Zorgt Beer echt voor overlast?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door ankenellie »

Ik woon in een studentenflat en ik woon naast de ingang.
En nu liep er een meisje naar buiten en ze probeerde Beer weg te jagen (die zat daar toevallig op een muurtje). Toen zag ze mij verontwaardigd kijken en toen zei ze dat Beer altijd in haar tuin zit te plassen en dat ze dat niet fijn vindt en dat ik er maar wat aan moet doen... Nu geloof ik best dat Beer in haar tuin zit te plassen maar ik vraag me af wat ik daar in hemelsnaam aan kan doen. Tuin afzetten mag ik niet volgens mijn huurcontract en Beer binnenhouden kan ook echt niet. En voor een tuigje heeft Beer het geduld niet, die rent de hele tijd hard weg waardoor ze half stikt.

Moet ik het negeren? Ik ken haar wel en ze is absoluut geen dierenvriend en ook een beetje een tutje (sorry voor het taalgebruik...). Weet niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden.
Het is de eerste keer dat ik klachten krijg over Beer, de rest vind haar echt de mascotte van de flat, en ik schrok er wel een beetje van!

Wat zal ik doen?!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door Adriana »

heb je één/twee kattenbakken binnen voor Beer of is de openbare ruimte haar enige wc?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door ankenellie »

Ik heb ook een kattenbak binnen ja...
Zou ik er ook een buiten neer moeten zetten misschien?
Of kan het zijn dat ze haar territorium afbakent want dan kan ik er sowieso niet zoveel aan doen...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat katten liever buiten gaan dan op de kattenbak, dus dat een extra buiten zetten niet veel zal uithalen. Heb je zelf ook grond waar ze kan gaan? Bloemperk of zo?
Misschien is een grote zandbak een idee, dat schijnt een ongelooflijke aantrekkingskracht als kattenbak te hebben. Als je zorgt dat het vocht er langs onderen doorgeregend kan worden, moet je er enkel om de zoveel tijd de drolletjes eens uitgraven. Als je gewoon grond gebruikt, hoeft dat zelfs niet want dan wordt alles door de gronddiertjes verteerd. In dat wit zandbakzand gebeurt dat niet omdat daar maar weinig leven in zit. Maar ik zou hem dus zeker niet langs onderen afsluiten, een beetje grond tussen het zand is minder erg dan dat het zand geel begint te zien en erg stinkt. :-) Tis maar een ideetje, ik weet natuurlijk niet hoe je hof er nu uitziet.

Vrouwtjes katten doen meestal niet zo aan territorium afbakening. Je hebt er natuurlijk wel, maar minder. En gewoon plassen werkt minder als afbakening, als ze echt willen claimen als hun terrein gaan ze sproeien.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door castratenkoor »

Enige oplossing is toch echt kat op eigen terrein houden. Tutje of geen tutje. Ze mag aangeven dat ze jouw kat niet in haar tuin wil en dan is het aan jou om daar wat aan te doen. Persoonlijk zou ik de kat binnen houden en eventueel een bench of ren voor buiten.
Dezelfde discussie speelt in een topic dat heet zoiets als oooh wat ben ik boos.
Jouw kat hoort geen overlast te bezorgen op andermans terrein.
Dat is mijn mening.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door Adriana »

helemaal eens met Dinie en jij bent degene die het probleem moet oplossen. idee van Valerie met soort van zandbak in je eigen tuin lijkt me heel uitvoerbaar en het proberen waard.
katten plassen/poepen doorgaans op vrij vaste tijdstippen en je zou ervoor kunnen kiezen Beer tot en met die tijd binnen te houden, dan heb je al een deel zelf opgevangen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pat en dais
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jun 2010 18:16
Locatie: Middelburg

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door pat en dais »

Misschien proberen met haar te praten. Vertel gewoon dat je je kat best binnen wilt houden, maar dat ie gewoon zijn rondje en vrijheid nodig heeft. Zeg dan dat je je machteloos voelt daarin, je mag van de woningbouw niets afzetten en binnenhouden is voor jouw kat geen optie. Misschien kun je haar kattenschrik aanbieden of toch overwegen hem degelijks een rondje te laten doen naast je lopend? dat je hem in de gaten kan houden? zoiets is makkelijk te trainen...
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door ankenellie »

Dank allemaal voor de reacties en ik denk dat ik na wat er vandaag is gebeurd Beer ga proberen binnen te houden!

Ik woon in een conservatoriumflat in een probleemwijk in Maastricht.
Nu heeft een mevrouw wat verderop in de straat mot met ons omdat wij natuurlijk muziek maken en ze heeft hier overlast van. Ze heeft ook een hond en raad eens met wie Beer in gevecht was daarnet...
Toen ik het gevecht zag ben ik er meteen naartoe gerend en heb de hond met veel kabaal weg kunnen jagen, de baas was nergens te bekennen. Een kwartiertje later zag ik de hond aan de lijn met baas weglopen... Nu heb ik veel vertrouwen in de medemens maar ik heb hier een naar gevoel over! Beer zit nu stokstijf in de badkamer met een joekel van een staart maar ik geloof niet dat ze gewond is, gelukkig maar!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door Adriana »

die mevrouw van die hond weet kennelijk niet dat een kat met zijn klauwen allereerst de ogen van een hond opzoekt..
en t kan zijn dat Beer van deze ontmoeting/clash zo geschrokken is, dat ie het buitenleven niet meer zo aantrekkelijk vindt en jij ziet dat wellicht ook niet meer zo zitten...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door castratenkoor »

Ja dat is één van de vele gevaren, doro een hond gegrepen worden.
Net wat ik vaker zeg, een kat loslaten dan bied je een schijn-vrijheid met heel veel gevaren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Zorgt Beer echt voor overlast?

Bericht door ankenellie »

inderdaad, ook al vind ik het wel raar dat de hond niet aan de riem zat... dat zou ik alleen doen bij getrainde dieren die je terug kunt roepen. Maar honden zijn natuurlijk niet het enige gevaar en het was redelijk naief van me om te denken dat het wel goed zou komen. Hoop dat de ren gaat lukken.
Plaats reactie