Kittens hebben vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
LiviinLaViidaLoca__x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2010 11:59

Kittens hebben vlooien

Bericht door LiviinLaViidaLoca__x »

Hallo iedereen !

Vrijdag ochtend is mijn poes (Chanel) bevallen en heeft ze 3 mooie kittens!
Ik kan er wel uren naar zitten kijken, ze zijn zo mooi !
maar toen ik gisteren weer zo gepassioneerd naar ze aan het kijken was merkte ik dat één van de kittens vlooien heeft ..
Ze zijn immers nog maar 2 dagen oud en ben bang dat ze het daardoor niet gaan halen..
Kunnen jullie mij helpen en me laten weten vanaf hoe oud ik ze mag ontvlooien?
En wat het beste middel is?
Alvast bedankt !
Groetjes,
Naomi
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kittens hebben vlooien !

Bericht door Cari »

Als 1 kitten vlooien heeft, hebben ze het allemaal en dus ook moederpoes. Je moet daar onmiddelijk iets aan doen, anders worden deze piepkleine kittens letterlijk leeggezogen. Je kan Frontline spray gebruiken (andere middelen mogen pas vanaf 6 weken), dit op een doekje doen en ze hiermee inwrijven. Verder alles wat je ziet met de hand/vlooienkammetje weghalen.
Vergeet ook niet de moederpoes te ontvlooien! Zij moet al langer vlooien hebben en misschien is een omgevingsspary in jouw geval dus ook geen overbodige luxe.
Als iedereen het overleefd heeft, laat dan de moederpoes castreren, please!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kittens hebben vlooien !

Bericht door MarjanR »

Wat Cari zegt.

Ik had het hier ook in het nestje, en ik heb me suf gekamd!
Bakje water met een paar druppels zeep erin, dan kunnen de vlooien niet meer wegspringen.
En kammen maar, en elke vlo in het zeepwatertje doen. Anders springen ze zo weer terug. Kam en vingers weer afdrogen en verder kammen.

Sterkte, tis best een hele klus.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
LiviinLaViidaLoca__x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2010 11:59

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door LiviinLaViidaLoca__x »

Ok hartelijk bedankt !
ik ga morgen na school die spray halen en dan zal ik het proberen.
Waar kan ik deze spray vinden?
Apotheek of gewoon in de winkel?
en mag het met een gewone luizekam voor mense?
of is er een speciale voor katjes?

Groetjes, Naomi
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door ayla »

dierenwinkel kan je het kopen en ik zou een speciaal kammetje gebruiken voor katten. ook daar kunnen ze je mee helpen in de dierenwinkel en je kunt altijd met vragen terecht bij de DA ( althans bij de mijne).
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
LiviinLaViidaLoca__x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2010 11:59

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door LiviinLaViidaLoca__x »

Ok, Jullie zijn hartelijk bedankt !

Groetjes, Naomi
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door pearlsofpassion »

ja, altijd een heel probleem als ze met vlooien thuiskomen na gedekt te zijn.

Ik deed de moederpoes ook een vlooienbandje aan, dat werkt niet echt, maar ik dacht, het kan ook geen kwaad voor de kittens en wat het helpt, helpt het. Wij hadden ook een spray dat je mocht gebruiken, maar ik gebruikte het ook maar enkel op de onderbuik en wreef het er snel weer af.
Ik was niet zo thuis in kammen, maar ik heb me uren bezig gehouden met vlooien zoals de apen het bij elkaar doen, dus met de vingers en dan doodnijpen (met de nagel). Maar dat werd wel een vieze boel, dus met een kammetje en een kommetje water is echt wel een beter idee! :-)
We hebben ze nooit echt weggekregen tot de kittens oud genoeg waren om frontline spot on te krijgen. Maar het bleef zo wel binnen de perken, mits erg veel tijd en bandje en spray.
Moeilijke gevallen!

Laat je moederpoes aub zo snel mogelijk helpen! Ze kan echt veel ergere ziekten oplopen dan vlooien door contact met zwerverkaters.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
LiviinLaViidaLoca__x
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2010 11:59

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door LiviinLaViidaLoca__x »

Onze moederpoes zit eigenlijk altijd binnen.
ze is gedekt door onze eigen kater.
we hebben namelijk 2 katten.
Maar ze waren onlangs in Boom bij mijn tante voor een weekendje gaan logeren omdat we weg moesten.
& haar katten die lopen namelijk wel buiten ..
maar we gaan hun zo snel mogelijk behandelen.
Groetjes, Naomi
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door pearlsofpassion »

En laten steriliseren? Ook voor de kater is dat nodig he!
Het kan wel al te laat zijn als ze de hele tijd bij een kater zit. Dus het zou kunnen dat je binnen een paar weken weer een nestje hebt, en dat is echt heeel ongezond!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Tinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2010 20:03
Locatie: ardennen

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door Tinnie »

ok, heb deze topic gelezen, ik denk wel dat ik weet wat ik moet doen, want ik was op zoek naar oplossingen voor m'n kitten, waar ik de leeftijd niet echt van weet. Ze is gevonden, ik vermoed 6 weken.

Deze oplossing (frontline) is hoogstwaarschijnlijk ook tegen teken? want ocharme ik heb er al twee uit moeten trekken,
de kitten is nl, af en toe ook in onze tuin, we wonen id natuur vandaar..
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door Queen »

Frontline is verkrijgbaar in sprays en in druppels die op de huid moeten worden toegediend. De spray heeft een langdurige werking teken vlooien ( tot 3 maanden), maar is lastig op te brengen, vooral op langharige dieren. De spray heeft een goede werking tegen teken. De druppels werken goed tegen vlooien (ged. 4 tot 6 weken) maar hebben helaas geen larven-dodende werking en de werking tegen teken is zeer wisselend. De druppels kunnen evt. met de spray gecombineerd worden waarbij dan niet het hele dier wordt ingesprayed, maar alleen de 'moeilijke' plekken. Zoals rond de oren, de hals, de oksels en liezen, de staart. Frontline druppels kunnen niet worden toegepast op heel jonge dieren. De spray is veiliger toepasbaar, ook op kittens en pups. Zowel de druppels als de spray verspreiden een vieze lucht. De spray wordt het beste buiten of in een ruimte met goede ventilatie opgebracht.
Wellicht is dit een antwoord op je vraag Tinnie.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Tinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2010 20:03
Locatie: ardennen

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door Tinnie »

Ja mooi, dank je wel.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kittens hebben vlooien

Bericht door Ilone »

En als sprayen op zich niet lukt, dan kan je ook een washandje insprayen en daarmee het beestje inwrijven.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie