Wat heeft hij toch?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Hallo allemaal.Ik was op internet aan het spitten naar wat er zou kunnen zijn met mijn kat.Toen vond ik dit forum,zoveel ervaringsdeskundigen bij elkaar,misschien hebben jullie een idee.
Mijn kat heeft verleden jaar een zwaar ongeluk gehad waarbij beide voorpoten zo ernstig beschadigt waren dat er langdurig intensieve verzorging nodig was.Dat deed ik met heel veel liefde en geduld en hij heeft er ook niks van over gehouden.
Verleden week kwam hij niet thuis,de volgende morgen ben ik hem gaan zoeken en vond hem in de bosjes een paar honderd meter verder.Hij liet weten waar hij lag maar kwam niet zoals normaal achter mij aan.Ik hem opgetild en thuis op de bank gelegt waar hij als een blok in slaap is gevallen,pas 's avonds laat zag ik hem voor het eerst lopen.Nou ja,wat door moest gaan voor lopen.Volgende ochtend direct naar de dierenarts en zijn achterpoot(knie?) is verstuikt/zwaar gekneusd.Het is niet van een ongeval,vermoedelijk heeft hij een schop gehad.Bij een aanrijding zijn namelijk altijd de nageltjes afgesleten.Mijn kat is niet erg geliefd bij de hondeneigenaren hier,zelfs de meest stoere hond gaat op de vlucht voor mijn heksenkater.Met rust moet het genezen.Prima,de dag erop ging het alweer beter,de dag erop weer slechter en zo kneuzen we de week een beetje door.Tot gisteravond,plots gaat hij niet meer op de poot staan die verleden jaar met het ongeval ernstig gewond was,links voor.Ik heb de kussentjes gisteravond nagekeken en er is niks zichtbaar,om het zekere voor het onzekere te nemen toch maar even een 'voetenbadje'. Tot vanmorgen,nu weigert hij plots op de andere voorpoot te gaan staan!
Heeft mijn kat aanstelleritus en geniet hij van alle aandacht momenteel of is er iets anders,reuma ofzo? Of stijfheid van het verplicht binnenzitten?Hij slaapt ook erg veel maar er is ook niet veel anders voor hem te doen.Ik mag ook niet met hem spelen,mijn kat gaat heel makkelijk over zijn eigen grenzen als hij het naar zijn zin heeft.Hij is nu bijna 5 jaar.Eet en drinkt goed.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: wat heeft hij toch?

Bericht door puck0906 »

Ik zou bij zoiets echt naar een dierenarts gaan. Een kat heeft naar mijn mening nooit last van aanstelleritus en laat pas zien dat hij pijn heeft/zwak is als het echt niet meer gaat omdat dat een dierlijk instinct is. Naar mijn mening moet je echt even naar de dierenarts toe. Het kan toch zijn dat er nog iets niet goed is. ZIjn er foto's gemaakt?
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Re: wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Er zijn foto's gemaakt ja,daar waren geen afwijkingen op te zien.
Mijn kat is wel erg gek op aandacht hoor,als hij eens wat tussen zijn kussentjes heeft komt hij hard mauwend aanhinken alsof er heel wat aan de hand is waarna ik dan onder zijn luide gespin een steentje oid tussen zijn kussentjes vandaan mag halen.Waarom zou je je eigen tong daaraan bevuilen,toch? :roll:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat heeft hij toch?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
ik begrijp dat je hem ondanks de kattenhaters en het verkeer en de rest van de risico's en ondanks zijn eerdere ongeluk(ken) nog altijd buiten laat en risico laat lopen op weer een klap. en totdusver heeft hij het overleefd...

en dan over je vraag, of wij missch weten wat hem zou kunnen mankeren. zoals je weet zijn wij ervaringsdeskundigen en samen weten we een heleboel, maar we zien het dier niet en zijn geen dierenarts.
mijn enige en dringende advies aan je is: ga zo snel mogelijk met hem naar een dierenarts! met al die klappen kan hij hersenletsel hebben opgelopen en dat kan even duren voordat er gevolgen daarvan (bv motorisch) zichtbaar zijn.
hij zou ook iets verdachts gegeten kunnen hebben en hij kan vergiftigd zijn.
en het kan ook zijn dat er iets is geforceerd wat na een eerder klap wel is geheeld maar kwetsbaar blijft.

en om dit advies heb je niet gevraagd maar ik geef het je toch mee:
overweeg bij jezelf wie je er een plezier mee doet om hem buiten te laten waar hij zo veel risico loopt en waar zovelen het kennelijk op hem hebben gemunt.
en nee, dit is geen kritiek. het is jouw keuze hem buiten te laten en jouw kat kan niet overzien hoe veel gevaar hij iedere keer weer loopt, jij kunt dat wèl.
en het arme dier mag vervolgens regelmatig herstellen van behoorlijke letsels en zijn conditie zal er niet mee op vooruit gaan.. en eens zal het de kattenhaters wel lukken en vaak levert dat een zeer angstig en pijnlijk einde op en we hebben hiervan de nodige voorbeelden/berichten op het Forum..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Re: wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar mijn kat heeft plezier buiten,heel veel plezier met heel veel andere katten.Waarvan twee echte maatjes zijn die zitten hier op dit moment ook op de tuintafel zich af te vragen waarom hij toch aan de andere kant van het glas blijft.Ik zou het egoistisch vinden een kat die zo gewend is heerlijk in bomen te kunnen klimmen,te kunnen ravotten en spelen nu binnen te gaan houden uit angst dat er wat zou kunnen gebeuren.Wie wordt daar nu blijer van,hij of ik? Ik dus... dat heeft voor mij niks met liefde te maken maar met angst om los te laten.Ja,het risico bestaat dat hij wordt doodgereden of ten prooi valt aan een kattenhater maar dan heeft hij wel tot danver ten volle genoten van het leven.Zo denk ik erover...sorry...Het zal ongetwijfeld tegen het zere been zijn van vele hier.
Ik heb de dierenarts gebeld,zij kan mijn kat heel goed en zegt dat ik het gerust nog even af kan wachten.De ene kat is doodziek en laat niks merken,de andere kat heeft een dwarse scheet en vraagt al de hele tijd om aandacht.Haar woorden,niet de mijne! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat heeft hij toch?

Bericht door Adriana »

heel fijn dat je even met je dierenarts gebeld hebt, bovendien kun jij de situatie thuis beter inschatten en ken je zijn gedrag beter dan wij hier.

en ja je hebt gelijk, tot aan een fataal ongeluk heeft hij dan buiten wel ten volle genoten van het leven.
en het is een keuze die jij maakt. nee, het is zeker weten niet bij mij tegen het zere been,
heb daar geen last van en ook geen lange tenen..
ik vind dat je daar rustig en open over heen en weer moet kunnen schrijven en standpunten moet kunnen uitwisselen
en je standpunt is duidelijk en d'r zit wat in.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: wat heeft hij toch?

Bericht door JLC »

Ik hoop dat je kat weer snel beter wordt. Echter, ik denk wel dat het beter is je kat binnen te houden of om je tuin af te zetten. Zelf ben ik er anders over gaan denken, nadat mijn kat Lizzie tot twee keer toe een bijtwond had opgelopen. Mijn katten hadden ook lol wanneer zij over de schutting klommen, maar er waren ook momenten dat ze minder lol hadden. Als je je tuin afzet, dan zou je toch af en toe de vriendjes van je kat binnen kunnen laten, zodat ze dan alsnog samen kunnen spelen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Dankjewel Adriana,dat stel ik echt op prijs.Je wordt tegenwoordig zo snel afgebrand om je mening dat ik het fijn vind te merken dat het ook zo kan.
Met poezebeest hier gaat het nog niet echt beter maar in ieder geval ook niet minder,ik weet echt niet meer wat ik ervan moet denken... Nu gebruikt hij wel weer zijn voorpoten maar doet het achterpoot weer niet goed mee.Hij gaat stijf lopen en zakt iets door zijn achterpoot bij iedere stap.Behalve als de achterdeur iets te lang open blijft staan,dan plots is hij er als een speer.Klaar voor de ontsnapping!
Hij verzorgt zichzelf wel weer gelukkig,dat was de eerste dagen niet zo,logisch natuurlijk vanwege de pijn.
Nu is wel mooi,hij ligt hier naast me en met zijn goede achterpoot wordt ik iedere keer een stukje verder opzij getikt.Als ik nu zo opsta weet ik dat als ik terugkom,hij zover doorgeschoven is dat ik mijn plekje kwijt bent en hij zich gelukzalig uitrekt als ik terugkom.Hij is niet verandert in ieder geval...Hij kletst ook nog steeds hetzelfde,ik heb altijd hele gesprekken met mijn kat.Heerlijk beest,ik hoop dat hij snel de oude is,ik zou hem niet willen missen.
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Nog even een snelle update voor het slapen gaan...Hij trekt net een muis onder de keuken vandaan,dat doet een zieke kat niet,toch?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Adriana »

nee, als hij een muis te pakken krijgt dan heeft hij niet zo veel last van zijn motoriek.
heeft ie m al op?
hij had dus trek in muis en door zijn huisarrest, hij vangt ze natuurlijk buiten, moest ie een tijdje zonder.

ja, wij kennen het verschijnsel van het grote toneelspel, het doen-alsof, in de maling nemen, de aanstelleritis en het vragen om aandacht (anders ga ik echt slopen hoor!) erg goed.
k vind het altijd moeilijk om goed te zien wat gespeeld is en wanneer het echt is en ik neem altijd het zekere voor het onzekere..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Ik heb m kado gekregen... :roll: Hij bedoelt het goed... Hij kan in ieder geval nu hij binnen zit geen meeuw kado doen.Dat was 14 dagen terug aan de orde,toen deed hij me een partij moeilijk over de schutting te komen,een paar minuten later snapte ik waarom.Hij had een meeuw gevangen,en trots dat hij was! Hij zag eruit! Niet te geloven,hij zat onder de veren en bloed(van de meeuw). Vanmorgen vertikt hij het weer om te lopen... :???: Ik ga zo eens wat kip snijden,kijken hoe snel hij dan in de keuken kan zijn...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door Adriana »

ja, maar toch met al die klappen en kwetsuren kan het best zijn dat hij daar last van heeft of voorlopig blijft houden. kan me voorstellen dat wanneer hij een meeuw vangt, binnenzitten niks voor hem is, dan gaat ie ook dood...
maar buiten schuilt erg veel gevaar en je moet maar hopen dat het goed blijft gaan.
en hij moet in goeie conditie zijn, want als hij zich niet snel uit de voeten kan maken dan wordt het een makkelijk doelwit voor iedereen, die kwaad wil..
kortom, ik zou geen rustig moment hebben en het is indd een lastig dilemma
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door jojo »

Vaag hoor, zo'n klachtenpatroon. Ik sluit aanstelleritis niet uit maar het verhaal laat me ook niet helemaal los. Waar ik aan denk is de mogelijkheid van een hersenschudding oid. Dat kan best even duren voordat dat over is en de eruit voortvloeiende klachten zijn heel divers en kunnen wisselen per uur van compleet normaal gedrag tot een zielig hoopje zijn. Heb je het idee dat hij hoofdpijn heeft? Reageren zijn pupillen normaal op licht/donker? Misschien zit ik totaal op een verkeerd spoor hoor, maar voor aanstelleritis houdt hij het wel lang vol en dat maakt me toch aan het twijfelen.
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Ja vaag hè... Maar die hersenschudding inderdaad.Ik heb wel gisteren nadat jullie het hadden over hersenbeschadiging direct zijn ogen bekeken en ook met een lampje maar ze reageren goed en gelijk.Maar wieweet een hersenschudding,hij slaapt ook wel abnormaal veel.
Dat ik kip ging snijden vanmorgen was hij er als de "kippen" bij trouwens.Dan merk je weer helemaal niks.Totdat het op is en dan begint het gedoe weer.Eerst gewoon beledigt dat het op is,zoals altijd,dat gaat gepaard met mekkeren en een welgemikte tik van zijn poot tegen je benen.Maar dan mauwen,hinken,kleine stukjes lopen en dan weer gaan liggen.Voorpoten doen het nog steeds prima,het is nu weer alleen achter.
Ik dacht ook al aan een hernia maar dat is volgens mij constant en niet dan wel dan niet.
Het is nu ook zo'n lastig probleem voor de dierenarts,kom eens aan met deze klachten...Ik kan me voorstellen dat zij het ook ff niet weet.Ik weet wel dat als het maandag nog zo gaat ik zeker weer naar de arts ga.Nogmaals een foto en maar een bloedtest ofzo..
zwartspook
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:55

Re: Wat heeft hij toch?

Bericht door zwartspook »

Dit is hem toen hij beide voorpootjes in het gips had. 's Avonds mocht hij dan even zijn kap af en naast me op de bank.Nu hebben jullie een beetje een idee over wie het hier gaat! :smile:
Afbeelding
Plaats reactie