Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door poekie3488 »

Hallo,

Gizmo vind het leuk om behang vast te pakken met zijn bekje en er dan echt aan te hangen. Je moet onze woonkamer maar eens zien.
Ik vind dat wat minder leuk en me vriend helemaal niet.
Mijn vriend zei dat ik dan met zijn neusje er even goed langs moest wrijven, maar dat verdom ik want dat is niet de manier. Heb ik hem ook al paar keer uigelegd, maar hij zegt dat ze dat vroeger bij hem thuis ook deden met zowel hond als kat. Maar ik zei dat ik het niet wil hebben.
Nou zoek ik dus een manier om dat tegen te houden, een katvriendelijke manier.

Ik heb twee krabpalen, allemaal speelgoed en daar maken ze ook allemaal gebruik van. Dus daar ligt het neit aan.
Ik vroeg me af of er een soort middeltje bestond dat ik er op kan spuiten op de plekken waar ze doen, dat afweert? Dat stinkt of niet lekker proeft ofzo.
Ik weet niet hoe ik dit moet tegen houden, als we er zijn kan ik wel nee roepen en dat werkt wel wat maar vaak ben ik te laat want dan is het kwaad al geschied.
En als we niet thuis zijn, dan weet ik wel zeker dat ze die dingen doen.
Hoe kan ik het voorkomen?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren.

Bericht door MarjanR »

Wat een optie is (ik heb het nooit geprobeerd) is een een ballon op hangen.
Zodra er een nageltje in zit....
De ballon ansich kan al afschrikkend genoeg werken.
Op een gegeven moment laten ze het bepaalde stukje behang met rust.
(ballonnen zijn natuurlijk ook gewoon gezellig.... dus gewoon je hele huiskamer ermee versieren... :lol:)
Maar nee, het neusje erlangs??? Niet doen, dan gaat het neusje stuk en dat doet verschrikkelijke pijn!
Citroen vinden ze stinken, maar je hebt kans dat je behang verkleurd.
Haal een paar potjes met afrikaantjes. Die planten stinken, dat vinden katten tenminste.
En zet ze op de plekken waar ze behang krabt.

De ander optie (mijn oplossing) geen behang!
(ja, sorry. Ik heb een catproof huis. Geen planten, geen behang, ik heb veel snoeren weggewerkt, bloemen zijn niet voor mij... maar voor de katten etc.)

Misschien anderen met goede tips?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren.

Bericht door Anne1988 »

Ik heb ook gewoon behang, maar mijn katten blijven er wel vanaf. Ze springen liever tegen de andere muur aan waar structuurverf opzit, haha.

Ik vrees trouwens wel dat het erg moeilijk wordt om het ze weer af te leren. Mijn oplossing zou dus ook zijn: behang eraf en leuk verven...
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren.

Bericht door ayla »

is het een bepaalde plek waar hij dit doet? of waar hij meer krabt dan op andere plekken? een stuk tapijt daar op de muur plakken is een oplossing, kan hij daar zijn nageltjes op botvieren.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door jojo »

Heel vroeger heb ik het wel geprobeerd, behang & katten. Waar ze krabbelden deed ik wel eens alufolie er overheen met een plakbandje, dat hielp zolang de folie nog hing en daarna niet meer. Ik ben dus al jaren en jaren fan van structuurverf.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door pearlsofpassion »

Hier was er een stukje behang dat al los hing (scheurtje) toen Cuzco hier kwam wonen. Hij vond dat ook niet te versmaden om dat eens lekker verder door te trekken en heel die plaats open te trekken. Hij ging er wel niet aan hangen en de stukken papier bleven dus wel vasthangen op bepaalde plaatsen. Ik heb toen alles (heel snel wel) met doorzichtige, dikke tape terug vastgekleefd, zodat er niets meer loshing. Hij is er na een paar keer nog eens proberen (waarop ik wel boos werd natuurlijk) afgebleven. Ten dat Luis hier dan kwam hing er natuurlijk wel weer ergens een stuk tape wat losser: gevolg, ook een heel stuk er weer af. Toen heb ik het grondiger gedaan en dat hele stuk echt een vierkant vlak helemaal afgeplakt, ipv gewoon de scheuren te bedekken. En tot nu toe, ook geen stukken meer eraf (en voor de rest krijg ik Luis bijna niets afgeleerd!). Je ziet het natuurlijk wel, maar ik vind het op zich al minder storend dan behang dat loshangt, en als het afgeleerd is kan je weer behangen, want dat is op termijn dan toch nodig als ik het zo hoor. Trouwens gescheurd is gescheurd, te repareren valt dat niet he...

Oh ja, en ik heb Luis laten kijken terwijl ik ermee bezig was, hij vond dat super interessant, maar heeft er zich toch buiten gehouden. Ik weet niet of hij daardoor snapte dat dat niet om te krabben was, of niet.... Nu ik erover nadenk denk ik niet dat hij die link gelegd zal hebben , het heeft er wss niets mee te maken, maar je weet nooit...

Ik hoop dat je het afgeleerd krijgt, want dit is inderdaad niet leuk he.
Doet er mij aan denken dat ik ook nog zo'n stuk achter de zetel moet repareren, maar dat is van zichzelf losgekomen behang, en ze springen er ook eens graag naar.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door Rocis »

De ander optie (mijn oplossing) geen behang!
(ja, sorry. Ik heb een catproof huis. Geen planten, geen behang, ik heb veel snoeren weggewerkt, bloemen zijn niet voor mij... maar voor de katten etc.)
Ik ook. Helaas is de bank niet catproof :-( en een houten kastje heeft er ook aan moeten geloven. Behang waren ze gek op en had idem probleem. Met structuurverf is het opgelost. Je kan het steeds een ander kleurtje geven en als de katten eraan krabben zie je er niets van :grin: Ik heb echt heel lang geen behang meer.

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
JC Anja

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door JC Anja »

Oh, hoe herken ik dit.

Onze Roos heeft het op enkele plekken hier in de huiskamer. En dus vooral op plekken, waar wij binnen komen. De deur naar de hal en trap, waar we dus s morgens naar beneden komen.
De deur naar de keukendeur en tuindeur, waar we dus ook binnen komen, als wij buiten zijn en een plek bij het raam, waar ze ligt en naar buiten kijkt.

Nu hebben we hier zoiets van......we zijn druk bezig met verhuisplannen,maar in een nieuw huis, wil ik het dus absoluut niet, dat ze aan het behang gaat trekken.

Heb er hier al een goedkoop parfummetje ( 1 euro in de Euroshop) op gespoten en dat luchtje vind Roos dus niets, dus het lijkt te helpen.Maar inderdaad, het behang verkleurt er wel van.

Nu,na de castratie, doet ze het minder,maar dat kan natuurlijk komen, omdat ze beperkt word door de kap.

Ze doet overigens alle kattekwaad weer gewoon, maar het behang laat ze met rust nu.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door castratenkoor »

Mijn optie is dezelfde als die van Marjan. Geen behang en geen planten. Hele huis catproof. Maar ja ik heb dan wel 8 van die sloop-monsters in huis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door achtpuntzes »

hier ook geen behang en geen planten. behoorlijk catproof huis (op heel veel kabeltjes na) want ik heb geen zin om hier de hele dag als politieagentje te gaan spelen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren.

Bericht door poekie3488 »

ayla schreef:is het een bepaalde plek waar hij dit doet? of waar hij meer krabt dan op andere plekken? een stuk tapijt daar op de muur plakken is een oplossing, kan hij daar zijn nageltjes op botvieren.
Ja het zijn bepaalde plekken, niet overal willekeurig.
Ik heb het nog eens met me vriend er over gehad. Ik heb hem dit ook laten lezen.
Heb hem uitgelegd dat het katten zijn, en niet hetzelfde als honden. Katten hebben hun eigen wil en zin, en daar verander je niks aan.
Ik zal eens proberen met ballonen, en of afplakken van de stukjes.
En als ik het zie dat ze het willen doen, kan ik nee zeggen en na ja als ik het niet zie hebben ze geluk, denk ik. Kan er dus vrij weinig aan doen.

En tsja, wij staan een jaar ingeschreven dus wie weet gaan we binnenkort wel verhuizen en dan gewoon geen behang nemen.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door Queen »

Ik heb door het hele huis glasvezelbehang dat twee keer gesausd is. Toch aangekleed dus in huis, maar ook praktisch voor mijn trio. Ze doen geen enkele poging, ook nooit gedaan. Snoeren, kabels etc. was in het begin wel interessant voor ze, maar even een plantenspuit als ze het niet vermoeden of zien aankomen heeft nu tot resultaat dat ze er gewoon niet meer aankomen. Er zijn mensen die een plantenspuit afkeuren, maar op advies van de fokster die er al mee was begonnen bij haar thuis tijdens de opvoeding, is het wel heel effectief gebleken. Je doet ze er geen pijn mee en na een paar dagen weten ze niet beter.
En zo is het leefbaar in huis zowel voor mens en dier.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door MarjanR »

Oh gut, ik was de hele plantenspuit vergeten!!!
Ik gebruik die helemaal niet meer.
Wel geprobeerd overigens met Moos.
Maar euh, die staat af en toe gewoon onder de douche... (ik heb hem maar aangeleerd dat de waterkraan net zo leuk is, want zeep is niet echt goed voor hem hahaha)
Enfin, je kunt de plantenspuit goed gebruiken. Tenzij je een Moos in huis hebt, dan is een emmer water nog niet voldoende :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door Queen »

Ja Marjan, een plantenspuit kan ook wonderen verrichten ha ha. Ik ben er heel blij mee (geweest). Jouw Moos is me er eentje. Ik heb er ooit ook zo eentje gehad. Hij ging lekker mee de douche in (zonder zeep overigens hoor).
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat vind het nogal leuk om behang te scheuren

Bericht door pearlsofpassion »

Ik probeer het nog steeds zonder plantenspuit. En tot nu toe nog steeds met succes kan ik zeggen. Als Luis niet snel begint met beter te luisteren (gaat dan over andere zaken) ga ik wel ook eens proberen, maar nu geef ik hem nog wat tijd.
Kabels heb eigenlijk nooit problemen mee gehad, raar genoeg.... Ik zeg gewoon dat het niet mag. Zelfs van een hangende kabel van mijn computer blijven ze af. Ze maken duidelijk het onderscheid toch met het touwtje waar ze wel mogen mee spelen. Ik heb ze zelfs kunnen leren dat de touwtjes aan de mat ook niet mogen, al heb ik Cuzco wel lang moeten overtuigen dat het echt wel niet mocht. :-)
Ik zal wel geluk hebben met mijn katten zeker? :-)

Allezinds nog veel succes met het je katten af te leren. Het is wel een stuk moeilijker ze iets af te leren wat ze al een tijdje doen dan de eerste keer duidelijk te maken dat het niet mag he. Dus veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie