Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
xNatje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2010 11:32
Locatie: Lede
Contacteer:

Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door xNatje »

Gisteren was ons Whistie zo slim om mij te helpen verven. Normaal schilder ik altijd op de grond. Maar dat zal nu gedaan zijn. Ik had drie kleuren verf, zwart, wit en roze. Je mag raden in welke ze springt. De roze natuurlijk.

Mijn kat kruipt ook altijd op de laptop. Dan komt ze op mijn toetsenbord staan. Ik kan nooit op mijn gemak typen. Ik neem haar er dan wel af (en zeg meestal ook een NEE erbij), maar ze blijft weerkomen.

En tot slot, zit ze op alles en iedereen te bijten en te krabben. Ze bijt altijd in mijn handen. Bestaan er geen speeltjes voor katten die bijten? Waarom bijt ze? Om te spelen of omdat haar tandjes groeien (zoals bij kinderen?) Soms bijt ze heel zachtjes, soms iets harder (niet dat het bloedt hoor). Ze hangt voortdurend in mijn handen. En mijn voeten vindt ze ook leuk. Hoe kan ik haar dit afleren. Ook als ik haar wil wrijven is ze direct met haar poten aan het spartelen in de lucht en bijt ze. Soms zet ze haar poot in mijn gezicht als ik haar vast pak/ Meestal zonder klauwen, gelukkig. (soms ook met)
Als ze mij pijn doet, pak ik haar soms bij haar nekvel en zeg nee, of meestal verzet ik haar gewoon. Of roep ik au! Maar ze blijft terugkomen. Zijn er nog andere middelen die voor mijn zotte kat helpen? gaat dat bijten vanzelf over?
Ze heeft speelgoed om haar bezig te houfen (een balletje met een belletje erin, de handdoek en mijn kapotte broekkous, een knuffelbeer,..)
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Anne1988 »

Het probleem met de laptop heb ik hier ook! Het zal wel lekker warm zijn voor ze, haha. Eén van mijn kittens heeft ondertussen al geleerd dat het niet mag (door haar er inderdaad elke keer af te zetten en "nee" te zeggen), de ander blijft het ook proberen...

Bijten probeerde ze hier ook allebei, maar elke keer als ze mij bijten of krabben, zeg ik "nee" terwijl ik stop met spelen en wegloop. Het begint al aardig te werken! Misschien werkt dat bij jou ook?
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Tember »

Welkom in de wondere wereld van de kittens. :) Stelletje ondeugden zijn het.

De dingen die je noemden zoals de PC, dat is doorbijten. Consequent nee blijven zeggen en haar eraf tillen. Als je ooit één keer toegeeft, dan zit je al verkeerd. Want juist aan die ene keer zal ze je blijven herinneren.

Dat bijten is van belang om dat haar af te leren. Nu is ze een kitten en doet het geen pijn, maar als ze groter is en ze doet het nog steeds, is het een stuk pijnlijker. Ook hierbij is het belangrijk om consequent te blijven. Roep 'Au' of 'Nee' en houdt je hand doodstil. Meestal laat de kat dan vanzelf los en kan je je hand terug trekken.

De dingen waar je tegenaan loopt zijn kitten-eigen. Iedereen die ooit een kitten heeft gehad is hier tegenaan gelopen. Het belangrijkste is dat je geniet nu ze nog klein is, want voor je het weet is ze groot en wilt ze alleen nog maar slapen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door pearlsofpassion »

Speel ook actief met hem. Als ik het goed voorheb, is het een kitten die alleen zit? zoals je hier overal kan lezen is het beter om 2 kittens te nemen, en de reden daarvoor ondervind je nu zelf.
Het katje wil spelen met iets dat leeft! Dus ofwel moet je het speelgoed tot leven laten komen ( actief bewegen dus) zodat hij daarachter aan kan krossen en mee vechten, en bijten en krabben, ofwel zal je hem een vriendje moeten geven. Een kitten moet kunnen spelen he, en kan dat niet helemaal alleen.
Een vriendje is zowiezo leuker, je kan dat als mens nooit helemaal vervangen, en zo leert het ook noodzakelijke sociale vaardigheden.
Dus je zou nu, als het je te hard bijt ofwel kunnen stoppen met spelen (maar dan wordt het volgens mij triest en eenzaam, voelt zich verlaten, want het wil toch gewoon maar spelen...) ofwel afleiden met een speeltje en actief met hem bezig zijn.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
xNatje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2010 11:32
Locatie: Lede
Contacteer:

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door xNatje »

Ik speel vaak met haar. Maar als ik moet leren kan ik niet voortdurend spelen.
We hebben al twee katten, dus nog een kat erbij zal zeker niet mogen. Jammergenoeg komen de katten niet overeen met ons Whistie. Het zijn ook alletwee buitenkatten (enkel flossie komt soms binnen)

Ondertussen zeg ik wel altijd nee, als ze iets verkeerd doet, of pak haar op en zet haar verder (bvb bij de laptop).Maar ze komt telkens weer om mij te plagen. Als ze zag bijt of speelt vind ik het wel moeilijk om nee te zeggen, omdat ze me eigenlijk geen pijn doet. Als ze me wel pijn doet zeg ik wel duidelijk nee of au. Ik hoop dat het in de toekomst zijn vruchten afwerpt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door pearlsofpassion »

oja, das spijtig, dat je katten niet overeen komen met haar. Heb hier ook zoiets waarbij een oudere kat, bang is van de jongere, maar die jongere wil zo graag met haar spelen dat het tegenwoordig meer wegheeft van pesten, al is het maar om reactie te krijgen. Wij gaan dus wss wel een extra katje, als speelkameraadje voor de jongste erbij nemen, maar ik snap dat dat bij jou niet meer gaat.
Ja, dan denk ik dat je het haar gewoon zal moeten proberen afleren. Onze jongste (hoe graag hij ook wou spelen) heeft het ook afgeleerd, en het is echt geen gemakkelijke om iets te leren! Maar ik speelde wel met hem met de handen, maar probeerde dan zijn hoofdje te omsluiten met mijn hand en hij probeerde er vanonderuit te komen, ik won altijd, maar dat vond hij niet erg. Daardoor was het natuurlijk wel geen echt vechtspelletje, ale bon, ik weet niet of het er iets mee te maken heeft. Hij mag bij mij wel mijn handen vangen, maar als het pijn doet zeg ik Au en dan stopt hij direct, met het gevolg dat hij nu eigenlijk mijn handen niet meer vangt. Gewoon consequent zijn. Ik zeg bewust Au en geen Nee, omdat Nee wil zeggen dat het niet mag, en hij mag van mij wel , zolang het geen pijn doet. Als Au niet had gewerkt, had het wel Nee geworden, maar hij had het concept vrij snel door. Elke kat is daar echter anders in, en als hij zich niet kan temperen, dan is het maar gedaan met handen spelen he. Ander speelgoed is zowiezo beter, daar kan je niet mee misdoen.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Viper »

Viper beet en 'speelde' ook met nagels. Hij kon je echt flink pijn doen tot bloedens toe. Omdat na 3 weken elke dag het pijnlijke gedrag negeren niet hielp, zijn we hem gaan corrigeren. Even in zijn nekvel pakken of onderwerpen. De moederpoes en andere katten doen het ook zo bij elkaar als ze te ver gaan met bijten en krabben. Slechts een aantal keer zo moeten corrigeren en sindsdien is het over. Nu speelt hij zo goed als zonder nagels en het gemene bijten is eigenlijk helemaal over.

Als een zachte aanpak werkt, dan is dat super. Maar ik vind dat als je merkt dat je kat er niet op reageert dat je dan ook wel iets anders mag uitproberen ;-).
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door ktje »

denk er wel bij dat een kitten vanaf 12 weken ook niet meer door moeder opgepakt wordt in zijn/haar nekvel. Wij dit dus eigenlijk ook niet meer moeten doen, want dit is slecht voor een kat. Ze zijn dan te zwaar om ze hierop aan op te tillen..
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Anne1988 »

Maar je kan wel in zijn/haar nekvel pakken en omdraaien of zoiets dergelijks toch? Dus de pootjes op de grond houden? (Niet dat ik dat doe, maar ik dacht dat ergens gelezen te hebben..)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Umimeis »

Wat ook helpt is de plantenspuit. Zo heb ik ongewenst gedrag ook afgeleerd bij mijn katten.
Als ze ergens aanzaten wat niet mocht, gelijk de spuit erop.
Wat ik zelf ook deed is;.....Gggggggggggggggg zeggen, dat lijkt namelijk een beetje op blazen.
Daar schrikken ze ook van, tenminste mijn katten wel, deed ik vaak als ik de plantenspuit niet bij de hand had. Of hard in je handen klappen, wil ook wel eens helpen.

Maar 'NEE' Roepen is ook goed hoor!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Viper »

denk er wel bij dat een kitten vanaf 12 weken ook niet meer door moeder opgepakt wordt in zijn/haar nekvel. Wij dit dus eigenlijk ook niet meer moeten doen, want dit is slecht voor een kat. Ze zijn dan te zwaar om ze hierop aan op te tillen..
Ik bedoel ook niet een kat aan zijn nekvel in de lucht laten bungelen ;-).
Wat ook helpt is de plantenspuit.
Die heeft hier ook perfect geholpen tegen het spelen van eten vanaf de salontafel.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door ayla »

zo te lezen heb je een heerlijke boef in huis.
Mijn felix weet donderdsgoed wat wel en niet mag, maar af en toe besluit hij toch om de dingen te doen die niet mogen... Gewoon uit proberen dus. Ik hoef enkel de plantenspuit te pakken en NEE te zeggen en hij is weer weg. Bij garfield zijn we ondertussen al zo ver dat ik enkel NEE hoef te zeggen zonder plantenspuit ;)

In nekvel pakken doen wij hier eigenlijk nooit, zie het nut hier ook niet van in. Als ik wil dat ze ergens weg gaan roep ik NEE, en anders pak ik ze onder hun lijfje vast. Mijn katten weten ook, als ik aan kom lopen als ze iets doen wat niet mag, snel weg wezen!

het blazen wat Umimeis beschrijft doe ik hier ook af en toe bij hoge uitzondering als ze heel stout zijn, nou dan weten ze hoe laat het is!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Roos en Minousch »

Het beestje verveeld zich gewoon, dus dan gaat hij klieren om maar aandacht te krijgen....
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Anne1988 »

Dat is een beetje kort door de bocht.

Met mijn katten wordt ontzettend veel gespeeld en ze spelen ook veel met elkaar. Ze vervelen zich dus duidelijk niet, maar toch kunnen ze net zo klierig zijn als de kat waar het nu om gaat.
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kitten bijt, zit op de pc, trapt in verf...

Bericht door Roos en Minousch »

het is niet negatief bedoeld, dat beestje wil aandacht, en hij moet dus leren dat dat niet altijd kan.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie