Wanneer castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Wanneer castreren?

Bericht door Queen »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen nieuw op het Forum en hoewel ik al heel wat nuttige en interessante adviezen/ervaringen heb gelezen - ook over dit onderwerp - wil ik toch het volgende aan jullie voorleggen, omdat ik (nog) niet ben tegengekomen wat ik eigenlijk zoek.
Ik heb sinds 6 weken twee kittens (Choco katertje en Lila poesje) van 18 weken en een paar dagen oud in huis. Schatten zijn het! Brits korthaar en broer en zus uit hetzelfde nest. Toen ik ze mocht komen ophalen was het katertje al behoorlijk groter dan het poesje. Dat is nu nog steeds zo. Ze zijn lief en heel erg sociaal ook naar anderen, nergens bang van en heel aanhankelijk naar mij toe. Vooral Choco. Nu zie ik de laatste week dat Choco al lekker ontwikkelt op een bepaalde plaats om het zo maar even te zeggen en de kleine meid heeft het soms al moeilijk om hem af te schudden. Ze laat weliswaar duidelijk merken wanneer het genoeg is, maar toch ..... Nu zat Choco vanmiddag zo lekker naast me op de vierkante leuning van de bank - doet hij al zolang hij in huis is - kopje stijf tegen me aan en op mijn arm kroelen (slapen), met de pootjes kneden en neusjes geven en likken en opeens voelde ik nattigheid! Nou zei mijn dierenarts 5 weken geleden al - toen ik de kleintjes had laten inschrijven en checken - dat hij ze graag allebei tegelijk weer terug wil zien als ze minimaal 6 maanden oud zijn om gecastreerd te worden!
Mijn vraag aan jullie is nu of het kan zijn dat Choco wel heel erg snel gaat in zijn ontwikkeling en dat dit al voortekenen zijn dat castratie weleens eerder zou moeten plaatsvinden? En wie van jullie heeft eenzelfde ervaring (gehad)?
Groetjes
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer castreren?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze inderdaad tegelijk laten castreren met 6 maanden. Dat is vroeg genoeg.
Later zou ik zeker in dit geval niet doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Catfish »

Ik heb Zorro al met 5 maanden laten castreren. De DA wilde wachten tot op zijn minst 7 maanden, maar mijn poes Frommel leefde toen nog, en Zorro was haar doorlopend sexueel aan het beklimmen om het zo maar te zeggen. Ze werd er letterlijk ziek van, dus eraf met die handel!
Mijn twee kleintje gaan met 6 a 7 maanden onder het mes, ik wil geen sproeiers!
Dus volg het advies van je DA op, tenzij hij gaat sproeien, dan maar eerder. Dat leer je ze nooit meer af...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Ragdoll
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 18:00

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Ragdoll »

Hallo Queen,

wij hebben zo wel onze poes als kater met 6 maanden laten helpen... bij de kater was dat ook wel nodig... die zat ook steeds "op" de poes... zij was toen al geholpen dus kon het geen
kwaad... maar ze vond het niet echt leuk... wat ze ook wel liet merken aan hem...de kater was er vroeg bij zullen we maar zeggen :smile:

ook wilde ik niet dat hij ging sproeien in huis... de dierenarts en fokker waar we de beide katten gekocht hebben... adviseerde ons om hem te laten helpen met 6 maanden... hij heeft dus niet gesproeid in huis... en de dag dat hij geholpen was en ik hem opgehaald had bij de dierenarts... heeft hij nog 1 keer geprobeerd om op onze poes te klimmen... daarna nooit meer...

onze kater was dus net zo snel als jou Choco kwa ontwillkeling en het komt zeker voor dat sommige katten/poezen zo snel gaan met hun ontwikkeling... overleg met je dierenarts wat het beste zou zijn voor Choco... succes !
Gebruikersavatar
Jacquelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 okt 2010 10:54
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Jacquelientje »

Ik vang zelf kittens op en ik heb afgelopen jaar 2x meegemaakt dat een katertje erg vroeg sexueel gedrag begon te vrtonen (de andere poesjes in huis bespringen). Ik heb bij beide katertjes overleg gehad met de dierenarts en beide zijn ze eerder dan 6 mnd gecastreerd. De ene al met 4,5 mnd en de andere met 5 mnd. Natuurlijk is et beter om te wachten totdat hij 6 mnd is, maar als ze eerder geslachtsrijp zijn kun je er vaak beter vo0or kiezen het wat eerder te laten doen.

Onze eigen kater is ook vroeg gecastreerd met als gevolg dat hij nu (10 jaar) nogsteeds mauwt als een kitten. Bij de 2 opvang katertjes was dit niet het geval. Maar onze 2 poezen werden om de paar minuten besprongen of compleet in elkaar geslagen dus we hadden geen andere keus. Hij is na de castratie een stuk rustiger geworden qua vechten en ze worden nooit meer besprongen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer castreren?

Bericht door nellebel »

Onze sjefke is 5 maanden (denken ze, hij komt uit het asiel en was een zwervertje).
Hij moet nog gecastreerd en ik was van plan dit over een maand te doen.
Hij rollebolt heel wat af met onze poes flippie, maar of dit sexueel is? Wat me wel opvalt de laatste week is dat hij zich erg veel likt een ook zijn piemeltje vaak zichtbaar is. Lekker kroelen en meneer ligt op zijn rug, benen wijd en geweer in de aanslag. Hij doet er verder niets mee, maar is dit het eerste teken dat hij sexueel actief gaat worden?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, sexueel actief is vooral bovenop de poes kruipen, of springen. In haar nekvel bijten.
Maar het kan ook zijn, heel klaaglijk miauwen, onrustig rondlopen, klierig zijn, de hele tijd achter de poes haar achterste aan lopen (letterlijk). Maar begin nu niet direct te denken dat hij sexueel actief is als hij eens miauwt of aan haar kontje ruikt ;-)
Je poes is toch al geholpen? Dan kan je wachten tot 6 maand of tot hij echt duidelijke tekenen vertoont en de poes dus probeert te beklimmen. Eerder hoeft dan niet omdat je toch zeker bent dat er geen nestje van kan komen.

Dat miauwen dat hierboven beschreven staat is volgens mij toeval. Elke kat heeft zijn eigen stemgeluid en ik denk niet dat dat beïnvloed wordt door de castratie.
De zwerver die we deze zomer gevonden hebben was niet gecastreerd en 1,5 jaar maar miauwde ook heel licht. Luis (5 maand geholpen) en Cuzco (7,5 maand) miauwen ongeveer hetzelfde. Bij Kleintje haar broertje veranderde zijn geluid al voor zijn 6 maand... Niet echt een lijn in te trekken denk ik. Hier op het forum ook nooit gehoord verder dat de stem beïnvloed zou zijn door de leeftijd van castratie.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer castreren?

Bericht door castratenkoor »

Rik is vlak voor hij 6 maanden was gecastreerd, hij heeft nu twee soorten miauwen, het kitten geluid en soms opeen een laag siameesachtig geluid. Hij gebruikt zijn stem niet veel, maar praat wel eens terug als ik overdreven tegen hem praat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, hier ook verschillende roepen bij Luis. Cuzco is meer hetzelfde, maar ook niet zo'n prater. Hij heeft maar 2 'woorden': 'ik ben eenzaam, waar is iedereen?'-mieuwtje en een 'lekker, ik wil het, ik wil het nu, AUB!! '- mauwtje en dan aangevuld met een luid en super enthousiast : 'leuk, ik ben blij'-prrrtje.

Luis heeft echt vanalles verschillend. Heel hoog als hij alleen is en iemand roept. Erg schor als hij me aankijkt en aandacht vraagt (dat is de enige die ik echt niet kan nadoen :lol: ). Heel kittenachtig als hij op iets lekkers wacht. Maar als het gewoon eten is, is het wel een laag geluid. Heeel gevarieerd!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer castreren?

Bericht door nellebel »

30 december wordt sjefke geholpen. het kon ook de 31e maar dat wil ik hem niet aandoen, ook met de herrie van het vuurwerk enz. Een week later kon ook, maar dan hebben wij een nieuwjaarsfeestje en ik wil hem niet alleen laten.
Dus vrij genomen donderdag en vrijdag en veel tijd om hem te verwennen.
Hij is dan 5½ maand, maar de DA heeft hem pas gezien en zegt dat het wel kan. Ook omdat hij nu toch wel met momenten op flippie probeert te kruipen en daar is mw niet van gediend. ik wist eerst niet waar ik op moest letten, maar nu merk ik duidelijk verandering bij hem. algeheel in zijn gedrag. Moeilijk te omschrijven, maar hij heeft soms ook een bepaalde blik en zijn gedrag natuurlijk.
Ben me nog steeds aan het inlezen op het forum, en lees helaas ook dat er kittens sterven of ziek worden na de castratie, maar daar moet ik maar niet aan denken. De DA zegt ook dat het altijd kan gebeuren, maar sjefke is al een keer ziek geweest, dus als hij echt iets ernstigs onder de leden heeft (als FIP bijv) dan was dat er waarschijnlijk toen al uitgekomen. Hij oogt supergezond en is een sterk mannetje.
En ook als hij straks is geholpen blijft hij mijn stoere macho.
ik moet me nog steeds verdiepen in het plaatsen van foto's, maar zit weinig achter de pc en interesseer me er neit zo in. maar onze sjef is zo mooi. Hij heeft bijna een leeuwekopje, zo stoer en dan zijn bulldog poten./ Kort ,dik en een beetje uit elkaar.
onze flippie is ook een plaatje hoor. ze wordt steeds mooier nu ze haar groeiachterstand heeft ingehaald (ze had rare verhoudingen van lijf en ledematen). Ze is een echte beauty geworden (maar dat was ze voor mij altijd al).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja zeg, nu maak je ons wel nieuwsgierig hoor! ;-)

Ik zag er ook tegenop om te gaan uitzoeken hoe ik moest foto's plaatsen (avatar gaat gemakkelijk eens hij verkleint is ;-)) maar als je het eens bekijkt (in het topic waar het staat uitgelegd) dan valt het allemaal wel mee!

Ik gebruik Photobucket en dat wijst echt zichzelf uit. Je kan de link van de foto er ook al in IMG kopiëren ipv dat je het er hier nog tussen moet plaatsen. Ik vind dat wel gemakkelijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer castreren?

Bericht door nellebel »

Hoi Valerie
Ik ben echt een pc analfabeet hoor. Jouw laatste zin maakt me al duizelig. Hoor dingen waar ik nog nooit van heb gehoord. Heeft zelfs lang geduurd voordat ik wist wat een avatar was. haha.
Ik ben nu op mijn werk, maar zal me er thuis toch eens in verdiepen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet gewoon je foto hier op in het venster tussen [IMG] plaatsen (dus dit vooraan en achteraan, de knop staat boven het venster waarin je typt) , maar op de site van Photobucket staat deze onder de foto al ertussen en kan je dat daar gewoon kopieren.
Op de link klikken daar (onder je foto) zorgt dat je deze kopieert en dan kan je hem hier in een venster plakken (Ctrl V).
Zorg ervoor dat je foto's kleiner zijn dan 700 als je ze hier plaatst (kan je zien als je even met je muis op de foto blijft staan) maar hoe je dat doet dat kan ik niet zeggen. Ik heb er hier een programma voor op mijn computer en ik verklein ze voor ik ze op Photobucket zet. Je kan het ook via Photobucket (als je eerst op de foto klikt) maar dan is het waarschijnlijk even zoeken hoeveel je moet verkleinen.
Gewoon naar de site gaan, een album aanmaken (wijst echt zichzelf uit, zoals hier een account aanmaken), je foto's erin uploaden (via browse op jouw computer), terug naar je album gaan en dan kan je door met je muis op de foto (verkleint dus!) te gaan staan de onderstaande link (helemaal vanonder) kopiëren en hier plaatsen.

Voor de avatar moet je gewoon een foto heeel klein maken (12 kb denk ik) en dan kan hij op je computer blijven staan en kan je hem gewoon hier in het gebruikerspaneel als avatar aanduiden.

Maar er is een topic over heel dit gebeuren (ook over verkleinen van foto's) onder de kattenfoto's (bovenaan denk ik). Even testen doe je in het testtopic (ook daar te vinden) en pas als dat werkt kan je een album aanvragen bij Admin (topic daarvoor daar ook te vinden) ;-)

Sorry voor dit off topic, nu maar weer verder over casteren :oops:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer castreren?

Bericht door nellebel »

dank je, gaat helemaal goedkomen. Moet ik gewoon een keer tijd voor maken.
Mischien wel als sjefke gecastreerd wordt, dan zit ik toch thuis op tel te wachten (zo meteen het topic weer over castreren hihi)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Adriana »

wat ik eigenlijk nauwelijks tegenkom en wat ik hier heel duidelijk zie is dat je rekening moet houden met behoorlijke terugval na de castratie.
onze beide kleuterkatten zijn met 6 maanden op 1 december gecastreerd en ze beginnen pas de afgelopen week weer levendig en speels te worden.
daar zit een kleine twee weken herstel en waarschijnlijk aanpassing van het hele systeem tussen, stofwisseling enzo op de nieuwe situatie.

ze hebben veel meer (vaker en langer) geslapen en waren minder alert. en ook veel minder energiek en ondernemend (sommige personeeltjes noemen dat stout..)
pas deze week zie ik weer het gedrag terug van vóór de castratie, veel meer met elkaar bezig en wakker en alert en uitproberen, mollen, sjezen/racen, voor aap spelen..

en het is niet voor niks dat FIP na de castratie bij kittens zo genadeloos kan toeslaan, dan zijn ze heel erg kwetsbaar en zeker niet in optimale conditie.
misschien zou je katten na de castratie wat extra vitamine c moeten geven om het immuunsysteem te helpen om alle aanvallen op het verzwakte systeem beter te kunnen afslaan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie