Mijn kat vertoont angstig gedrag

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
dark_angel1985
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2010 22:02

Mijn kat vertoont angstig gedrag

Bericht door dark_angel1985 »

Ik heb sinds 5 dagen nu voor het eerst een kitten( ik schat ong. 8 weken oud), op zich lijkt ze vrij gezond ware het niet dat ze de eerste dag/ eerste 2 dagen vrij veel dronk...
Spelen deed ze de eerste dagen ook vrij veel, alleen een paar dagen verder is ze iets sneller uitgespeeld op zich nog allemaal niet zo vreemd maar.......
Ze heeft de neiging om, zodra het speelgoed niet meer interessant is opeens verschrikt te kijken en heel hard naar een bepaald punt in de kamer te rennen en daar angstig te blijven zitten staren( soms achter de bank maar meestal achter de gordijnen) als ik dan naar haar toe wil lopen probeert ze weg te vluchten, dit doet ze soms ook als ze aan het spelen is en het speeltje even niet vast heeft, dan reageert ze verschrikt op iedere beweging die ik maak, als ik haar dan na landurig proberen te roepen niet overgehaald krijg en probeer achter de bank uit te halen blaast ze af en toe.
Ook heeft ze dergelijke reacties op bepaald speelgoed waar ze dagen eerder heel leuk mee speelde, bijv. een balletje met een rinkeletje erin, daar kon ze geen genoeg van krijgen en nu als ik het haar geef speelt hij er eventjes mee en als het dan opeens stil ligt kijkt ze bang en sprint hard weg. ze heeft de laatste paar dagen ook minder gegeten dan de dagen ervoor, drinken doet ze wel heel veel.
Ze heeft ook de neiging vaak in vingers en vel proberen te bijten, welliswaar op een speelse manier maar ik krijg het haar maar niet afgeleerd, soms laat ik het wel es toe omdat ik dan met d'r aan het spelen ben ( beetje kriebelen aan d'r buikje enzo) maar ze weet dan van geen ophouden, meestal resuteert dit dan in het terug brengen naar d'r mandje en d'r even niet naar omkijken...
Ook met gordijnen begint nu een probleem te worden aangezien ze al op de banken kan springen en dus ook op de rugleuning en dan ter hoogte van het raam en radiator komt en daarnatoe wil, alleen zit dan dat gordijn in de weg.....maar de opening van het volgende gordijn deel zit net naast de bank.....wat dus resulteert in het proberen de gordijnen aan de kant te ' duwen' met d'r nageltjes en dus niet lukt en gaan we d'r maar aan hangen :roll:
Het zijn glasgordijnen en die zie ik niet graag in reepjes stof veranderen :-(
Ik weet het is een heel verhaal en sommige dingen zijn misschien nog niet helemaal duidelijk uitgelegd maar heeft iemand tips voor me, zodat ik weet wat ik hieraan kan doen?
Het is m'n eerste katje dus ik ben nog zo ' groen als gras' hierin
Alvast bedankt
Grt, Lars
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Help! mijn kat vertoont angstig gedrag

Bericht door loek »

Hoi Lars

Sommige dingen die je schrijft zijn niet zo goed van een afstand in te schatten. Het 'verschrikt' kijken en wegsprinten bijv. klinkt mij in eerste instantie normaal in de oren. Als deel van het spel/uitleven bedoel ik dan. Dat ziet er misschien angstig uit maar dat is het niet.

Dat ze dan vervolgens blaast zou dan weer er op kunnen wijzen dat het toch angst is en niet spelen. MAAR als ik het zo lees kan dat ook komen omdat je haar 'lastig blijft vallen'. Je kunt haar het beste gewoon met rust laten als ze wegkruipt volgens mij. Als ze het doet om zich gewoon even terug te trekken. Dan wil ze zich dus.... even terugtrekken, en wil ze niet dat jij haar dan 'achterna' komt. (moet je indenken dat jij je om wat voor reden dan ook even terugtrekt in en een ruimte omdat je dus even met rust gelaten wil worden en vervolgens gaat iemand steeds je naam noemen of nog erger je meetrekken uit die ruimte dan denk je toch ook: 'rot op' ;-)) Als ze zich terugtrekt uit angst, zelfde verhaal, en daarnaast kun je op moment bedreigend voor haar zijn als je toch 'iets van haar wilt'.

Gewoon met rust laten dus. En het initiatief tot contact aan haar laten.

Wat betreft bijten in handen. Nooit toelaten.....dus ook niet als jij het toevallig een keertje wel leuk vind (tijdens spelen). Je kunt niet van haar verwachten dat ze snapt waar de grens ligt. En dat ze snapt dat het ene moment het niet mag en het andere moment ze zelf uitgenodigd wordt om het te doen. (Huh?) Spelen met 'menselijke lichaamsdelen' mag niet, nooit. Of het mag wel maar dan moet je echt krabben en bijten ook toestaan. Anders is dat niet te begrijpen.

Het niet toestaan van bijten hoeft niet een heel gedoe te worden. Maak je hand niet interessant meer, door hem stil te houden en/of er op te gaan zitten.
Geef dit trouwens ook allemaal de tijd. Vind het eerlijk gezegd wel grappig dat je haar 5 dagen hebt en dan al zegt: 'ik krijg het haar maar niet afgeleerd' hihi. Uhm....geloof me het duurt nog wel even voordat ze 'de regels van het huis kent' en sommige regels krijg je misschien wel nooit 'er door'. (kat stemt tegen hihi)

Wat betreft in gordijn hangen. Ik heb niet zo'n verstand van gordijnen dus geen idee wat glasgordijnen zijn. Maar denk in eerste instantie na over hoe je het zou kunnen voorkomen. (kan gordijn bijv. een stukje open blijven hangen?) En als ze echt in de gordijn gaat hangen zou ik een manier zoeken die bij jullie past die je wil gebruiken om dit soort dingen af te leren. Bijv. 'nee zeggen' en haar eruit halen. Belangrijkste is: consequent zijn. (net als bij het handen bijten) 10 keer van de 10 keer hetzelfde doen. Als het maar 9 van de 10 keer doet, dan is het vaak al niet duidelijk meer. (kat lijkt te denken: 'er is altijd een klein kansje dat het wel mag..dus we proberen het gewoon'

succes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Help! mijn kat vertoont angstig gedrag

Bericht door ayla »

allereerst welkom!

ik sluit me in deze aan bij Loek.
Katten kunnen inderdaad als onderdeel van een spel "angstig" kijken. De blikken van katten zijn wellicht niet altijd even goed leesbaar voor ons personeel.

een kat geeft vaak een duidelijk aan als het rust wilt, wegkruipen e.d. Die rust kun je je kat dan het beste ook gunnen. Anders kan je als opdringerig ervaren worden.

ik kan me nog voorstellen dat het bijten inderdaad speels bedoelt is. Komt de kat uit een nestje?
Niet toelaten in ieder geval. Later als ze ze groter is blijft ze dit dan doen en dan kan het zomaar zijn dat het een stuk harder gebeurt.
Negeren is een goede optie. Bijt ze, weglopen. En consequent blijven. Wat dat betreft zijn katten net kinderen, wil je ze iets af of aan leren, moet je consequent blijven.

Gordijn, wellicht inderdaad een stukje opzij schuiven zodat zij er langs kan. Katten hier hebben nog nooit in de gordijnen gehangen, ik zorg er altijd voor dat zij erlangs kunnen.

succes en veel plezier met je kitten!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie