Voedingsadvies science plan, gizmo krijgt dit nooit op??

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Voedingsadvies science plan, gizmo krijgt dit nooit op??

Bericht door poekie3488 »

Ik heb mijn katertje Gizmo op Science plan Hill's kitten Healty development. Bij de dierenwinkel pets place waar ik altijd kom kreeg ik een kittenpakket waar dus allemaal voer in zat van sciene plan (is dat niet even toevallig :oops: ). Daar zaten wat informatieboekjes bij dus ik lekker bladeren kom ik op een tabel uit hoeveel voer ze van science plan moeten hebben.

Gizmo is 9 weken oud, en weegt ietsje meer als een kilo (gisteren tijdens het enten gewogen). Staat in die tabel dat ze moeten hebben aan droogvoer, dus de kittenbrokjes 50 gram. Per blikje hangt het er vanaf welk gewicht je koopt, maar dat is voor de 85g blikjes al 2 blikjes. En de maaltijdzakjes 100g daar zouden ze 2 1/3 van moeten hebben.

Gizmo krijgt ( als het bakje op is meteen nieuwe brokjes) op een dag maar een anderhalf handje weg. Ik heb eens gewogen hoeveel dat is kwa gram, en kwam uit op ongeveer 35-40 gram. Zodra zijn bakje leeg is komt er echt weer nieuwe brok in, maar hij eet gewoon niet meer dan dat. Hij komt dus helemaal niet op die 50 gram.
Ik heb tot nu toe alleen maar blikjes van gourmet gegeven de kleine blikjes, daar krijgt hij elke dag maar 1/3 van want meer eet hij niet op. Ik ga nu wel even uittesten hoe hij die van sciene plan vind, maar ik denk niet dat hij 1 blikje op een dag op krijgt.
Maaltijdzakjes moet ik ook nog uittesten, maar aangezien hij het bovenste niet echt opkrijgt denk ik ook niet dat hij 1 zakje op een dag opeet.
De dierenarts zei verder wel dat hij op goed gewicht zat, en dat hij helemaal gezond is. Dit was gisteren.

Maar maak me nu toch wel wat zorgen ( ik wil echt goed voor me katje zorgen en niet dat hij iets te kort komt ) omdat hij niet eet, wat er als advies wordt gegeven. Hij kan dat gewoon niet op.
Zijn er meer kittens, is dit normaal en hoef ik me niet zorgen te maken? Of hoe kan ik hem wel op het advies krijgen?

Ik heb trouwens al wel gezocht op dit forum, maar kon geen vergelijkbare topic vinden. Heb alles ingetypt op de zoekfunctie wat ik bedenken kon maar niks gevonden.
Is er nog zo soort topic dan hoor ik het graag.

groetjes mij en gizmo
Gebruikersavatar
pat en dais
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jun 2010 18:16
Locatie: Middelburg

Re: Voedingsadvies science plan, gizmo krijgt dit nooit op??

Bericht door pat en dais »

een kitten mag sowiso eten tot hij niet meer kan, die moeten nog groeien.

Het voedingsadvies verschild ook per kat verschillend. Daarom is het ook een advies.

Verder lijkt het me zo dat de brokjes een bepaalde hoeveelheid aangeven, die erop gericht is dat er geen natvoer bij gegeven word. En op de natvoer staat weer de hoeveelheid aangegeven die zonder brokjes berekend is.

Ik zet gewoon onbeperkt brokjes neer (het is een kitten, dus het kan geen kwaad) en geef 1 a 2 keer per dag een "zakje" (ongeveer 50 gram carnibest of ander blikvoer).
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Voedingsadvies science plan, gizmo krijgt dit nooit op??

Bericht door poekie3488 »

Gizmo krijgt ook onbeperkt kittenbrokjes in principe, maar wacht altijd even tot hij het bakje leeg heeft gegeten en daarna komt er meteen nieuwe in. Dus inprincipe heeft hij onbeperkt brok.
Alleen heb er opgelet de laatse dagen hoeveel hij nou percies eet, en dat is per dag ongeveer anderhalf hand. Dat heb ik gewogen en dat zit tussen de 35-40 gram in.
Hij krijgt ochtends altijd weer vers brok, dat heeft hij meestal tegen de avond wat op. Liggen soms nog wat in en dan geef ik hem erbij en als ik ochtends wakker wordt dan zitten er ook nog wat kruimels in en gooi ik dat weg en krijgt hij weer nieuwe.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadvies science plan, gizmo krijgt dit nooit op??

Bericht door Adriana »

de stofwisseling van iedere kat functioneert anders, dat is bij mensen ook zo.
soms worden mensen dik van hetzelfde eten waarvan anderen slank blijven.
bij katten werkt het precies zo.

alle voedingsadviezen van alle fabrikanten zijn een mengsel van gemiddelde naar boven afgerond en eigen belang.
maak je niet ongerust, als ie niet meer op kan en niet meer honger heeft,
dan heeft ie, als ie gezond is, genoeg!
en zijn stofwisseling doet kennelijk langer over verteren, opnemen van voedingsstoffen en uitscheiden dan de gemiddelde kat.
belangrijk is om in je achterhoofd te houden zijn twee dingen:
is ie gezond?
komt ie rustig en volgens plan aan (gewicht) en is ie levendig, plast en poept goed, glanst zijn vacht.

als dat zo is dan zul je waarschijnlijk wat langer met je science kittenpakket doen, mooi meegenomen toch?
goed blijven wegen en zijn ontwikkeling in de gaten houden en van hem genieten!

ik weet niks van kittens maar er zijn zat leden die wel ervaring met kittens hebben en die vullen wel aan of corrigeren als dat nodig is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie