Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

Even een update over onze Mahra. Sinds april 2011 weten we dat ze nierfalen heeft en staat ze op nierdieet.

Sinds afgelopen november kreeg ze daar ook enacard (ACE-remmer) bij. Helaas reageerde ze daar niet zo goed op, ze werd suf, sliep veel, haar vacht zag er mottig uit. Eigenlijk was er van dat ooit zo aanwezige poesje niet zoveel meer over. We zijn toen dus gestopt met de Enacard en ze knapte zienderogen op. Werd weer lekker actief.

Op een gegeven moment is ze een aantal uren flink beroerd geweest. We troffen op een ochtend overal braaksel aan en een Mahra die met holle ogen voor zich uit zat te staren. Ik heb haar gepakt en in haar eigen stoel gezet. Ze rolde zich op, ging slapen en toen ze wat later wakker werd was ze al een stuk opgeknapt.

Omdat ze het niet helemaal van zich af kon schudden en ik er achter kwam dat ze in een jaar tijd toch een halve kilo is kwijt geraakt (van 2,9 kg in mei 2012 naar 2,38 kg in mei 2013) toch maar naar de dierenarts gegaan.

Helaas zijn haar nierwaarden nu wel flink achteruit gegaan. Een creat van 324 en een ureum van 21,9, niet gek dat ze zich beroerd voelde. In overleg met de dierenarts onderhuids vocht laten zetten en Fortekor mee gekregen. De leeftijd van Mahra is onbekend, maar bijna 13 jaar geleden had ze een geschat geboortejaar van 1992 wat we in de loop der tijd zelf hebben bijgesteld naar 1995. Maar het is een erg oud en fragiel katje, daarom hebben we ook met de DA afgesproken dat we voor haar geen opname of spuitvoeren meer willen.

Vorig weekend, een week na het starten met de Fortekor, is Mahra "flauwgevallen" (we pakten haar op, wilden haar wegzetten en ze zakte als een lappenpop op de grond, we zagen ook geen enkele reaktie meer. Dit duurde ca. 30 seconden.) en zagen we echt zwakte in de achterpootjes.

Weer overleg met de dierenarts om te bespreken of het een kaliumtekort zou kunnen zijn? Omdat ze al zo vreemd reageerde op de Enacard en haar koppie/nek nog vrij beweegt denkt hij dat het geen kaliumtekort is maar een heftige reaktie op de Fortekor. Nu zijn we daar dus weer mee gestopt en het lijkt inderdaad beter te gaan.

Mahra is al zolang ze als ze bij ons woont een miesmuis met eten, als ze een kwart eet van wat ze zou moeten eten is het veel. Natvoer vindt ze vreselijk, terwijl dat eigenlijk het beste is wat ze zou kunnen eten. Wel maak ik "soepjes" voor haar met gourmetjes (1/4 kuipje per keer), ze drinkt dan het vocht er af maar laat de gourmet liggen.

Vorige week heb ik bij de Boerenbond KVV van Prins gekocht, gewoon om weer eens te proberen. Had het idee dat het in ieder geval minder slecht zou zijn dan Gourmetsoep. Tot mijn grote verbazing vindt mijn andere poes, de KVV heerlijk. En tot mijn nog grotere verbazing eet Mahra het sinds deze ochtend ook.

Hoe goed/slecht is KVV eigenlijk ten opzichte van droge nierdieet brokken?
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Ik lees nu in het voorbijgaan jouw bericht. In dit stadium maakt het helemaal niet uit wat ze eet, als ze maar eet en geniet. Je hebt zelf al besloten bepaalde behandelingen niet meer te doen.
Ik voel met je mee. Mijn Misty is eergisteren overleden op zes jarige leeftijd. Ook aan haar is alles gedaan.
Laat haar dus lekker eten en geniet van haar!

Wel zou je er trouwens wat ipakitine overheen kunnen doen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Renatevanderveer

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Renatevanderveer »

Heel veel sterkte Bella!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Bedankt, lief dat je aan mij denkt. Voor jullie ook, geef niet op, kijk niet alleen naar de cijfers, maar naar jullie katten!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Sterkte allemaal.. :( Ik weet hoe moeilijk het is. Het is inderdaad belangrijk dat ze in ieder geval iets eet ! Niet eten is helemaal slecht.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

Helaas hebben we Mahra afgelopen woensdag in moeten laten slapen.

Sinds dinsdagochtend ging het ineens de verkeerde kant op. Woensdagavond bij de DA bleek dat ze ook al geel was. Nieren en lever die het opgeven, daar is niet tegen te vechten. :-(

Ons lief meisje heeft zich lief en rustig overgegeven.

Het is bizar hoe snel dit is gegaan, we wisten dat ze geen jaren of maanden meer zou hebben, maar op anderhalve dag, gewoon weg... Ongelooflijk. Vorig jaar rond deze tijd hadden we nog 3 katten en nu nog maar 1.

Dag mijn lief Maatje, we missen je zo!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Femke, ja dat het opeens zo snel kan gaan, heb ik met Cochi ook gemerkt en dan duurt het enige tijd voordat je beseft dat de kat ècht weg is.

Ik wens je heel veel sterkte; twee katten in een jaar tijd is heel erg moeilijk (ook daarover kan ik helaas meepraten)!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Och Femke wat triest om dit te lezen. Gecondoleerd met het verlies van Mahra. Wat erg dat jullie haar moeten missen. Ze heeft zich dapper gehouden het meiske. Ik wens jullie heel veel sterkte.

Dag lieve Mahra, rust zacht ......
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door joyvke »

Heel veel sterkte Femke :(.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Bah wat is nierfalen toch verraderlijk. Bij mij zal de angst ook altijd blijven.
Femke heel veel sterkte met dit verlies. 2 katten in een jaar is verschrikkelijk.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Bij gebrek aan een fotoalbum (alweer :smile: ).

De vlag mag vandaag uit, fanfare voor de deur en slagroomtaart met ipakitine op tafel want.............
Noa is 6 jaar!! :edance:

Voor de niet-ingewijden: in november 2010 kregen we het advies om haar in te laten slapen omdat verdere behandeling geen zin had. Ze had medicijnvergiftiging (Metacam!) opgelopen en daardoor waren haar nieren aan gort.
Maar, Noa bewijst maar weer eens dat wonderen de wereld nog niet uit zijn. Zelfs met een creat van rond 300 is ze al ruim 2 jaar stabiel en heeft geen enkel symptoom van nierfalen.

:birthday: Noa en nog minstens 6 jaar erbij, hè meisje.
Vanavond een groot feest op ons terras, iedereen is uitgenodigd en voor een verkoelende duik in de vijver kan worden gezorgd (sorry, visjes).

Afbeelding
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BloemTetsu »

:butterfly: Van harte gefeliciteerd Noa :cadeautje:
Dit is wel een feestje waard :mmwhistle:
Nog heel lang vol houden en genieten van het leven!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Van harte gefeliciteerd met wondertje Noa!
Heeft haar leeftijd nu al verdubbeld :D

Hoop dat ze nog vele "gezonde" jaren bij jou mag blijven ;)

:cadeautje: :cadeautje: :cadeautje: :cadeautje:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Renatevanderveer »

Gefeliciteerd Noa! Nog heel veel gezonde jaren gewenst, ook namens Snickje en Bounty!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

gefeliciteerd Noa en baasjes... :pdthb:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie