Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cari »

Ik heb 1,5 uur geleden Yimper en Safa opgehaald. Met Safa gaat het al prima, die doet alweer wat ze atijd doet: ze loopt goed, kruipt al op schoot en is nu in haar 'eigen' mandje neergestreken om te gaan slapen.
Yimper is nog erg dizzy, kijkt nog heel glazig uit zijn ogen, zijn tongetje hangt uit een half open bekje en hij kan nog geen rust vinden. Wankelt heel ongelukkig rond. Is nog heel zielig :-( .
Ze hebben allebei net iets overgegeven: Yimper wat slijm met bloed en Safa een smerig bruin goedje.
Nu zie ik dat Yimper eindelijk op de bank is gekropen, min of meer in ruststand.
Gelukkig zijn hun maatjes vriendelijk en doen niet moeilijk over raar gedrag of rare geurtjes. Fling en Darrel hebben even neusje gesnuffeld en Bump zat vanaf de vensterbank met wijd open ogen en schuddend koppie alles gade te slaan.
Yiimper bleek ook nog beschadigingen aan zijn hoektanden aan de binnenkant te hebben, maar volgens de da was dit geen FORL. Hij heeft ze behandeld (weet eigenlijk niet wat ie ermee gedaan heeft :oops: ) en als het goed is zullen zowel Yimper als Safa nu van alle tand-ellende af zijn.
Van allebei zijn ook de nageltjes geknipt, want het schijnt dat je exmplaren hebt die het presteren met hun nageltjes de hechtingen los te krijgen :shock: .
Twee weken blikvoer, een paar dagen stomorgyl en novacam en nog even niet naar buiten. En dan zijn ze weer als nieuw :pdtfly:
Pfff.... 't is je alles wat :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Adriana »

fijn dat je het achter de rug hebt en altijd zo zielig, katzels die geopereerd zijn.
gelukkig laat de rest ze met rust om bij te komen. en kun je ze twee weken binnenhouden?
en dan maar hopen dat de gebittenellende helemaal achter de rug is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cari »

Ze hoeven geen 2 weken binnen te blijven. Als ze weer oke zijn en goed eten, kunnen ze weer naar buiten. Ik denk vrijdag zeker wel. Safa taalt nog niet naar eten, maar Yimper gek genoeg wel. Ik heb hem een heel klein beetje whiskas gegeven met flink water aangelengd. Ging goed naar binnen, maar na afloop raakt ie een beetje in paniek en gaat dan heel eng met zijn voorpootjes tegen zijn bekkie aan, alsof ie iets ongewensts uit zijn bekkie wil halen. Tsja, al die draadjes... Maar in ieder geval is hij nu waarschijnlijk een beetje die vieze smaak in zijn bekkie een beetje kwijt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Ach gossie, zielig zijn ze dan he,zo na de narcose.
Hopelijk herstellen ze snel van de operatie, en hebben ze daarna geen last meer van hun bekkies/tandjes.
Beterschap en dikke knuffel voor ze !
Gebruikersavatar
Aukje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2010 10:08
Locatie: Valkenswaard

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Aukje »

Toevallig vandaag met Billy (ragdoll) naar de DA geweest....
Heeft zeer ontstoken tandvlees en vrijdag wordt zijn gebitje geheel gereinigd.
Mijn DA gaf aan dat het toch iets is wat bij veel raskatten voor komt.
Heb haar nog niet over Forl gehoord, maar is dit iets wat ook ontwikkeld kan worden als er tandvlees problemen zijn??
Laat wel voor de zekerheid bloedonderzoek enzo doen, want wil alles uitsluiten.
Hoewel Billy's ouders wel beide zijn getest op Felv/Fiv en hij natuurlijk geënt is, wil ik toch het zekere voor t onzekere.

Nu begrijp ik ook helemaal waarom Billy die harde brokjes steeds liet staan en hij nauwlijks nog kauwde op wat hij wel at.
Afwachten op vrijdag in de hoop dat het echt alleen ontstoken tandvlees is.....
Liefs Aukje, Billy en Vriendje :eangel:
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Heb weer een afspraak gemaakt voor a.s. donderdag. De ontsteking is naar mijn idee nog steeds niet weg, en de AB prik moet nu weleens uitgewerkt zijn na bijna 3 weken.
Zondag hoorde ik haar weer blazen met eten, een teken dat het zeer doet.
Gisteravond voor de zekerheid maar weer halve dosis novacam gegeven als pijnstilling.
Ze eet goed brokjes, maar alleen de nierbrokjes van Clinic, dacht dat ze rest niet lustte (RC, Hills, Integra etc) maar de brokjes van Clinic zijn heel klein, dus ook minder pijnlijk om te eten vermoed ik...
Verdorie, ik baal zo.... Als het dus chronisch is, moet ze misschien Prednison, en da's weer slecht voor haar nieren...
Wil donderdag ook even bloed laten prikken om haar nierwaardes opnieuw te bekijken.
Komt die ontsteking nu door haar hoge nierwaardes, of zijn die hoge nierwaardes ontstaan door de ontsteking, ik weet het even niet meer...

@Aukje: hoe is het nu met Billy ? Heb je al uitslagen ?

@Cari: hoe is het met Safa en Yimper, zijn ze alweer goed hersteld, en eten ze inmiddels weer goed ?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door MarjanR »

Ik heb dit topic nu ook maar eens gelezen.
En Cindy, ik vind jouw vraag een interessante vraag.
Is het door de nieren een ontsteking in de mond geworden?
Of is de ontsteking in de mond een rede voor de nieren om zich "slecht te gaan gedragen".
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

Als het andersom is, (nierfalen door ontsteking), dan zou dat bij Pluis wel kunnen verklaren waarom ze hogere nierwaardes heeft...

Maar jeetje Cindy.....die Misty. Zo blijf je in de weer he?!
Ik ben erg benieuwd donderdag!
En indd, die medicijnen zijn ook niet zo goed voor de niertjes nee....


Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar hoe het met de andere patientjes gaat van Cari en Aukje.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Net terug met Misty, van de dierenarts.

Ontsteking zit helaas nog steeds in haar bekkie, op de overgang van onder- naar bovenkaak, waar het scharniert zeg maar. Nou schijnt er een of ander virus rond te waren, waar ze voorheen niet zo beducht voor waren, maar nu toch wel, want dit schijnt dus chronische ontstekingen bij katten te kunnen veroorzaken, het is niet te hopen dat dit het is...

AB heeft dus niet geholpen, dus nu andere medicijnen, toen kwam probleem 2 weer om de hoek kijken, haar verhoogde nierwaardes...
Even een nieuwe bloedtest laten doen (wilde dat zowiezo al) om te kijken hoe haar waardes nu zijn. En het is ongelooflijk, maar waar: haar bloedwaardes zijn weer normaal, zooo blij !
Urea 9,3 mmol/L (5,7 - 12,9)
Crea 152 umol/L (71-212)

De Crea was voor de operatie nog 232, Urea was toen 8,1

Advies van DA: gewoon doorgaan met nierdieet.

Maar dit biedt wel perspectieven om die ontsteking te behandelen.

Ik ga nu 10 dagen lang Novacam geven, 1e 5 dagen volledige dosis (ze mocht ivm haar nieren eerst maar halve dosis hebben) en dan 5 dagen halve dosis.
Na 10 dagen moet ik mijn vader even optrommelen om haar in de houdgreep te nemen, en dan in haar bekje kijken of de ontsteking minder is geworden, en de DA even bellen. Afhankelijk van hoe het dan is bespreken we dan hoe verder.

Heel blij dus met haar nierwaardes, minder bij met het feit dat die ontsteking maar niet weg gaat....
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door MarjanR »

Nou zo zie je maar als je de beestjes maar goed op nierdieet houdt dat de waardes (in dit stadium) nog zeker wel naar beneden kunnen vallen.
En dat biedt voor jullie weer mogenlijkheden om iets aan die ontsteking te doen.
Jippie!!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Wat goed he, heb haar inderdaad heel streng aan het nierdieet gehouden, alleen zo af en toe wat gekookte koolvis (daar is ze verzot op, en wil ik haar niet afnemen) en dat werpt nu zijn vruchten af.
Nu de tandvleesontsteking nog weg, als dat ooit lukt.

Een collega van me, hij heeft een cattery, opperde om Lysine te gaan geven, om haar weerstand te verhogen. Even kijken waar ik dat op korte termijn kan halen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

Vervelend dat de ontsteking nog niet weg is....maar wat goed van de nierwaardes! :grin:
Gelukkig dat er dan nog iets zakt he? Hopelijk gaat de ontsteking in het bekkie ook snel over...
Scheelt inderdaad dat je nu de medicatie kan verhogen met die gedaalde nierwaardes! Hopen dat het helpt! *duimendraait*

Knuf voor Misty!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cari »

CIndy, gefeliciteerd met de nierwaardes van Misty! Hoop dat die ontsteking nu toch ook eens gaat verdwijnen, ik duim voor jullie :epray: .

Met Safa en Yimper gaat alles goed. Net na de behandeling raakte Yimper in paniek bij het eten en al die gekke draadjes in zijn bekkie, maar dat duurde maar een paar keer. Volgens de da zou ik 3 dagen natvoer moeten geven, maar de assistente raadde me aan 2 weken. Safa houdt niet zo van natvoer en Yimper begon het ook al snel genoeg te vinden. De nieuwe sanabelle brokjes voor hair en skin (Fling wordt kaal) vallen niet zo heel erg in de smaak en hebben deels een halve maantjes-vorm, wat me ook lastig eten leek.. Heb toen aanbieding-kittenbrokjes van Hills gehaald. Vonden ze gek gnoeg ook niet zo lekker. Nu een zak Royal Canin exigent gehaald. Ik wist dat ze dat allemaal erg lekker vinden en nu wordt er dus weer voldoende gegeten.
De gevechten met het geven van de stomorgyl heb ik nog 2 dagen volgehouden, maar ben toen gestopt. Al het leed is nu geleden en ondanks alles houwe ze nog van me ;-) .

Hoop dat het bij jou ook snel goed gaat komen Cindy.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

Ja ze zijn het gelukkig vaak snel vergeten dat je van die vieze dingen onder dwang in hun bekkie gestopt hebt haha. Fijn dat het zo goed gaat met Safa en Yimper!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Ah wat goed te horen dat het nu goed gaat met Safa en Yimper !
Wat een gedoe dan met brokjes he, heb hier inmiddels ook 6 soorten staan :grin:
Misty wordt eigenlijk altijd heel aanhankelijk (is ze al, maar dan nog erger) na een DA bezoek. Net of ze aanvoelt dat ik het beste met haar voor heb. Superknuffelig is ze dan.
Dus ik vind het niet zo gek dat je katjes nog steeds van je houwen ;-)

Thanx voor het duimen Ilone, lief !

Hier in de buurt zit een natuurwinkel/homeophaat/dierenartsenpraktijk, en zij hadden Lysine poeder op voorraad, straks even halen. Hopelijk werkt dat.
Plaats reactie