Kan m'n hond samen met een kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
m+riemersma
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2010 14:36

Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door m+riemersma »

hallo,
ik ben marijke en ik ben 26 jaar.
nu heb ik een vraag.
ik heb een hond een maltezer van 1 jaar oud.
ze is altijd een beetje bang voor een kat,maar nu wil ik graag een kitten aanschaffen.
zou mijn maltezer zich dan over zijn angst heen zetten of niet?
m.v.g marijke
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kan mn hond samen met een kat

Bericht door MarjanR »

Je kant hiermee twee kanten op.
1. de kitten wordt niet als bedreigend gezien.
2. de hond blijft bang, ondanks dat het een kitten is.

Je kunt het proberen, maar houdt er ten alle tijde rekening mee dat het niet lukt.
Probeer het dik twee weken, zodat ze aan elkaar kunnen wennen (want de kitten zal ongetwijfeld ook haar/zijn twijfels hebben in het begin... of juist niet).
Maar spreek goed af, bij de mensen/instantie waar je de kitten haalt, dat je minimaal een maand de tijd krijgt om de kitten zonder kosten te retourneren mocht dit niet werken.

En welkom op het forum.
Je kunt hier veel leren en lezen
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door castratenkoor »

Heel onvoorspelbaar, ligt aan de hond en ligt aan de kat.
Je kunt het beste een kitten nemen die kleine hondjes gewend is.
Maar dan blijft het afwachten of je malthezer ooit vriendjes wordt met de kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door Anne »

Mijn ervaring is dat ze elkaar uiteindelijk gaan dulden, maar meer ook niet, verwacht er niet teveel van! Bij de meeste asiels kun je wel afspreken dat als het niet gaat je je kitten terug kunt brengen, voor het kitten is dat niet leuk natuurlijk maar als het niet anders kan...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door Cari »

Dat je maltezer een beetje bang is voor katten, is een uitstekend beginpunt. Beter dat dan erachter aan jagen ;-) . Met jouw begeleiding ("kitten is leuk!" ) kan het heel goed gaan. Haar bang zijn is waarschijnlijk voorzichtigheid omdat ze het niet kent. Een maltezer is ook van het formaat waar een kat leuk mee spelen kan. Of dat gebeurt is een tweede, maar bij gebrek aan ander kitten zou dat wel heel leuk zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door Maureen »

Ik heb hier totaal geen problemen gehad met de introductie van een kat. Ik had toen een jackje en één cavaliertje. De jack was totaal geen andere beesten gewent, dus ik was er wel erg bang voor! Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen :edance: Het heeft uiteraard wel een tijdje geduurd omdat Woezel het liefst achter het kitten aanjoeg. We hebben haar echt moeten leren een kat te tollereren. Nu met Fredje was het meteen dolle pret. Niks geen gegrom en gemopper, meteen aflikken en Fredje mag lekker tegen ze aanliggen :eboohoo:
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door Catfish »

Het gaat geweldig hier samen... Naast mijn eigen vee (zie onder bericht) heb ik de helft van de week de maltezer van mijn zusje te logeren, ook dat heeft nooit problemen op geleverd. Alles slaapt en speelt samen.

Maar dat is uiteraard geen garantie dat het bij jou ook zo gaat!
Begeleid het rustig, geef ze de kans om aan elkaar te wennen en snuffelen. Even grommen/blazen is helemaal niet erg, alleen als er een gevecht uit mocht breken wel even ingrijpen uiteraard. Maar die kans is vrij klein, zeker omdat het om een kitten gaat. En malthezers zijn ook niet van die vechtertjes, gelukkig. En je hond is ook nog jong, ook een groot voordeel.
Zet ze de eertse paar nachten wel apart, zodat jij ook aan je rust toekomt, en zij ook. Je voelt zelf wel aan als ze samen los kunnen.
Ik zou zeggen, doen!
Laat je weten hoe het afloopt?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
kellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:20

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door kellie »

ik heb 2 herders en een klein hondje.geen enkel probleem om er een kitten bij te nemen.ik heb er 2 weken later nog een bij genomen en het gaat super.terwijl ze buiten echt achter de katten aan gaan.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door Queen »

Hi Marijke, welkom op het forum. Het hoeft geen probleem te zijn. Mijn vriendin heeft een kleine Terrier en als zij op bezoek komt geeft het met mijn drie katten geen enkel probleem. Maar ja..... dat is geen enkele maatstaf natuurlijk. Het ligt zowel aan de hond als aan de kat. Als je het niet probeert weet je het nooit.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Kan m'n hond samen met een kat

Bericht door nimfee »

Bij mij ging het uhm, heel anders... Mijn hond woonde samen met 6 andere katten in huis voordat ze bij ons kwam. Onze kat, Paflova, is nu 12 en heeft een hekel aan alle soorten huisdieren die er maar zijn (ze is nogal snel jaloers). Ik las overal; lekker laten doen, ze moeten het zelf 'uitvechten'. Nou, ik vond het wel een beetje zielig dat mijn hond elke 5 minuten werd aangevallen door de kat dus we hadden toch maar ingegrepen. Het gaat nu na 2 jaar eindelijk goed :P

Het is wel heel erg wennen voor beide dieren, dus alles rustig aan doen en goed in de gaten houden. Uiteindelijk raken ze wel aan elkaar gewend :)
Plaats reactie