Ontvlooien ontwormen binnenkat

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Flo_o »

Mja de handigheid is ver te zoeken hier :???: Ik heb gelijk even naar de DA gebeld want wij hadden nog geen vlooienspul in huis en ze is half juni nog ontvlooid dus ook niet verwacht dat we dat zo snel nodig zouden hebben. Het is hier om de hoek dus ik heb het daar even gehaald. Hij zei elke maand pipetje geven en ik heb het net gedaan maar wat een ramp :shock: Geen idee of het wel goed is gedaan, ik kreeg het er maar amper op, ze heeft zoveel haar en kan haar niet eens stilhouden! :icon_shifty:

Ik snap dat kammen gezonder is voor de kat maar als dit al zo moeilijk gaat hoe gaat dat dan ooit lukken.. Ze is ook helemaal geen kat om te knuffelen, en ik kan haar sowieso niet op schoot of vast houden dus dat is echt wel lastig. Ik ben sowieso al niet handig met katten (tov jullie), dit is mijn eerste en ik heb haar pas 6 weken. Nu zullen jullie mij wel dom vinden ofzo, maar goed.. ik vertrouw wat dit betreft even op de DA en ik heb m'n best gedaan.

Bah, ben echt bang dat nu m'n hele huis onder de vlooien zit :???: *kriebel*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

eitjes zouden door je huis kunnen liggen maar de vlooien zoeken toch je kat op en als je er snel bij bent, dan zal het aantal wel meevallen.

en verder zijn wij allemaal ooit on-ervaren geweest en dat noem ik dus niet dom.. we hebben allemaal dingen moeten uitzoeken, vragen, leren en eigenlijk ben je daar je hele leven mee bezig en op een goed moment heb je dan wat meer ervaring en ben je wat handiger, tja..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Hoe vaak ontwormen en ontvlooien

Bericht door BillyJean »

De DA assistente adviseerde om de poes iedere 3 mnd te ontwormen en iedere 6 wkn een pipetje vlooienspul te geven
Nu komt Fay niet buiten, ze is alleen en ik vraag me echt af of zo vaak dan nodig is
Tenslotte geef ik mijn kat dan wel iedere keer gif binnen.

Waar zou ze dan nog wormen van kunnen krijgen denk ik, en vlooien.....of is dit te kortzichtig gedacht???
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

er is hier een brede discussie over de chemische oorlogsvoering die ontvlooien/ontwormen heet. ze kunnen wormen krijgen van vlooien, dus als je beide hebt, dan moet je met beide middelen aan de bak.
en verder is het een kwestie van risico inschatten en goed opletten op het krabgedrag van je kat en als ze niet buiten met andere katten in aanraking komen, dan is de kans op een vlooienbesmetting vrij klein.
ik heb ze hier nog altijd met de hand en een vlooienkam en een warmtebron en een kommetje heet water met wat sop, weggevangen. gaat snel en is erg goedkoop. maar als je je kat niet kunt kammen, tja..
en ik lees heel erg weinig over wormenbesmettingen.. wij doen het één keer per jaar bij Enzo, want die komt buiten en het blijft rotspul..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door pearlsofpassion »

Ontvlooien doe ik ook enkel als ik ze zie. En dan moet je inderdaad ook gaan ontwormen.
Maar ontwormen doe ik wel elke 3 maanden omdat ik het eens wat langer uitgesteld heb en meteen wormen terugvond. Als je nooit wormen vind, kan je het ook maar 2 keer in het jaar doen of zo. Gewoon voor de zekerheid, dat als ze er heeft, ze niet te veel gaan woekeren eer je het merkt. Maar je kan ook gewoon niets doen tenzij je wat ziet. Ze komt tenslotte niet buiten, dus is er wel erg weinig kans op wormbesmetting, zeker als je je schoenen aan de deur uitdoet en niet mee door het huis loopt.
Kleintje komt soms wel buiten, maar zolang ze geen vlooien meebrengt, zie ik niet in waarom ontvlooien elke maand nodig zou zijn. (of elke anderhalve maand) Met katten die dagelijks buitenlopen, heb je wel bijna zeker besmetting en toen dat bij mij nog het geval was, deed ik het ook om de anderhalve maand.
Als je ooit een besmetting hebt, kan je wel best een paar maanden goed behandelen zodat alles weg is.
Het beste met een pipetje, want dat blijft langdurig werken, met sprays of bandjes blijf je bezig omdat ze niet grondig of niet lang genoeg werken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door BillyJean »

Omdat wij in de zomer in Ermelo zitten, en ik daar ook regelmatig een teek op mijn lijf vindt, wil ik Fayline in deze maanden behandelen met anti-vlooi, gecombineerd met anti-teken spul.
Soms loopt er een wilde kat, dus dit lijkt me het meest veilige om te doen, al weten we nog niet of Fayline daar naar buiten kan. dat hangt er vanaf of ze een tuigje om wil.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door pearlsofpassion »

Dan zou ik nu maar al stillaan met de tuigtraining beginnen. Dat je het op haar tempo kan doen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door BillyJean »

ja, ik ga het heel rustig opbouwen , in haar tempo. Dan gaan we maar wat later heen naar Ermelo
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Wanneer ontvlooien?

Bericht door Leor »

Wij hebben twee kittens van de moeder. Gisteren zijn ze door de dierenarts gezond verklaard. Hebben ook een inenting gekregen voor de niesziekte en de kattenziekte.

Morgen gaan we ze ontwormen.
Maar moeten binnen katten ook behandeld worden tegen vlooien?
En zo ja wanneer?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer ontvlooien?

Bericht door castratenkoor »

Als ze geen vlooien hebben hoef je ze niet te behandelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Leor
Lynx
Lynx
Berichten: 101
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:57

Re: Wanneer ontvlooien?

Bericht door Leor »

Die krijgen ze hier binnen ook niet gauw neem ik aan?
Dan maar behandelen als ze beginnen te krabben
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door nellebel »

guusje en gijs zijn nu ongeveer 4 maanden. ze zijn eind aug beide ontwormd. ik twijfel of ik het nog een keer moet herhalen nu. volgens de dierspeciaalzaak is het heel belangrijk nu ze nog klein zijn om ze goed te ontwormen, maar omdat ze pas net van de AB af zijn durf ik niet goed.
(en voor hun is het verkoop natuurlijk, ik haal het toch niet daar maar bij de DA). ze moeten ook nog voor de 2e keer geent worden. ben zo voorzichtig maar weet niet wat nu prioriteit heeft en of zaken samen kunnen. ze hebben gisteren laatste AB gehad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

k zou erg voorzichtig zijn, zeker als ze net van de AB af komen. dan zullen ze toch eerst een beetje moeten herstellen en bijkomen want AB is niet jofel voor de darmfunctie en die is belangrijk voor het opnemen van voedingsstoffen..
en verder zou je even met je da moeten overleggen hoeveel tijd er tussen die twee entingen maximaal mag zitten. anders moet de hele handel nog een keertje over..
en als je weet waar ze vandaan komen dan kun je het risico op een eventuele wormenbesmetting missch wel inschatten en als dat heel erg laag is, dan zou mijn prio bij de enting en het herstel na de AB liggen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door nellebel »

enting heb ik het bij de DA al voer gehad. die zei eerst goed herstellen dan pas opnieuw enten.
Maar bij de dierenwinkel begonnen ze dus over het ontwormen. want kittens zouden altijd wormen hebben en dan was het zo belangrijk voor hun darmpjes dat ze regelmatig ontwormd werden. ze hebben me wat bang gemaakt daar. ik wil hun darmen niet naar de knoppen helpen, maar ook niet teveel belasten maar alle AB die ze al hebben gehad nu.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

sommige dierenwinkels pushen bepaalde producten heel erg en in ontwormingstabletjes zit goor spul. heel verstandige dierenarts die dingen goed op een rijtje zet, heb je!
en als je op het Forum kijkt naar wormenbesmettingen dan zie je dat dit als kwaal reuze meevalt hoor! en het is niet zo dat kittens dus altijd wormen hebben, maar voor dierenwinkels altijd wel handig om dat te roepen.
laat je niet gek maken, diarree bij kittens is veel gevaarlijker en de kans dat ze wormen zouden hebben lijkt me vrij klein. zeker omdat ze eind augustus nog zijn ontwormd en als ze geen vlooien hebben, waar zouden ze dan die wormenbesmetting vandaan moeten halen?

we hebben hier een paar topics met ja/nee ontwormen en hoe vaak..
nee hoor, gijs+guus gaan eerst lekker herstellen en doorgroeien en dan nog een keer enten en daarna zou je een keer aan ontwormen kunnen gaan denken.. misschien..
ik heb mijn bengels hier nog nooit ontwormd en ook al mijn vorige katzels niet.
ooit met een vlooienplaag heel vroeger heb ik een paar keer moeten ontwormen maar dats al heel erg lang geleden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie