Eet ze teveel?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Ik heb even een vraagje over Lynn.. we hebben haar sinds dinsdag in huis en ze is onze eerste kat. Ik heb wel veel informatie opgezocht over (goede) voeding enzo maar ik ben bang dat ze teveel eet!

Ik geef haar Sanabelle Adult brokjes, ze weegt 4 kg en volgens de verpakking heeft ze dan 60 gram per dag nodig. Als ik dat 's morgens in haar bakje doe is het om een uur of 5/6 op. Verder geef ik haar natvoer (afwisselend Animonda, Miamor en Schmusy, gewoon om uit te proberen wat ze lekker vind maar tot nu toe lust ze alles ;-)). Ik las dat 50 gram per dag genoeg is voor 1 kat, als extraatje zeg maar. Dit samen leek mij nog niet echt teveel.

Ik geef haar 's avonds het natvoer (waar ze overigens om staat te springen), maar ze heeft dan dus niks meer voor 's nachts en dat vind ik zielig. Ik lees ook dat men gewoon altijd brokjes heeft staan. Dus dan doe ik er nog een beetje bij (bijv. 30 gram), maar dan gaat ze miauwen als het weer op is (afgelopen nacht om 4.00 uur). Heeft ze dan echt nog meer nodig?

Afgelopen 2 dagen heb ik haar ook 100 gram natvoer gegeven ipv 50 :oops: ze blijft maar vragen! Maar vandaag 50 gram, ik ben bang dat ik haar teveel geef! Wat is normaal? En moet ik haar gewoon maar negeren dan of honger laten lijden? :-( Of misschien beter doseren gedurende de dag?

Ohja, ze is 3 jaar oud en ongeveer een maand geleden gesteriliseerd, ik weet niet of dat van belang is maar ik vermeld het maar even ;-) We gaan trouwens binnenkort naar de dierenarts voor te chippen en 2e enting en ik zal het daar voor de zekerheid ook eens vragen.

xx Flo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Adriana »

is de vraag eet ze te veel en loopt ze kans om te dik te worden
of is de vraag eet ze te veel want ze geeft af en toe over..

dik worden is een kwestie van iedere week een keer wegen, als ze gestaag aankomt dan overstappen op light voer en wat minder brokjes

een kat eet uit zichzelf genoeg en de voedingsschema's op de verpakking lees ik al lang niet meer.
gesteriliseerde poezen hebben de neiging te dik te worden, dus zo snel mogelijk gaan wegen denk ik. dat is de enige objectieve manier om het in de gaten te kunnen houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Admin »

Het klinkt als erg veel eten voor 1 kat :shock:

Even ter illustratie: wij hebben 4 volwassen katers die allemaal net goed op gewicht of net iets erover zijn. Drie ervan krijgen elke dag evenveel: 3x 13 gr. RC droogvoer + 1x 42 gr. blikvoer.
De ander eet alleen droogvoer en eet ca. 45 gr. per dag.

Bij 60 gr. droogvoer en 100 gr. blikvoer zit je dus bijna op het dubbele.

Dat katten blijven eten als ze de kans krijgen is geen zeldzaamheid. Als de kat door miauwen of zeuren telkens weer wat krijgt, dan zal hij/zij dat ook blijven doen, honger of geen honger.

Ik las eens een verhaal van een echtpaar die hun kat (woog ruim 20 kg en erg zielig om te zien) elke dag 2,5 kg gehakt voerde. De kat bleef het eten en zij bleven het geven.

Als je je kat bijv. 50 gr. droogvoer geeft, zou dat voldoende moeten zijn. Als de kat gedurende de dag meerdere keren wil eten, geef het droogvoer dan bijv. in 3x 20 gr. Dan heeft ze niet zo snel honger en houdt haar ook actiever dan bij 1 voeding per dag.

Het is moeilijk als je voor het eerst de voeding moet uitregelen, maar als het een 'geholpen' poes of kater is die niet buitenkomt, dan zou dat voldoende moeten zijn. Het is gemaakelijk om een kat dik te krijgen, maar om het eraf te krijgen gaat best moeilijk en erg langzaam. Daarom is het beter de voeding vanaf het begin af in de juiste hoeveelheid te geven. 1x per 2 weken de kat wegen is ook een goed idee, zo kun je de uitwerking zien van de voeding. Overigens staan op verpakkingen vaak eerder te grote dagelijkse hoeveelheden dan te kleine.
Als de kat moet afvallen hoeft lightvoer vaak niet eens, maar kan je meestal al volstaan met het geven van minder eten.

Verder wegen wij alle voeding standaard op een keukenweegschaal, zodat we er nooit naast zitten. Onze katten wegen bij iedere jaarcontrole dan ook steeds bijna hetzelfde als het jaar ervoor.

Succes!
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Ik schreef niks over overgeven dus het gaat om het dik worden.

Ik vond het ook al erg veel :shock: Ze is ook niet erg actief overdag en best klein van stuk. Maar ja, ik wilde haar natuurlijk gewoon op haar gemak stellen (en een beetje verwennen ;-)). En als ze honger heeft krijgt ze gewoon eten van mij. Maar ze heeft dus echt niet zoveel nodig?

Ze eet meerdere keren per dag, dus ik zal het wat meer verspreiden over de dag. Maar als we bijv. een dag niet thuis zijn is dat dan niet zielig? Dan heeft ze halverwege de middag niks meer.. De komende tijd ben ik toch wel thuis dus ik kijk eerst wel hoe ze daar op reageert.

Ik wilde het ook gelijk goed doen natuurlijk, dus heb haar bij binnenkomt gelijk gewogen en de brokjes geef ik met een bakje waar precies 60 gram in past dus ik hoef niet elke dag meer te wegen ;-)

xx Flo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Adriana »

de antwoorden heb je al
en nee, je schreef niks over overgeven, over te dik worden trouwens ook niet..
kat iedere week wegen en zo snel mogelijk daarmee beginnen als ze nu goed op gewicht is. dan kun je zien of ze op deze hoeveelheid voer zwaarder wordt.
de stofwisseling van iedere kat gaat anders met voer om, de ene kat komt aan van hetzelfde voer waarop de andere kat mooi slank blijft.
kwestie van bewegen, verbranden, stofwisseling (en schildklierproduktie) enz.
Sanabelle heeft uitstekend lightvoer en je zou kunnen overwegen over te stappen ..

speel je genoeg met haar en krijgt ze voldoende aandacht?
het kan ook zijn dat ze zeurt om eten omdat ze dan aandacht krijgt omdat ze voor haar doen misschien lang/vaak/veel alleen is..
Laatst gewijzigd door Adriana op 27 jun 2010 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Viper »

Sommige katten hebben wel een snellere spijsvertering en hoger energieverbruik dan de gemiddelde kat, die kat moet dan ook meer eten.
Ik zou gewoon de dosering van de verpakkingen aanhouden, merk je dat ze afvalt, dan kan je iets meer geven en vice versa.

Er wordt vaak gezegd dat zolang een kat groeit hij altijd over voer moet beschikken. Toen Viper 5 maanden was werd hij al te dik omdat hij zo ontzettend veel at (dubbele van de voedingstabel en hij is klein van stuk). Dus hij krijgt sindsdien in porties eten.

Wat je zou kunnen doen als ze zich verveeld, er zijn van die voerballen voor katten(mits ze het leuk vindt dan hè ;-) ). Dan kan je een deel van haar brokjes daarin doen, dan doet ze er langer over en heeft ze wat te doen!
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Ze wordt overladen met aandacht en ze is sinds dinsdag alleen gisteren een paar uurtjes alleen geweest, dus dat zal het niet zijn. Ze speelt niet, we proberen dat wel te stimuleren maar ze reageert er gewoon totaal niet op. Zo rustig is ze altijd al geweest overigens.

Die voerballen had ik wat over gelezen ja, dat kan ik eens proberen. Hopelijk reageert ze daar wel op ;)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eet ze teveel?

Bericht door ayla »

wij hebben ook even gezocht naar de juiste verhouding droogvoer en natvoer. Uiteindelijk gevonden en de katten blijven stabiel op 4 kg zitten. Is iets wat je met de loop van tijd wel merkt. Eten op aan het einde van de dag zegt niets, die van ons krijgen in de ochtend droogvoer, en dat is bijna direct op. Sommige katten laten wat staan voor de rest van de dag, sommigen niet. Het kan natuurlijk per kat verschillen hoeveel ze nodig heeft, en ook per merk voer.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Admin »

Flo_o schreef:Ze eet meerdere keren per dag, dus ik zal het wat meer verspreiden over de dag. Maar als we bijv. een dag niet thuis zijn is dat dan niet zielig? Dan heeft ze halverwege de middag niks meer.. De komende tijd ben ik toch wel thuis dus ik kijk eerst wel hoe ze daar op reageert.
Hahaha, je vertoont echte moedergevoelens naar je kat :grin: Dat is goed, maar daar komen ook verwende katjes van. Katten zijn erg slim en hebben het al snel door wie er te manipuleren is en wie niet. Als ze maar even hoeft te mekkeren en jij vertaalt dat naar "ze heeft honger", dan is de toon al snel gezet (en de kat ook :-))

Er zijn ook veel katten die maar 1 x per dag te eten krijgen en daaraan gewend zijn. Als het een volwassen kat is, en zij krijgt de juiste dagelijkse hoeveelheid, dan is het niet erg als ze op een enkele dag 's ochtends alles al op heeft. Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid voedselopname, dus de inkomende vs. de uitgaande energie. Meer voedsel betekent meer energie maar als de kat onvoldoende actief is, wordt die teveel aan energie/voedsel opgeslagen in de vorm van vet.
Ik wilde het ook gelijk goed doen natuurlijk, dus heb haar bij binnenkomt gelijk gewogen en de brokjes geef ik met een bakje waar precies 60 gram in past dus ik hoef niet elke dag meer te wegen
Da's alvast een goed begin. Maar dat is dan buiten het natvoer of komt dat er nog bij? Die 60 gr. zonder natvoer zou het maximum moeten zijn dat ze krijgt op een dag.
Hou dat vol en kijk over 1 of 2 weken hoeveel ze is aangekomen/afgevallen. Bij aankomen haal je per voeding 2 gr. eraf. Na 2 weken dan weer wegen.
Als ze klein van stuk is, dan zou 4 kg. lichaamsgewicht voldoende moeten zijn, maar dat is ook een beetje afhankelijk van haar bouw.

Check ook even de afbeelding op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 85&t=16313
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Ja die moedergevoelens zijn er zeker ;) Thx voor dat schema, heel erg handig! Ik zal morgen eens voelen, nu ligt ze zo lekker te slapen!

Ik heb de brokjes vandaag in 2x30 gram gegeven maar de 2e keer (rond 6 uur) was het vrijwel gelijk op. Maar ze zeurde verder ook niet toen het weer op was, dus dat is fijn. Net haar natvoer gegeven (ook gelijk op), maar nu heeft ze dus niets meer voor vannacht. Kan ik nu gewoon weer wachten tot morgenvroeg?

Sorry als ik elke keer dezelfde vragen stel :oops: ik lees ook her en der dat er altijd brokjes moeten staan.. wil het gewoon ff zeker weten ;-)

En ik zal haar dinsdag (1 week later) weer even wegen en van week tot week bekijken of haar gewicht gelijk blijft. Zo niet geef ik haar wat minder brokjes.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eet ze teveel?

Bericht door ayla »

goed juist dat je vragen stelt! beter zekerheid dan onzekerheid. Getuigd ervan dat je het beste wil voor je katje.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Anne1988 »

Mijn katjes hebben 's nachts ook geen eten staan. Ze krijgen vlak voordat ik ga slapen (rond 00.00) nog wat natvoer, en dan pas de volgende dag rond 09.00 / 09.30.

Ze redden het prima hoor. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Oké fijn om te horen, dan doe ik dat ook voortaan! Ik dacht dat er altijd brokjes moesten staan maar dat is dus niet zo.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eet ze teveel?

Bericht door ayla »

nee hoor,
die van mij krijgen alleen in de ochtend eten en in de avond. hebben ze genoeg aan. Ach en ze genieten nu volop als extraatje van alle muggen die rondvliegen! :lol:
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Adriana »

maar om ze te vangen hebben ze toch extra energie nodig? :roll: :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie