Geen interesse voor de speeltjes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Zaaz
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:37

Geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Zaaz »

Hallo allemaal,

wij hebben sinds 2 weken een poes van 5 jaar. Ze lijkt zich op haar gemak te voelen en aan ons gewend te zijn. Ik maak me alleen een klein beetje zorgen. Ze kijkt niet om naar de speeltjes die we hebben gekocht voor haar. Ze is een binnenpoes, dus daarom is het belangrijk dat ze wel de nodige beweging heeft en zich ook niet kan gaan vervelen. Ik heb al geprobeerd met catnip spray de speeltjes aantrekkelijker te maken om mee te spelen, maar dit heeft weinig effect gehad, ze rook even aan het speeltje en liet het toen links liggen. Zijn er mensen die een soortgelijke ervaring hebben of tips hebben?
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Viper »

Toen wij onze vorige kat uit het asiel haalde heeft hij ook weken niet omgekeken naar katten speeltje ;-).
Hij had sowieso niet echt interesse in speeltje of het laserlampje. Heb je al iets geprobeerd als een paar veertjes aan een dun touwtje en dat voorbij trekken of een laserlampje?
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gijs310505
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2010 10:26

Re: geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Gijs310505 »

Hallo,
Ik heb sinds twee weken ook een kater van 5 jaar. Uit het asiel gehaald. Ook hij moest eerst niets van speeltjes weten maar langzamerhand komt het wel. Het is een beetje uitproberen wat de poes wil. Balletjes vindt mijn kater niks maar een speeltje aan een hengeltje met elastiek vindt hij wel leuk. En dan niet iets met losse dunne draadjes want die bijt hij stuk en eet 'ie op en daar zitten soms ook nog belletjes aan en ik ben dan zelf als de dood dat hij zo'n belletje inslikt.
Ook heb ik na een week een goeie krabpaal gekocht, dat werkt ook. Gijs mag naar buiten maar pas over een paar weken dus tot die tijd probeer ik hem wel actief te houden maar soms vindt hij het zelf ook gewoon niet interessant meer. Ze doen toch wat ze zelf willen. Volg je gevoel ! Misschien wil ze gewoon niet meer spelen. Ze geeft het zelf wel aan, zou me geen zorgen maken en er niet zo veel aandacht aan geven als ze zich verder bij jullie op haar gemak voelt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: geen interesse voor de speeltjes

Bericht door castratenkoor »

Sommige katten spelen gewoon niet. Ik heb een kat gehad die ik als kitten kreeg Fritz. Nooit gespeeld wel gezond 14 jaar geworden, het was gewoon een vreselijk lief en aanhankelijk dier, maar verder een saaie sukkel vergeleken met de druktemaker om hem heen.

Misschien kun je de kat stimuleren door zelf actief met hem te spelen, zo'n stok met veertjes eraan vinden ze vaak ook leuk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: geen interesse voor de speeltjes

Bericht door ayla »

actief spelen wil vaak helpen, en speeltjes met bijvoorbeeld catnip. Bij ons zorgen de meest alledaagse voorwerpen voor het grootste speelgenot, een keukenrol met papier, een propje papier. balletjes kijken ze niet naar om, maar een propje :lol:
verder vinden die van mij de speelrail erg leuk, een rails waar een balletje doorheen gaat, met een overkapping. Katten kunnen met poot wel de bal verder tikken, maar de bal er niet uit krijgen. Super!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Admin »

Spelen is eigenlijk onnatuurlijk gedrag voor een volwassen kat. Alleen kittens en opgroeiende katten spelen. Doordat mensen met de kat blijven spelen, wordt de kat eigenlijk in een 'kittenfase' gehouden.

Wij hebben ook een kat die niet speelt, maar alleen de baas is over de drie andere katten. Maar sinds we regelmatig met een laserlampje met hen spelen en ook met hem, leert hij langzaamaan weer spelen. Hij is nu ook steeds sneller geinteresseerd en rent er soms achteraan. Je kunt een kat dus aanleren om te spelen, al moet je er wel iets voor doen, want katten die uit zichzelf niet spelen, zullen niet snel met iets spelen dat stilligt ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Zaaz
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:37

Re: Geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Zaaz »

Ok, hierover hoef ik me dus geen zorgen te maken. Ik hoopte gewoon dat ze zich niet ging vervelen en ook uiteindelijk niet te zwaar zou worden. We hadden zelf ook wel geprobeerd met haar en de speeltjes te spelen. Maar werkte dus ook niet zo. Maar wie weet helpen andere speeltjes (of juist bijv een propje papier). En zo niet, dan is het dus ook geen probleem.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties :)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Flo_o »

Hier precies hetzelfde. Wij hebben sinds een week een 3-jarige poes en ze kijkt ook niet om naar speeltjes, ook niet als we haar proberen te stimuleren om er mee te spelen, en ook niet naar de krabton. Vorige week heeft ze 2x lopen rollen en stoeien met een catnip-kussentje van het gastgezin waar ze zat, maar verder reageert ze niet op speeltjes/catnip/propjes/kartonnen dozen/etc.

Ik vind het niet zo'n probleem, maar de beweging zou inderdaad wel goed zijn voor haar. Die 2x dat ze gespeeld heeft geeft me wel hoop dat ze het vaker zal doen naarmate ze langer bij ons is :smile: En verder blijven we het gewoon proberen, vinden we zelf ook wel leuk haha :lol:

Bovendien kan het warme weer ook een factor zijn, dan spelen katten over het algemeen ook wat minder.

Veel succes ermee!

xx Flo
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Roos en Minousch »

Probeer eenss met een hengeltje te spelen, en heb je al een laserlampje geprobeerd?
ik denk dat ze daar best wel op gaat reageren, want de meeste katten doen dat.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Flo_o »

De onze in ieder geval niet, die reageert echt nergens op ;)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Geen interesse voor de speeltjes

Bericht door jojo »

Je kunt met de simpelste dingen een kat aan het spelen krijgen als de kat dat wil, maar als het geen speler is dan zal er weinig beweging in komen. Voordat je van alles aan speeltjes gaat kopen, zoek het eens in dingen die je al in huis hebt, het propje papier wat je zelf al zegt, een potlood, een pen met de stift eruit, propje alufolie enzovoort. Of neem een zakje mee als je een boswandeling of iets maakt zodat je een takje, denneappel, veer van een duif etc. mee kunt nemen. Dat zijn toch wel zeker dingen die aan een inspectie onderworpen zullen worden, meestal dan want het blijven katten en dus lekker onvoorspelbaar :-)
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Geen interesse voor de speeltjes

Bericht door Zorro »

Zorro speelt met name met propjes papier (bonnetjes, tissues) en tampons ;)
De rest vond ie ook niet leuk!
En als ze niet speelt... gebruik je fantasie, maar misschien is het gewoon geen speler...
Let op het gewicht door haar elke week te wegen.
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Plaats reactie