Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Jackson
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2010 22:32

Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Jackson »

Bij mijn 9-jarige Maine Coonkater is nierfalen vastgesteld. Hij eet al 3 jaar speciale brokjes (J/D) omwille van heupdysplasie en reageerde er goed op (veel minder pijn}.
Iemand ervaring met katten die beide problemen samen hebben? Welke voeding geef je ze?Nemen ze ook medicatie? Wie geeft me tips? K
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: CHRONISCH NIERFALEN EN HEUPDYSPLASIE

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
ken je zijn nierwaardes? (crea, urea en fosfor ip) neem aan dat de diagnose is gesteld op basis van bloedonderzoek.
k weet niet welke ingrediënten en in de J/D zitten (en kijk ook even naar analyse) maar het zal ongetwijfeld geen nierdieet zijn.
denk dat je iom je dierenarts een afweging moet maken, nierschade is niet te repareren en je zou moeten streven naar stabiliseren. en daarnaast moet hij dus iets hebben tegen pijn .. maar ik weet niet waarom daarvoor voedsel wordt gebruikt...
welke tips en welk advies heb je van je dierenarts gekregen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Adriana »

http://www.huisdierendokter.nl/inheup_dysplasie.html
k vond dit middel bij pijnklachten bij heupdysplasie bij katten en t kan langdurig gebruikt worden. ken je dit?
wat voor medicijnen krijgt je kat nog meer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Cari »

Ik heb kort geleden de analyse opgezocht van het j/d voer. Dat is geen sinecure, want Hills is buitengewoon terughoudend met het prijsgeven van ingrediënten :evil: .
Ik heb een kat van 13 met spondylose en mijn da kwam ook gelijk op de proppen met j/d.
Niet dus. Ik ben behoorlijk geschrokken van de hoeveelheid eiwit, dat ga ik een oude kat niet geven.
Nierdieetbrokken stoppen bij 14% eiwit, jouw kat heeft een enorme hoeveelheid te verstouwen gekregen. De pip met dierenartsen is dat ze vaak 1 probleem oplossen/verzachten, maar nooit naar het totaalplaatje kijken :???: .

In percentages:
Protein 37.4
Fat 22.9
Carbohydrate (NFE) 31.4
Crude Fiber 2.0
Calcium 1.00
Phosphorus 0.69
Sodium 0.34
Potassium 0.85
Magnesium 0.077
Taurine 0.29
Carnitine 599 ppm
Lysine 2.67
Vitamin C 130 mg/kg
Vitamin E 841 IU/kg
Omega-3 Fatty Acids Total 1.70
Chondroitin Sulfate 1116 mg/kg (ppm)
Glucosamine 632 mg/kg (ppm)

¹The nutrient in the product after moisture is removed. It is used to make direct comparisons of nutrient profiles of products with differing moisture contents.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Adriana »

ook voor een gezonde kat is dit zwaar te verteren, niet alleen hoog eiwitgehalte maar ook 31,4% koolhydraten en hoezo eigenlijk?

je kunt vrij gemakkelijk chondroitine etc en omega enz. apart geven,
kijk even bij medpets onderaan de pagina en NML health, die hebben waarsch deze middelen ook en dan kun je zo snel mogelijk over op ander voer.. (en andere da?)..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Nemo »

Onze oudste kat (nouja oud, hij is 5jaar) heeft ook chronische nierfalen en heupdysplasie. Wij hebben nooit voer gegeven voor zijn dysplasie, maar geven hem iedere dag Fortiflex na zijn eten.

1maand geleden is als laatste zijn nierwaarden gecontroleerd en is hij van een crea van 294 naar een crea van 608 gegaan. Hij at in die periode ook niet en zijn toen van zijn niervoeding Integra (omdat hij die van de DA niet at) over gegaan naar whiskas kip in saus in overleg met de dierenarts. Dit eet hij ook alleen gepureerd, want de brokjes eet ie niet. Ook geven wij hem iedere avond. Fortekor en op de dag Macsamuels. Ik moet zeggen dat we sinds we de macsamuels geven hij wat levendiger is. En wat meer eet. Hij heeft op t moment meer last van zijn nierfalen dan van zijn dysplasie. Wij zijn bang hem binnenkort te verliezen, want de DA zei dat hij in t derde stadium was en t niet goed met hem gaat. We hopen het beste! Weet niet of je al Fortiflex gebruikt, maar bij Nemo heeft dit erg geholpen en merken niets meer van zijn dysplasie.

Op dit moment blijven we nog even bij de wiskas, want dit gaat af en aan en aangezien het nog het enige is wat hij eet en dit nu het belangrijkste is!
Weet niet of je er iets aan hebt, maar zo is het bij ons op het moment!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Adriana »

doe je ipakitine over zijn whiskas? dat elimineert de eiwitafvalstoffen in zijn darmen, zodat ze zijn nieren niet bereiken en bij vrij veel katten werkt het prima dus altijd het proberen waard..
nee, met een crea van 608 ziet er er niet zo goed uit..
er zijn op het forum een paar nierdraadjes en als je op pluis zoek en chronisch nierfalen kom je daar waarsch nog andere tips tegen.
wij hebben twee nierfalers, beginnend en fase 2. wat hier goed werkt is zoveel mogelijk plantaardige eiwitten. even bij de ingredienten kijken en natuurlijk laag eiwitgehalte.
er zijn veel nierdieetnatvoeren: RC, Specific, Trovet, Sanimed, Hills en bij dierenspeczaak Clinic, Beaphar, Animonda integra enz.
hij krijgt veel te veel eiwit binnen dat zijn zeer beperkte nierfunctie niet kan verwerken. en dus neemt hij zijn voedingsstoffen ook slecht op.
wij geven ook lamsvet en alleen het vet dus, goed voor zijn energie en gaat niet via de nieren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Nemo »

Helaas hebben we dat al geprobeerd, maar hij wilde zijn voer niet eten. Ook nog geprobeerd om het in zijn mondje te spuiten, maar iedere keer na een paar uur braakte hij en zijn daar dus mee gestopt. We balen er wel heel erg van.
We hebben vanalles al geprobeert aan niervoeding, maar hij is zo kieskeurig en zelfs het voer van 1 van onze andere katten die hij vroeger opvrat, eet hij niet eens meer.
We hebben ook al verschillende soorten natvoer geprobeerd, maar degene die jij opnoemt, zoals: Trovet, Sanimed en Beaphar ken ik nog niet. Waar zou ik deze kunnen kopen? Nooit geschoten is altijd mis.

Het eiwit gehalte die wij nu nog in huis hebben van Integra en Clinic liggen allebei op 8,5% en die van whiskas ligt op 8% zal vast nog wel meer verschil in zitten, zoals lager eiwitgehalte, maar ben er nog niet echt in thuis en Nemo is niet echt makkelijk meer qua eten.
Hoe werkt dat met het lamsvet? en hoe geven jullie dat?

Bedankt voor de verdere tips. Ik ben al wat langer aan het meelezen op het forum en ben zo ook begonnen met de macsamuels.
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Adriana »

McSamuels heeft hier heel goed gewerkt bij MoMo en ik heb dat goed kunnen meten want er is een periode geweest dat we iedere 6 weken bloedonderzoek/nierwaardes deden, dus ik kon het verschil met/zonder erg goed zien in de waardes, die tot dan alleen maar stegen en nu ineens met 10 en meer % daalden.
Beaphar kun je bij de dierenspeciaalzaak krijgen en er zijn een aantal smaken. wat je zou kunnen doen is voer dat hij wel lekker vindt mengen met wat Beaphar en kijken of dit wel wordt goedgekeurd. Sanimed is erg nieuw, zou je even moeten googelen, volgens mij ook plantaardige eiwitten. kip is overigens van alles nog het minst slecht verteerbaar voor nierklantjes.

nee, ze zijn niet kieskeurig, ze zijn erg misselijk van die hoge nierwaardes en je zou je da wat tegen de misselijkheid kunnen vragen. periactin wordt niet meer geleverd maar er zijn andere middelen, even in de niertopic kijken mirtazap nog wat en missch heeft je da nog een andere suggestie. en ik zou onmiddelijk ipakitine over zijn eten gaan doen!
ik ga (straks) naar een islamitische slager, die benen op dinsdag lamsvlees uit en hebben stukken lamsvet. daar koop ik wat van en dat bak ik heel erg zachtjes uit, niet bruin laten worden! duurt een uur. het moet als het gestold is wit blijven. er zit een heel erg lekker smaakje aan en wie weet vindt Nemo dat ook.
en anders toch wel gewoon beetje dwangvoeren... Mo krijgt het samen met zijn capsules medicijn en verknipt tarwegras en ik metsel daar de capsule mee dicht.. bovendien smeer ik een klodder aan de capsule, dan glijdt ie makkelijker naar beneden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Cari »

Nemo schreef: Het eiwit gehalte die wij nu nog in huis hebben van Integra en Clinic liggen allebei op 8,5% en die van whiskas ligt op 8% zal vast nog wel meer verschil in zitten, zoals lager eiwitgehalte, maar ben er nog niet echt in thuis
Wat Whiskas niet vermeld is bv hoeveel fosfor en natrium er in de voeding zit. Whiskas is van Waltham, evenals pedigree voor de hond, waarmee het vergelijkbaar is qua kwaliteit en waar de analyse even summier is. Ik heb een mail naar pedigree gestuurd met de vraag hoeveel fosfor en natrium er in zit, maar heb nog geen antwoord. Bij pedigree staat dat er 53% vlees en dierlijke bijprodukten inzitten, waarvan 4% gevogelte en 4% vers vlees. Ik denk dat ik niet wil weten wat dan die andere 45% is.. :???: Voor whiskas geldt hetzelfde, alleen wordt daar zelfs niet eens vermeld hoeveel procent het totaal aan vlees en dierlijke bijprodukten is. Als je eiwit gehalte van whiskas vergelijkt met betere voeders, zou je zeggen "goed spul voor nierpatiëntjes, die whiskas, heeft net zo weinig eiwit als niervoer." Hoogwaardig eiwit zal het echter niet zijn en wat je er wel bij krijgt is een hoop dierlijk afval, met de nodige reststoffen aan anticiotica e.d., kleur- en geurstoffen en andere troep die ook weer door de lever en nieren gefilterd en uitgescheiden zullen moeten worden.
Met Ipakitine kan je dan de schade nog enigszins beperken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Nemo »

We gaan vrijdag naar de da voor controle (dit keer geen bloedprikken) ook gaan we vragen stellen. We hebben iedere keer een andere da gehad en gaan nu bij een andere. Ben ook benieuwd naar zijn adviezen. Net weer gevoerd en de integra neemt ie een paar likjes van en loopt weg, terwijl hij van de whiskas zn bakje helemaal opeet.
Hij braakt van ipakitine, tsja dan weet ik niet of dat wel zo goed voor hem is. Ik ga nog eens natvoer shoppen voor hem en kijken of er wel iets tussen zit dat hij wil eten en wat beter is dan whiskas.
Bedabkt!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Adriana »

ok, wist niet dat ie ipa ook uitbraakt..
hij is behoorlijk ziek hoor.. gelukkig andere da.. misschien helpt nierspoelen/infuus om die crea wat naar beneden te krijgen, waar in Nederland?
laat je asjeblieft geen a/d adviseren, volledig fout voer...
kijk eens of Nemo Iams senior wil eten.. 8 % eiwit natvoer
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Nemo »

Hij is al 3x gespoeld en bij hem helpt het niet. Hij zit daar weg te kwijnen en ligt in zijn eigen plas. Alleen de eerste keer heeft het geholpen. Hij heeft al a/d gehad, maar alleen bij de da om aan te sterken. Lams senior van welk merk?
Waar in NL? Wij wonen in Zoetermeer
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Adriana »

ik bedoelde I ams, bij de dierenspeciaalzaak.. http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... ms_natvoer
maar wat me verbaast, hoeveel tijd zat er tussen die 294 en 608 crea en wat heeft ie toen gegeten? dat was duidelijk niet bevorderlijk voor zijn nierfunctie..
vraag bij deze da even of hij bij je gegevens kijkt naar Nemo's fosfor ip-waarde, veel da's meten die niet terwijl een te hoog fosforgehalte heel giftig is.
is trouwens goed medicijn voor: renalzin van Bayer, ook werkzaam in gedroogde vorm.
geen a/d aan nierklantjes, snap de dierenartsen niet die dat adviseren.
waar je ook nog naar kunt kijken is een pasta met heel weinig eiwit (kijk even bij Gimpet/Zooplus of Pets Place) en heel hoog vet-gehalte. k heb er hier eentje van Gimpet Malt-soft extra met 3% eiwit
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Chronisch nierfalen en heupdysplasie

Bericht door Nemo »

Er heeft 2 maanden tussen de 294 en 608 gezeten en in die periode heeft hij alleen de niervoeding van Animonda Integra gezeten en die at hij opeens niet meer. Hij begon zichzelf uit te hongeren. Nog net voordat we naar de da gingen voor controle. Zijn fosfor was 2maand geleden: 1.76 dus nog binnen de normen en 1mnd geleden crea 608 en Ureum 24.1 Hij heeft ook al renalzin gehad en daar begon hij ook van te braken, dus t gaat niet zo goed met medicijnen voor Nemo. We gaan eens kijken voor dat natvoer met minder eiwit, wie weet valt dat in de smaak.
Bedankt voor al de adviezen!!!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Plaats reactie