Moet onze poes een einzelganger blijven?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

We hebben Tama nu een jaar. Tama is een brits korthaar van 2.5jaar oud. Ze heeft hier het rijk alleen en komt niet buiten (alleen balkon). Omdat we toch het liefst 2 poezen hebben, zaten we te kijken naar een kitten er bij.

Het nadeel is alleen: we hebben het al 2-3 maanden geprobeerd met een andere poes erbij. We hebben x brits korthaar Nala gehad, van 9 jaar oud..en dat ging niet geweldig. Nala voelde zich veilig onder de bank..haar aanhalen was lastig omdat Tama er steeds tussen kwam..en in al haar doen en laten werd ze gevolgd door Tama..wat haar enorm schrikachtig maakte. Ruzie werd het ook regelmatig, maar geen/weinig bloed. Het kwam er gewoon op neer dat Tama overal bij wilde zijn, en zich niet eens zoveel aan de andere kat ergerde, maar vooral aan het feit dat we de aandacht 50-50 verdeeld (en ze was 100% gewend).

Nala is enkele dagen geleden herplaatst bij een stel hier in de buurt..lijkt ons een erg goede plek, lekker rustig. Maar ja..dan hebben we nog steeds slechts 1 kat. Niet echt een ramp ofzo, maar we zitten stiekem toch weer te kijken naar een 2e kat erbij.

Aan de ene kant krijgen wij het advies van kat-eigenaren dat we een kitten moeten proberen: net zo speels als Tama, maar zal zich sneller aanpassen en gewoon goed samen gaan met Tama (die haar ruimte liever niet deelt). Daarnaast zijn Britten enorm sociale dieren..dus dat moet lukken.

Aan de andere kant komen we net terug van een asiel - hebben we onze situatie uitgelegd - en het advies gekregen om GEEN kat erbij te doen. Als Tama zo reageert, dan zal een kitten helemaal gevaarlijk worden, want die zat niet zomaar aan de kanten gaan enzo. Daarnaast vraagt een kitten enorm veel aandacht, aandacht die dus niet naar Tama gaat. Tenslotte meldde ze ons dat een Brits korthaar totaal niet tegen veranderende situaties kan en enorm gevoelig is...

Volgens het asiel konden we beter een loslopende cavia erbij nemen. :enaughty:

Wat vinden jullie? - aan de ene kant hebben wij zoiets van 'dan hebben wij het in ieder geval ook met een kitten geprobeerd (nee heb je - ja kun je krijgen)' maar aan de andere kant wil je natuurlijk ook niet met een kitten beginnen, wat gedoemd is te mislukken.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Adriana »

k denk dat het asiel gelijk heeft en dat het kitten een nare tijd tegemoet kan gaan bij deze dame en wat is er tegen een solopoezendame? wij hebben ook zo'n tiepje dat geen enke viervoeter in haar nabijheid duldt, honden en katten buiten ook niet.... die heeft haar baas en dat gaat geweldig en we hebben niet de indruk dat daar nog wat bij moet
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Adriana aan - ik denk ook dat ze beter solo-dame kan blijven als ik alles optel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door tacuma »

Om heel eerlijk te zijn, denk ik (na het verhaal gelezen te hebben) dat jullie alleen jezelf
een plezier zouden doen met een kitten erbij, maar Tama en het kitten zelf zeker niet...

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Catfish »

Ik sluit me bij de voorgaande meningen aan.
Zo te lezen denk ik niet dat je Tama er een lol mee doet, een kitten of kat erbij zul je waarschijnlijk niet echt blij maken... Straks moeten jullie weer een kat herplaatsen, en die kan dan behoorlijk getraumatiseerd zijn.
En als ik het goed zie is Tama een schildpad, niet echt de meest sociale poezen (is mijn ervaring, en heb er ook veel over gelezen en met kenners over gepraat). Hetzelfde geldt overigens vaak voor lapjespoezen.
Mijn advies, geniet lekker van Tama!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Cari »

Het zal een lastige worden met deze dame... :???: .
Ik denk dat je - als je echt heel graag meer katten wilt, nog 2 opties hebt:
1) een hele zefverzekerde laconieke, oudere ex-kater. Soms kunnen dominante, hittepetitterige
dames deze wel pruimen en er zelfs rust bij vinden. Deze heren zijn echter vrij schaars ;-)
2) 2 kittens. Die kunnen elkaar bezighouden en troosten als Tama lelijk doet ;-) en zullen niet zo'n
bedreiging vormen voor Tama.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Catfish »

Nu ik lees wat cari schreef kan ik me ook daar bij aansluiten.
Goede input, cari!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Bedankt voor jullie adviezen. 2 kittens lijkt ons geen optie, omdat we daarvoor de oppervlakte van onze woning te klein vinden. Een ex-kater is nog wel een goede optie.

Persoonlijk vind ik (de vriendin van kiwi) het erg moeilijk om te accepteren dat Tama gewoon beter alleen kan blijven. Ik blijf een steek krijgen bij het idee dat ze alleen blijft, ook al lijkt ze het geen probleem te vinden.
Ik hou de lichte hoop dat het ook goed kan gaan, wat wel een optie is (ook al is hij klein). Maar het idee dat we, als het niet goed gaat, een kat traumatiseren schrikt wel af. We hebben maandag een afspraak om bij een Blauwe Rus x Oosterse korthaar-kitten te gaan kijken. Ik hoop een assertieve kitten te ontmoeten die in mijn ogen Tama aankan.

Met de juiste introductiemethode hoop ik het beter aan te pakken dan met Nala.
Ik zit dan te denken aan een intro van:

1. De katten eerst apart (de nieuweling in de keuken en Tama door de rest van het huis.)
en dan in de woonkamer een bench inrichten waar de nieuwe 1 a 2 x per dag een half
uurtje kan snuffelen aan Tama en andersom, zodat ze langzaam aan elkaar kunnen wennen.
(Het half uurtje kan wat langer duren of korter, hangt ervan af hoe goed het gaat.)

2. Als de bench-ontmoetingen goed gaan, Tama een tijdje in de keuken te laten en de
nieuweling het huis laten verkennen. Zo kunnen ze de geuren verspreiden en mengen.

3. Als laatste stap de keukendeur en bench open laten zodat ze zelf op onderzoek kunnen
gaan en elkaar dan vanzelf tegenkomen, wel onder toezicht, zodat we in kunnen grijpen als
het echt mis dreigt te gaan

De eerste nachten zou ik ze sowieso gescheiden houden, zodat ze beide wel genoeg kunnen slapen. De kitten is ook nog genoeg slaap nodig en die moet ze wel kunnen halen.
Mijn introductie is waarschijnlijk wat kort door de bocht uitgelegd, maar ik hoop dat jullie de lijn begrijpen die ik bedoel.

Ik heb wel het idee dat als het mis gaat de kitten snel herplaatst moet worden om grote trauma's te voorkomen.

Wat is jullie mening hierover. Waarschijnlijk nog steeds een no-go, maar ik hecht zeker waarde aan jullie mening.

Mijn vriend zelf is trouwens iets sceptischer en heeft iets minder moeite met het feit dat Tama waarschijnlijk een dame is die alleen wil zijn. Hij wil het wel proberen, maar alleen als het grote kans van slagen heeft.

Alvast bedankt!
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Adriana »

misschien zou je het moeten omdraaien en proberen uit te vinden of Tama zich eenzaam of alleen voelt dan wel of ze gedrag heeft dat daarop duidt.
uit de teksten kan ik dat absoluut niet opmaken, dus het lijkt erop dat Tama zich als prima donna helemaal OK voelt.
dus het zou kunnen zijn dat we te maken hebben met iets dat jij vanuit mensenoverwegingen voelt, concludeert en invult..

ben jij de gene die twee katten wil? en waarom dan? zeker niet voor Tama.. die heeft er geen moeite mee en je vriend ook niet. Tama heeft net haar 'maatje' het huis uit gemept.
ik vind het eigenlijk zo'n gedoe.. en waarom dan wel.....?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Ik vond 2 katten gezelliger dan 1 kat. Ik heb minder klik met Tama dan mijn vriend, dus vond een andere kat wel fijn. Ik stoor me ook sneller aan haar gemiauw en haar gevraag om aandacht, terwijl mijn vriend daar een stuk minder last van heeft, of zich er in elk geval minder aan stoort.

Toen Nala er was miauwde Tama een stuk minder en vroeg minder aandacht. Het gemiauw en gevraag om aandacht was in eerste instantie ook de reden om een 2e kat te nemen.

Alleen Tama lijkt het kennelijk wel leuk te vinden zo alleen en nu ben ik degene die me er meer aan gaat storen. Maar ja, een kat heeft nou eenmaal bedienden, dus misschien moet ik me er dan maar bij neerleggen...

Het is inderdaad een heel gedoe, zon 2e kat erbij, maar als het klikt heb ik dat er wel voor over, maar wat niet gaat, gaat nou eenmaal niet...
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Adriana »

........een afspraak om bij een Blauwe Rus x Oosterse korthaar-kitten te gaan kijken. Ik hoop een assertieve kitten te ontmoeten die in mijn ogen Tama aankan.
oei! heb je bij de het karakter van aziaten en blauwe russen gekeken?
dat zijn bij uitstek kalme, rustige en ingetogen katten, die zich eerder afzonderen (binnenvetters), niet eten, buiten de bakplassen (kans op chronische-stress blaasgruis) en volstrekt de zenuwen krijgen (kans op hartkwaal/tumoren), dan dat ze jouw vechtpoes 'aankunnen', zeker als kitten!

wij hebben tot twee maal toe een situatie gehad waarbij de rus vrijwel onmiddellijk het loodje legde. eerst werd onze oudste blauwe rus ziekig en de karthuizer poes waarmee MoMo 10 jaar lang in onmin had samengeleefd, greep eindelijk de macht.
MoMo at niet meer en zonderde zich bibberend af en na 3 etmalen crisis is de karthuizer via het asiel verhuisd naar een solo-situatie bij een oudere dame met tuin.
en van ons huidige driespan, twee castr. katers en één poes had de poes bij introductie een ontzettende grote mond en zou het hier wel eens even verbouwen en reorganiseren. mijn oudste rus heeft haar na een paar dagen de logeerkamer in geveegd, waar ze verder niet meer uit mocht komen. Mies is vrij snel daarna als lat-poes bij mijn lat ingetrokken en dat is solo een geweldig succes.

en ja, het is van het laatste jaar dat MoMo iets toeschietelijker naar mijn vriend wordt, hij mag door hem worden aangehaald en als de maan goed staat kruipt ie daar zelfs op schoot! en dat is helemaal nieuw want Mo moest al die jaren (hij is nu 16!) niet veel van hem hebben..

heb ook nog bedacht dat als je gaat kijken je dan de kans loopt op dat kitten te vallen en dan wordt emotioneel de situatie voor jou alleen nog maar moeilijker, k zou het niet doen........ :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door castratenkoor »

is een kruising waarbij zeer sterk de vraag of het karakter van de rus of van de oosterse naar voren komt - de rus is al omschreven door Adriana - de binnenvetter die makkelijk te overheersen is
oosters is daarentegen fel en veel dominanter
dat kan oorlog worden met je prima donna
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Hier Kiwi zelf weer (m)
Adriana schreef: heb je bij de het karakter van aziaten en blauwe russen gekeken?
dat zijn bij uitstek kalme, rustige en ingetogen katten, die zich eerder afzonderen (binnenvetters), niet eten, buiten de bakplassen (kans op chronische-stress blaasgruis) en volstrekt de zenuwen krijgen (kans op hartkwaal/tumoren), dan dat ze jouw vechtpoes 'aankunnen', zeker als kitten!

We hebben natuurlijk het gedrag in een boek van Vicky Halls opgezocht..daar staat 'rustig, verlegen en verder niets boeiends over te melden'.
Adriana schreef: mijn oudste rus heeft haar na een paar dagen de logeerkamer in geveegd, waar ze verder niet meer uit mocht komen. Mies is vrij snel daarna als lat-poes bij mijn lat ingetrokken en dat is solo een geweldig succes.
Dit klinkt dan weer heel anders dan de karakteromschrijving :icon_shifty:
Adriana schreef: heb ook nog bedacht dat als je gaat kijken je dan de kans loopt op dat kitten te vallen en dan wordt emotioneel de situatie voor jou alleen nog maar moeilijker, k zou het niet doen........ :-(
Hier ben ik het helemaal mee eens..ik wil ook eerst rust en uitzoeken wat het beste is. Als je eenmaal een kitten in je handen hebt gehad..tja..we zijn ook menselijk en ze zijn nou eenmaal erg schattig.

Tenslotte nog het stuk 'vechtpoes'. Ik heb geen idee uit welk stuk tekst dit lijkt...maar Tama is totaal geen vechtpoes. Bij Nala was ze een volgpoes..een opletpoes..een ik-houd-je-in-de-gaten-poes. We hebben het nooit gezien dat ze speciaal erop af rende om een ruzie te beginnen. Wel om Nala eens goed te laten schrikken door achterlangs te rennen, dat wel. Het slaan gebeurde als Nala en Tama tegenover elkaar kwamen (soms bij toeval) en dan nog liep het meestal met een sisser (gegrom, gesis) af. Op het laatst was Nala trouwens meer de baas, die sloeg eerder naar Tama. Over het algemeen is Tama een poes die wel even van zichzelf wil laten horen..maar ze is niet zo dapper als ze in de 1e seconde lijkt...en dan gaat ze er weer vluchtend vandoor. Ik ben het dan ook niet echt eens met de term vechtpoes.
Direct bij de introductie van Nala begon Tama ook te sissen..maar de hele lichaamstaal en de volgende stappen - lijkt het echt alsof het bij Tama 75% angst en 25% territorium verdedigen is.

Of het dus wel of niet slim is om een kitten te nemen weet ik niet. Tama is een koppige dame, dat zeker. Mij kwam het voor dat de match tussen Tama en Nala is mislukt omdat ze enorm aan elkaar gewaagd waren..geen van beiden durft echt door te pakken..niemand is de baas, maar niemand is onderdanig. En telkens als 1 iets haar barriere liet zakken en even aan de ander ging snuffelen, dan had de andere poes dat niet door -> een mep.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Adriana »

pfoei, ik denk dat niemand in de toekomst kan kijken en aan de ene kant: niet geschoten is altijd mis en aan de andere kant, oei wat een onderneming.. en wat is wijsheid..

het blijft een gok, maar als je van te voren alle varianten goed doordenkt, dat is het wel overzichtelijk

niet zelf verliefd worden op het kitten
rustige introductie
niet te lang laten doormodderen als het in het begin al helemaal niet klikt
goeie teruggeef afspraken maken

tja, dat Mo haar de logeerkamer in heeft geveegd heeft te maken met het feit dat Mo hier al zijn hele leven de hoofdkater is en mevrouw zoveel praatjes had, dat hij het vervelend begon te vinden. is ook vrijwel geen geblaas of agressie aan te pas gekomen, maar ondoorgrondelijke katerschroeiblikken denk ik (= opperkater)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Het is inderdaad een gok. Ik (vriendin) sta inmiddels zelf een beetje op 60% wel doen, 45% niet doen. Het is close, maar we weten wel waar we aan beginnen. Mijn vriend is sowieso deze week zo goed als de hele dag thuis om het in de gaten te houden.

Er is ook nog optie om te gaan kijken, de indrukken te verwerken en een paar dagen later de kitten wel of niet ophalen. Dan kan je er een nachtje of 2 over slapen.

We gaan morgen zo nuchter en neutraal morgen heen en moeten goed Tama voor ogen houden en ons niet laten verleiden door kittenschattigheid.


PS: Adriana: Wat vind jij van de introductiemethode die ik een post eerder heb omschreven? Valt dat enigszins onder een rustige introductie? Heb jij er andere ideeën/tips bij??
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Plaats reactie