Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Bedankt voor de uitleg zo leer ik weer heel wat bij vandaag ;-)
Heb net even gebeld met een andere praktijk en werd heel uitgebreid te woord gestaan.
Wb de Benakor en het niet meten van de bloeddruk: Benakor is niet alleen bloeddrukverlagend maar zorgt ook voor een betere doorbloeding van de nieren, en wordt daar dus ook voor voorgeschreven. Is geen gevaar voor de bloeddruk zei ze. En ze adviseerde inderdaad ook een fosfor meting te laten doen. Was niet dringend, maar wel handig dit bij volgende bloedonderzoek te laten doen zei ze. dus ga ik dit zeker laten doen.
Ik woon in Almere, dierenartsen genoeg, maar ik heb geen auto...en om steeds met de fiets met kat in de kou stad en land af te fietsen is geen optie.
De praktijk die ik zojuist belde maakte een erg goede indruk, en heeft alle apparatuur in huis, dus indien nodig kan ik daar terecht. Ze heeft de gegevens al genoteerd.
Verder nog even eenup-date over Patiaan: niet meer gespuugd, lekker op balkon geweest, even met andere kat guusje gespeeld.. Nu ligt ie binnen in zonnetje te slapen. Lijkt goed te gaan.

Bedankt voor het meedenken Adriana, ik waardeer dit zeer!!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Bedankt voor de uitleg zo leer ik weer heel wat bij vandaag ;-)
Heb net even gebeld met een andere praktijk en werd heel uitgebreid te woord gestaan.
Wb de Benakor en het niet meten van de bloeddruk: Benakor is niet alleen bloeddrukverlagend maar zorgt ook voor een betere doorbloeding van de nieren, en wordt daar dus ook voor voorgeschreven. Is geen gevaar voor de bloeddruk zei ze. En ze adviseerde inderdaad ook een fosfor meting te laten doen. Was niet dringend, maar wel handig dit bij volgende bloedonderzoek te laten doen zei ze. dus ga ik dit zeker laten doen.
Ik woon in Almere, dierenartsen genoeg, maar ik heb geen auto...en om steeds met de fiets met kat in de kou stad en land af te fietsen is geen optie.
De praktijk die ik zojuist belde maakte een erg goede indruk, en heeft alle apparatuur in huis, dus indien nodig kan ik daar terecht. Ze heeft de gegevens al genoteerd.
Verder nog even eenup-date over Patiaan: niet meer gespuugd, lekker op balkon geweest, even met andere kat guusje gespeeld.. Nu ligt ie binnen in zonnetje te slapen. Lijkt goed te gaan.

Bedankt voor het meedenken Adriana, ik waardeer dit zeer!!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

er is ooit eens een astrid geweest met een kat met nierstenen en die heeft vreselijk getobd met da's in de omgeving van Almere/Flevoland en is bij toeval (crisis en weekenddienst geloof ik) bij een hele goeie vrouwelijke terechtgekomen en missch dat jij die nu ook getroffen hebt. anders wil ik dat topic nog wel opzoeken hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Als dit nodig is laat ik het je weten bedankt! Weet inderdaad ook een hele goede maar dat is 45 min. fietsen.. niet te doen dus..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

kom net iets tegen wat mijn vermoeden bevestigd, is te vinden in topic "kat genezen van nierfalen, stoppen fortekor?"
Daarin zegt een dierenarts dat bij een bloedonderzoek waarin de nierwaardes binnen de marge zitten dus nog in ieder geval voor een kwart functioneren, en het dus niet zegt dat de nieren nog helemaal goed zijn. Ik weet nu zeker dat de problemen bij Patiani dus al in januari aanwezig waren, zonder dat ik dit wist... :-((
als ik dit geweten had was hij nooit meer van het toendertijd "preventief" gegeven dieetvoer afgegaan, en had hij meteen aan de Benakor gekund. wat is dit balen zeg, had op mijn gevoel af moeten gaan, en niet op een paar cijfertjes bij de Da... Voel me heel schuldig nu.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Nee!!! Niet schuldig voelen!

Sorry ik wil hier nog heel wat gaan schrijven.
Maar ik voel me op het moment niet tip top, dus heb even de energie niet voor een technisch en correct opgebouwd commentaar.

Maar voel je nou niet schuldig!
Dit heb jij je kat niet aangedaan.
Je kat heeft dit nu eenmaal, en wat jij kunt doen, dat doe je al.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Lieve mensen
Ik moet even een rustpauze nemen. Ik merk dat ik door het lezen van al die verschrikkelijke verhalen zo akelig word, dat is niet goed voor mij.
Met Noa gaat het goed. Je ziet niet aan haar dat ze ziek is en dat stemt mij hoopvol, mocht het anders worden, dan laat ik het weten.
Vrouwtje van Patiaan, ik zou het fijn vinden wanneer je me via een PB op de hoogte houdt van Patiaan.
Bedankt voor de adviezen en ondersteuning!
Groetjes, Annet en Noa
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Het is ook allemaal niet niets soms he.

Maar er zijn ook erg leuke verhalen te lezen hoor.
Maar ik begrijp dat je even afstand neemt.

Wanneer het afgaat met Noa meld je je gewoon weer.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Begrijp je wel hoor, Annet, ik wordt er ook niet vrolijk van.. Daarentegen zijn er ook veel ervaringsdeskundigen, met goede adviezen ;-)
En ik leer hier veel van, hoe ik mijn kat het best kan verzorgen.

2 uur geleden gaf hij zijn eten terug, hij deed dit vanmorgen ook... Dan schrik ik wel hoor!
Ben zowel vanmorgen als daarnet kleine beetjes gaan geven, elk uur iets en dat blijft binnen. Eetlust heeft ie wel, dus waarom alles er weer uit gaat?

Verder vind ik het moeilijk te zeggen hoe het met hem gaat: het ene moment denk ik: goed en allert, hij spint, en zoekt mij op. Een uur later lijkt ie weer eg sloom en slaapt hij veel.

Wat mij verder opvalt en mij ongerust maakt is het feit dat nierkatten zoveel zouden drinken en plassen.
dit doet mijn kat dus niet! Vocht krijgt ie wel genoeg, dmv spuitje in bek, en ik doe vocht bij het natvoer.
toch plast hij maar zo'n 3 keer per etmaal. Is dit wel "normaal"? Weet iemand dit misschien?
Om die reden dacht mijn Da ook dat het de nieren niet zouden zijn: goede eetlust, goed in vacht, "normaal" drinken en plassen.

,
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ok, vanavond met Moos naar de da voor de bloedtest.
En zijn waardes zijn nagenoeg gelijk gebleven.
Z'n ureum ietsie omhoog naar 14.1, en z'n crea ietsie omlaag naar 132.
Aangezien z'n rug erg veel pijn doet hebben we besloten dat we over gaan op J/D.
Ik heb net de analyse zitten bekijken en qua eiwit en fosfor valt het mee ten aanzien van de k/d
Ik denk zelf dat Moos op dit moment meer last heeft van z'n rug dan van z'n nierprobleem. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Moos niet strak op het nier dieet heb gehad de afgelopen maand. Hij heeft zo nu en dan een stukje tonijn gekregen.
En ook heeft hij zo'n beetje dagelijks van de andere brokken gepikt.
Niet veel, en hij keerde ook wel weer naar z'n k/d als ik hem terecht riep.
Maar daarom heeft de da gezegd; hij heeft meer last van z'n rug dan dat hij lijdt aan z'n nierprobleem. Zeker als je weet dat hij "slechte dingen" heeft gegeten.
En ik moet kiezen tussen twee slechte dingen.
In dit geval moet ik kiezen voor z'n rug.
Hij heeft er echt gillen aangegeven dat het niet goed zit daar.
En j/d schijnt erg goede resultaten te geven.

Ik ga even afscheid nemen van dit topic.
Natuurlijk blijf ik mee lezen, ik heb ondertussen erg veel geleerd.
En met name; blijf naar je kat kijken.
Is z'n vacht goed, zijn z'n spieren nog goed aanwezig, is hij gelukkig.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

patiani-guusje schreef:kom net iets tegen wat mijn vermoeden bevestigd, is te vinden in topic "kat genezen van nierfalen, stoppen fortekor?"
Daarin zegt een dierenarts dat bij een bloedonderzoek waarin de nierwaardes binnen de marge zitten dus nog in ieder geval voor een kwart functioneren, en het dus niet zegt dat de nieren nog helemaal goed zijn.
tegen de tijd dat je in crea/urea gaat zien dat de nierfunctie achteruitgaat, ben je driekwart al kwijt, zo groot is de reservecapaciteit van de nieren.
je dierenarts moet zich schuldig voelen, niet jij en je da had dat moeten weten.

maar ik ken het dilemma van niet etende katten en die worden ook niet oud. je kunt proberen te bufferen met ipakitine maar dan moet je wel goed in de gaten houden (bloedonderzoek) of het bij de betreffende kat werkt.
en van beide katten weten we dus nog niet of het chronisch of acuut is of missch wel beide. ik bedoel: al matige nierfunctie en toen een klap eroverheen..
je kunt nog nadenken om wat vit c te gaan geven om het immuunsysteem te ondersteunen, ze kunnen zelf vit c maken maar als ze ziek zijn kan dat haperen en ze hebben het hard nodig.. kijk even bij medpets voor een middel speciaal voor katten of anders ff googelen

ik begrijp ook de time out, je wordt er niet vrolijk van en de zorg is zwaar.
zo min mogelijk enge berichten lezen en al helemaal geen in memoriams, dat red ik ook niet hoor!
concentreren op wat je nog hebt en wat er is en daar zo goed mogelijk mee omgaan en van genieten, dat is de kunst....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Je bent een schat, heb je een PB terug gestuurd.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hoi Marjan,

Heel veel sterkte, hopelijk gaat het snel beter met Moos, en doet ie het goed op de J/D.

Knuffel voor Moos!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

sluit me aan bij Guusje in het kader van de goede wensen en hevig geduim voor Moos en J/D en ja ook ik heb er goede berichten over gehoord en wie weet, helpt het zijn leven wat te veraangenamen.

kwam in een heel ander verband tegen dat wat extra vitamine c kan helpen bij gewrichtsproblemen, missch ook iets voor Moos en overleg met je da?

over het zelf geven van het infuus heb ik (voor Patiaan/guusje) het volgende gevonden
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p399050

en voor alle zekerheid

http://partnersah.vet.cornell.edu/Cat-O ... id-Therapy

weet niet of ze hier precies dit systeem hebben, maar er is in Nederland een dergelijk infuussysteem leverbaar via je da.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

patiani-guusje schreef: Adriana: je vroeg wat de Da zei: acuut of chronisch. De eerste reactie was chronisch, maar na het lelie verhaal zeiden ze (ik heb 2 DA) dat het ook acuut kan zijn.
k vond deze link over vergiftiging door lelies..
http://www.wnca.com.au/Lilies%20toxic%20Malik.htm

levensgevaarlijk en zeer slecht --> acuut nierfalen voor kattennieren
en iedereen die katten heeft en dol is op dit soort bloemen... is gewaarschuwd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie