Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Officieel heeft je manneke (wat is zijn naam eigenlijk?) met 169.0 nu wel nierfalen omdat ze het niet verder naar beneden krijgen. Hier hoef je niet echt bang/paniekerig voor te zijn. Zelfs nierfaalkatten kunnen nog een tijd mee. Ik denk zelfs dat je met deze waardes nét aan het begin van fase 1 zit. Over die paar maanden is het van belang om opnieuw te testen of de waardes niet echt stijgen (en misschien zelfs nog gezakt zijn). Omdat je nét op die grens van fase 1 zit is het nog niet echt noodzakelijk om direct aan de Semintra of Fortekor te gaan. Wat misschien wel nog een idee kan zijn is de urine te laten testen om te zien of er eiwit verlies via de urine is. Want als dat het geval is zou hij wel aan de Semintra of Fortekor moeten. De urine test kan gedaan worden zonder consult en kost bij mijn DA €15,15 incl btw. (Ik gebruikte de pollepel techniek wat erg goed ging. Gewoon een pollepel/julepel onder zijn gat als hij gaat plassen :)) Je zou even aan de DA (via de telefoon kunnen vragen of ze denkt dat dat nodig is/zin heeft). Verder is het dus inderdaad gewoon het nierdieet geven. Kijk naar het gedrag van je kat en niet naar de bloedwaardes. De injectie metacam... tsja... was misschien beter van niet maar als het bij die ene injectie is gebleven zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Zorg er wel voor dat je in de toekomst dit aan geeft dat metacam niet aan nierpatienten gegeven mag worden en dat je liever kiest voor een andere pijnstiller.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

lollipop: ik zie op dag 2 een injectie meloxidyl en op dag drie een injectie metacam!
lees de bijsluiter van metacam/meloxidyl = meloxiam) en daar vind je bijde contra indicaties dat deze middelen niet aan nierkatzels gegeven mogen worden.

jij kunt daar niks aan doen, maar kan jouw dierenarts niet lezen...??
betere pijnstillers in dit geval zouden zijn geweest buprecare, tolfedine of onsior voor de pijn aan zijn bekje.

en nee, ik denk niet dat je op basis van deze gegevens de conclusie kunt trekken dat het dus chronisch nierfalen is..
merkwaardig is ook dat er geen medicijnen worden voorgeschreven terwijl chronisch nierfalen voortschrijdend is en je pas over 3/6 maanden terug moet komen.

tja, wat is wijsheid...
100% nierdieet nat en/of droog, dat zeker en zorgen dat hij heel goed drinkt en plast.
rustig laten herstellen van de klap en absoluut geen metacam/meloxicam pijnstillers meer geven.
een geluk bij een ongeluk is dat hij infuus kreeg samen met de metacam/meloxidyl, dus er is gelijktijdig gespoeld..

en nadenken over een andere dierenarts...
Laatst gewijzigd door Adriana op 16 jan 2015 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Featherr schreef:Ja, er is een hele zware operatie, gaan we niet doen. Maar ze kunnen hem wel 'eruit trekken' kans dat hij dan weer terug groeit. Maar is een stuk minder zwaar.

Ja, hij had 173 creatine. Dus was nog niet echt nodig. Hopelijk krijgen we de 310 nu naar beneden en gaat het gewoon weer langzaam achteruit ipv in 2 maanden verdubbelt!!
jeetje, wat een zorgen maar heel fijn dat je nu weet wat er aan de hand is. en heel belangrijk, wat er dus niet aan de hand is!
en lastig schipperen tussen die acute aanval en weer terug naar chronisch. wens je sterkte en hoop dat je binnenkort toch weer redelijke crea-waarde hebt.. duim/duim!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

@lolliepop: zorg dat er in medisch dossier waarschuwing komt met ' GEEN meloxidyl, novacam, meloxicam of andere pijnstiller met metacam als werkzame stof toedienen ivm nierfalen'.
Nierfalen staat daarbij namelijk bij de contra indicaties in de bijsluiter dus snap de DA niet zo goed...
Maar het is licht verhoogd dus geen paniek ;-)

@feather: veel sterkte en wijsheid bij de keuzes die je de komende tijd moet maken!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Pff.. Net Gizmo felix met ipa gegeven. Dit wilde hij wel eten. Hij heeft ongeveer de helft op en na een minuut lag alles er weer uit :(.. Hopelijk omdat hij te veel in 1x at.. Of dat hij misselijk was.
Maar dit is wel weer een tegenvaller. Over een uurtje weer opnieuw een beetje aanbieden en hopen dat dat er wel in blijft.

Ik ben zo bang dat hij toch veel meer schade heeft opgelopen dan we nu denken. Ik wil hem nog niet kwijt :(
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
lolliepop
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2015 23:57

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lolliepop »

jeetje ik schik een beetje dat de pijnstilling niet heeft gemogen. nu had ik dus ook al aangegeven daar mijn mannetje..Tank.. genaamd. al eens eerder last heeft gehad van metacam. nu heeft hij niet de gehele dosis van haar gehad,maar de helft. omdat ze niet wilde geloven dat hij pijn in zijn bekkie had.
is trouwens niks maar dan ook niks gezien in zijn bek. is een ongewone makkelijke kater. je kan gewoon je vingers in zijn bek doen en alle kiesjes enzo zo langs gaan en erop en eraan zitten hij zal nooit bijten..

nu was dus wel gezegd dat we urine moeten opvangen, enkel pol-lepel hoef ik echt niet mee aan te komen..haha. dan rent ie als een gek weg.
we hadden van die plastice korrels meegehad met een pipet en buisje.. maar meneer vertikt het om te plassen op een paar iellige korreltjes...
daar we nog 4 poezenkinders hebben en die er dan heerlijk luidkeels gaan zitten mauwen omdat zij afgeschermd worden. wil het al helemaal niet lukken..
pffff....

we hebben al besloten om toch volgende week een 2de dierenarts te raad plegen. want we vinden dat we maar weinig worden uitgelegd hoe nu verder. dan enkel ja hij moet op dieetvoer en over 3/6 maand terug.

@ ow..Featherr wat onwijs balen zeg dat Gizmo nu weer alles heeft uitgespuugd. hoop dat hij nu al wel iets heeft gegeten en heeft binnengehouden. sterkte hoor!!
echt valt niet mee als je poezenkind zo ziek is. :-(

alle anderen bedankt voor jullie berichten. hier kan ik wat mee. :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Hihi, ja... je moet ook niet met die lepel aan komen zetten als hij al op de bak zit want dan lukt het niet. Wat je kunt doen is het volgende... dek de ingang van de bak af zodat hij er even niet op kan. Als je ziet dat hij erop wil (en nodig moet) dan haal je de kap (als je die hebt) eraf en gaat ernaast zitten (zonder iets te doen). Als hij erop gaat zitten wacht je even tot hij echt aanstalte maakt om te gaan plassen en op dat moment duw je de julepel tussen het grit en zijn kont. Bij mij volgde er een klein gilletje maar ze deed haar plasje gewoon. Een pollepel was bij mij te groot (en heb ik ook niet) dus ik gebruikte een kleinere julepel (die was nét groot genoeg en werd helemaal vol geplast). Overgieten in een (schoongemaakte) plastic medicijnbakje die ik nog had en naar de DA brengen en aan de assistent geven voor testen. Het viel mij allemaal reuze mee en dat heb ik nu 2x zo gedaan.

Tsja... en als dat zo niet lukt... dan zit er niets anders op om hem op een kamertje alleen te zetten met de bak met de korrels tot hij het daar wel op heeft gedaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nou, ik maak alles natuurlijk altijd weer erger dan het is. Gizmo heeft de andere helft net in 3x gewoon opgegeten en alles zit er nog in.
Hij had gewoon in 1x teveel op. Rik, wat eet Bowy nou altijd? Gourmet mousse toch? Welke smaak?
Gizmo wil nog geen niervoeding eten maar felix dus wel. Alleen is de felix kip nu op. AH had ook een dingetje met kipsmaak toch die hij eventueel wel mocht hebben met ipa?

Sorry hoor, zoveel vragen maar m'n hoofd loopt echt heel erg over met zorgen en het is een grote waas. Weet op dit moment dus ook echt niet waar ik moet zoeken om dit te vinden :(
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Bowy eet het liefst de Felix gelei senior zakjes (100gr). 's-ochtends krijgt ze daar 1/6de van (klein beetje dus) met semintra, amlodipine (bloeddruk) en ipakitine doorheen. Dat eet ze altijd goed op (ze vindt de gelei zo lekker). Als ze dat op heeft geef ik voordat ik naar mijn werk ga 1/3de van beaphar (kuipje), integra (kuipje), hills k/d (zakje), rc renal (zakje) of toch gewoon weer felix gelei (zakje). Bij thuiskomst krijgt ze dat (1/3de) ook weer en 's-avonds de rest (tussendoor af en toe toch ook de felix/ipa want anders blijf ik daarmee zitten). Meestal krijgt ze dan 2 of 3 dagen hetzelfde tot ze het gewoon laat staan alsof ze het niet meer lust. En dan kan ze het gerust echt laten staan tot ze écht honger krijgt en dan eet ze er even een paar hapjes van. Meestal is dat voor mij het teken om weer te switchen naar het andere merk (waar ze dan gelijk weer bijna een heel zakje in 6 uur van eet). Zo zie je dat het dus een behoorlijk kieskeurig poesje is. Verder heeft ze altijd hills k/d brokjes staan (de integra brokjes lust ze ook). Daar eet ze ook van als ze het natvoer laat staan (ook teken voor mij om te switchen). Maar brokjes zijn hier echt bijvoer. Ze eet daar maar 10-20gr van. In noodgevallen heb ik nog koolvis in de diepvries liggen waar ik weet dat ze een moord voor doet maar slecht is voor d'r. Maar als ze dat ook zelfs niet meer zou eten dan weet ik eigenlijk wel dat ze al heel ver heen is... Maar gelukkig heb ik de koolvis nog niet uit de diepvries hoeven te halen.

Van al het natvoer heb ik meerder smaken. Felix gelei senior komt in 1 doos met 3xrund, 3xkip 3xkalkoen en 3xzalm. Beaphar neem ik altijd 1 of 2x het nier-proefpakket met 2xTaurine, 1xKippenborst, 1xKoolvis, 1xLam en 1xEend. Integra apart 6xkip, 6xkalkoen en 6xvarken. Hill k/d 1 doos met 12xKip bij zooplus en zalm hadden ze alleen bij medpets en RC renal kan ik per stuk bij mijn DA halen in kip, rund en tonijn. Leuk hé, al die variaties. Maar zelfs met al die smaakjes per merk moet ik nog regelmatig tussen de merken schakelen. Het zou ook de textuur kunnen zijn waar ze op een gegeven moment na een paar dagen een beetje genoeg van heeft.

Ik ben ook nog steeds zoekende naar het ideale eten qua smaak maar vraag me af of dat er wel is:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 8Qz1OLakDA
Ik denk dat ik gedoemd ben om gewoon met al deze merken te "spelen".
Laatst gewijzigd door Rik op 17 jan 2015 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik heb alle merken van zooplus geprobeerd. In het begin ging het wel maar later een paar hapjes en weg. Hills zakjes eet die wel. Maar wil die nu ook niet. Felix dus wel. Ik weet wel dat er iets met ah gele zakjes waren. Ik dacht dat die geen rood vlees mocht hebben? En ik kan me herinneren dat iemand gourmet gaf.. Nou ja ik ga dan toch maar felix halen morgen (heb ik wel voor Misty in huis maar geen senior) ik heb liever dat hij daar 100 gram van eet en dan ook hopelijk nog brokjes. Tis even vogelen nu.

Zat er aan te denken om hem ook 100 ml water per dag te gaan spuitjesdrinken. Of is 100 teveel? Ik wil niet dat die weer uitdroogt en z'n nieren beschadigt.

Vragen vragen..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Voorlopig dan inderdaad Felix zakjes geven (gelei of die saus) met ipakitine. Hem gewoon weer aan het eten krijgen (streef naar 100gr natvoer). Je kunt later gewoon weer eens het nierdieet proberen. Ik denk dat jij nu ook vast zit aan het "wisselen" tussen de merken. Dus probeer straks gewoon weer eens een ander nierdieet zakje. In de felix doos (12x100gr) heb ik ook 3x"rund" zitten. Maar of je dat echt met "rood vlees" mag vergelijken weet ik niet. Ik geef het gewoon (met ipa). Er zit sowieso erg veel gelei in en dat is ook weer vocht. (Je kunt ook een felix blik gelei doen met ipa, 400gr maar die blikken werden hier te groot voor Bowy omdat ze daar langer dan 2 dagen over deed) Water spuitjesdrinken... tsja... dat heb ik gelukkig nooit gehoeven. Bowy dronk al gelijk vanaf het begin een heleboel (veeeeel meer dan ze vroeger deed). Als je denkt dat Gizmo te weinig drinkt dan zou je dat wel kunnen doen. Je kunt ook kijken of je wat water door het voer kunt doen (daar kun je ook eens nierdieet voor proberen). Misschien dat ie een "soeppie" nierdieet wel eet/drinkt (heb ik ook nooit hoeven doen). Of kijken of zo'n fonteintje meer uitnodigt om te drinken. Een kat moet dagelijks tussen de 40 ml en 60 ml water per kilo lichaamsgewicht drinken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Fontein hebben we. Hij drinkt naar mijn idee prima maar hij was wel aan het uitdrogen. Ik heb net deze gevonden. Dit zou hij toch mogen???Afbeelding
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik denk dat die Gourmet Gold Fijne Hapjes 12 x 85 g vergelijkbaar is met Felix Senior – Brokjes in Gelei (er zitten overigens wel/ook granen in). Het is niet het ideale voer voor een nierpatiënt maar hij mag het dus wel hebben als je er maar wel Ipakitine doorheen doet. Wel zou ik blijven zoeken/proberen om nierdieet te geven. Maar tot die tijd moet hij wel blijven eten.

(ik zie trouwens dat de Felix flink duurder is bij Zooplus dan bij de Em-Te, blijkbaar moet je voor de supermarkt-merken niet bij zooplus zijn :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

"Leven met een nierpatiëntje" = een nieuw kuipje Beaphar Lam openmaken omdat je poesje honger heeft en ze haalt haar neus ervoor op en blijft doormiauwen. Na veel aanbieden eet ze uiteindelijk 3 hapjes en gaat weer miauwen. Nou... ze heeft ook nog brokjes staan dus we zullen eens kijken wie dat het langste vol houdt. (zij waarschijnlijk, zoals gewoonlijk :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja.. Leuk he :roll:

'Ik vind dit niet lekker. Dus ik eet het niet. Jij wilt toch dat ik eet. Dan geef je me maar wat lekkers.' :-x
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie