Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door castratenkoor »

Dat zijn al behoorlijke knapen voor hun leeftijd. Maar het is ook een groot ras natuurlijk.
Verstandig ze jong te castreren, dat vehoogd ook de kans op blijvende vriendschap aanzienlijk.
Ze zullen een dagje wat suf zijn maar meestal spelen ze de dag erna alweer, misschioen nog wat meer slapen dan anders.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Umimeis »

Het kan ook al met 5 maanden. Mijn ene kat Flea was al met 4,5 maand geholpen (ik wist niet precies wanneer hij geboren was) En mijn andere kat Sam is wel met 6 maanden geholpen.

Mijn katten zijn juist groter en zwaarder geworden nadat ze geholpen waren. Vooral Flea is groot een grote zware kat geworden.
Sam weegt nu 4,4 kg, heb ik vanmiddag nog gewogen bij de dierenarts.
Gewicht van m'n andere kat weet ik niet precies,maar als Sam 4,4 kg weegt dan moet Flea zeker wel 5 tot 5,5 kg wegen want hij is dikker en zwaarder dan Sam.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Leonie89 »

nou dat zijn inderdaad behoorlijke knapen!! 3 kilo!! ik heb het even nagezocht.. merlijn was met 19 weer 2 kilo :shock: .. hij is dan wel van een wat kleiner ras (birmaan) maar dan nog..
maar als ze groot zijn, hoeven ze zeker niet te dik te zijn hoor :) je hoort het bij de dierenarts wel :P
spannend maandag!!
Noortjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2010 16:27

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Noortjes »

Bedankt voor de reacties, super leuk om te lezen allemaal. De dierenarts vroeg naar hun gewicht gezien de nog jonge leeftijd van de kittens, en 3 kilo was voldoende.

Woow als merlijn 2 kilo was, dan zijn ze groot. Is Merlijn een katertje? We zijn echt benieuwd, ze zijn met deze warme dagen al een stuk rustiger dus misschien merken we er wel niets van.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Catfish »

Heel veel sterkte maandag! Komt vast goed, maar ik weet hoe het voelt, dat wachten tot de telefoon gaat. Bleugh!

Ik wil ook even een vraagje stellen, hoe denken anderen er over om ze allebei te gelijk te laten castreren? Ik zit hier namelijk ook aan te denken, het lijkt me een goed idee.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Noortjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2010 16:27

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Noortjes »

Wij laten ze tegelijkertijd castreren, ze zijn nu echt dikke maatjes met elkaar, ze eten samen, ze spelen samen en zelfs als er 1 op de bak gaat zit de ander er in no time naast haha. Wij denken dat ze misschien wel steun aan elkaar hebben als ze tegelijkertijd in hetzelfde schuitje zitten. Odin en Zazoo moeten nog flink groeien, dus dan blijven ze hopelijk in groei ook een beetje gelijkwaardig.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Leonie89 »

ja, maar jij hebt 2 boskat katertjes (een vrij groot ras) en Merlijn is een heilige birmaan (een vrij klein ras) dus niet bijzonder hoor :p Merlijn is nu 1 jaar en 4 kg, dus hij is er wel bovenop gekomen :)

@catfish: tegelijk castreren, ik ben voor :) een keer de stress.. in een keer ervan af.. anders hebben de katten ook 2x een gek geurtje in huis en nu maar een keer..
Noortjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2010 16:27

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Noortjes »

@elvedinenleonie

Klopt noren zijn groter inderdaad. Maar toch zijn we trots dat ze zo goed groeien, ze hebben best lang last gehad van de 2e enting (diarree en overgeven).
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Catfish »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik was even vergeten te vermelden dat het me ook om Zorro ging, de kater van een jaar. Maar ik denk ook dat het voor hem beter is om één keer al die geuren te ervaren dan twee keer, toch? Of zou het te veel voor hem worden? Alhoewel... Hij is nogal relaxed. :lol:
En de twee kleine heren schelen maar een week of 4, dus die kunnen tegelijk.

En veel plezier met je Noren, zulke leuke en mooie katten...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Noortjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2010 16:27

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Noortjes »

@catfish

Ja kan best wel hoor met 1 jaar dan is hij stoer genoeg, mits zijn gezondheid niet goed is natuurlijk. Ja noortjes zijn leuk he!
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door MBHK »

Ik wens je katjes alvast heel veel ''sterkte'' toe! Hopelijk gaat het allemaal voorspoedig! :D
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Noortjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2010 16:27

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Noortjes »

Ik heb vanmorgen Odin en Zazoo naar de DA gebracht. Vandaag worden ze gecastreerd. Straks om een uur 2 even bellen met de DA. Erg spannend allemaal :). Ik vond het best moeilijk om ze daar achter te laten. De medewerkers bij de DA zijn wel heel lief voor de dieren, dat voelt wel goed.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door ktje »

is 19 weken niet heel vroeg?? ze zijn dan 4,5 maand?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Noortjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2010 16:27

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Noortjes »

Zo Odin en Zazoo zijn weer thuis. Volgens de DA is alles goed gegaan. Ze zijn beide nog behoorlijk suf van de narcose. Vandaag mogen ze nog niets eten, lijkt me best zwaar gezien ze gisteravond om 18:00 hun laatste hapje hebben gehad. We laten ze lekker rustig uitslapen. Hopelijk knappen ze snel op. :)
Noortjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2010 16:27

Re: Wanneer katertjes castreren en wanneer gaan ze sproeien?

Bericht door Noortjes »

@ktje

of 4.5 maand te vroeg is? de een vindt van wel, de ander vindt van niet. De meningen zijn dus verdeeld.
Plaats reactie