Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door KoosjeCato »

Dat is ook de reden dat ik ze eigenlijk niet op het aanrecht wil hebben : de kookplaat. Doodsbang dat ze een keer op een gloeiend hete plaat staan. Voor de rest snap ik ook wel dat het aanrecht heerlijk ligt als de vaatwasser aanstaat, want dat is warm en trilt een beetje. En dat klotsende geluid, lijkt net of je op zee zit (als je een kitten bent die erop ligt)
Ik wil wel even zeggen dat ik wel heel erg veel heb gehad aan dit topic. De plantenspuit is eerder speelgoed geworden, want Kato staat ook rustig onder de straal van de kraan. Beetje een waterkat. :)
En als ze iets doen wat niet mag of ergens op zitten waar ik ze liever niet heb, roep ik ze bij me, met "pspspspssp Katoooootje" of "pspspspspsps Kooooosje" en dan krijgen ze knuffels. Zelfs nu ik het typ komt Koos aanrennen! Haha!! Lachen want Vriendlief gelooft nog steeds dat knippen met zn vingers helpt, niet dus, dan staat hij zuchtend op en ondertussen roep ik ze. Komen ze hem voorbij sjezen. :D
Afleiden is mijn truc dus geworden :) Dankzij de tips in dit topic, dus.

Time-Out doe ik wel eens bij mijn fret als ze zich misdraagt, maar dan is een minuut echt een eeeeeeeuwigheid en meer dan ruim voldoende. 10 minuten vind ik echt belachelijk!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Het straffen van kittens

Bericht door MarjanR »

Ik heb nu Teuntje een jaar in huis.
Teun heb ik uit het asiel en is daar binnengekomen als zwerver.
Ik weet heel zeker dat Teun ooit bij iemand in huis geleefd heeft.
Hij weet heel goed wat wel en niet mag, en hij is nog steeds in de war.
Hij mag namelijk alles bij mij thuis (Catproof huis is zoooooooooooo relaxed als je katten in huis hebt).
Het is nu bijna een jaar geleden dat we elkaar lief vonden en dat hij bij mij in huis kwam.
En nóg durft hij niet zoveel.
Hij zal NOOIT op de eettafel of aanrecht springen. (aanrecht mag niet, maar dat doen ze heus wel als ik niet thuis ben :lol:)
Hij durfde pas na een half jaar (en Sara als voorbeeld) in de hoge vensterbank te springen.
Hij durft pas sinds een paar weken op de bank te springen om een knuffel te halen.
(hij ligt er wel lekker als ik er niet ben ;) )
En wat ook nu pas gebeurd is dat hij niet meer geduldig wacht tot ik hem z'n eten geef, hij durft nu pas mijn benen een kopje te geven wanneer ik bezig ben met z'n eten (kom vrouwtje, ik heb trek!!!).
Mijn liefste Teuntje, m'n GVR, m'n kwiebusje ... ik kan me alleen maar voorstellen dat hij vroeger van zijn baasje niets mocht. HELEMAAL NIETS.
En ik weet niet hoe hij is gestraft, maar ik weet wel dat hij nog steeds bang is als ik hem een kroeltje wil geven en ik benader hem vanaf boven. Dan duikt hij mooi weg!

En het breekt m'n hart, want dit is echt de allerliefste kat die ik ooit in huis heb gehad.
En ik geniet van de ondeugende dingen die hij nu doet (zoals het pikken van Moosje z'n laatste stukje kipfilet :lol:)
En ik benader hem van voren/onderen. Of ik pak z'n grote lijf even op om hem uitgebreid full throttle te knuffelen. Dan zit hij hoger dan ik ben, en dat trekt hij goed (steeds langer en ik krijg zelfs een natte neus van hem).

Het is zoooooooooooo oneerlijk om katten zichzelf niet te laten zijn.
Ik zie wat het heeft gedaan met m'n Teunes.
Het is een onzekere kater geworden, een met krasjes op z'n ziel.
Een die ik nu alle tijd geef om te zijn wie hij nu eigenlijk is.

Dus ja, wil je een gelukkige kat. Geef het dan ook de kans.
Probeer je huis catproof te maken, dan hoef je niet vaak te corrigeren.
En probeer je kat zijn eigenzinnigheden een beetje te begrijpen, zodoende kun je zelf verzinnen wat je beestje nodig heeft.
Een kat zal nooit iets doen om jou te pesten.
Maar een kat geeft wél aan wanneer er iets is wat niet klopt.
(bewegingsvrijheid, verveling, ziekte, onreinheid, te kort aan liefde, eenzaamheid, etc).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Wat mooi gezegd, Marjan!

Hopelijk komt Teun nog helemaal los bij je. Hij verdient het.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Het straffen van kittens

Bericht door swelvet »

Ik ben persoonlijk echt tegen 'straffen' van een kat. Ik knip met mijn vingers en zeg nee of ik pak ze van de tafel op een plek waar ze niet mogen zijn en zeg nee. Al moet ik het 10.000x doen, consequent blijven en blijven 'corrigeren' maar op een normale manier.

Maar met dingen gooien, sambal geven, plantenspuit sorry ik vind dit echt belachelijk. Ik zie mijn katers niet als mijn kinderen maar wat ik niet met mijn kinderen zou doen doe ik ook niet met hen. Denk even na en denk ook dat katten niet denken als mensen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

ja, heel mooi en waar gezegd Marjan en erg duidelijk, voor iedereen die katten wil drillen... grmbl..

want dat is het gevolg: een schichtige, angstige en erg onzekere kat met veel te veel stress door de angst die hij heeft om op zijn lazer te krijgen.

en het is heel heel erg moeilijk om dat eruit te krijgen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Mooi gezegd Marjan!

Ik heb hier Thijs, het voorbeeld van wat meppende en overgooiende peuter en kleuter met een kat doet.
Thijs kun je ook niet met een hand van boven benaderen.
Wat als kitten mis gaat krijg je er vaak nooit meer uit.
Net als Teun van Marjan, Thijs moet van onderen benaderd worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pinguin »

ik heb met erg veel intresse deze topic zitten lezen. er staan ontzetend veel tips in. maar ik ben er nog niet uit wat zou kunnen werken bij snabbel. ik ben erg makkenlijk een katten mogen bij mij veel. maar ik heb twee regels niet op mijn aanrecht en niet aan mijn eten en drinken komen. en wat doet snabbel juist ja. had net weer een glas melk op tafel naast mij staan en daar dat die gelijk weer in met zijn kopje. opgetild strenge nee en geprobeerd af te leiden. maar ik had de indruk dat sproet meer schrok dan snabbel. en daar zit dan ook gelijk mijn probleem. ik wil snabbel iets proberen duidelijk te maken zonder dat sproet er van schrikt. ben me er ook van bewust dat als je een dreumes in huis haalt je kan verwachten dat die grenzen gaat verkennen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

KoosjeCato schreef:Dat is ook de reden dat ik ze eigenlijk niet op het aanrecht wil hebben : de kookplaat. Doodsbang dat ze een keer op een gloeiend hete plaat staan.
heb/had hetzelfde met twee broodbakmachines. daar ligt een dikke handdoek op want ze mogen daar zitten als ik bij het aanrecht bezig ben. maar af en toe wordt er brood gebakken. tot en met kneden en rijzen gaat het natuurlijk goed want dat wiebelt en is lauwwarm en leuk om brood uit te broeden, maar er komt een dik uur achteraan van brood bakken en bovenkant heet.
dat is niet uit te leggen en de plantenspuiten worden alleen op de tuin gebruikt.
de keukenhoek zit aan de woonkamer geplakt en is niet af te schermen, dus leren door ervaring en gisteren was het zover..!

Bolle (natuurlijk!) moest op de machine gaan staan en auw! heet en oeps pijn aan pootje.
die weet voor de rest van zijn leven dat die machine heet kan zijn en zal er denk ik niet meer op gaan zitten of als hij warmte voelt, uit de buurt blijven.
dat is ook de enige manier om het hem af te leren, ben ik bang.. met die poot was verder niks aan de hand en ik heb er geen drama van gemaakt.
kookplaten heb ik niet en als het gas brandt dan staat er een pan op met mij ernaast en daar ben ik niet zo bang voor. ze zitten soms wel boven op de koelkast en op de afzuigkap (met reling tegen het eraf glijden) en dat vind ik verder niet gevaarlijk.
en Bolle is ook niet te beroerd om een tijdje op mijn schouders plaats te nemen als ik kook of aan het computeren ben en daar zit ie ook veilig..

en ;-) Pinguin: dat probleem met Snabbel is tijdelijk en hoe meer je het verbiedt, hoe leuker het voor Snabbel wordt, want aandacht!
hetzelfde geldt voor het aanrecht... maak een plekje voor Snabbel bij je in de buurt waar hij het aanrecht kan overzien met een dikke handdoek of een klein laag doosje. zet hem daarin als hij op het aanrecht springt want hij moet even leren dat dit zijn plekje is.
kleuterkatten zitten overal op - in - aan - onder - en dat is de leeftijd!
ik verbied hier thuis niks want ze weten wat ze niet mogen (in het balkonnet hangen en klimmen en op de glazen lamp klimmen/zitten).. als ik het zie dan pluk ik ze eraf of ik zeg 'neej' en pas na 5 minuten ga ik ze borstelen, niet onmiddellijk erna want dan is het hek van de dam en gaan ze daar dus liggen als ze geborsteld willen worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het straffen van kittens

Bericht door nellebel »

pinguin hoe herkenbaar. gisteren sprong onze guusje weer bijna in de open haard. gijs is verstandiger, die zit op een afstand te kijken, loopt langzaam dichterbij, voelt dat het war mis en gaat weer. guusje niet die springt erin. (deed sjefke toen ook). ik wilde guusje flink laten schrikken, maar was ook bang dat gijs zich het lazerus zou schrikken. ben naar guusje toe gelopen en toen ze weer haar neus in de open haard stak heb ik haar een tik tegen de billen gegeven en snel weg. ze schrok flink en rende weg. vond het wel zielig maar dit is zo gevaarlijk.
gijs luisterd ook veel beter naar zijn naam, guusje luisterd naar alles en niks.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pinguin »

snabbel luisterd naar niks. niet naar zijn naam of naar het word nee. adriana ik ga zeker eens kijken of die een doosje met een doekje op het aanrecht. moet lukken. als die daar in wil. en anders heb ik gewoon extra beweging. net was mijn vader hier en die drinkt altijd koffie ik niet. dus das een nieuw geurtje hoppa meneer springt weer op het lage tafeltje. heb hem er geloof ik wel 10 keer afgehaald. en mijn vader maar lachen. die heeft allang door dat het kansloos is om snabbel iets af te leren. moet dan maar extra op mijn hoede zijn. als ik er eten of drinken neer zet. ik zorg er wel voor dat er nooit eten op het aanrecht blijft staan.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Pinguin ik denk dat het zowel voor jou als voor Snabbel allemaal een stuk gezelliger wordt als je hem gewoon zijn gang laat gaan. Waarom zou hij niet op dat tafeltje mogen?
Zorg dat er niks staat wat hij om kan gooien of stuk kan maken.
Geniet gewoon lekker van dat eigenwijze ventje en laat meer toe.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pinguin »

de reden dat ik hem eigenlijk niet op dat tafeltje wil is omdat ik daar ook eet. en wil niet dat hij per ongelijk iets van mijn eten binnen krijgt. (hij krijgt net voordat ik ga eten zijn eigen eten aan geboden)
maar ik moet denk maar gewoon beter op mijn eigen eten gaan letten. en het gewoon toe staan. verder mag die alles van mij. alles wat kapot kan gaan heb ik een een kastje gezet waar die niet in kan. wel op als die wil.
ik geniet vollop van die kleine dreumes en zijn streken. en sproet ook.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Mooi dat te horen - lijkt me een goed besluit. Hem meer toe te laten.
Ach we gaan allemaal wel eens de mist in.
Ik at van de week tosti van 3 boterhammen met ham/kaas.
Maakte twee boterhammen klaar en liet de derde onbeheerd achter.
Toen ik de tosti op had was de 3-de boterham niet meer te gebruiken.
Ik vond de onderdelen overal in delen terug en fris was anders.......
En dan weet ik, ja niet snugger, die had ik ook IN een kastje kunnen leggen tot ik klaar was met de eerste.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het straffen van kittens

Bericht door nellebel »

ik had van de week broodjes in een zak gedaan voor mijn man (normaals krijgt hij een broodtrommel mee). ineens kwam guusje voorbij met een zak broodjes. had ze uit zijn werktas gehaald. die is zo supersnel.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door BillyJean »

Hahaha, dat is wel heel.leuk
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie