Goedkoop voer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goedkoop voer

Bericht door castratenkoor »

Je kunt kattenvoer toch echt alleen testen door katten het te laten eten en te kijken hoe die zich dan gedragen qua energie en wat ze op de bak produceren.
Dat herinnert me aan het volgende:
Mijn oudste dochter heeft een opleiding dierverzorging gedaan en daarna nog een jaar dierenartsassistente. Daar op die school hebben ze ook dieren om de leerlingen op te laten oefenen. Eerlijk gezegd vind ik dat best zieliog. Beesten zitten de hele dag in kennels om er af en toe uit te mogen om een hele klas placebo's door hun strot te laten wurmen. Actie hoe leer ik een hond en kat medicijnen toedienen.
Ik weet het is nodig want in hun latere loopbaan zullen ze toch handigheid moeten hebben met dat soort dingen. Maar die honden en katten hebben echt geen fijn leven..........
Somige honden gingen in het weekend wel mee naar huis met leraren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: Goedkoop voer

Bericht door paasnini »

Onze twee (en binnenkort drie) spinners krijgen Orijen brokjes en 's-avonds een half blikje Almo nature. Zo krijgen zij zo min mogelijk koolhydraten binnen.

In het verleden kregen mijn senior katten Casa Fera Senior. Een fantastische brok die katten met allerlei gezondheidsklachten (nierproblemen, suiker, blaasgruis) ook kunnen eten. Als je de ingredienten omrekent zitten er veel koolhydraten in het voer maar omdat dit langzaamwerkende koolhydraten zijn kan het geen kwaad.

Een kat hoort geen granen te eten. Deze zijn slecht voor de alvleesklier die na jaren overwerkt raakt. Zo krijgen katten overgewicht, een grotere kans op suiker, etc.

Een handige tip: wanneer je op de verpakking kijkt is een fabrikant verplicht bij ingredienten volgens inhoud/grote te vermelden, dus wanneer bij de inhoud als eerste staat vlees dan is vlees het grootste bestanddeel van het voer!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goedkoop voer

Bericht door castratenkoor »

Dat is een heel goed samengesteld menu Orijen en Almo Nature.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jumper

Re: Goedkoop voer

Bericht door jumper »

Mijn kat krijgt op dit momemt huismerk brokken aldi en plus.
Daar kan ze goed tegen. Als natvoer krijgt ze blikjes van de c1000 en kuipjes van c1000, Aldi of Plus.
Snoepjes krijgt ze van de c1000 of uit duitsland.
Zoals ik al zei, hier kan ze tegen,
Wanneer ik haar iets anders ga geven bestaat er kans op ontstekinkjes.
Daar heeft ze nam al last van, waarschijnlijk als gevolg van andere brokken en Whiskas stokjes.
Dus het ligt echt ook aan de kat zelf.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoop voer

Bericht door pearlsofpassion »

Wat voor ontstekinkjes?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

geef je iets preventief tegen blaasgruis?
al het voer dat je noemt staat bol van de tarwe.
graan noemen ze dat en dat is voor katten erg lastig te verteren en ongeshcikt als voer, bovendien wordt de urine niet zuur genoeg, ontstaan er kristallen en oeps blaasgruis.
en dan kun je een behoorlijke smak geld bij de dierenarts achterlaten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoop voer

Bericht door pearlsofpassion »

Daarom vroeg ik ook naar de redenen om dit voer te geven.
Als het voedselallergie is (niet tegen granen dan) is het logisch dat hij hier wel tegen kan (Cuzco kan ook tegen supermarktvoer) omdat er gewoonweg bijna niets in zit, maar dan is het gewoon kwestie van wat uit te proberen en erachter te proberen komen waar hij wel tegen kan.
Ook bij andere oorzaken, kan ik me moeilijk voorstellen dat de kat niet tegen elk goed voer zou kunnen, want dat zou gelijk staan aan niet tegen vlees kunnen... Je hebt tegenwoordig zoveel goede variatie (rijst, zonder rijst, zonder granen, alle soorten vlees, enkel vis, zelfs exotische zaken om allergie te vermijden).

Als het tandonstekingen zijn heb ik er niet zoveel verstand van, alleen dat koolhydraten (zetmelen in granen) me dan helemaal not done lijken... Ook hier weer allergie, of is er iets anders aan de hand?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

goedkoop bij kattenvoer is vrijwel altijd duurkoop.
t gaat even goed en vervolgens.. vaak ellende, diarree en/of blaasgruis..
lees de blaasgruis-topics er maar op na..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Patriciavt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2010 00:01

Re: Goedkoop voer

Bericht door Patriciavt »

Ik voerde mijn katten toen ik ze net had Felix (inhome sensations) omdat ik me moest orienteren op ander voer. Na die research kregen ze indoor 27 en toen een van mijn katten bleef kotsen, RC Sensible. Nu is de jongste (bleek ook de kotser te zijn) overleden en ik wilde nog maar één keer overstappen op iets anders voor de oudjes (14 en 12, doen alleen maar slapen en vreten, komen niet buiten) Ze hebben nu ong. 1.5 week Whiskas brokken gehad (omdat de RC op was en ik zeker wilde weten wat voor voer ik ging geven) en ik merkte het GELIJK aan mijn katten... Ze dronken héél veel, dus ook veel urine, ontlasting stonk enorm en ook veel (omdat ze meer eten nodig hadden om voldoende voedingsstoffen uit te halen) en een van mijn katten bleef zeuren om eten.
Nu heb ik uiteindelijk gekozen voor RC Sterilised en daar blijven ze ook op, merkte het na 24 uur al dat ze van de Whiskas troep af waren!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

krijgen ze daar wel wat rauw vlees bij? want 100% doodgekookt voer en dan kennelijk alleen droge brokken is wel heel erg eenzijdig en droog..
tja, we hebben vaak slechte berichten over Whiskas, veel katten reageren er erg slecht op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
poes6
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 aug 2010 15:42

Re: Goedkoop voer

Bericht door poes6 »

dmg-san schreef:Ik geef mijn katten voer van de aldi. Ik heb ze liever op beter voer, maar het rare is dat mijn katten duur voer niet willen hebben. Heb royal canin geprobeerd, Carocat, hills maar ze eten het niet draaien hun neus er voor om. Aldi voer vreten ze op zowat met het bakje erbij.. Ik denk dat het komt omdat ik ze kreeg toen ze 5 maanden waren, en ze bij hun vorige eigenaar alleen maar aldi voer kregen.

Dus ik denk dat goedkoop voer niet zo slecht is.
Dat heeft een kat van een vriendin ook die wil het goedkoopste voer dat er is.
en die kat eet alleen brokken en geen vlees, maar ook geen stukje ham ofzo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoop voer

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is omdat er kunstmatige smaak en geurstoffen aan toegevoegd zijn.
En omdat katten net als mensen al eens de voorkeur geven aan iets wat eigenlijk niet gezond is. Zoals fast food zeg maar.

Als je wat verschillende merken probeert zal er echt wel een merk tussen zitten dat ze lusten.
En ik ben tegenwoordig op premiumvoer goedkoper uit dan op supermarktmerk, omdat ze er maar de helft van eten. Bovendien kreeg 1 van mijn katers al wat last van de urinewegen, en dat is met overschakelen op beter voer, zo over.

Ze moeten gewoon leren wat lekker is, net zoals elk kind ook moet leren dat fruit lekker is. En een kind dat zijn hele leven enkel snoep heeft gehad, is ook niet blij met een lekkere perzik of aardbei...
Dat is in mijn ogen echter geen reden om het op te geven en dan maar te zeggen dat de snoep wel even goed zal zijn. Het smaakt tenslotte ook naar aardbei... :roll:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Goedkoop voer

Bericht door Caatjebenjeboven »

Poehee, ik sta op het punt om 2 kittens op te halen en ben me nu aan het inlezen.
Bij mijn ouders thuis altijd katten gehad maar ik kan me niet herinneren dat we ooit bij de dierenarts zijn geweest.
Het duizelt me inmiddels. Wat moet ik nu wél doen en wat niet?

Ik neus nog wel even door maar hier staan de neuzen kennelijk ook verschillende kanten op...
Lastig hoor.

Ik heb natuurlijk weer het verkeerde merk voer in huis gehaald (Whiskas:-() en ik heb maar 1 kattenbak... Las net dat ik er 3(!) moet hebben voor 2 katten. Ik snap er niks meer van, de moed zakt me in de schoenen.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Goedkoop voer

Bericht door Mirjam86 »

Naar de DA voor een algemene check-up is natuurlijk nooit verkeerd. Als je ze uit het asiel haalt is dat als het goed is al gebeurd.
Ik zou inderdaad wel voor iets anders dan Whiskas kiezen. Lees je op je gemak even in en maak dan vervolgens zelf een keuze. Belangrijkste is dat er niet teveel granen in het voer zitten.

Over de kattenbak (wel een beetje off-topic hier): 1 is denk ik echt te weinig met 2 kittens. In het begin hadden wij er 5 staan, omdat ongelukjes anders makkelijk kunnen gebeuren. Dat waren niet 5 dure kattenbakken, maar 2 'echte' kattenbakken en verder afwasteiltjes met grit en een geleend kittenbakje.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

Caatjebenjeboven schreef:Poehee, ik sta op het punt om 2 kittens op te halen en ben me nu aan het inlezen.
Bij mijn ouders thuis altijd katten gehad maar ik kan me niet herinneren dat we ooit bij de dierenarts zijn geweest.

Ik heb natuurlijk weer het verkeerde merk voer in huis gehaald (Whiskas:-() en ik heb maar 1 kattenbak... Las net dat ik er 3(!) moet hebben voor 2 katten.
welkom ;-) op het Forum en je kunt er vanuit gaan dat hier heel erg veel ervaren kattenbaasjes schrijven en dat we met zijn allen veel weten.
de kattenbakregel is éen kattenbak of dweilemmer of hobbykrat meer dan het aantal katten en op verschillende plaatsen. lees je in bij de topic kattenbakken en je ziet waarom.
alle katten reageren anders, dus met sommige zaken zul je even moeten testen en zelf uitvinden, het zijn dieren en geen robotjes.
k zou even geen whiskas geven want katten en zeker ook kittens kunnen daar nog wel eens ernstig van aan de diarree gaan..

en leuk dat je voor twee kittens hebt gekozen en ik wens je heel veel plezier met de hummels. is je huis of kamer kittenproof want het zijn slopertjes hoor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie