Aanpak kitten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gabsky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2010 13:37

Aanpak kitten

Bericht door gabsky »

Hoi,

Sinds vorige week donderdag avond heb ik mijn twee kittens. Ze waren toen 8 weken en 2 dagen. het is nu woensdag avond dus ik heb ze op een dag na een week.

Op zich doen ze het super goed. kattenbak, krabpaal eten, drinken doen ze goed. Natuurlijk vinden ze de bank ook intressant maar de schade is nog beperkt ze gedragen zich. Ook spelen ze veel met elkaar en dan door heel de kamer. En ook ik kan met een touwtje met allebei spelen. Maar nu is een kitten wel erg schrikachtig. (ik weet dat ik ze pas kort heb en ze nog moeten wennen) Maar Koos schiet steeds weg als ik maar beweeg. verders speelt hij goed en als ik hem aai als hij op de krabpaal ligt lijkt hij die ook prima te vinden hij is dan flink aan het spinnen en komt echt met z'n koppie naar mij toe en zet zelfs zijn pootjes op mijn borstkas. dus ik ga ervan uit dat het spinnen in dit geval niet uit angst is.

Zou ik nog iets kunnen doen om die schrikachtigheid van hem te kunnen verminderen?
ook kan ik hem wel optillen als ik hem op de gang wil zetten als ik ga slapen of werken bijvoorbeeld. Is dit goed of bevoorderd dit optillen alleen maar dat hij niet uit zijn eigen zal komen?

en ze springen op tafel wat ik probeer af te leren. Als ik nee zeg en ze er af til vinden ze dat prima maar het lijkt me niet echt een methode die gaat werken. soms geef ik ze een klein duwtje en springen ze op een stoel. (wat goed is) en ik heb de planten spuit geprobeerd dat werkt wel maar het lukt me niet om dit te doen zonder dat ze in de gaten hebben dat ik de plantenspuit gebruik. hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Allemaal wat vraagjes van een bezorgde kersverse kattenmamma ;-)
alvast bedankt.
Koos en Fien zijn er!
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: aanpak kitten

Bericht door Kiddie »

Wat ik doe als mijn kittens van me schrikken, is meteen op mijn hurken gaan zitten dus me een stuk kleiner en minder eng voor hen maken en ze meteen lief en zacht roepen. En als ze dan komen, ze niet te snel te aaien maar mijn hand uitsteken en wachten tot ze er naar toe lopen en als ze heel dicht bij zijn voorzichtig met een vinger achter hun oortjes kriebelen of een voorzichtig aaitje over hun bol. En ik moet zeggen dat dit goed werkt.
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
annemeehart
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jul 2010 15:34

Re: Aanpak kitten

Bericht door annemeehart »

Kittens kunnen er ook een spelletje van maken, maar wat kiddie zegt ben ik het aardig mee eens, lekker aanhalen en kroelen, laten weten dat het goed zit : )
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Aanpak kitten

Bericht door Anne1988 »

Ik heb hier ook zo'n kitten wat angstig was in het begin. Ze is (zijn) nu zo'n 7 weken hier, en nu gaat alles prima. Ze slaapt zelfs bij me! Ze schrikt af en toe nog wel van wat onverwachte geluiden, maar verder wil ze lekker geaaid worden en gaat het allemaal goed. Ik denk dat jouw kitten dus ook gewoon wat tijd nodig heeft.

Over de tafel: ik wilde ze hier er eigenlijk ook niet op hebben, maar ik heb de hoop maar opgegeven. Ze wisten heel goed dat het niet mag (ik zette ze er ook telkens vanaf), en sprongen er ook snel af als ik aankwam, maar verder zaten ze er toch gewoon op. Ik laat ze nu maar, ze moeten er alleen af als we gaan eten. :)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanpak kitten

Bericht door pearlsofpassion »

hier werkt af de tafel zetten perfect, maar ik zeg er wel NEE bij. En als ik merk dat ze het echt wel weten maar gewoon niet luisteren durf ik wel eens een beetje kwaad worden. Het heeft gewoon zijn tijd nodig, maar mijn twee oudste katten doen het niet, op een paar maanden is dat afgeleerd. Ook niet als ik er niet ben. Je moet wel van in het begin consequent zijn, als ze het eens mogen en zeker als er dan iets lekkers op lag, dan krijg je het mss nooit meer afgeleerd. De kleinste doet het nog, maar die is er nog maar 1 dag, dus wat wil je :-) Hij doet het al minder dan gisteren! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
gabsky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2010 13:37

Re: Aanpak kitten

Bericht door gabsky »

heey allemaal,
alweer een tijd geleden dat ik op dit forum was. maar de kittens doen het super goed nu. En Koos die eerst het schrik achtigste was. das nu de grootste kroelkont.
echt super gezellig met die twee erbij!
Koos en Fien zijn er!
Plaats reactie