1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog niet

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog niet

Bericht door Jip »

Ik heb een kat van 1 jaar oud die met chip door STaywll kattenluik gaat. Werkt perfect! Maar nu willen we nog een kitter erbij nemen en die kan natuurlijk niet meteen naar buiten. Met dit kattenluik kan je dus altijd naar buiten (tenzij ik hem op slot doe) en dmv chip komt Jip weer binnen. Als de kleine er is wil ik Jip gewoon zijn gang kunnen laten gaan en dus niet het kattenluik op slot doen (omdat anders die kleine erachteraan gaat). Hoe kan je dit nu het beste doen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes, Nicole
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door MarjanR »

Eh, toch kattenluikje op slot doen wanneer je niet thuis bent.
Ben bang dat dat de enige optie is.
En dan leer je de kat die buiten mag aan dat hij de deur moet gebruiken.
En eenmaal binnen is binnen. Of eenmaal buiten, buiten.
Ik heb zelf ook geen kattenluik nooit gehad, en de katten weten het (ik heb nog 1 die deze regel kent).
En ze weten hoe laat ik ongeveer thuis kom, dus dan zitten ze al in het portaaltje te wachten.
En als ik thuis ben, dan gaat het luchtalarm af wanneer ze binnen of buiten willen :lol:

Tis voor jullie maar een maand of 6 dat dit nodig is.
Dan kan de andere kat ook naar buiten, toch?
(Hoewel een ren beter zou zijn, maar ik doe het nu ook 13 jaar op deze manier. Ik ga nu wel een ren maken omdat ik m'n nieuwe kat niet vrij buiten wil hebben)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door Jip »

Bedankt voor je advies. Maar ik lees dat de oudste kat zoveel mogelijk 'normaal' moet doorgaan anders kan hij een hekel gaan krijgen aan de kitten. Dus als hij zijn gang niet kan gaan door dus de hele dag in en uit te lopen zal hij niet blij zijn denk ik!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door castratenkoor »

Voor het welzijn van het kitten zit er toch weinig anders op. Ik sluit me aan bij het advies van MarjanR.
Een kitten heeft vaak binnen een week door hoe een kattenluik werkt.
Voor hij/zij gecastreerd is met 6 maanden, moet je dat diertje echt niet loslaten.
Ikzelf heb een kattenren van 10 meter. Mijn kitten had binnen een week door hoe hij daarin moest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik blijf bij mijn standpunt dat als je een koppeling doorvoert je zowiezo je oude kat een tijdje moet binnenhouden omdat je koppeling anders noooit werkt. Tenzij je zoals Dinie een ren hebt die als een extra kamer dient.
Er zijn 2 mogelijkheden:
of je kat aanvaard die nieuwe snel en dan is het niet erg dat zijn ritme verstoord wordt.

Of je kat aanvaard hem niet snel en dan moet je hem binnenhouden tot hij dat wel doet, anders krijg je vluchtgedrag. Dit is geen koppeling maar dan leer je ze naast elkaar te leven ipv met elkaar.
Je kan ook op voorhand beginnen met de kater te leren via de deur te gaan. Bv: NU. Luik dicht, gedaan, leren via de deur te gaan. Ik heb ook nooit een kattenluik gehad, dan heb je er meer controle over wanneer ze weg en thuis zijn. En ze moeten maar weten wat ze willen, binnen of buiten. Enkel als het goed weer is staat de deur open en kunnen ze kiezen (nu ook niet natuurlijk want ik zit zelf nog met een kitten... ;-))
Veel succes met je koppeling binnenkort!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door Jip »

Ok, dat is duidelijk. Ik heb een kitten van 4 weken op het oog. Dus ik heb nog een paar weken om te oefenen met Jip om via de deur naar buiten te gaan en met het luik weer naar binnen. En hebben jullie ervaring met een kitten in een bench 's nachts om te slapen. Zodat Jip dan toch snachts zijn gang zou kunnen gaan. Als die kleine het gewend is om daarin te slapen moet dat ook wel lukken toch? Of is dat raar een kat in een bench?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door pearlsofpassion »

Er wordt al eens met een bench gewerkt bij koppelingen, dat is niet raar. Maar ik zou het alleen doen als je schrik hebt dat de oudste kat de jongste iets zou doen.
Ik heb Cuzco ook de eerste weken in zijn transportbox laten slapen, maar er moet natuurlijk een kattenbakje inpassen. Achterafgezien was dat niet nodig want Kleintje was bang maar heeft hem nooit kwaad gedaan. Maar je weet het natuurlijk beter met jouw kat. Als de koppeling goed gaat en er niet overdreven geblazen, gemept of weggejaagd wordt, zou ik het niet doen...
Als je kat aggressief is tov de kleinste, mag je ze natuurlijk nooit alleen samen laten, en dan is een bench veel beter dan ze elk in een kamer op te sluiten.
Als de koppeling in het algemeen goed gaat, maar je ziet dat 1 van de twee ineens erg angstig of zo wordt, kan je ze wel even scheiden om het weer tot rust te laten komen. Maar voor de rest kan je ze beter zoveel mogelijk bijeen laten. Wel niet dwingen, gewoon deuren open zetten en ze zelf laten komen. Dus niet opsluiten in de woonkamer of zo, steeds zorgen dat ze elkaar kunnen vermijden als ze dat willen maar ook steeds weer kunnen tegenkomen.
Alles op eigen tempo, en dan komt het wel goed.

Doe het rustig, en als je op het moment nog vragen hebt bij de koppeling, kan je natuurlijk steeds een topic posten. ;-)

Veel succes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door Jip »

Ik wil de bench niet gebruiken omdat ik bang ben dat de oudste de kleine iets aan zou doen. Maar om de kleine daarin te laten slapen zodat de oudste 's nachts 'op pad' kan gaan. Hij is veel weg maar is nu ook gewend om de hele dag/nacht in en uit te lopen. Ik ga proberen hem te laten wennen dat ie niet meer zelf naar buiten kan maar alleen als wij er zijn. Maar voor de nacht kan hij het dan zelf bepalen. Tis tenslotte een nachtdier.
Als ik hem die vrijheid ontneem maak ik hem dan wel gelukkiger met een vriendje? Ik doe het voor mijn kat, die veel miauwt en om aandacht vraagt, zeker op momenten als wij er niet zijn. Dat hoor ik van mijn buren....
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door MarjanR »

De ene kat is simpeler dan de andere kat.
De een past zich makkelijker aan dan de andere.
Ik vind jouw oplossing ook wel creatief!

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door pearlsofpassion »

Ga je hem dan 6 maand in de bench laten slapen? Dat is volgens mij geen goed idee...

Je geeft hem toch een speelkameraadje, dus zodra de introductie achter de rug is kan hij toch overdag eventueel buiten en 's nachts binnenblijven en met de kleine spelen? Je kat gaat toch voor een deel buiten omdat daar nu eenmaal meer te beleven valt als binnen? Maar eens ze een vriendje hebben is dat buiten gaan niet meer zo nodig.
Trouwens, als hij eenzaam is en veel aandacht wil, ga je hem toch net geen plezier doen met zijn speelkameraadje op te sluiten? Dan heeft hij er ook niets aan he...

Onze Cuzco werd vroeger depressief als hij meer dan een week binnenbleef, maar nu niet meer hoor, met Luis.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door Jip »

Daar heb je gelijk in. Hij zoekt buiten het vertier!!! Dat zal dan natuurlijk veel minder nodig zijn als de kitten er is. Tis wel zo dat hij met ieder dier op de buurt contact probeert te maken dus een vriendje in huis is supergezellig voor hem! We gaan het gewoon proberen!
Bedankt voor jullie reacties (vooral die laatste van jou Valerie dat als hij een vriendje heeft hij minder naar buiten 'moet', super! Ik heb er zin in en kan nu niet wachten tot we een kitten hebben!)

EDIT:
Ben ik net bijna overtuigd dat als we een kitten erbij nemen voor onze gecastreerde kater Jip dat we dus een tijdje het kattenluik dicht moeten houden (niet leuk voor jip, maar het moet gewoon eventjes, hij krijgt een vriend ervoor terug!) want anders gaat de kitten er vandoor. Bedenk ik me nu dat Jip niet meer op de kattenbak gaat maar alles buiten doet. Dan kan ik wel de deur 'smorgens openzetten en dan kan hij binnenkomen met chip door het kattenluik wanneer hij wil, maar als hij weer 'moet' dan is het luik op slot. Snapt hij dan wel dat hij weer op de bak moet? Wie heeft daar ervaring mee?

groetjes, Nicole
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door MarjanR »

Je maakt je wel heel veel zorgen he?
Nog voordat de kitten er is!
Wel goed hoor, van je. Omdat van te voren uit te denken, maar weet je wel zeker dat je een kitten erbij wilt?

Jip is vroeger op de bak gegaan, en zal dat nu weer moeten.
Misschien een ongelukje hier of daar. Jip op de bak zetten, en dan komt het wel goed.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door Jip »

Ik maak me dan vooral zorgen om Jip. Ik doe het voor hem maar als hij er niet gelukkiger van wordt doordat hij op de bak moet en minder naar buiten kan omdat ik dat nu bepaal voor hem.
Aan de andere kant, ik heb vanacht (om meteen maar te proberen....) het luik dicht gedaan (wel op stand 'open om naar binnen te komen), Jip naar buiten door de deur en vanmorgen was die gezellig binnen. Eigenlijk voor onszelf ook veel leuker, want hij ging steeds vaker op pad en kwam alleen maat thuis om te slapen en eten. Nu kon mijn zoontje weer met hem spelen, deed jip ook veel minder omdat hij moe was van al het buiten spelen.
Dus de zorgen worden al weer minder, ik kan nl nog niet zien of hij op de bak is geweest (in elk geval niet gepoept). Maar het wordt al weer positiever zo!
En ja, ik weet zeker dat ik een kitten erbij wil. Jip heeft buiten ook een vriend(in)? waar hij vaak mee stoeit en probeert vaak zonder dikke staart of gegrom naar andere katten en zelfs honden te gaan. Dus ik denk wel dat hij het heel leuk zal vinden!

groetjes, Nicole
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door Cari »

Ik denk dat je Jip heel blij gaat maken met een maatje. Hij zal dat in eerste instantie misschien zelf ontkennen ;-) , maar dat komt wel goed.
En het opsluiten is maar voor 4 of 5 maanden, dan kunnen ze er samen op uit :pdtstp: !

Nog een tip voor wie het ooit kan gebruiken: je kan het luik dat op de chip reageert, er ook andersom in zetten. Dan kan niet iedere kat naar buiten (wel iedere kat naar binnen). Wel zorgen dat het luik droog blijft.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1e kat wel naar buiten met chip en nieuwe kitten nog nie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou je niet te veel zorgen maken over de kattenbak.
Mijn Kleintje deed het vroeger ook altijd buiten, maar toen we verhuist zijn moest ze wel 3 weken binnen blijven natuurlijk en ik heb geen enkel probleem gehad.
Ze is natuurlijk wel vanuit de kattenbak het huis gaan verkennen, dus je moet wel zien dat je kater de bak weet staan. :-)

Verder zou ik in het begin een 2e teiltje als kattenbak bij zetten, zo vermijd je problemen ivm bak delen als ze elkaar nog niet helemaal gewoon zijn. Bovendien is een tweede bak in een andere kamer voor de kitten ook goed zodat hij niet het hele huis door moet als hij moet gaan. Als Jip ineens op de bak moet, heeft hij mss toch liever zijn eigen bak of wil niet vlak na de andere op dezelfde bak. Verder zien dat je hem regelmatig verschoont zodat hij niet erg vies wordt, want ik weet uit ervaring dat je dat al eens vergeet als je ervoor een kat had die steeds buiten gaat. :-) En je staat ervan versteld hoe snel die kattenbakvulling op geraakt... :-)

Veel plezier ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie