Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Tries
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:38

Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Tries »

Hallo, ik heb een vraagje over mijn poezen.

Ik heb sins 6 jaar een gestireliseerde poes uit het aziel gehaald. Ging allemaal goed ze is alleen op sommige momenten kan ze nog vervelend reageren bijv. uithalen met nagels enz. ( vooral tegen mij als we lekker aan het knuffelen zijn kan ze me opeens pakken.) nou hebben we sinds een week een kitten van 9 weekjes. maar de poes wil het niet echt accepteren, we hebben alles geprobeert eerst reismandje ging ze blazen (wat normaal is zoals ik meer heb gelezen) daarna hebben we de kitten in een kamertje opgesloten en de poes redelijk vaak even het kamertje in gelaten zodat ze kon ruiken en doen. Nu is het zo dat als wij de kitten vast pakken de poes nog weleens blaast naar de kitten maar verder draait ze zich dan om. Wij dachten goed teken dus we lieten de kitten los lopen. Maar nu blijft de poes haar constant aanvallen, echt blijven blazen en slaan (met nagels ook). Terwijl als de kitten eet(uit haar bakje) of slaapt op de bank doet ze niks, draait ze zich om en loopt ze weg. Ik heb het idee dat ze gewoon wil laten zien dat zij de baas is maar aan de andere kant wil ze wel echt door blijven gaan met slaan als wij er niet tussen komen. En ze blijft de kitten volgen en opzoeken.
Heeft iemand er een mening over?

Groetjes, Tries
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gestireliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door castratenkoor »

Afleiding en veel met beide spelen, wat valeriaan druppelen om de 3 dagen of zo.
De grote poes niet straffen als ze lelijk doet naar het kitten.
Misschien een idee een bench neer te zetten in de huiskamer met het kitten erin.
Dan kunnen ze rustig aan elkaar wennen.
laat ze nu in ieder geval nog niet samen in een en dezelfde ruimte als je weggaat of zo.
Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tries
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:38

Re: Gestireliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Tries »

dat is het vervelende mijn poes vind aan spelen niks aan de doet voor 2 seconde met een muisje en dan gaat ze weer liggen, ze hebt nooit echt gespeeld. We proberen wel te knuffelen en ze kwam altijd bij iedereen op schoot maar dat doet ze niet meer ze gaat wel gewoon rustig slapen op de bank waar iederen bij is maar niet meer op schoot.
Als de kitten is opgesloten (in de bench of reismand) dan intreseert het de poes helemaal niet. ze komt even ruiken en loopt weg, ze kijkt er niet meer naar om.
Ik vind het heel moeilijk om in te schatten omdat ze dan wegloopt behalve als de kitten vrij rond loopt. We lopen er wel telkens achteraan om het toch in de gaten te houden.
De valeriaan kunnen we misschien wel proberen.
Bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Gestireliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door ayla »

ik zelf heb goede ervaringen met de feliway stekkers. na de operatie van Felix was Garfield ronduit gemeen tegen hem. Enkele weken de tijd geven.
Kittens kunnen wel tegen een stootje, jouw poes moet duidelijk maken wie de baas is, dat kan soms heel hardhandig overkomen, maar meestal valt dit wel mee. inderdaad wat Dinie hierboven benoemd, laat ze niet aleen in dezelfde ruimte als jullie er niet zijn.
succes ermee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Tries
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:38

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Tries »

Goed nieuws, gaat sinds vandaag al stukken beter.. de oudere poes laat nog zien wie de baas is en als de kitten op haar vaste plek ligt dan wil ze haar weg hebben maar dat was het wel. Ze rennen wel continu achter elkaar aan maar de poes pakt de kitten niet hardhandig aan meer beetje slaan zonder nagels.. nou weet ik alleen nog wat ik voor de nacht moet doen.. toch nog de kitten opsluiten? en vanaf welk moment kunnen ze wel zonder dat er iemand bij is bij elkaar?

Misschien een advies van iemand?
groetjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door pearlsofpassion »

Klinkt als spelen. Dat is het positiefste dat er is. Als ze niet meer blaast en niet meer met nagels slaat, dan kan je er vanuitgaan de het goed is en dan kunnen ze bij elkaar blijven.
Het kan zijn dat het wat hardhandiger wordt en dat de kitten soms eens roept, maar zolang niemand blaast of niemand echt bang wordt, mag je niet ingrijpen. Als je ingrijpt wanneer ze spelen, zorg je er eigenlijk voor dat ze niet overeenkomen, dus probeer dat te vermijden! Blazen en grommen wil echt wel zeggen dat het niet juist is, als dat niet gebeurt hebben ze elkaar aanvaard.
Hier vliegen ze elkaar ook wel eens tegen de muur en zo, maar zolang ze beide blijven aanvallen (als spelen he) is het volgens mij wel goed en een kitten kan inderdaad wel tegen een stootje! :-)

Veel plezier ermee, geniet maar van het spelend geweld in huis! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Mariejose »

Hallo
Ik wil graag weten van wie de poes die gesteriliseerd is, een ander karakter heeft gekregen?
Men zegt als je ze laat helpen dat ze dan niet zo lief meer zijn.
Dat het gedrag verandert van een poes die geholpen is.
Heeft iemand daar mee te maken,of weet iemand die dat bij zijn poes heeft laten helpen en dat ze verandert is :?: groetjes mariejose
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Adriana »

het hoeft nog niet eens aan de castratie zelf te liggen dat ze een ander karakter heeft gekregen..
sommige dierenartsen castreren een aantal dieren 'tegelijk' en dan komt het voor dat een dier te lang onder narcose is gehouden/geweest en/of is 'bijgespoten' en dat kan een heel nadelig effect geven op hersenfuncties en/of gedrag.
ze kunnen daarvan veel trager van begrip worden, bij wijze van spreken veel dommer en zeker ook sjaggerijniger en dat herstelt niet. en je hoeft niet te proberen om verhaal te halen bij die dierenarts.
het beste kun je je dier laten castreren/opereren bij een praktijk waar veel/vaak wordt geopereerd en gasnarcose wordt toegepast. en zeker bij poezen is castratie een veel grotere ingreep dan bij katers.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Peet »

Oké, dat vind ik goed om te lezen en te onthouden. Triest als je dier er een beschadiging van overhoudt :-(
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door pearlsofpassion »

Ons Kleintje is wat verandert toen ze pas gesteriliseerd was. Maar ik ben er helemaal van overtuigd dat dat is omdat we er veel te lang mee gewacht hebben. Ik ben er helemaal van overtuigd dat je een poes zo snel mogelijk moet laten helpen! Dat is de enige goede beslissing!
Kleintje was 3 jaar en kreeg al 2 jaar de pil. Toen kreeg ze een (gelukkig) goedaardige cyste op haar melkklieren en moest ze wel gesteriliseerd worden (dat is het enige wat ertegen helpt). Toen is wat onvoorspelbaarder geworden en wat onzekerder, maar na een dik jaar was ze weer als voorheen. Je moet haar dan een beetje leren kennen omdat je misschien iets sneller een mep krijgt, maar eens je dat leert...
Ik denk echt dat als je poes nooit onder de hormonen komt, je geen verschil gaat merken! Poezen zijn van nature al zo wat moeilijker en bij velen gaat het nooit weg. Misschien had Kleintje het ook gekregen als ik haar nooit laten helpen had... dat weet ik natuurlijk niet... Bij mij viel het misschien toevallig samen en link ik het terwijl er eigenlijk geen link is...

Ik weet heel veel voorbeelden van poezen die helemaal niet veranderen of zelfs liever worden (zeker naar soortgenoten zijn ze veel toegeeflijker). En ik ken 1 echt onvoorspelbare poes die je zomaar echt kan verwonden en die nooit kan oppakken zonder dat je handen openliggen, en die is niet gesteriliseerd...

Dus doen maar, zo vroeg mogelijk (vanaf 6 maanden he, nog vroeger moet niet ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Mariejose »

Ik zal het tocht moeten laten doen, in februari dan worden ze 6 maanden en ik heb broer en zus.
En misschien worden ze dan rustiger ze gaan nu dingen doen dat niet mag zoals in de gordijnen aan de planten hangen.Maar ja dat moet ik ze nog allemaal af leren.
Mariejose
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Mariejose »

Hallo ik heb boris gisteren laten castereren ,en toen ik met hem thuis kwam toen deed hij blazen tegen jolleke.Later in de avond toen waren de rollen omgedraaid toen deed jolleke blazen en grommen tegen boris en echt gemeen zijn ze nu tegen elkaar.Jolleke moet volgende maand geholpen worden,ik hoop dat ze dan wat rustiger is in dat gedrag.Het is net of boris er nog op wil om ze te dekken.Kan iemand me zeggen wanneer hij en zij die sex gevoelens kwijt zijn.En ik hoop dat ze weer dat lieve karakter terug krijgen,heeft hier iemand dit onder vonden. mariejose
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door pearlsofpassion »

De hormonen kunnen nog tot 6 weken (en altijd minstens tot 3) in zijn lichaam blijven razen. Dus in die periode kan je nog dekgedrag verwachten. Hij kan zelfs nog tot 6 weken een succesvolle dekking uitvoeren!
Hoe oud zijn je katten? Want het is beter om dit soort gedrag voor de zijn en ze te laten helpen voor er hormonen zijn!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mariejose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:32

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door Mariejose »

Dank je Valerie; Boris is morgen 5 maanden het is broer en zus.Jolleke was nog te jong on te helpen,dus ik ben er vroeg bij met de die kater was wel rijp vandaar dat hij al geholpen is.Jolleke is volgende maand aan de beurt.
Groetjes Mariejose
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gesteriliseerde poes accepteert kitten niet

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Ja, dan is hij wel erg jong rijp! :-)
Tja, verder heb ik eigenlijk niet veel tips... Als het voor zijn catratie goed was tussen hen beide zal het vanzelf wel weer goed komen. Het gebeurt wel meer dat vriendjes even kwaad zijn als er eentje van de DA komt (vreemd geurtje), en als die dan nog op je probeert te kruipen, helpt dat natuurlijk niet...
Boris zal gisteren eerst wel kwaad geweest zijn omdat hij zich niet helemaal lekker voelde en daarom snel bedreigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie