Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Terwijl de 3 dierenartsen die ik heb gesproken blijven zeggen dat dit wel meevalt. Toch vreemd :-s
Blijf er anders over denken, heb mijn broer die laatst met een bos lelies voor de deur stond ze weer mee naar huis laten nemen..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heel erg verstandig en Amerikanen zijn op dit front niet gek hoor! haal veel info daar vandaan en ze hebben heel erg veel onderzocht en uitgeplozen. hebben erg veel geld voor huisdieren over. en waarschuwen snel en duidelijk en dat is ook handig en dit komt geloof ik van een universiteitssite..
ach, ik heb het met de meeste dierenartsen wel gehad... grmmbl grrmmbl
en heb geleerd dat je zelf heel erg moet opletten, bij de les blijven, moet doorvragen, goed voorbereiden en altijd met twee moet zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Goed nieuws!!! Na 3 dagen thuis infuusjes geven zijn de nierwaarden van mijn Patiaan gedaald!!!
Krea van 352 naar 266, en Ur. van 18.06 naar 12.06!!! Ureum ligt nu binnen de normale waarden!!!
We zijn zo blij!!! Hopelijk blijft Patiaan nu stabiel, en kan ie nog heel lang en gelukkig leven :-)
De Da adviseerde om elke week nog 2 infuusjes te blijven geven, om de boel lekker door te blijven spoelen.
Nu alleen de kalium nog.. Hij heeft dus een flink kalium tekort, heeft hier al een injectie voor gekregen, en geef nu sinds een paar dagen Tumil K poeder. De Da verwacht dat dit ook wel goed zal komen, heeft tijd nodig. Over ca 2 weken sowieso bloed checken op kalium-en dan maar hopen dat dat ook goed zit.
Bloeddruk wordt vrijdag weer gecontroleerd, was veel te hoog, nu al een stuk gedaald, door medicijnen.
DA Verwacht dat de Bloeddruk nog verder zal dalen.
Dit nieuws is in ieder geval al top! Iedereen die heeft meegedacht, of ge-pb-ed: Bedankt!!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

geweldig! en goed gedaan Patiaan!

en wat goed van je dat je thuis infuus geeft, zijn dat voorgevulde infusen van de da of kant+klaar infusen? misschien voor een aantal van ons handig om te weten en welk merk? en doe je het zoals in het instructiefilmpje wordt getoond of spuit je onderhuids een flinke hoeveelheid vloeistof in?

voor wat betreft de waardes en het verloop: voor een deel was het dus acuut, denk ik..
en ook: rest van zijn leven heel voorzichtig blijven want dat hij weer binnen de ref zit wil niet zeggen dat zijn nierfunctie nu weer als vanouds is, hij loopt op zijn reservebandje. maar de daling is opzienbarend en wat zal je blij zijn.
gelukkig dat je van da bent gewisseld en ook dat er goed naar zijn bloeddruk is gekeken..

McSamuels is geen homeopathie maar aftreksel van de kruiden solidago en lespedeza in een bepaalde dosis en komt uit de plantengeneeskunde of fytotherapie.
pakjes met hele tarwekorrels, 500 grs dacht ik, kun je het best kopen in een ecowinkel of op de ecomarkt. schone grond voor 7/8 in een zeker 10 cm hoge pot want het wortelt diep, vochtig maar niet nat maken, zaaien zodat de korrels elkaar net niet raken, 1 cm fijne vochtige aarde eroverheen en 3/4 dagen afdekken met plastic zakje. verknippen en door het natvoer of in een stukje vitakraft of easypill. we hebben hier geen goeie ervaringen met grazen, binnen no time potje leeg en geplunderd en ik vind dat ze dan te veel ineens krijgen..

ben erg blij met je goeie nieuws! knuffels voor patiaan
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Het zijn kant en klare infusen. Lactetrol. Ik kreeg het advies 2x per dag 100 ml in te brnegen dmv van infuusnaaldje. Nou heb ik een erg makkelijke kat die dat goed toelaat, hij lag gewoon rustig op mijn schoot, en onderging het.
Ik blijf zeker heel voorzichtig en allert met hem, hou er rekening mee dat het niet altijd goed zal blijven.
Maar hopelijk nog wel heeeel lang :-)

Voor iedereen die dit leest en een kat met een nierprobleem heeft:
Het hangt dus voor een heel groot deel af van jouw dierenarts, en hoe serieus die het probleem neemt, en welke behandeling hij adviseert. Niet elke Da zal dit adviseren ben ik bang, maar zoek dan naar een DA die
dit wel toestaat. thuis behandelen is voor een kat veel minder belastend qua stress, en vooral als je kat al een hoge bloeddruk heeft is het belangrijk stress zoveel mogelijk te vermijden.

Verder zei mijn DA wel dat ik het alleen thuis mocht doen omdat mijn kat in redelijke conditie was, hij eet bijv. al die tijd gewoon goed. Als hij slecht was geweest hadden ze hem wel opgenomen.

Nu de Kalium nog op peil krijgen, en de bloeddruk..Die wordt overigens vrijdag weer gemeten, dus duimen jullie voor me?

Wb Mac samuels: denk toch dat ik het ga proberen! Adriana: Bedankt voor het meeleven en alle goede adviezen!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Wat fijn dat de infuusjes hebben aangeslagen!!!
Hopelijk heb je 'm nog lekker lang bij je :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dank je wel baasje van Patiaan voor je uitgebreide informatie en hoe makkelijk het thuis geven van een infuus eigenlijk gaat. tja, een goeie dierenarts is zeker in dit soort omstandigheden veel waard.

kijk even goed bj MacSamuels, volgens mij brengt het ureum naar beneden en als dat bij Patiaan in orde was, dan niet verder belasten. en als dat nog wel wat geholpen kan worden, dan proberen en vooral in het begin heel laag doseren en langzaam laten wennen.
k denk dat je eerst met beetje tarwegras kunt proberen zijn conditie verder op peil te krijgen en dan missch nog wat middelen proberen, want ieder middel moet ook weer afgebroken en afgevoerd worden en vaak gaat dan, inderdaad via de nieren..

kalium is kwestie van heel rustig aan en tijd geven, bedenk dat bij nierfalers de opname van voedingsstoffen en andere stofjes wat trager gaat..
bloeddruk zal stukken beter zijn met die medicijnen en dat helpt denk ik ook wel weer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hier was ik weer eens met een up-date over Noa. Noa is weer helemaal een driejarige kat en niets maar dan ook niets wijst er op dat ze een nierprobleem heeft. Ze heeft ook weer goede eetlust, zelfs nadat ik haar 25 gram nierdieet + Reactiv tonicum heb gevoerd. Alleen heeft ze zin in eten wat ze niet mag en dat is dus (een veelvoorkomend) probleem.

Haar nierdieet eet ze met smaak omdat ik het haar voer, maar wanneer ik het haar voorzet, dan haalt ze haar neus op. Ik wissel nu af, de ene dag RC-Renal paté, de volgende KD, dan Specific en Trovet, maar direct na het voeren wil ze dus wat anders. Nierbrokjes worden allemaal afgewezen. Trovet was twee weken favoriet, maar nu niet meer. Heb KD, RC-special en Integra in huis, maar nee, niet lekker.

Gisteren snoepte ze CD-brokjes van één van de andere katten. Die stonden op een plek waar ze normaal nooit komt en nu dus wel. Dat was schrikken! Eergisteren dook ze in Cerná's bakje nadat ze zelf eerst net had gegeten. Whiskas senior konijn (maar zonder Ipa).
Ze wil dus wel graag zelf eten maar niet wat ik wil dat ze eet. Welk advies kunnen jullie mij nu nog geven zodat ik haar eigen initiatief tot eten kan stimuleren? En dan bedoel ik andere smaakjes (niet bijv. opwarmen want dat vindt ze ook smerig), zacht voer en brokjes.

Ik heb nu Integra in huis en dat vindt ze lekker maar de harde stukjes die ik zoveel mogelijk fijn maak, laat ze liggen. Ook de harde stukjes die in KD zitten spuugt ze tijdens het voeren uit.
Ik zag dat Integra ook varkensvlees heeft, maar dat is toch slecht voor katten? Ook vraag ik me af of het geen kwaad kan om haar nu al dit voer te geven of dat het beter is om me te beperken tot het dierenartsvoer totdat ik weer bloedonderzoek laat doen? Maar dan gaat ze snaaien. Nog meer dwangvoeren is geen optie want bij het vijfde pipetje begint ze toch een beetje te sputteren. Vaker dwangvoeren ook niet want al dat oppakken vindt ze niet fijn.

Volgende week donderdag gaan we weer bloedprikken. In de Wagenrenk bij dr. Mandigers. Geen enkele dierenarts hier in de omgeving (Achterhoek) heeft een bloeddrukmeter en ik wil dat dat toch gemeten wordt, al zijn er geen symptomen die wijzen op hoge bloeddruk.
Alles kan in de Wagenrenk gecontroleerd worden en dat geeft me een gerustgesteld gevoel. Dr. M. was verbaasd dat het met Noa zo goed gaat.
Denken jullie aan ons volgende week donderdag om 11.00 uur!???

Ik laat weten wat de uitslag is.

Groetjes Annet en Noa
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hoi Annet,

Fijn om te horen dat t zo goed gaat met Noa!! Opwarmen van het eten helpt, dus, niet... hier eet Patiaan graag uit mijn hand, dan eet hij eigenlijk altijd. Misschien kun je daar iets mee? Wat ook kan helpen is het voer verspreid neerleggen, bv. op de grond. Katten zijn van nature schone dieren, en zullen dit op willen ruimen.
Lukt niet bij elke kat, ms wel bij Noa? Voedingsadviezen heb ik niet, hoef me daar gelukkig niet in te verdiepen, hier gaat Renal Beef van RC erin als koek. Maar alleen het zachte voer.

Spannend dat er weer bloed geprikt gaat worden.. Zal zeker voor jullie duimen! Wb de hoge bloeddruk: aan Patiaan was ook niets te merken, ja hij was beroerd, maar dat kon net zo goed door de hoge nierwaardes komen. Vaak merk je het pas als het te laat is, worden ze bijv. blind, of krijgen hartklachten.
Hoop in ieder geval dat jullie net zulk goed nieuws krijgen, zo niet, beter, als wij deze week.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Annet schreef:
Drie weken geleden is er weer een geriatrisch onderzoek verricht bij kater Cochi en blijkt zijn schildklierwaarde weer veel te hoog. In april was het 15, in juni 48 en nu 61. Geef ik anderhalve pil dan schiet het omhoog en bij twee pillen weer omlaag. We kunnen hem maar niet stabiel krijgen.
Maar nu zag ik dat wanneer T4 zakt, het ureumgehalte ook zakt, al is het gering. In april was het 14.2 en nu 17.5.

Nu vroeg ik me af of het verstandig is om hem MacSamuel te gaan geven of dat het ureum, nu hij weer twee tabletten felimazole krijgt, vanzelf ook wel weer gaat zakken.
=========
ik denk dat je ureum-verhaal iets ingewikkelder in elkaar zit..
mijn ervaring met hoge schildklierwaardes is dat de nierwaardes dan en daardoor geflatteerd zijn, omdat de doorbloeding door de nieren door de hoge schildklierwaarde wordt opgejaagd en 'verbeterd'.
zodra die T4 zakt stijgt de ureum, want rustiger bloedsomloop.. en lijkt mij, zou MacSam wel goed kunnen werken.

de enige manier om de stofwisseling rustiger te krijgen/beter te doseren (hoeveelheid/tijdstip) is denk ik overstappen op carbimazol.
dat kun je in 4 knippen en dat is beter te doseren, werkt iets anders en door het geleidelijke toedienen veel rustiger. ik zou de carbimazol in drie keer over het etmaal verspreiden, de ervaring leert dat dieren er beter op reageren, dan wanneer ze het in een piek krijgen toegediend.
en zolang je dierenarts met de Felimazole-dosering er niet in slaagt de schildklierwaardes stabiel te krijgen, kan hij er niks op tegen hebben om een recept voor carbamizol uit te schrijven.. denk ik/hoop ik.
en wil hij dat niet dan kun je hem voorleggen dat hij wel geld vraagt voor het consult maar een op te lossen probleem niet oplost. ja, het mag niet van Utrecht en dat is met de humane insuline ook zo, maar als het prio-middel niet werkt dan mag-ie uitwijken in het belang van het dier..

en ja, het doorknippen moet voorzichtig gebeuren, niks morsen en handen goed wassen, want je moet het zelf niet naar binnen krijgen! Felimazole is door zijn vorm vrijwel niet door te knippen en dat vind ik erg onhandig en de twee verschillende doses werken doorgaans toch minder goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef: niets maar dan ook niets wijst er op dat ze een nierprobleem heeft. Ze heeft ook weer goede eetlust, zelfs nadat ik haar 25 gram nierdieet + Reactiv tonicum heb gevoerd. Alleen heeft ze zin in eten wat ze niet mag en dat is dus (een veelvoorkomend) probleem.

Haar nierdieet eet ze met smaak omdat ik het haar voer, maar wanneer ik het haar voorzet, dan haalt ze haar neus op.
Ze wil dus wel graag zelf eten maar niet wat ik wil dat ze eet. Welk advies kunnen jullie mij nu nog geven

Ik zag dat Integra ook varkensvlees heeft, maar dat is toch slecht voor katten?
Ook vraag ik me af of het geen kwaad kan om haar nu al dit voer te geven of dat het beter is om me te beperken tot het dierenartsvoer totdat ik weer bloedonderzoek laat doen?

Volgende week donderdag gaan we weer bloedprikken. In de Wagenrenk bij dr. Mandigers. Geen enkele dierenarts hier in de omgeving (Achterhoek) heeft een bloeddrukmeter en ik wil dat dat toch gemeten wordt, al zijn er geen symptomen die wijzen op hoge bloeddruk.
Alles kan in de Wagenrenk gecontroleerd worden en dat geeft me een gerustgesteld gevoel. Dr. M. was verbaasd dat het met Noa zo goed gaat.
Denken jullie aan ons volgende week donderdag om 11.00 uur!???
zoek even op Aujesky en varkensvlees.. in Nederland komt het niet voor en al het varkensvlees in kattenvoer is voldoende verhit. maar varkensvlees net zoals rund is vrij zwaar te verteren voor katten, gevogelte is beter, zeker voor nierkatzels.
tot aan het volgende bloedonderzoek zou ik da-voer blijven geven, anders weet je niet wat die hopelijk goeie cijfers heeft veroorzaakt.

Noa is slim en heeft ontdekt dat je heerlijk veel aandacht krijgt als je je laat dwangvoeren, we hebben meer katten die aan die tak van sport doen/deden..
je zou met je dierenarts kunnen afstemmen of een eetlustbevorderend middel tijdelijk zou kunnen helpen en anders zou je eens bij huisdierendokter naar het middel destress kunnen kijken. daarmee kun je blokkades verzachten en gelijktijdig ander gedrag aanleren..
en je weet niet of ze missch door de handmethode gewoon genoeg binnenkrijgt. niervoer is heel erg voedzaam (Specific, Trovet en K/D met name) en vrij vet en als ze niet afvalt, dan heeft ze blijkbaar genoeg aan wat ze krijgt toegediend.
van nierkatten is bekend dat ze er halve dagen een sport van maken om normaal voer van andere katten te bemachtigen..

tuurlijk duimen we donderdag met al onze pootjes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb weer goed nieuws: Net terug van de DA en de bloeddruk is weer goed!!!! We zijn op de goede weg!!!
Nu nog uitslag kalium afwachten wordt daar straks over gebeld, en als ie niet goed is moeten we terug voor injectie onderhuids... Ben zo trots op mijn lieve poezebeest, hij heeft het super gedaan vandaag, werkte heel goed mee. Is na afloop zelfs nog even de praktijk doorgewandeld om alles eens even te besnuffelen ;-)
Duimen jullie mee voor goed kalium gehalte?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

*duim duim duim*
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wat kan een mens intens gelukkig worden van iets simpels!
Konijn rent door het huis, kat, opgegeven door waarschijnlijk de beste internist voor dieren van Nederland, ligt plat op de buik, wiebelende kont iets omhoog en dan een spurt richting konijn die dit ook wel een leuk spelletje vindt want even later rent ze achter de kat aan......... Ik maak een nieuwe zak KD-brokjes open en doe ze in een klein RC-emmertje, kat houdt onmiddellijk op met spelen en begint enthousiast brokjes te eten vanuit het emmertje. Mmmmmm, vandaag lekker, morgen waarschijnlijk niet meer. Noa je bent een raadsel - je hoort doodziek te zijn met die hoge waardes!

Goed, terug naar de realiteit. Adriana, ik blijf inderdaad maar bij het dieet zoals we het nu toepassen. Na donderdag, als de waardes kloppen met Noa's welbevinden, proberen om met afbouwen te beginnen. In Reactiv zit ook eetluststimulans maar ik ben bang dat ze dan een heel flesje moet krijgen en ze krijgt nu maar 20 ml. per dag. Periactin werkte heel goed, maar dat schuimbekken en Noa's paniek. Ik vind het zo erg! En gaan ze na zo'n paardemiddel niet te veel eten zodat de nieren overbelast worden? Destress is misschien een betere oplossing.

Wat betreft Cochi: Adriana jij schrijft dat de ureum omhoog gaat wanneer T4 naar beneden gaat. Ik heb Cochi's patientenkaart hier voor mijn neus (heb in Zevenaar een DA gevonden die ook bloeddruk meet en maandag hebben we een afspraak. Ik neem hem niet mee naar Wageningen want hij heeft er zo'n hekel aan om in de mand te zitten - schreeuwt de hele boel bij elkaar. Men hoort ons altijd al van verre aan komen. Zodra hij echter uit de mand is, is hij weer de rust zelve dus ik hoop dat hij maandag ontspannen genoeg is om de bloeddruk te meten).
april 2009: T4-96; Ur-15.9
aug 2009: T4-60; Ur-18,9
dec 2009: T4-51; Ur-15.2
apr 2010: T4-15; Ur-14.2
nov 2010: T4-61; Ur-17.5
Kun jij hier nog chocola van maken?

Ik zie dat Cochi vorig jaar ook carbimazol gehad heeft. Deze pillen zijn echter volgens de DA niet meer verkrijgbaar. Maar je hoeft ze niet door midden te snijden hoor. Bij anderhalve pil per dag geef je 's morgens een roze pilletje en 's avonds een oranje (of andersom). Cochi zou echter 1 3/4 moeten hebben volgens mij. Moet ik het roze pilletje door midden doen met een pillensnijder. Lukt redelijk goed. Ik begin in ieder geval met MacSamuel. Gelukkig hapt hij alles zo op.

Ben met één hand aan het typen en met de andere hand aan het duimen voor Patiaan. Heb je al uitslag?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hahaha leuk! en fijn om te lezen dat het goed gaat daar! Ja de uitslag is binnen, van 2.3 naar 2.7 gegaan, maar moet tussen 3 en 3.5 komen. Om 19.00 weer even heen, krijgt toch een kalium injectie. Maar in ieder geval wel omhoog gegaan, dus jullie duimen heeft geholpen, bedankt! Nu even wat aandacht aan zoonlief besteden voor ik zo weer naar de DA race.. Fijne avond allemaal, en geniet van jullie katten ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie