Spugen en diarree

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Even een vraagje.In een van mijn andere topics heb ik vermeld dat wij pas een poes van 4 jaar bij onze kater van een jaar hebben gekregen.

De kater wil veelvuldig spelen, terwijl de poes eigenlijk wat meer rust wil. Dus het is af en toe blazen e.d. De poes van 4 trekt zich dan ook wat terug, probeert weg te komen.

De poes is nu een dag of 4 bij ons. Van thuis uit kreeg ze slechts 1x per week wat natvoer. De rest was brokken of heel af en toe een stukje kipfilet.

De eerste dag bij de kennismakeing hebben we beide katten wat lekkers gegeven. Wat melk en gewoon blikvoer. Ook hebben we ze samen een stukje ham gegeven.

Het natvoer geven we beide katten sindsdien voor het slapen gaan, en af en toe een stukje ham samen om ze samen een prettige herinnering aan elkaar te bezorgen. Dit laatste gebeurt dan door de dag.

Na twee dagen kreeg de poes wat weke poep. Nu op dag 4 heeft ze naast wat weke poep ook overgegeven. Zelf denk ik dan over het volgende na:

- Denken jullie dat dit aan het vlees ligt dat ze geregelder heeft gehad, dan voorheen bij haar vorige baasje?

- Denken jullie dat dit van de stress komt? Bijvoorbeeld doordat de kater zoveel wil spelen? Het is niet zo dat ze continu achter elkaar aanzitten. Maar er zijn 4 a 5 momenten van circa 10 minuten dat men achter elkaar aanzit.

Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Spugen en diaree

Bericht door Anne1988 »

Volgens mij is ham niet echt goed voor katten. Is varkensvlees toch? Varkensvlees moet je niet aan katten geven..
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diaree

Bericht door djm008 »

Ohw, dus terugschakelen op droog voer is dus even sowieso het beste om te doen?
In dit geval waren het kleine stukje gekookte ham. Rouwe ham en rookvlees aten ze sowieso niet. Ook heb ik de poes die nu heeft gespuugd wat kaas gegeven.

De kater heeft trouwens nergens last van.

Zijn er nog dingen waar ik kan zien, hoe ziek ze eventueel is? Ze ligt nu gewoon te slapen op de bank namelijk.

Ik hoop alleen niet dat dit spugen en diarree van stress zou komen. Ik weet ook niet echt hoe stress er bij katten uitziet. Sorry ik ben nogal onervaren, daarom ben ik ook zo blij met dit forum waar ik met mijn vragen terecht kan!

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Spugen en diaree

Bericht door Anne1988 »

Dat zou ik wel doen. En dan rustig aan weer natvoer gaan geven (geen ham dus!).

Ik zie het bij mijn kittens gewoon aan de manier van doen. Ze kijken dat wat anders uit de oogjes, miauwen zieliger, vragen veel aandacht, spelen minder en slapen veel. Als ze dan ook nog met het bekkie open zitten en/of de haartjes opzetten weet ik zeker dat ze ziek zijn, want dat betekent dat ze koorts hebben.

Dit forum is inderdaad erg handig voor alle vragen! Maar daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, haha!
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Spugen en diaree

Bericht door puck0906 »

Katten zijn super gevoelig voor verandering van eten dus ik zou langzaam laten wennen aan meer blikvoer en zeker geen ham geven. Ik denk dat het een combinatie is van een nieuw huis en ander eten. Als een kat bv altijd whiskas brokjes krijgt en je geeft inene gourmet zonder te mengen dan kunnen ze daar al last van geven. Daarbij zou ik ook geen melk meer geven want dat is laxerend. Succes en goed om te zien dat je zo je best doet!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Spugen en diaree

Bericht door Admin »

djm008 schreef:In dit geval waren het kleine stukje gekookte ham. Rouwe ham en rookvlees aten ze sowieso niet. Ook heb ik de poes die nu heeft gespuugd wat kaas gegeven.
Het is aan te raden de katten alleen maar kattenvoer te geven en geen 'mensenvoedsel' (dus geen ham, kaas en melk). De spijsvertering van katten is gevoeliger dan dat van een mens en kan gemakkelijker in de war raken, met de gevolgen van spugen en diarree tot gevolg.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Vandaag na de nacht heeft de kat weer overgegeven. Dus de 3e keer (2x gisteren, 1x vandaag tot nu). Wellicht is het systeem dus nog ontregeld...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Spugen en diarree

Bericht door castratenkoor »

Misschien de da een kweekje laten nemen - wellicht hebben ze Giarda (of hoe zo'n infectie maar heet).
In ieder geval alleen kattenvoer gene, geen melk en geen ham.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Ik zie bij de brakende kat trouwens ook dat het tandvlees op wat plekken rood is. Zou dat kunnen komen door het braaksel dat erlangs gegaan is?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spugen en diarree

Bericht door Adriana »

nee, denk het niet.
geirriteerd tandvlees duidt doorgaans op tandsteen, een gebit dat niet schoongeknaagd wordt, slechte mondhygiene of te harde brokjes of een combi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Laatst gewijzigd door djm008 op 26 jun 2010 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Spugen en diarree

Bericht door castratenkoor »

Ziet er niet goed uit nee.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

Ik moet er wel bij vertellen dat de kat nog gewoon harde brokken eet. Ze stopt dus niet met eten. Zou dit niet kunnen komen door irritatie van het braaksel?

En is er iets dat wij eventueel zouden kunnen doen? Iets kopen bij de dierenwinkel ofzo?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Spugen en diarree

Bericht door castratenkoor »

Naar de dierenarts lijkt me. Die moet aan de antibiotica volgens mij en eventueel een gebittenbeurt, maar dat is zo niet te zien op de foto.
Zo'n ontstoken gebit is ook erg slecht voor hart en nieren.

Ik heb een keer een kat gehad waarbij de hoektand opeens achterstevoren stond.
Geen idee hoe dat kwam. Tand eruit en kat was beter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Re: Spugen en diarree

Bericht door djm008 »

De tanden op zich zijn wit van kleur moet ik zeggen. Niet gelig of rottend of wat dan ook. Het zou dus ook aan het veranderde voerpatroon kunnen liggen?

We zijn nu weer over op standaard brokken. Of zouden die misschien te hard zijn?
Plaats reactie