Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
susanne23
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2010 12:04

Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door susanne23 »

Wij hebben nu ruim 2 weken een kitten van 9 weken.
Vanaf dag 1 dat wij haar kregen ging ze netjes op de kattenbak haar behoeftes doen,
maar nu sinds enkele dagen is het voorgekomen dat ze op verschillende plekken gaat plassen
zoals o.a. bij de achterdeur. (Ze heeft 1 keer in de tuin geplast)
We straffen haar dan, en zetten haar weer bij de kattenbak maar we zijn er niet elke keer bij.
Wat moeten wij hiermee? Wat kun je doen?

Ik vind het raar dat het opeens na 2 weken fout gaat.. terwijl er niks is veranderd
en de kattenbak is niet verplaatst of iets dergelijks. Ook verschonen we hem regelmatig
omdat we dachten dat het hier aan zou kunnen liggen...

Hebben jullie tips?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door Admin »

Hoi Susanne,

Plassen bij deuren en ramen is in 90% van de gevallen te wijten aan de buurtkatten die hun geur achterlaten aan de andere kant van de deur. Zo bakenen zij hun gebied af en laten ze aan jouw kitten weten dat ze er zijn. Jouw kat zal dan aan de andere kant van de deur haar geur willen afgeven, waarmee ze zegt: "Tot hier en niet verder, want hier woon ik."

Ook is het mogelijk dat zij haar eigen geur in de tuin ruikt. Misschien kun je het in de tuin laten plassen zsm afleren en ook de plek schoonmaken waar zij heeft geplast. Omdat ze nog een kitten is, is zij nog niet gesteriliseerd wat buurtkatten ongetwijfeld ook kunnen ruiken. Op tijd laten helpen vóórdat je haar naar buiten laat gaan zorgt er ook voor dat ongeholpen katers geen kamp in je achtertuin gaan opzetten en continu je hele tuin onderplassen ;-)

Wij hebben zelf 4 volwassen katers die niet buiten komen. Om dat hele probleem van bij-de-deur-plassen te vermijden, hebben wij bovenaan de trap naar de buitendeur een tochtdeur geplaatst zodat ze nooit bij de buitendeur kunnen komen. Zo ruiken zij de buurtkatten niet en gaan zij er ook nooit plassen. Misschien is dat voor jou ook een idee.

Maar... aangezien jouw kitten pas 9 weken is, vraag ik mij af of er niet iets anders met haar aan de hand is. Bij schijnbaar onverklaarbare plasgevallen zou je eigenlijk eerst moeten kijken of het misschien iets medisch is; een blaasontsteking is dan meestal de boosdoener.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door Ilone »

Ik denk ook inderdaad eerder aan blaasontsteking o.i.d.
Ik zou toch eens een belletje doen naar de DA.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
susanne23
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2010 12:04

Re: Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door susanne23 »

Een blaasontsteking?
Ow daar had ik helemaal niet aan gedacht??

dan maak ik binnenkort maar eens een afspraak bij de dierenarts
want ze is ook nog niet ingeënt e.d.

Een deur plaatsen voor de buitendeur heeft geen zin en wil dat ook eigenlijk niet.
Van ons mag ze ter zijne tijd gewoon naar buiten als ze groter is en ze kan nu
de tuin in als we er bij zijn (er staan schuttingen) dus ze kan nu nog geen kant op.

Wanneer gaat een kat echt weg van huis? vanaf welke leeftijd kunnen ze zelfstandig naar buiten?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door Admin »

Een kitten moet je sowieso nooit alleen naar buiten laten. Je kunt wel met een tuigje de kat gecontroleerd buiten in de tuin laten, zodat ze gewend raakt aan het tuigje en het buitenzijn. Normaal gesproken, bij een volwassen kat, moet het dier ca. 6 weken binnenshuis blijven en daarna kun je met het dier de buurt verkennen aan een tuigje.

In jouw geval zou ik haar met een tuigje in de tuin laten (wel erbij blijven want ondanks dat het tuigje stevig lijkt te zitten kunnen katten zich in allerlei bochten wringen en zichzelf ophangen) totdat ze gesteriliseerd kan worden met een half jaar. Daarna kun je haar naar buiten laten, als het verkeer rond je huis het toelaat. Voor de zekerheid zou ik haar bij de eerste inentingen ook meteen laten chippen, want mocht ze naar buiten schieten en niet meer terugkomen, heb je haar in ieder geval sneller terug.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door castratenkoor »

Een kitten straffen bij wild plassen zou ik niet doen, dan raakt hij/zij nog meer in de war.
Als het niet lichamelijk blijkt te zijn zou je kunnen proberen een tweede kattenbak te nemen en de in de buurt van de deur te zetten.
Ik heb hier zelfs een bak pal voor de achterdeur staan.
In plaats van de kat op den duur los te laten, met alle gevaren van dien, zou ik eerder een kattenren adviseren. Zo kan de kat veilig naar buiten zonder dat je er altijd bij moet blijven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
susanne23
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jul 2010 12:04

Re: Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door susanne23 »

Ik denk toch niet dat de poes een blaasontsteking heeft want ze mauwt niet en gaat ook niet onwijs veel naar de kattenbak. Ik denk eerder dat het voor andere katten in de omgeving is want je schreef...
Vandaag wilde ze het weer doen, ik riep naar der en toen rende ze snel naar de kattenbak.
Ik denk dat ik best mag straffen (niet slaan ofzo hoor) we hebben een plantenspuit staan want dan weet ze tenminste wat wel en niet mag want zonder te straffen leren ze ook niet dat het verkeerd is natuurlijk...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten gaat na 2 weken opeens bij de deur plassen

Bericht door Ilone »

Zolang je de urine niet laat testen of zelf test, kun je er niet vanuit gaan dat ze geen blaasontsteking of iets anders rondom blaas/nieren heeft.
Mijn kat heeft sinds kort stevig blaasgruis, en daar merkte ik pas wat aan toen het al te laat was.
Wat kan het voor kwaad om de urine te (laten) checken? Dan kan je dat met zekerheid uitsluiten lijkt me.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie