trots kattenbaasje
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Meowth »

Gisteren? Dan kan het nog wel even duren. Vooral haar het initiatief laten nemen! Niet zelf teveel aaien, of helemaal niet. Ze komt vanzelf wel. Met een weekje zal je waarschijnlijk wel verandering zien. Verschilt per kat hoe snel dat gaat! Dus geduld, komt goed :-).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door castratenkoor »

Geduld en liefde. Ik denk dat je haar zelf het tempo kunt laten bepalen. dat ze wel eet is een goed teken.
De bak op de plek zetten waar ze geplast had is een goed idee. Ik zou nog een tweede bak nemen en ergens aanders neezetten.
Soms willen katten plassen in de ene bak en poepen in de andere.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot - fijn dat je haar uit het asiel hebt gehaald :grin: !
Dat gaat helemaal goedkomen, hoor! Ze eet al en dat is een goed teken. Van achter de mand naar bovenop een stoel is ook een vooruitgang. Ze zal op een gegeven moment zelf wel komen, maar laat haar wel weten dat ze heel welkom is. Veel tegen haar praten en af en toe aaien kan zeker geen kwaad. Met mate, maar het is geen schuwe poes die je helemaal met rust moet laten. Ze houdt van kontakt, dat heeft ze in het asiel al laten merken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Newby
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2010 00:36

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Newby »

Hartelijk dank voor al deze fijne berichten, het stelt me erg gerust.

Nu zit ze wel al voor de tweede dag op rij onder de tafel op dezelfde stoel. Ze heeft het wel al in de kattenbak gedaan en ze eet heel goed! (Joepie!)

Nu vraag ik me af, is het niet zielig voor dat beestje dat ze daar alleen maar zit? Het enige waar ze zich daar mee bezig houdt is eten, slapen, plassen en zichzelf schoonlikken. Is het een idee om Feliway aan te schaffen? Zodat zij ook minder stress heeft misschien?
En heeft iemand ook nog tips, qua welke speeltjes goed bij poezen in de smaak vallen? En moet ik ook kattengras/kruid kopen, of kan ik daar nog even mee wachten?

Ik wilde eigenlijk vanmiddag gaan stofzuigen. Kan dat wel of maak ik haar dan doodsbang?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
dani86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 sep 2010 21:57
Locatie: landgraaf

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door dani86 »

@newby je moet gewoon stofzuigen alleenen op de reactie letten vd kat. maar ook hier zal ze aan moeten wennen!
blij dat ze goed eet/drinkt. en snap dat je je afvraagt of dat zielig is dat ze er alleen maar zit maar katten neme zo wel hun hele omgeving waar dus denk dat het ook goed is
Groetjes Dani en Ruud
Nala (4.5 jaar), Vlekje (bijna 4 jaar), Dropje (2 jaar) en Ziva (9 maanden)
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Queen »

Newby, zo te lezen gaat het al de goede kant op. Het is een kwestie van wennen.
Ze is pas een paar dagen bij jullie en nog veel nieuws te onderzoeken!
Laat haar maar gewoon lekker schooieren. Als ze behoefte heeft aan een aai komt ze vanzelf wel naar jullie toe. Ik zou het doekje vor het nieuwe mandje uit het asiel weg doen om haar ook aan (jullie) nieuwe luchtjes enzo laten wennen. Hoe oud is ze eigenlijk?
Speeltjes zijn er in alle soorten en maten, maar simpele zelfgemaakte dingetjes bijvoorbeeld balletjes van alufolie zijn net zo leuk is mijn ervaring, evenals leeg rolletje van plakband, etc. of lintjes die krullen. Ik neem aan dat je ook een krabpaal in huis hebt.
Daar zal ze ongetwijfeld ook gebruik van gaan maken. Overigens, je kunt gewoon je dagelijkse bezigheden blijven doen, zoals stofzuigen ofzo. Ze moet aan alle geluidjes gaan wennen, dus hoe eerder hoe beter.
Veel succes met je nieuwe aanwinst.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door emmyg »

Persoonlijk klets ik ze altijd de oren van de kop af.
werkt altijd.

Waarschijnlijk willen ze eindelijk van dat gezeur af en laten ze zich daarom aaien ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Kattenbella »

:lol: Emmy!
Ik laat ze hier ook gewoon hun gang gaan, ze komen vanzelf wel al zal het pas na 13 jaar zijn ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Queen »

Nou 13 jaar is wel wat lang hoor Emmy. Het komt zeker goed.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Newby
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2010 00:36

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Newby »

Ik maak me weer zorgen!

Het is nu een week later en ze ligt nog steeds de hele dag op dezelfde stoel, en slaap alleen maar, terwijl ze is pas 6,5. Ik probeer een beetje met haar te spelen maar ze moet er niets van weten. Heeel soms laat ze een aaitje toe maar de rest van de tijd is ze niet geinteresseerd. Ze heeft mijn huisgenoot al gebeten. Haar mandje gebruikt ze duidelijk 's nachts wel, de kattenbak ook en ze eet ook nog steeds wel redelijk goed, maar kan ik echt niets doen om het makkelijker te maken? moet ik gewoon wachten tot ze zelf een rondje gaat lopen? Ik vind het zo zielig dat ze daar maar zit de hele dag...

Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door ayla »

sommige katten zijn ook gewoon niet zo actief...
die liggen het liefst alleen maar te slapen en worden 's nachts actief. Het kan echt een tijd duren voordat ze gewend is en wellicht heb jij toevallig een kat die af en toe we aandacht wilt maar gewoonweg niet teveel...
heeft ze doorgebeten of een knauw gegeven om aan te geven dat ze er genoeg van heeft?

Je kan een kat niets opdringen, ik zou inderdaad gewoon afwachten. Zolang het beestje goed eet en drinkt en gezond is ( is ze dat volgens jou weten?) zal het allemaal wel mee vallen al is het voor jou natuurlijk niet leuk dat ze niets doen. Denk dat het beestje er zelf niet zoveel last van heeft...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Adriana »

k zou even contact opnemen met het asiel en daar ook advies vragen. ze kenden haar en misschien had ze een vriendje daar dat ze vreselijk mist.
na een paar dagen moeten jullie langzamerhand wel een huisdier gaan krijgen in plaats van zo'n schichtig gevalletje.
en dat bijten is pure angst denk ik. t kan zijn dat dit uiteindelijk toch niet de goeie match was... en dan kun je maar beter in een vroeg stadium daar om raad vragen en overleggen ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Newby
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2010 00:36

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Newby »

Ik heb meteen je raad gevolgd en het asiel gebeld, Adriana. Ze zeiden dat ze daar ook best een schuw beestje was, dus dat het waarschijnlijk gewoon nog wat meer tijd nodig heeft. Heb haar net een hele tijd mogen aaien en als ik stopte vroeg ze om meer en kwam ze naar me toe, dus misschien gaat het toch de goeie kant op. Verder vertelden ze me dat ik haar maar beter met rust kan laten. Ik ben vooral bang dat ze ons misschien gewoon niet zo leuk vind of dat wij iets niet goed doen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voor het eerst een kat, hoe laat ik haar wennen?

Bericht door Adriana »

welnee, denk je eens in, je staat al niet zo stevig in je schoenen als katzel en dan word je overgeplaatst, krijgt te maken met een andere, veel grotere omgeving die anders ruikt, andere geluiden/gewoontes, andere verzorgers en verder geen soortgenoten.
k geef t je te doen...
beetje valeriaandruppels (dierenwinkel) op een watje kunnen helpen en aandacht en geduld.
maar dat hebben jullie, dus zal wel goed komen..
er zit bovendien nu wel wat beweging in, joepie! hoe heet ze?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie