Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door Lot22 »

Ik vind het heel moeilijk dit te schrijven, maar ik denk dat ik hier wellicht wat steun kan vinden en mijn verdriet beter begrepen wordt door mede-kattenliefhebbers.

Vorig jaar zomer hebben mijn vriendje en ik twee kittens in huis genomen, Max en Lexie, broer en zus. Het was de beste keuze die we ooit gemaakt hebben samen, want wat een vreugde en lol geven die beestjes aan je leven! Het waren echt onze kindjes..

Ik kan hier wel uren doorgaan over hoe geweldig m'n schatjes zijn, maar daar is dit topic niet voor. Lexie is namelijk 2 weken geleden overleden, zomaar. Ze ademde wat raar, een beetje schokkerig met haar buikje, maar at en speelde verder normaal. Dat was woensdag. Vrijdagochtend is mijn vriendje toch maar met haar naar de DA gegaan omdat we het niet vertrouwden en ze 's nachts vreemde geluiden had zitten maken onder het bed toen ze met Max aan het stoeien was.
DA heeft Röntgenfoto gemaakt waarop vocht in haar longen te zien was, punctie in buikholte gedaan, maar geen dradentrekkend vocht zoals meestal het geval is bij FIP. Lexie heeft nog een injectie gekregen die aan zou moeten slaan wanneer het astma of bronchitis was, hier reageerde ze ook niet op. DA kon dus geen uitsluitsel geven over wat het kon zijn en Lexie is weer mee naar huis gegaan met plastabletjes die vocht aan haar lichaam zouden onttrekken. Na het weekend zouden we dan verder kijken, mocht ze dat halen.
Thuisgekomen zocht ze steeds hele stille plekjes op onder het bed en de bank. Ben om de paar minuten bij haar gaan kijken, zo veel zorgen maakte ik me. Op een gegeven moment kwam ze in de gang zitten en begon ze met haar tong uit haar bek te ademen en hard te miauwen. Vijf minuten later lag ze dood in de armen van mijn vriendje. Ze is voor onze ogen gestikt terwijl ze doodsangsten uitstond en tegen de muren opsprong en heel hard miauwde.
Ik heb me nog nooit in mijn leven zo hulpeloos en machteloos gevoeld, haar zo te zien lijden en niks te kunnen doen!
Lexie was nog maar zo klein (net 1 jaar) en zo ontzettend levenslustig! Spelen was echt haar alles, zo mega-fanatiek heb ik nog nooit een kat zien spelen. Salto's van een meter hoog, gestrekt in de lucht, om een veertje te pakken, draaide ze haar hand niet voor om.
Ik hield zoveel van mijn meisje en snap gewoon niet hoe een katje dat zo gezond oogde, goed at en veel speelde er binnen twee dagen ineens niet meer is, het is zo oneerlijk!
Max mist z'n zusje ook ontzettend, ze speelden erg veel samen en hij keek volgens mij een beetje tegen haar op. Max heeft last van een gewrichtje en is daardoor veel onhandiger, Lexie kon altijd alles en klom overal in en op. Max was dan vaak jaloers en wilde er dan ook op.

Ik weet niet precies waarom ik dit hier post, misschien zijn er mensen die hier iets in herkennen of een vergelijkbare situatie (al hoop ik van harte voor ze van niet) hebben meegemaakt. Ik weet namelijk nog steeds niet waar mijn meissie dit aan te danken heeft gehad, de DA kon na haar dood ook niet veel meer zeggen, misschien een virale infectie in haar longen. Of toch FIP of bronchitis, maar ik denk dat ze dan al veel eerder symptomen gehad zou hebben. We zullen het nooit weten...

Lexie, lief prinsesje van me, ik hoop dat je nu op een heel fijn plekje bent waar je weer lekker kan spelen :catani:
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door Anne1988 »

Ach gossie... :-(

Ik kan niet veel meer zeggen dan ontzettend veel sterkte met dit verlies!
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met dit immens grote verdriet. Ik zou wel sectie laten doen, om te weten waar ze aan is overleden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door tacuma »

Heel veel sterkte bij dit grote en onverwachte verlies!

Helaas kan ik ook niets zinnigs zeggen over Lexie's doodsoorzaak.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door MBHK »

Heb geen ervaring met FIP, bronchitis of iets wat ermee te maken heeft. Hier kan ik je helaas niet mee helpen, sorry! Ik wil je wel heel veel sterkte wensen met het verlies van je meisje! Ze heeft vast een heel mooi plekje in de kattenhemel!
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door Lot22 »

Lexie is op vrijdagavond overleden en we hebben haar zaterdag naar het dierencrematorium gebracht.
We hebben er wel aan gedacht om haar te bewaren en maandag naar de dierenarts te brengen voor autopsie, maar daar uiteindelijk toch maar vanaf gezien. Vond het idee om haar het hele weekend in de vriezer te bewaren erg naar. En ook al hadden we dan misschien een antwoord gekregen op het waarom van haar overlijden, je krijgt haar er niet meer mee terug...

Bedankt voor jullie lieve reacties trouwens!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door sandy »

Het eerste wat in mij opkwam was HCM, vocht in de longen is daar ook aan gerelateerd en met name hoe ze stierf. Maar ik ben geen dierenarts.
Een afgrijselijke ervaring die jullie waarschijnlijk nooit meer vergeten..arme kleine poes..heel veel sterkte
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een raskat gehad die aan FIP overleed, daarbij gaat de aftakeling heel erg snel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door Cari »

Ik denk dat gissen over de doodsoorzaak niet zoveel zin heeft. Het is een vreselijk feit dat ze zo jong en op zo'n manier is gestorven en ik wens jou, je vriend en Max heel veel sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Jeetje wat erg.. Zo plotseling en zo jong nog. Met autopsie had je misschien de doodsoorzaak wel kunnen achterhalen, maar je krijgt Lexie er niet mee terug.
Ik wens jullie heel veel sterkte toe met dit verlies!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door puck0906 »

ik kan je ook niet helpen met advies maar wil je heel veel sterkte wensen. Die van mij zijn nu ook een jaar en van dit soort berichten krijg ik altijd tranen in mijn ogen en kippevel. Vreselijk dat jullie dit hebben moeten meemaken en het beestje zo aan zijn einde moest komen. Sterkte!
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door Lot22 »

Nogmaals bedankt voor jullie medeleven en lieve reacties..
Op een of andere manier doet dat me erg goed.
Ben nog steeds erg verdrietig om Lexie, maar merk wel dat het ergste achter de rug is. De pijn wordt stukje bij beetje minder.
Heb ook een soort 'dagboekje' waar ik af en toe wat in schrijf voor haar, het heet dan ook mijn Lexie-boekje. Zo is ze toch nog een beetje bij me voor mijn gevoel en blijft de herinnering aan haar levend.

Maak me nu vooral zorgen om Max, die in mijn ogen een beetje down is. Dit kan deels ook komen door het warme weer natuurlijk, maar ik weet ook zeker dat ie z'n zusje heel erg mist.
Heb nieuw topic geopend met de vraag of ik wel of geen nieuw vriendje voor hem moet nemen, hebben jullie hier ervaring mee?

Groetjes Lotte
aishaa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2010 21:26

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door aishaa »

Ik zit nu in een vergelijkbare situatie,was donderdag thuis gekomen na een weekje weg te zijn geweest,zag dat hij mager was geworden,maar hij deed verder nog normaal zeg maar,zag hem steeds stiller worden en dunner,me moeder verzorgde ze toen,ze waren ook hele week binnen,maar hij was woensdag ontsnapt,en zat donderdag toen ik thuiskwam gewoon in de tuin te wachten,daarna ging hij niet meer de tuin uit bleef dicht bij huis in de tuin,dus ben ik woensdag bij dierenarts geweest omdat me dinsdag opviel dat hij ook steeds zijn bekje openhad en moeite met ademen leek te hebben,dierenarts heeft aan zijn buik gevoeld,ze dacht dat hij een trauma had,en aangereden is geweest,dat bazeerde denk ik op mijn verhaal dat hij niet meer van huis wegging,hij is trouwens ook 1 jaar nu,moest hem daar laten omdat ze een foto wilde maken en als daar niks uitkwam dan zou ze bloed afnemen,moest gaan werken dus kon hem pas laat in de middag ophalen,heb hem dus nu thuis,maar ik twijfel of ze de juiste diagnose heeft gesteld,moet morgen om 17:30 terugkomen met hem,hij had ook koorts,maar ze laat me dus wel over straat gaan met hem achter op de fiets.hij kon daar blijven maar dat kostte 15 euro per dag,en er zou dan savonds niemand bij hem zijn,leek haar beter in zijn eigen omgeving,ze heeft hem anti biotica gegeven,hij heeft af en toe een opleving,gaat ie lopen en hij heeft wat water gedronken vanmiddag,wil naar buiten toe,maar dat mocht niet zij ze,en daar ik 2 kinderen heb moest ik hem apart opsluiten,maar heb ik tot vanmorgen gedaan,maar hij wil eruit en bij ons zijnen bij de andere kater.heb trouwens de foto wel gezien,heeft inderdaad vocht in zijn longen,maar ze zei eerst ook,toenze aan hem voeldde dat het leek dat zijn lever en nieren niet op de goede plaats zaten,maar kan er niet vocht in longen komen na een aanrijding? heb ook op deze website gekeken ,het kan fip zijn maar ook hcm maaar ook fiv,hoop het laatste niet,dat kan hij op mensen overdragen,hij heeft geen eetlust ,gewichtsverlies,opgezette borst,lusteloosheid maar door pijn denk ik,hij heeft duidelijk pijn soms,hij loopt ook heel recht,normaal swabberde hij soms met zijn kont heen en weer,loopt nu langzaam en voorzichtig.hij weet niet hoe hij moet liggen,soms moeite met ademen,bek open,zie mnje borst en buik bewegen,ik weet het niet meer hoor.is het normaal dat ik aan de arts twijfel?
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door ktje »

als je aan je dierenarts twijfelt zou ik een andere zoeken, en die snel je katje laten onderzoeken! Hier is niks mee, en het gebeurd helaas te vaak dat dierenartsen niet willen luisteren of foute conclusies trekken.

Volg je gevoel, als je dit niet lekker zit, zou ik op zeer korte termijn een andere arts zoeken. Er moet wat gedaan worden, aangezien er vocht in de longen zit
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Lexie zeer plotseling overleden, FIP of Bronchitis?

Bericht door ktje »

als je aan je dierenarts twijfelt zou ik een andere zoeken, en die snel je katje laten onderzoeken! Hier is niks mee, en het gebeurd helaas te vaak dat dierenartsen niet willen luisteren of foute conclusies trekken.

Volg je gevoel, als je dit niet lekker zit, zou ik op zeer korte termijn een andere arts zoeken. Er moet wat gedaan worden, aangezien er vocht in de longen zit
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Plaats reactie