Quadriplegia neuropathie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Gisteren aan het eind van de middag belde de DA met de net ontvangen bloeduitslagen. De fructosamine-waarde van Guus is wat verhoogd en hij heeft meer ontstekingscellen in zijn bloedbeeld, alle overige waardes zijn goed. Ik krijg de volledige uitdraai per post toegestuurd dus daar wacht ik op om zelf ook te pluizen.

De verhoging ontstekingscellen kan heel goed komen van de eosinofiele enteritis maar de DA zegt dat we het wel in ons achterhoofd moeten houden want wellicht zit er ergens anders in zijn lijf iets van een ontsteking. Tijd en observeren nodig om te zien of er nog andere verschijnselen naar boven komen.
De fructosamine-waarde gaat standaard al omhoog door gebruik van prednison dus we gaan nu als eerste 2 dingen doen: dieet en toch proberen Guus af te laten bouwen tot een halve tablet prednison per etmaal. Beide zouden een verlagend effect moeten hebben op die waarde.

Als ik de uitdraai heb dan zal ik de waardes hier melden.

Adriana ontzettend bedankt voor alle tips en meedenken en voor zover ik ze nog niet doorgevoerd heb staan ze op mijn lijstje om te bespreken met de DA.

Mijn vriend is er weer sinds gisteravond en Guus en hij zijn dikke maatjes, dus ik heb nu 2 tevreden lange slungels samen op de bank. Heerlijk dat beetje extra ontspanning na dat geprik en gepor van afgelopen week.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

ja ;-) ja, graag gedaan hoor!

de ?VetMedlab-waardes corresponderen niet met de spotchem-waardes in het WHG-artikel, dus als VetMed-lab zegt: licht verhoogd of boven binnen de referentiegrens, dan kun je bij de uitleg van WHG voor mogelijke oorzaken kijken welke indicatie ze daarvoor geven, maar je kunt je VetMedwaarde niet loslaten op de referentiegrenzen van WHG!

ik heb me trouwens vergist, het bericht dat ik miste, heb ik bij de niertopic geplaatst.

fructosamine staat voor de gemiddelde bloedsuikerwaarde van ongeveer de afgelopen 3 weken en dat is de enige waarde waaraan je zeker kunt zien of er sprake is van diabetes.
bij het omlaag brengen van Guus zijn bloedsuiker zou je Royal Canin diabetics brokjes kunnen gebruiken. vraag proefzakje aan da. daarin zit onder meer arginine en dat heeft een ondersteunende werking op de alvlklier.
niet meer dan 6 stuks per etmaal gespreid!
ik heb vrij lang vrij intensief bloedsuiker gemeten bij Mo en van hier en bij nog een paar andere katten weet ik dat het - vooral bij een koolhydraatarm dieet - erg goed werkt en dat je uit moet kijken voor te lage waardes.
dus als je zelf niet kunt meten, dan heel spaarzaam toepassen! maar bij de eerst.v. fructosamine-test moet het effect wel zichtbaar zijn.

en je zou wat/speldenknop ontzuurde vitamine c kunnen gaan geven (ff afstemmen met je da) en missch kan Guus aan het tarwegras.
Mo en Zo eten/soppen tarwegras en krijgen daarmee veel vits/mins en enziempjes binnen en dat gaat erg goed. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=45
kattengras is nogal scherp, koop wat eko-tarwekorrels bij een eko winkel, zaaien en na anderhalve week grazen maar!
http://www.greenpastureswheatgrass.com/index.htm?id=575
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Dat wordt puzzelen die waardes ja, dat had ik me al bedacht. Voorlopig heb ik nog niets binnen dus kan ik nog niets. Het is een 1 op 1 uitdraai dus als het goed is staan alle referenties erop.

Koolhydraat-arm dieet staat hier al op mijn lijstje, merksoorten daar moet ik me nog verder in verdiepen maar die je me door hebt gegeven zet ik erbij op mijn lijst. Het is mij nog niet helemaal helder of KH-arm ook te verdragen is voor hem ivm die enteritis maar de DA is daar heel alert op. Er zal ook wel weer overleg komen met de Wagenrenk. Vitamine C ga ik bespreken, tarwekorrels ga ik vanmiddag halen (het gras wat er nu staat is toch zowat hooi geworden dus dan maar meteen overstappen) bij de natuurwinkel hier in de stad, kan ik meteen voor mezelf ook weer lekkers inslaan :-)

Gisteren heeft hij zijn eerste Cholodintablet gehad (wáánzinnig lekker vindt hij het) in de hoop dat het hem iets doet. Mocht er toch een neuro-defect zitten los van de diabetes dan zou hij er in theorie binnekort toch iets van op moeten gaan knappen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

jeetje, je wordt wel aan het werk gezet!
fijn dat Guus cholodin lekker vindt, dat scheelt weer. en handig dat je het al voor je oude besje in huis had.
ik weet niet of zijn ingewanden-kwaal zal reageren op het grotendeels ontbreken van koolhydraten in zijn voer. je zou voorzichtig aan kunnen minderen, weet niet hoeveel kh's/zetmeel er nu in zit. als hij droge brokjes eet dan krijgt hij de nodige kh's binnen.

diabetische neuropathie is een complicatie van diabetes maar omdat zijn fructo licht verhoogd is, kan hij volgens mij daarvan (alleen bij aanhoudend vrij hoge bloedsuikerwaardes) nooit die neuropathie en in die mate hebben gekregen.

Utrecht (en wellicht ook Wagenrenk) heeft een houding tov de behandeling van diabetes bij katten waar ik geen warm gevoel bij krijg, bovendien maken ze een aantal zaken onnodig ongelofelijk ingewikkeld. en ze houden in Nederland de toepassing van lantus tegen voor dierengebruik en dat vind ik ronduit beschamend. MoMo heeft diabetes gekregen door een dierenarts die maar raak spoot (2x prednisolon tegen allergie-jeuk) en heeft aan lantus zijn leven te danken. met caninsuline was ie er al lang niet meer geweest! ik bedoel: let op in je overleg met Wagenrenk!

en gelukkig is het leven ook nog een beetje gezellig met je twee slungels op de bank, hihi! :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Volgens Royal Canin zelf zit er in zijn voer aan overige koolhydraten 11,2% per 1000 gr., zetmeel maar liefst 39,%%, een optelling van de koolhydraten totaal daar kom ik niet uit in die lijst ( http://www.royalcanin.nl/iok/ , pagina 23). Maar dat is Mobility, wat hij kennelijk dus niet nodig heeft omdat het slechte lopen niet van artrose komt maar van diabetische neuropathie. Gewrichtsondersteuning voor zover hij dat nodig heeft kan ik dan, lijkt mij, los geven d.m.v. visolie, daar krijgen ze allemaal wekelijks een paar druppeltjes van.

Je laatste alinea daar schrik ik gewoon van. Ik ben al geen fan van de Utrecht club omdat ik via de dierenambulance-tijd ervaringen daar heb waar ik de kriebels van heb gekregen en in mijn nabije omgeving een horrorverhaal over een nierpatiënt heb meebeleefd .. nee, schandalig. En wat een geluk dat jij zo bij de tijd bent zodat MoMo er nog is. Ook dit gaat meegewogen worden in het overlegdeel met mijn eigen DA, de Wagenrenk is een topclub en toch, ieder zo zijn specialeit zal ik maar zeggen ;-)

Ik ben er nog niet uit hoor Adriana, of Guus nu echt een lage fructo heeft of niet, ik wil zo graag die uitdraai zien. Ik kan ook nog niet verklaren waarom hij beter is gaan lopen na de anabole-injectie, ik bedoel, als zenuwen het niet doen dan doen ze het ook niet na zo'n spuit, waarom dan nu wel. Zijn kracht in de spieren is nog verminderd maar hij staat hoger op zijn poten en loopt iets langere afstanden. Super voor hem uiteraard, maar nu het waarom nog.

Kortom, vragen vragen en nog eens vragen haha. Dag voor dag maar, en we puzzelen totdat we de ultieme weg hebben gevonden voor hem.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

zelf ook even gekeken bij het koninklijke konijn en warempel: als je kat nog geen diabetes heeft (en overwicht) dan zou dit toch wel een geweldig middel zijn!

analyse Mobility
vocht 7,0, eiwit 28%, vet 15,0, mineralen 5,8, ruwe celstof 33,0, zetmeel 39,5, overige koolhydraten 11,2, voedingsvezels 4,7 vits, mins etc arginine 1,21 etc.

ingredienten Mobility
maismeel, tarwegluten, mais, rijst, gedehydreerd gevogeltevlees, maisgluten, dierlijke vetten plantaardige vezels, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, visolie, mineralen, sojaolie, cichoreipulp, fructo oligosacchariden, psylliumschillen en zaden, groenlipmosselextract, kaliumcitraat, hydrolysaat van gist, hydrolysaat van schaaldieren, idem van kraakbeen, l-carnitine, afrikaantjes.

je weet ongetwijfeld nog wel wie je dit heeft geadviseerd..
en met wat glucosamine, visolie en nog wat apart, ben je denk ik veel ellende kwijt als je dit afbouwt.
relatief veel vet, zeerzeer veel koolhydraten (zetmeel en overig opgeteld!) en redelijk eiwitten, mag minder.
en ja, daar is de arginine weer!

ik blijf me hierover verbazen en het is van twee één, of ik ben helemaal gek en begrijp het helemaal niet of ik ben niet gek en hier klopt iets niet. en als je naar het percentage kh's kijkt dan is het een wonder dat zijn fructo licht?matig? verhoogd is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Je hebt precies mijn grote twijfel begrepen, alarmbel is een beter woord dan twijfel vrees ik, maar reden genoeg om alles te dubbel checken voordat we ook maar iets veranderen. Wat een hoeveelheid KH he, ik schrok er echt van. Dat hij asap van dit voer af moet is meer dan duidelijk. Guus heeft al aanleg om vierkant te worden dus hij kreeg al tijden afgepast voer, maar sinds lange tijd krijgt hij 60 gram per etmaal en hij weegt rond de 7 kilo. Niet veel te zwaar met zijn formaat, maar een flink pond minder kan ook best. Dat lukt dus niet met dit voer en zo vreemd vind ik dat niet.
Je bent beslist niet gek, ik zit met precies hetzelfde in mijn gedachten. Het kan er bij mij amper in dat die waarde niet enorm hoog is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:dan is het een wonder dat zijn fructo licht?matig? verhoogd is..
eigenlijk bedoelde ik: het is een wonder :roll: dat hij nog niet zwaar overwicht heeft en diabeet is....! :icon_shifty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Dan bestaan er kennelijk nog wonderen he :-P En als dat zo is, dan teken ik vast in voor het wonder dat hij straks weer optimaal is en lekker als vanouds de kwajongen uit kan gaan hangen :lol:
Ondertussen ben ik hier de aanwezige voerzakken aan het lezen en vergelijken in samenstelling (verleden met voer ging goed, nu dus duidelijk niet, dus misschien terug op voer wat hij eerder heeft gehad maar daarvan weet ik de KH in % nog niet).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

maar krijgt guus speciaal voer voor die eosinodinges enteridinges?
en wat voor speciaals zit daar dan in?
met kh-arm voer kan ik je wel helpen uitzoeken maar t is handig om te weten waar we nog meer rekening mee moeten houden,
ja beetje vermageren geloof ik, dus niet al te veel vet...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Nee hij kreeg daar geen speciaalvoer voor, dat moest wel maar dat blieft meneer niet, op geen enkele manier. Advies was: hypo-allergeen voer. En omdat hij dat niet at ben ik van alles aan het uitproberen gegaan door de div. hoogwaardige brokken die er verkrijgbaar zijn te gaan uitproberen. Ik ben toen uitgekomen op lightbrokken van RC en dat ging erg goed. Nu ben ik dus aan het zoeken/vergelijken wat voer nu hypo-allergeenvoer maakt, en wat dat verschilt met normaal voer, en het verschil of juist de parallel met KH-arm voer. Dit is volgens mij voor nu de belangrijkste puzzel die opgelost moet worden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

maarrr hij krijgt hypo-allergeen niet omdat hij allergisch is maar omdat hij het andere niet lust?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Hypo-allergeen is het beste m.b.t. zijn eosinodinges enterdinges. Hij vertikt het gewoon om hypo-allergeen voer te eten, welk merk dan ook. Vandaar de uitwijk naar 'gewoon' voer.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

:pdtpya: is dit wat? zie ook de aanbevelingen van de personeeltjes
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 26538#more

en gezien de samenstelling zal het kh-gehalte een stuk lager liggen dan Mobility, maar dat staat niet bij de analyse.
het is behoorlijk vet maar dat is gedaan om energie te leveren zonder dat je de darmen/nieren al te zeer belast.
ze hebben 400 grs zakjes, maar je moet bij Zooplus voor zonder verzendkosten voor euro 19,- bestellen, missch combineren met iemand anders?
----------------
je kunt bij een ander internet forum op enteritis kat zoeken (http://www.dierennieuws.nl/)
en dan kom je bij de berichten/antwoorden ook Peter Klaver tegen, die is dierenarts geweest in Artis en deskundig op een aantal terreinen, waaronder kanker bij huisdieren en behandelingen met chemo en andere middelen.
hem kun je het Guus-geval voorleggen met voer en prednoral en bloedwaardes en vragen of hij wil meedenken en volgens mij doet hij dat voor nops ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Dank voor de linken Adriana! Dat Sanelle zou veelbelovend kunnen zijn, die zet ik dus bovenaan op de lijst om met de DA te bespreken. (Die verzendkosten kom ik wel onderuit, ze hebben een enorm assortiment kattenbenodigdheden :-) ).

Wat me ondertussen duidelijker is geworden m.b.t. hypo-allergeen voer is dat er meer eiwitten in zitten, en ook andere eiwitten dan in regulier voer. Het hoe wat en waarom andere eiwitten ben ik nog niet tegen gekomen.

Dierennieuws daar wacht ik even mee tot ik meer concreets weet, ik hoop dan ook concreter antwoorden te kunnen krijgen. Wel een goeie tip!

Verder ben ik in de koolhydraten gedoken en een lijstje gemaakt van elementen waar KH in zit want ik vind het enorm lastig dit op de etiketten te vinden (wordt nauwelijks met werkelijke percentages vermeld). De lijst tot nu toe: melk en andere zuivelprodukten, fruitsuikers, alle groente- en graanvezels.

Qua mineralen blijken Kalium, Natrium en Chloor belangrijk voor zuur-base (urine). Voor zenuwgestel en spierfunctie is dat Kalium en Magnesium. Mineralen die invloed hebben op insuline en/of andere meewerkende hormonen heb ik nog niet gevonden.

Bij de vitamines ben ik erachter dat D de darmwerking ondersteunt, E de weerstand ondersteunt, C mogelijk als toevoeging nodig is maar dat moet de DA me maar uitleggen omdat dat in direct verband staat met glucose.

Adriana als we nog een tijdje zo doorgaan dan weten we zó precies wat er in kattenvoer hoort te zitten dat we zelf voer op de markt kunnen gaan zetten :lol: . (Dit moest even tussendoor hoor, ik word een beetje simpel van het puzzelen en lezen van die technische artikelen.)

Guus loopt inmiddels weer iets minder goed, het lijkt erop dat de boost-injectie uit begint te werken. Zijn humeur is wel tiptop gelukkig, ik ben wel trots op mijn doorzettertje eigenlijk.
Plaats reactie