Kitten verwondt haar broertje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Kitten verwondt haar broertje

Bericht door snes »

Hallo,

ik heb 2 kittens van ongeveer 13 maanden oud. Ze zijn heel lief en spelen veel met elkaar. Natuurlijk gaat het er ook soms hard aan toe, maar daar maak ik me verder geen zorgen over. Er staan genoeg topics op dit forum waarin staat dat dat normaal gedrag is. Het enige vervelende is dat mijn vrouwtje haar broer in de nek verwondt door zijn kopje te pakken en dan met haar achterpoten tegen zijn kop/nek aan te trappen. Hij heeft nu al een paar dagen een wondje, dat steeds groter wordt en niet heelt. Is er een manier waarop ik hem kan beschermen? Zou het helpen om haar nageltjes te knippen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Rianne
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Queen »

Hi Rianne, dat het er tussen broer en zus soms hard aan toe kan gaan is me bekend, maar dat er dan ook verwondingen ontstaan nee, dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt of gehoord. Zusje is de dominante van de twee dat mag duidelijk zijn. Doet ze dat opeens? Nageltjes knippen kan een oplossing zijn, maar ik vrees dat dit niet afdoende zal zijn. Laat de dierenarts in elk geval naar het wondje kijken nu het groter wordt en niet heelt. En verder ja... scheidrechter spelen en haar zoveel mogelijk berispen misschien? Misschien hebben de anderen van het forum nog goede tips/adviezen!
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Dafpoetser »

Mijn tip: koop een Kong Kickeroo, daar kan ze naar hartelust op trappen, en inderdaad, wat Queen zegt, het niet helende wondje laten bekijken door een DA.
[youtube][/youtube]
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Cari »

Met 13 maanden is een kat geen kitten meer, hoor ;-) .
Ik zou zeker naar de da gaan, voordat het wondje echt gaat infecteren. Zijn broer en zus al gecastreerd? Als dat niet het geval is, kan het ook nog zo zijn dat de hormonen opspelen en het er feller aan toe gaat. Maar ik hoop/neem aan dat ze al 'geholpen' zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door JLC »

Voor het wondje zou ik zeer zeker naar de da gaan.
Zelf heb ik ook een broertje en een zusje en die kunnen ook goed stoeien, maar tot verwondingen is het nooit gekomen.
Ik heb ze laten steriliseren en castreren bij zes, zeven maanden. Ik wilde zeker geen (inteelt)nestje. Dus als ze nog niet gesteriliseerd/gecastreerd zijn, dan zou ik daar niet veel langer meer mee wachten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Ambertje73 »

Wij hebben een broer en zus (helaas overleden op 6-jarige leeftijd) die samen zijn op gegroeid.
Moeder liet eerst het ene kitten (kater) in de steek met 11 dagen en daarna het andere kitten (poesje) met 19 dagen. We hebben ze met de fles groot gebracht.
Eenmaal weer samen stoeiden ze er op los! Helaas resulteerde dat in een hap van het oortje van de poes :shock: . Daarna is de verhouding nooit weer goed gekomen! :lol:
Dus soms kan het er hard aan toe gaan :???:

Heb je geen Vetramil (honingzalf) in huis? Deze zalf ontsmet wondjes plus dat ze sneller helen.
Iets dat je eigenlijk altijd in huis zou moeten hebben! Zalf is prijzig (17 euro), maar dit is het zeker waard!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Cari »

Ik heb eens gelezen dat gewone honing (ja, welke dan??) ook goed is?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Ambertje73 »

Denk dat je PROPOLIS honing bedoeld. Wij hebben ooit eens wat gekocht voor een kat waarvan we dachten dat deze luchtweg problemen had. Lekker verzachtend, dachten we!
Het beestje vond het zooooooo verschrikkelijk VIES! Hij kokhalsde het uit! :esick:
Die rommel was best wel duur en dat kregen we geen tweede keer in de kat :lol:

De Vetramil zalf werkt heel goed, alleen likken ze er soms nog wél aan. Had gelezen dat door de bittere smaak de katten niet gaan likken, maar dat is niet helemaal waar....
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Kattenbella »

Calendulazalf van VSM doet ook wonderen en dermamiel, dat is ook zalf met honing.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door loek »

Dat trappen dat doen mijn katten ook regematig Ziet er best lomp uit, en soms lopen ze allebei met stukken haar van elkaar aan de nagels ;-) Ik zie weleens een krasje hier en daar. Maar nooit echt wonden. Ik denk niet dat het heel erg is hoor. Alleen is dit wondje toevallig net wat groter uitgevallen en heeft het geen kans om tot rust te komen. (tenminste dat vermoed ik als ik het zo lees)
Ik weet niet of je 'mensendingen' erop moet smeren...wat als ze het aflikken? Ik zou even vragen aan de da wat je er het beste op kunt doen.

succes
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door snes »

Bedankt voor alle reacties! Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt in mijn bericht, ze zijn geen 13 maanden maar weken! Echte kittens dus ;) Ik heb de nageltjes van haar achterpootjes geknipt en zie al resultaat, het wondje begint te helen! Nu langzaamaan ook alle andere nageltjes knippen, meestal beginnen ze na een paar nageltjes alweer tegen te stribbelen, maar uiteindelijk lukt het wel.

Ze deden dit altijd al en meneer doet het ook bij zijn zus, maar hij is de enige die daadwerkelijk verwond raakt. Hopelijk is het opgelost met het knippen van de nagels, want ik speel liever geen scheidsrechter als ze samen spelen.

Die Kong Kickeroo ziet er wel tof uit, maar ik vraag me af of het interessant genoeg is als je ook gewoon elkaar kan schoppen? Tot nu toe zijn ze vooral geinteresseerd in alles dat geen officeel kattenspeelgoed is. En goed om te weten dat calendula ook geschikt is voor katten, dat heb ik ook altijd voor mezelf in huis dus dat komt goed uit. Vrijdag gaan we sowieso naar de DA voor inentingen, dus dan zal ik ook nog even professioneel advies vragen.

Nogmaals heel erg bedankt, ik ben echt superblij met dit forum!
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door Ambertje73 »

Vetramil zalf is speciaal voor kleine huisdieren, dus geen "mensendingen"!
En als ze het oplikken, is dat geen probleem.

Nagels knippen is hier ook geen succes. Ze doen hier dan alsof ze mishandeld worden, tjonge!
Een geschreeuw en gekrijs! :lol:

Mooi dat het wondje eindelijk geneest.
Onze Daiser (zie ongevallen topic) heeft eindelijk zijn hechtingen eruit en de plek ziet er nu uit als een grote schaafwond. Ik bedoel dus, als het maar niet loshangt, dan komt het wel weer goed. Een kat is zelf goed in staat om te genezen. Niet te snel klooien met antibiotica hoor, zeker niet bij kittens.
Bij je DA kan je vast wel een tube Vetramil zalf kopen. Is ECHT handig.

Succes ermee!!!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door loek »

Hallo Rianne

Ik zie je foto...wat zijn ze SCHATTIG!!!! Ook heel grappig dat ik toch wel vaker van dat soort poses zie op foto's van kittens m.n. (zie die van mij ;-)) daar waren ze ook nog echt kitten.

Zoals ik ook al in mijn andere bericht schreef zou ik peroonlijk oppassen met 'mensendingen' erop smeren. Vraag dat dan eerst na bij de da of dit kan/ mag. Inderdaad handig dat je toch moet gaan, kun je het meteen vragen.
Ik knip hier trouwens nooit de nagels van de achterppootjes, die worden toch niet scherp?? Of bij jou katten wel? Voorpootjes knip ik wel regelmatig. Bij Diesel meestal als hij ligt te slapen, dan heb ik er een paar gedaan voordat hij wakker wordt en de schaar gaat ´aanvallen´of wegloopt. Muis kan ik gewoon vastpakken en knippen maar, die ondergaat het gewoon even. Diesel pikt dat niet...zal niet echt boos worden hoor maar zorgt wel dat hij loskomt.
Maar misschien dus idee, wachten op een moment dat ze liggen te soezen. (alhoewel achterpootjes knippen dan misschien wel wat moeilijk wordt)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar ook proberen een speeltje te geven waarop ze haar traplust kan afreageren.
Hier hebben ze zo'n luipaardpantoffels en dat werkt ook prima.

Ik zou eens een filmpje van ons Kleintje moeten proberen opnemen want die doet nog veel zotter op die pantoffels van ons dan die kat hierboven! Dat is echt een zot monster dan, zou er niet graag tussen zitten :-). Ze moet alleen af en toe eens stoppen om 1 van die twee andere op afstand te blazen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
snes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2010 21:45
Locatie: Utrecht

Re: Kitten verwondt haar broertje

Bericht door snes »

Na het knippen van de nageltjes heelde het wondje ineens heel snel! Inmiddels zijn alle nageltjes netjes geknipt, ik doe het gewoon als ze nog half slaapdronken zijn :)

Ik krijg trouwens geen berichtje in de mail als hier updates zijn, terwijl ik dat wel zo heb ingesteld. En ik ben ook niet iedere dag op het forum, daarom reageer ik niet zo snel...
Mijn katten: Tom en Sophie, geboren 18 mei 2010!
Plaats reactie