Chronisch nierfalen, wat nu?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Mijn kat, Simba (15 jaar), heeft in februari de diagnose chronisch nierfalen gekregen. Zijn waardes waren: creatinine 560. Ureum was ook veel te hoog, maar ik weet het getal niet precies meer.
Ik heb hem direct op speciaal niervoer gezet en hij krijgt elke dag Fortekor.
Dit ging maanden goed.
In mei hield hij plotseling op met eten. Ik ben toen weer met hem naar de DA gegaan en zij heeft hem 2 dagen achter elkaar 200 ml vocht toegediend onder de huid.
Simba is de allerliefste meest zachtaardige kat die ik ooit heb gehad of gekend, maar hij haatte het om naar de dierenarts te moeten, zeker toen hij zich zo slecht voelde. Dus heb ik gevraagd of ik het vocht zelf mocht toedienen. Dat heb ik gedaan de dagen erna. Een hele week had hij niet 1 brokje gegeten en ik had al een afspraak gemaakt om hem te laten inslapen. Maar ik bleef het voer elke dag een paar keer onder zijn neus drukken en plotseling at hij weer!!! Langszaam aan steeds meer, en na nog een week leek hij weer de oude.

Maar nu... sinds eind juni zie ik hem achteruit gaan.. hij eet wel elke dag, maar het is zo weinig dat het hem maar net op de been houdt ben ik bang. Hij drinkt wel veel.
De afgelopen weken ligt hij voornamelijk in bad, naast de kraan. Ik heb zoooooo veel medelijden met hem... We kregen van de DA het advies om hem elke dag een infuus te geven.
En in mei kreeg ik eigenlijk al het advies om hem in te laten slapen.
Maar... dat kan ik gewoon nog niet over mijn hart verkrijgen. Hij spint nog steeds als hij me ziet, minder hard dan vroeger, maar toch. Ook spuugt hij niet. Misschien 1 keer in de week een klein beetje, maar dat is alles.
Het lijkt helaas wel alsof het voor hem pijnlijk is om op zijn zij te liggen. Ik zie hem vaak op zijn borstje liggen en dan op zijn gezichtje in slaap vallen. En natuurlijk mag ik hem geen pijnstillers geven vanwege zijn nieren. De afgelopen dagen ligt hij eigenlijk alleen nog maar. Ik wil gewoon zeker weten dat ik alles heb gedaan wat ik kan, voor ik hem moet laten gaan.
Hij lijkt hier nog te willen blijven, dus doe ik mijn best nog voor hem.
Alsjeblieft help me, welk advies dan ook. Ik lig dagelijks naast hem te huilen omdat ik zo wanhopig ben. Ik haaaaaat dit!
Ik las net iets van Petra over anti-biotica... zoiets is mij nog helemaal niet aanbevolen... heeft dit zin? Is het nuttig als ik hierom vraag bij de DA? Weet iemand nog een trucje om hem het leven, zolang hij er nog is, fijner te maken? (Ik geef het tegenwoordig om de dag vocht onder de huid) Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het 'Forum' en vaak is dat gelijk al met een probleem. :-(
chronisch nierfalen is verschrikkelijk,
we hebben een paar niertopics en missch kun je je daar inlezen.
daar staat een heleboel info op een rijtje.

en wat krijgt hij nu te eten en welke medicijnen krijgt hij precies?
hoe zwaar weegt hij? je zou eigenlijk gelijk al vit c moeten gaan geven (ontzuurd calcium ascorbaat bij je apotheker en dan speldenknop twee maal daags)

en absoluut geen vlees, vis of ander voer dan nierdieet en liever nierbrokjes Hills of RC of sanimed of animonda.
en proberen veel te laten drinken of indd onderhuids infuus.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=19932
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p426358
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p405869
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ra#p399025
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Bedankt voor de tips! Ik vind het al heel fijn dat iemand met me mee denkt!
Wat doet vitamine c precies voor hem? Ik zal het morgen direct ophalen.

Ik heb hem uit het asiel gehaald toen hij 10 jaar oud was. Hij woog toen 8,5 kilogram... :???:
Hij is een grote kater, maar meer dan 6 kilogram hoort hij niet te wegen. Ik heb hem direct op een dieet gezet en na een aantal maanden was hij op 6 kilo, dat is een goed gewicht voor hem. Hij begon af te vallen in december-januari. De laatste keer dat hij werd gewogen was in mei, hij woog toen 4,7 kilogram. Nu verwacht ik dat hij nog maar een schamele 4 kilo weegt.. Hij is een schim van zichzelf op dit moment.

Hij krijgt dagelijks Fortekor, en hij kreeg nierdieet dat hij eerst heel lekker vond, maar nu niet meer aanraakt. Ook het zachte voer niet meer. Renal special van Royal canin. Nu krijgt hij zacht voer en brokjes van alle dure merken die ik kan aanslepen. Hij eet soms elke dag iets anders, maar hij eet tenminste. Als hij stopt met eten is het sowieso voorbij, dus ik geef hem wat hij wil hebben. Alleen koop ik geen kittenvoer of goedkope merken want ik weet dat daar extra eiwitten inzitten die slecht zijn voor zijn nieren.
Ik geef hem om de dag 100 ml vocht. Verder is mij niks door de DA aanbevolen.
Fosfor was bij hem vreemd genoeg helemaal in orde, dus daar hoef ik niks aan te doen.

Hij heeft trouwens een hele erge snotneus, echt groen.. en hij ruikt nu ook heel erg naar.
Hij ruikt ziek... Ik veeg de hele dag zijn neusje schoon. Ik kreeg daar eerst antibiotica voor, maar het is nu weer volop terug.
Moet ik ook vragen naar antibiotica bij de DA?

Heel erg bedankt, ik zal de links allemaal lezen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Cari »

Hallo Martine,
als ik het zo hoor, is Simba heel erg ziek en ik vrees dat je hem niet meer lang bij je zal hebben. Is zijn bloed (nier en leverwaardes) nog gecheckt? Antibioticum zal denk ik geen zin meer hebben. Hoe hard het ook klinkt,ik denk dat je je ernstig moet gaan afvragen of je Simba nog wel een plezier doet met hem in leven te houden. Ik hoop dat je de kracht kan vinden de juiste beslissing te nemen. Sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Adriana »

hoi Martine, je zou MaSamuels niertonicum kunnen proberen en ik wil je er wel een paar om te proberen toe sturen, geef even je adres per pb.
dat brengt zijn ureum omlaag en dan gaat ie beter eten
en hij mag 100% lamsvet, wat vers lamsvlees zachtjes uitbakken en vet afgieten..
vet gaat niet via zijn nieren, geeft hem energie en is goed voor zijn conditie
net als wat ontzuurde vitamine c, twee maal speldenknop per etmaal,
dat is erg goed voor zijn weerstand (apotheker)
stenen in je maag, ja ik ken het gevoel
fijn dat ie goeie fosforwaarde heeft.
wel de goeie gemeten?? fosfor ip en dat is een aparte spotchem meting.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Cari, bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat hij het niet lang meer zal volhouden.
Ik kan die beslissing wel maken, want ik wil en zal niet egoistisch zijn als het om hem gaat.
Ik had in mei al een afspraak gemaakt bij mij thuis, maar toen kwam hij er weer helemaal bovenop. Hij is na een week niet te hebben gegeten, weer gewoon goed gaan eten en zelfs weer aangekomen. Hij ging zelfs weer spelen!
Toen kon ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik bijna die beslissing had genomen.
Vandaar dat ik nu niet overhaast wil handelen. Gisteren zag het er bijvoorbeeld heel somber uit, maar net zat hij op mijn kussen te rampetampen en te spinnen... :eeh:
En dan weet ik niet meer wat ik moet denken... Eergisteren at hij beter dan hij in weken heeft gedaan, maar vandaag en gisteren heeft hij zeer weinig gehad. Hij drinkt wel altijd veel.

Ik heb nog een keer met de DA gebeld, en zij adviseerde mij om hem dan maar dagelijks een infuus te geven van 100 tot 150 ml. Dus dat doen we nu sinds 3 dagen.
Ik zie nog geen verbetering (behalve eergisteren), maar in mei duurde het ook een week. Dus ik kijk het een paar dagen aan. Maar hij zal meer moeten gaan eten, anders gaat het niet langer. Hij weegt nu nl. nog maar (vanmorgen gewogen) 3,4 kilogram. Hij is broodmager. Ik had mezelf al voorgenomen dat ik hem niet ga dwangvoeren. En dat wil ik zo houden.
Hij houdt van mij... Vroeger begon hij al te spinnen als ik naar hem keek. En ik wil niet dat hij denkt dat ik hem haat. Ik moet hem al elke dag pijn doen met dat infuus en daar trek ik de streep. Ik heb liever dat hij weet dat ik van hem houdt dan dat hij denkt dat ik hem probeer te pesten. Dat is overigens gewoon mijn ervaring, ik weet hoe moeilijk het is, en ik snap dat andere mensen misschien een andere beslissing zullen nemen.

Ik heb zijn bloed niet meer laten nakijken. Ik zie de waarde daar nu niet meer van in. Hij haat de dierenarts en ik ga hem daar nu niet meer mee naar toe slepen als het niet absoluut noodzakelijk is. Ik weet al wat ik te horen zal krijgen.
Maar ik kijk naar hem en niet naar de getallen van zijn nierwaardes. Als hij niet meer wil, dan zal ik hem laten gaan.
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Oja, Adriana, bedankt voor de tips! Ik heb je mijn adres gestuurd.
Ik zal het lamsvet ook proberen, hopen dat hij dat lekker vindt.

Ik weet niet of het enigzins zal helpen, maar ik moet gewoon nog doen wat ik kan zolang hij hier nog bij me wil zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door castratenkoor »

Martine ik kan me je houding en besluit heel goed voorstellen.
Ik sleep mijn Sjaak ook niet meer naar de dierenarts, ook hij haat dierenartsen na alle infuusjes en andere ellende. Hij gaat nu goed, maar ook ik kijk naar zijn levenslust een eetlust.
Er zijn grenzen aan dokteren en soms moet je meer belang hechten aan je band met het dier en JOUW gevoel dan aan waardes en uitslagen.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat Simba nog wat tijd te gaan heeft.
Luister naar je gevoel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Adriana »

Simba moet nierbroks of nierdieetvoer eten! dat kan van de dierenarts Royal Canin, Sanimed, Trovet, Specific, Hills of dierenspeciaalzaak en dat is Beaphar, Clinic, Integra e.a.
van normaal voer gaat zijn ureum omhoog, wordt ie misselijk en eet niet meer en dan is de cirkel rond.
je kunt wat lamsvet over zijn voer of brokjes doen, dat helpt.
eigeel zelf eten of ingeven helpt, zitten goeie stofjes in en vrijwel geen eiwit.
doe ipakitine over zijn natvoer, dat bindt ammonia en verlicht de nierfunctie.
vitamine c helpt voor zijn weerstand en zorgt voor allerlei processen, zieke dieren kunnen dat zelf niet meer maken maar hebben het wel nodig.
het is eigenlijk wel duidelijk, als hij een tijdje niet gegeten heeft, dan herstelt hij erg langzaam, maar zodra hij ander voer dan nierdieet eet, vergiftigt hij zichzelf weer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Zoals ik al eerder getypt had, krijgt Simba ook nierdieet. Van Royal canin. Het heet Renal special. Dat krijgt hij al bijna 6 maanden! Dat heb ik toch heel duidelijk neergezet...

Hij wil het alleen sinds een maand niet meer hebben, dus nu krijgt hij gewoon voer van Royal canin. Hij moet toch iets eten???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Adriana »

er zijn van royal canin drie smaken in het natvoer en er zijn brokjes.
met een creatinine van rond 500 is het niet verstandig om hem gewoon voer te geven, daar wordt ie hardstikke misselijk en beroerd van (hoge ureum) en logisch dat ie dan niet meer eet. als je wilt proberen om hem nog een tijdje te behouden dan is nierdieetvoer het enige voer, desnoods dwangvoeren.

je eerste twee zinnen begrijp ik niet, hij krijgt dus geen nierdieetvoer en met gewoon voer, hoe duur dan ook, help je hem - plat en duidelijk gezegd en sorry - verder de vernieling in.
Shadow van Esther wordt voor een deel ook gedwangvoerd en eigenlijk is daar niet zo veel mis mee hoor.
en verder geloof ik dat ik je alle adviezen al heb gegeven....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Cari »

Martine, ik hoop dat Simba er weer even bovenop krabbelt en nog genoeg lol in het leven heeft om door te gaan. Hij zal je niet gaan haten, als je dwangvoert (katten kennen dat niet ;-) ), maar het zal hem misschien wel heel ongelukkig maken en ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet wilt doen. Ik zou het zelf ook niet doen. Ik vind dwangvoeren een maatregel om een ziekte te overbruggen, maar niet om bij een ongeneeslijke ziekte alleen maar het leven te rekken. Op een gegeven moment is zijn lijfje 'op' en dan is het gewoon - hoe vreselijk ook - einde verhaal.
Toen kon ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik bijna die beslissing had genomen.
Heel begrijpelijk, maar je hebt gekeken naar Simba, je reageerde op het moment en je past je besluit aan op de ontwikkelingen. Je hebt het geweldig gedaan en je zal ongetwijfeld uiteindelijk ook op het goede moment ingrijpen, als dat nodig is.
Ik wens jou en Simba heel veel sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Dafpoetser »

Tsjonge, wat een verhaal.
Dwangvoeren zou ik ook niet snel doen, een kat die "happy" is eet (je de oren van je kop).
Je besluit vind ik moedig en juist!

Luister en kijk naar je kat, en je weet zelf dan denk ik heel goed wat goed, of niet goed is.
Als een kat geen kat meer kan zijn, weet je vaak denk ik al voldoende, maar als ik je verhaal zo lees, kan je het nog best "even rekken".

Sterkte, en veel succes,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door MartineB »

Cari en Rob,

Heel erg bedankt voor jullie lieve woorden en steun.

Simba gaat bergafwaarts, maar het proces gaat heel langzaam. Ik ga gewoon veel bij hem liggen en hem veel knuffelen. Dat waardeert hij duidelijk het meest. Hij spint nog steeds zachtjes als ik bij hem ben en ik vind elke minuut die ik nog met hem kan doorbrengen heel waardevol.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Chronisch nierfalen, wat nu?

Bericht door Dafpoetser »

Martine,

Geniet van elk moment dat Simba nog bij je is. Hij weet dat het vrouwtje van hem houdt, en dat "er iets staat te gebeuren". De dankbaarheid van een dan toch nog spinnende kat is onbetaalbaar! Wat kunnen katten toch ongelooflijk lieve, slimme beesten zijn. Nog een tip...maak foto's...heerlijk voor "later".

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Plaats reactie