Niesziekte of niet?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Yarp
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:25

Niesziekte of niet?

Bericht door Yarp »

Wat een geweldige site is dit! Maar daar wilde ik het niet over hebben. Mijn kat, Knor, niest al een paar dagen nu en dan, zodat ik begrijpelijkerwijs op zoek ging naar gegevens over niesziekte. Daaruit blijkt dat er allerlei begeleidende verschijnselen zijn: lusteloosheid, slijmoog, loopneus, niet eten, niet drinken, en daarvan is bij Knor niks te merken. Ik heb nergens gelezen dat katten ook gewoon eens een poosje kunnen niezen zonder dat je je zorgen hoeft te maken, dus maak ik me zorgen. Hij is voorzover ik weet (ik ben tweede eigenaar) niet ingeënt, hoewel dat best wel zo zou kunnen zijn, want hij is wel gekastreerd. Wie kan hier een antwoord op geven?
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door achtpuntzes »

nou,

als je je zorgen maakt is het altijd goed om even bij de dierenarts langs te gaan.
voor de zekerheid laten inenten lijkt me ook wel een goed idee.

ik had overigens 2 maanden geleden niesziekte hier, meegenomen van het dierenasiel waar ik vrijwilligerswerk doe. verder dan een beetjen niezen ging het ook niet. dus ook niet die andere verschijnselen zoals slijmoog etc. ik kreeg beetje toxi (of doxy of zo) poeder mee van t asiel, kuurtje van 10 dagen mespuntje poeder door het voer en weg was de niesziekte....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gamerig
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2010 16:00

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door Gamerig »

Raar, Mijn kat heet ook knor(rettje) Hij had ook zo'n soort 'niesziekte' toen we hem vonden als zwerfkatje (Baby) Dit ging vanzelf over, Het kan zijn dat die niest, Omdat hij denkt, Dan eten ze me niet op want ik ben soort ziek, Maar dat is die niet, Ik denk dat hij gewoon bang is, Maar inderdaad, Als het maar even is kan het niet erg zijn, en de mijne had ook geen syptomen, Wel is naar een jaar gezegt dat hij een dodelijké ziekte had, Hij kon verder leven maar dan zou die voor eeuwig pijn hebben, Hij kwam veels te laat voor de operatie, Hij was die dag te laat thuis gekomen, Maar hij is nu weer helemaal gezond, En heeft geen pillen of vreselijke pijn, Maarja, Wat ik hiermee bedoel, Niet alles geloven, Het komt vast wel weer goed met die knor van je! :)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door Flo_o »

Ok wat een vaag bericht hierboven :icon_shifty:

Ik zou het niezen van Knor goed in de gaten houden, een paar keer niezen wil niet gelijk zeggen dat ie niesziekte heeft, maar ik zou hem wel zo snel mogelijk laten inenten! En als je dan toch bij de DA bent kun je gelijk het niezen ter sprake brengen en evt. laten onderzoeken.

Succes ermee en beterschap aan Knor!

x Flo
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door loek »

Yarp,
Niesziekte is volgens mij een beetje bergelijkbaar met griep bij mensen. Meestal gaat dit gewoon goed en zijn de symptomen niet zo ernstig. (zoals bij jou nu misschien het geval) Maar soms (en zeker bij katten die al wat zwakker zijn) kan het wel ernstige gevolgen hebben. Als het bij af en toe niezen blijft en ze eten/ drinken/ spelen verder normaal dan zou ik me niet direct zorgen maken. Wel als ze zich anders gaan gedragen en/of het niezen houd lang aan. Dan zou ik naar de dierenarts gaan. (maar je kunt ook nu natuurlijk even telefonisch overleggen met de da)

Als je besluit Knor te laten inenten zeg er dan wel goed bij dat hij nu (al) niest. Als hij niesziekte heeft kan een enting het juist erger maken. Enten kun je beter doen als hij verder helemaal gezond lijkt volgens mij.

Mijn kittens heb ik trouwens wel laten enten ondanks dat ze ook aan het niezen waren. (ik heb pas later ergens gelezen dat dit niet zo slim was) Het is gelukkig goed gegaan. Mijn da destijds zei dat ze waarsch. 'wel een beetje niesziekte' hadden. Lekker vaag ook!

(beetje of topic: Tweede enting, jaar later, nu net achter de rug met flinke reactie daarop....misschien dat dit ook nog verband heeft daarmee? In de zin van: al 'niesziekte' in hun lijf wat wakker gemaakt wordt door enting?)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Yarp
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:25

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door Yarp »

Bedankt alle vier voor het kommentaar! Ik denk dat ik inderdaad maar even bij de da langs ga. Alleen staat die altijd meteen klaar met een kuurtje van 69,50 of een prik van 30 euro, dus daar ga ik me nu mentaal op voorbereiden.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door loek »

Andere dierenarts?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door ayla »

Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Dat hoeft niet altijd...als je een goeie dierenarts hebt stuurt hij je niet naar huis met antibiotica als het niet nodig is. Met niesziekte moet je wel altijd oppassen. Het hoeft geen ernstige vormen aan te nemen maar het kan ook in een dag heel erg verslechteren. Met name katten die een chronische vorm hebben kan het ineens een keer een heftige vorm aannemen en bij katten met een slechte weerstand/conditie. Als de kat echt heel ziek is en er met een paar dagen niets aan gedaan wordt kan een kat overlijden of blijvende schade houden.
Een kuurtje van 69.50 lijkt me wel heel veel als je kat niet heel ziek is en alleen een kuurtje nodig heeft.. consult (gemiddeld 30 euro?) + kuurtje (gemiddeld voor n dag of 7 - 10 20-25 euro?). Mochten de oogjes vies zijn heb je er miss wel een oogzalfje bij nodig, en naar mijn ervaring doen rhinigenta drops (neusdruppels) hun werk ook erg goed. Heb een katje met chronische niesziekte zitten hier, en als hij begint te snotteren en te niezen probeer ik altijd eerst met 5 dagen rhinigenta 4 a 6 x daags druppelen of het over gaat. Gaat het dan niet over moet je toch aan de ab natuurlijk, en als de kat er alleen maar slechter bij wordt ook natuurlijk (ogen dichtzitten e.d.)
Als het toch duur is en tegenvalt bon god nakijken waar het allemaal in zit...ene antibiotica is wel wat duurder dan de andere, maar aan een injectie ben je vaak veel kwijt, je kunt zelf aangeven dat je dat niet wilt en dat je dus zelf direct begint met de ab-kuur. Dan moet je dus 1 dag meer zelf medicatie geven maar het scheelt je zo soms een tientje.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door loek »

Marjolein, Hoe weet je of je kat chronische niesziekte heeft? Heeft deze meer wel last van dan niet..of? Kun je dat testen? En hoe zit het dan met de enting, zinloos? Of zelfs schadelijk?
(ik vuur effe wat vragen af ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Haha geeft niet hoor Loek :lol:
Af en toe komt het opzetten, dan niest en snottert ie een paar dagen, en na een paar dagen is het weer weg, meestal met behandeling. Met Wibi ben ik erg voorzichtig omdat hij bijna aan niesziekte onderdoor is gegaan voor ik hem kreeg. Hij heeft 3 weken bij ons in de opname gezeten en in de eerste week daarvan vroegen we ons echt af of hij het ging halen.
Hij niest ook regelmatig gewoon tussendoor, niet dat ie dan echt verkouden is en andere symptomen vertoont, maar echt alleen niezen, af en toe een klodder snot. Testen kan volgens mij niet, maar als je kat een keer goed niesziekte heeft gehad en hij blijft af en toe kwakkelen kun je aannemen dat het chronisch is en dus af en toe aanwezig al blijven in meer of mindere mate.
Vaak ontstaat chronische niesziekte nadat ze echt hevig niesziekte hebben gehad en dit doorgezet heeft, meestal bij een te lang uitgestelde behandeling. Enten kan nog wel, ik kijk eerst met Wibi een half jaar aan hoe het gaat en of hij er vaak last van heeft. In juni had hij die erge niesziekte en begin juli is hij bij mij gekomen. Tot nu toe heb ik hem 2 x tussendoor echt moeten behandelen, in de eerste 2 weken dat ik hem had. Dus dat valt me reuze mee. Hij was ook in een conditie van niks; je kat goed in conditie houden (goede voeding, vachtverzorging e.d.) is denk het belangrijkst om een opleving van de niesziekte te voorkomen.
Heeft Wibi er nou veel last van laat ik hem over een half jaar eens enten met dode entstof; normaal gesproken heb je een verzwakte entstof en zo is de kans bij een 'zwak gestelde kat' groter dat de niesziekte weer de kop op steekt.
De meningen verschillen erover...ik ben er zelf niet voor door een enting weer risico te lopen, maar als je zelf een keer niesziekte ergens van mee neemt heb je een groter probleem en de dode entstof biedt bescherming.
Ik zit bijv wel eens met mijn werk, is gewoon een risico dat ik iets meeneem, en daarom laat ik hem wel enten als blijkt dat hij er sowieso last van houdt.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
carla1962
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2010 16:57

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door carla1962 »

ik heb 4 katten, alle 4 niesziekte zegt de DA dus AB met een pipetje in de bek spuiten.
zie je het al voor je, je ligt zelf half open. moet je ze in een handdoek inbakeren zegt de DA.
nou zelfs dat laten ze niet toe.geprobeerd om het spul te mengen met kattenmelk, laten ze staan.
nou kan ik bij de DA 2 maaldaags met 4 katten spuiten komen halen, kosten bijna 300 euro.
heeft er iemand een idee hoe ik dat spul bij hum binnen krijg?

groetjes carla
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door loek »

Marjolien,
Bedankt voor je reactie. Ik vraag me weleens af of Diesel en Muis niet toch ook gevoelig zijn voor 'iets' ik ga er nog steeds van uit dat hun entreactie van het bordetella vaccin kwam (zie mijn topic over reverse sneezing). Maar ze hebben dus (volgens da toendertijd) ook waarschijnlijk niesziekte gehad als kleine kitten. (niet ernstig zover ik weet iniedergeval niet sinds ze bij mij zijn) dus...Misschien moet ik ook overwegen om een dode entstof te geven de volgende keer voor de zekerheid. Mar werkt dat even goed? Lijkt me niet...anders zouden ze toch altijd wel die dode variant geven???

Carla,
Zoek eens met de zoekfunctie. Hier zijn verschillende onderwerpen over met tips. Krijgt de da het spul ook niet binnen?
Mijn ervaring is dat de truc vooral zit in snel doen. Mijn ervaring is dus ook geen handdoeken e.d. Maar 'gewoon' hop kat op tafel tegen je aan zetten met hun rug tegen je buik, snel koppie omhoog en spul erin. Hoe meer 'toestand' jij er van maakt hoe meer ze voelen dat er 'een toestand' aan komt. En daar worden ze niet blij van en ook niet makkelijker ;-) Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan hoor! Dat weet ik. En ligt ook aan je katten natuurlijk. Sommige zijn wat eerder van het krabben bijv. dan andere natuurlijk.
succes.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door ]-marjolein-[ »

@ Carla:
Loek geeft al goede tips over hoe je het kunt geven. Makkelijkst is nog om het met 2 personen te doen, 1 vasthouden ander medicatie in het bekkie spuiten.
En anders vraag je of je da het een keer voor doet, het zijn vaak de trucjes in het vasthouden waardoor het wel lukt.
Je kunt ook op de grond op je knieën gaan zitten en de kat tussen je benen in leggen, met de kop van je af en staart naar je toe. Als je over ze heen buigt hebben ze aan de zijkant en aan de bovenkant al geen ontsnappingsweg. Met 1 hand pak de bovenkaak zachtjes vast en met de andere hand wurm je het spuitje in de mondhoek en spuit je het leeg.
En geef ze erna bijv een snoepje dat ze het gaan associëren met iets lekkers.

@ Loek:
Dode entstof beschermt wel iets minder goed, ze zullen er minder antistoffen voor aanmaken dan voor een verzwakt vaccin. Maar met een kat die zo snel niesziekte krijgt vind ik het dat risico wel waard ;-)
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
carla1962
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2010 16:57

Re: Niesziekte of niet?

Bericht door carla1962 »

bedankt voor de tips.
ik zal het eens proberen.

groetjes carla
Plaats reactie