Goedkoop voer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Goedkoop voer

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ja, ik ben best wel lief :).
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Goedkoop voer

Bericht door Meowth »

Mijn oma voert een rondlopende kitten (ten minste ze zei zelf dat t een klein poesje was) met "Whiskas Rundvlees". Dat 't kitten rondloopt is eigenlijk nog erger maar ok. Kan er ook niks aan/tegen doen.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Goedkoop voer

Bericht door Dafpoetser »

Tijdens een vakantie in Griekenland heb ik me arm gekocht aan allerlei (voor mij natuurlijk) onbekende brokjes. De katten wisten het precies...."DAAR moeten we zijn!"
Het personeel van het hotel was (als er volgens hun geen gasten keken) nou niet erg zachtzinnig, een bediende heb ik heel per ongeluk een keer getackeled omdat ik had gezien hoe hij een kat uit de eetruimte had geschopt. Maargoed, da's weer een ander verhaal! hahaha!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Goedkoop voer

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik ken het gevoel, dat had ik laatst in Turkije, wilde katten meenemen maar dat kon niet. Quarantaine was niet haalbaar voor deze dieren.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

de samenstelling van Whiskas is overigens helemaal zo slecht nog niet hoor!
maar veel katten krijgen last van die pens die ze blijkbaar niet goed verteren en gaan stinken en vaak aan de diarree.

en het is altijd zoeken en proberen en samenstelling en analyse in de gaten houden (eiwitgehalte + vetgehalte + zetmeel/koolhydraatgehalte) en bij oudere katten eiwit + fosfor.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarianneWR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:47
Locatie: Den Oever

Re: Goedkoop voer

Bericht door MarianneWR »

Ik koop altijd Perfect Fit Active (voor actieve buitenkatten)

Dit is in de supermarkt verkrijgbaar, wel is het één van de duurste daar.

Volgens mij is dit best goede voeding, of heb ik het nu helemaal mis?
Af en toe krijgt hij ook zachte voeding, als traktatie.

Maar zachte voeding bestaat voor het grootste gedeelte uit water, en is dus niet zo voedzaam. Helemaal als je kat niet gecastreerd is. Dan nemen de hormonen een groot gedeelte van de voedingstoffen af en krijgt je kat dus te weinig binnen. Gebruik zachte voeding nooit als hoofdvoeding. Zelfs niet als je kat amper tanden/kiezen heeft (zoals de mijne) ook zij kunnen gewoon harde brokjes eten. Je kunt natuurlijk ook harde brokjes mengen met wat zachte voeding.
Binkie 2008
Benz 2010
Bentley 2010
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Goedkoop voer

Bericht door Ilone »

Ja maar natvoer is wel belangrijk, juist vanwege het vocht ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Goedkoop voer

Bericht door Kiwi »

Zachte/natte voeding is wel weer een extra waterbron...en een kat kan bijna niet genoeg water aangeboden krijgen ;)

Wij hebben diverse soorten natvoer, nu Hill's, Gourmet Diamond en ..Whiskas. Het is bij ons ook echt een traktatie hoor, en geen basisvoer. Meestal is het effect op de kattenbak direct te merken..maar ach..ze vinden het zoooo lekker!
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
MarianneWR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:47
Locatie: Den Oever

Re: Goedkoop voer

Bericht door MarianneWR »

Mijn kat drinkt sowieso al regelmatig water dus die hoeft zijn vocht niet uit natvoer te halen.

Mijn DA zei dat je dat niet als hoofdvoeding moet zien maar echt als extraatje

Mijne krijgt ook gourmet diamond en whiskas zakjes... het hele huis zit er dan wel onder aangezien Meneertje erg van knoeien houdt, maar da's geen probleem

Maar ja, eerst maar hopen dat die grapjas nog thuiskomt :(
Binkie 2008
Benz 2010
Bentley 2010
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Goedkoop voer

Bericht door Ilone »

Whiskas heb ik ook soms als natvoer, de kuipjes ervan.
Mijn katten zijn namelijk erg verwende kieskeuren ;) en nemen alleen genoegen met paté...
Gourmet zachte mousse vreten ze bijna uit mijn handen als ik niet uitkijk, zo lekker vinden ze dat.
Had speciaalvoer van Kattovit (tegen overgewicht) gehaald, en oh wat vonden ze dat lekker! Waarop ik besloot 3 sets van 6 blikken te kopen. En nu? Halen ze hun neus ervoor op! *grom* Maarmet een beetje mengen met Gourmet lusten mijne koninklijke hoogheden het wel ;)
Voor Speedy heb ik wel Hill's blikjes, vanwege zijn gruis.

Daarnaast is een waterfontein toch best aan te raden.
Ik heb hem sinds een ruime maand, en ik zie mijn katten veel meer drinken dan voorheen.

Brokken gaf ik altijd Whiskas ofzo, tot een aantal maanden geleden, toen ik hier op dit forum terecht kwam. De kattendrollen hier hadden een behoorlijk akelig luchtje zeg maar ;) maar sinds ik Sanabelle gebruik is dat aanzienlijk minder! Daarnaast eten ze veel minder brokjes.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

MarianneWR schreef:Ik koop altijd Perfect Fit Active (voor actieve buitenkatten)

Dit is in de supermarkt verkrijgbaar, wel is het één van de duurste daar.

Volgens mij is dit best goede voeding, of heb ik het nu helemaal mis?
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... _fit/51397
vlees en dierlijke bijproducten (o.a. minstens 14 % rund), plantaardige eiwitextracten, mineralen, plantaardige bijproducten, tarwe, oliën en vetten, suiker

analyse
koper als koper-(II)-sulfaat 11.0 mg
ruwe as 2.9 %
vitamine D3 300.0 IU
ruw vet 4.5 %
taurine 500.0 mg
ruw eiwit 11.0 %
ruwe vezel 2.1 %
vitamine E 80.0 mg

hier staan dus weer de kh's niet bij vermeld maar omdat tarwe net boven oliën staat met wat suiker, zal dat niet zoveel zijn. 11% is een behoorlijk eiwitgehalte voor actieve katten en van de combi vet/kh's zal-ie indd behoorlijk slank blijven..
en het gaat om het vocht want de meeste katten drinken onvoldoende en lopen met wat mindere kwaliteit droge brokjes (hoog zetmeel/kh-gehalte) grote kans op blaasgruis en overwicht.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarianneWR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:47
Locatie: Den Oever

Re: Goedkoop voer

Bericht door MarianneWR »

Ik koop de droge brokken, niet de zakjes natvoer.
Binkie 2008
Benz 2010
Bentley 2010
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoop voer

Bericht door Adriana »

perfect fit active brokjes http://kattenvoeders.noorseboskatten.net/?p=353

http://kattenvoeders.wordpress.com/2009 ... it-active/

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 29888#more

41% eiwit is veel hoger dan het eiwitgehalte van het natuurlijke voer van een kat namelijk muis.. vetgehalte komt wel in de buurt
een kat is geen vleeseter, een kat is een muis etc.-eter.
krijgt dus met muis veel meer ballast-etc. binnen dan met bv koeien- of kippenvlees. mijns inziens zijn katten daarom (= muiseters) niet gebouwd/ingericht op dit soort hoge eiwitgehaltes in met name droogvoer en dat verklaart voor een deel - mijns inziens - dat nierfalen (naast hart en kanker geloof ik) in de top drie staat van overlijdensoorzaken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Goedkoop voer

Bericht door Michaelpr »

Als ik alles zo heb doorgelezen zie ik dat jullie Royal Canin niet zo goed vinden?? Heb net RC BabyCat gekocht (400 gram). Misschien moet ik ook een keer Sannabelle kopen.
Misschien wel een goede tip om katten water te laten drinken (Dit werkte hEEl erg goed met mijn vorige kater, zelfs met TomPoes, waar hij normaal niks van wou hebben): Als je brokjes geeft doe er dan water bij. Ik deed altijd heel veel water en hij dronk altijd alles op!

Katten hebben toch ook brokken nodig om hun tanden schoon te houden? Volgens de DA schuren de brokken zeg maar tegen de tanden en halen zo het vieze weg.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Goedkoop voer

Bericht door Gabriella van Dijk »

Net als bij honden is het kauwen van harde brokjes een goede methode om de tanden zoveel mogelijk vrij van tandplak te houden, dus dat klopt inderdaad. Maar als je eens per dag brokjes voert en eens per dag zacht voer, dan is dat voor wat betreft het tandplak-vrij-houden al voldoende. Zeker niet alleen maar zacht voer geven.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Plaats reactie