Problemen na castratie bij kater Poez

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ootje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:23
Locatie: Amsterdam

Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door Ootje »

Hi all,

vraagje: heeft iemand met een kater na de castratie opeens heel veel problemen met de kat gehad? Mijn kater Poez (3 jaar, bijna 4)is op 3 juni geholpen, een week en nog wat later kon ie opeens niet meer plassen, en je zag gewoon dat hij zich superellendig voelde. Ben toen naar spoedkliniek geweest, die zagen dat de blaas helemaal dichtzat, dus er moest een katheter in om em leeg te laten lopen. volgende dag mocht ik em weer halen, maar eenmaal thuis kon ie weer niet plassen. Ben toen naar DA gegaan, die heeft em een katheter gegeven voor een aantal dagen, plus zo'n lampekap.... :-( . DA zei: om dit om de zoveel dagen te voorkomen, is een penisamputatie( :shock: ) het beste, zodat hij meer ruimte krijgt om te kunnen plassen. Morgen (vrijdag) staat ie ingepland om half 10. Nu wil ik ook graag weten wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Lees allemaal horror-stories over dat de kat nu gevoeliger kan zijn voor blaasontstekingen......Heeft iemand hier een soortgelijke ervaring mee? Please answer, ik stress em dood hier, heb zelf epilepsie en deze stress om mn kindje is een ZWARE trigger, en mn kindje baalt ook als een stekker........
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Ootje,

Niet stressen! Niet goed voor jou, je kind, en voor Poez.
Ik heb ook zo'n katertje gehad, bijna wekelijks stond ik op de stoep van de DA met een blaas die helemaal vol zat, en er zat niets anders op dan penisamputatie.
De DA heeft mij uitgelegd dat ze het kattepiemeltje weghalen en de uiteinden "omkrullen" zodat de kater min of meer transformeert van kater naar poes.

De kater heeft daarna nooit meer blaasproblemen gehad, en leefde lang en gelukkig!

Succes, en sterkte morgen.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Ootje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:23
Locatie: Amsterdam

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door Ootje »

Thanx Rob, ik hoop dat het zo ook zal gaan met mijn kat....ow ja en trouwens: Poez is mijn kindje ;-)

Ik hou jullie op de hoogte, heb begrepen dat het bij elke kat dus anders kan zijn...

Ootje
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door Cari »

Sterkte Ootje en succes met de operatie! Ik hoop dat Poez snel weer de ouwe is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Ootje,

Denk niet dat het iets te maken heeft met de castratie...blaasproblemen komen veel voor bij katten, vooral bij katers. Als het een terugkerend probleem is of het probleem ineens zo groot is dat zelfs catheteriseren niet veel zin meer heeft is vaak penisamputatie de beste oplossing voor de kat, voor jou en voor je portemonnee.
Zelf heb ik in een jaar tijd 2 katten in huis gehad die een penisamputatie hebben ondergaan. Hou er rekening mee dat het herstel lang kan zijn. Wat ze bij de operatie doen is de penis weghalen en de kater ombouwen tot 'poes'. Het gaatje wordt veel groter en zo heb je eigenlijk nog maar heel weinig kans dat er ooit weer iets verstopt raakt. Daarom hebben poezen ook over het algemeen weinig blaasproblemen die je zelf merkt, omdat het gat gewoonweg veel groter is. Er worden hechtingen geplaatst om slijmvlies en huid op de plaats te houden zodat het gat zo op de juiste grootte mooi dicht groeit. De eerste dagen willen ze hem nog even in de praktijk houden denk ik, dan zit er nog een catheter in om het gat goed open te houden. En dan is het weken in de gaten houden of hij plast. Soms kun je zo blij zijn met een klein plasje!
Ook zal hij ws een kap om moeten ivm de hechtingen aan de achterkant, dit is heel belangrijk! Ze kunnen nml de eerste dagen flippen van een kap, maar het is nog veel erger als hij de hechtingen er uit trekt, dan ben je veel verder van huis!
Misschien dat de dierenarts de hechtingen al vrij vroeg eruit kan halen (meestal onder roesje) maar ik heb de katten zelf 6 en 8 weken met kap laten lopen zodat ik zeker wist dat het uit zichzelf allemaal goed geheeld was.
Geen van mijn katten heeft tot nu toe blaasontsteking gehad zover ik weet, maar het kan nooit kwaad af en toe eens een plasje langs te brengen bij de da om het te laten controleren. In de eerste weken zul je overigens regelmatig wat moeten brengen, maar het kan wel tot 4 of zelfs 6 weken duren voor echt alle bloed en ontstekingscellen eruit zijn en de urine dus 'schoon' is.
Let ook even goed op je kattenbak de eerste dagen/weken tot de wond mooi dicht is: gebruik papier of plastic korrels (verkrijgbaar bij da) zodat dit niet aan de wond kan gaan plakken!
Heel veel succes en sterkte!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Ootje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:23
Locatie: Amsterdam

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door Ootje »

Zo, Poez is weer thuis, nog niet helemaal zichzelf, maar in ieder geval minder ellendig. HIj heeft nog steeds de kap om, daar is ie denk ik het meest boos over.....

Hij moet hem vd DA nog 2 weken op, en gewoon verder in de gaten houden. Hij eet wel weer normaal!!!! Jeeej!!!

Ik vind het heel sneu voor em, maar dit is denk ik echt het beste geweest....Mijn Poez iis nu echt een poes.... :-(

Ootje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door castratenkoor »

Sterkte en beterschap. Ik hoop dat hij als hij opgeknapt is verder probleemloos oud zal worden.
Ik heb twee blaasgruiskatten, een heftig en een matig.
Ze doen het heel goed op brokken van Orijen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ootje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:23
Locatie: Amsterdam

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door Ootje »

Bedankt castratenkoor, en marjolein:precies als hoe jij t zei: soms kan je zo blij zijn met een plasje!! Mijn Poezeman houdt zich er heel bikkel onder, zolang hij maar genoeg aaitjes krijgt en je zijn lijfje lekker voor em jeukt.

Verdere tips over hoe ik hem vanaf nu zo gezond mogelijk kan houden zijn superwelkom!

Groetjes van Ootje en Poez
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem goed voer geven - zonder granen ed. b.v. Orijen brokken.
Of Sanabella Urinary of Technical Urinary.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Problemen na castratie bij kater Poez

Bericht door ]-marjolein-[ »

inderdaad...en pas alsjeblieft op met voer voor blaasgruis...ik weet niet of het ermee te maken heeft het kan ook toeval zijn maar ik vraag me af of ze er obstipatieproblemen door kunnen krijgen als de darmen al niet optimaal werken. Hier een kat (zie verhaal onder 'darmoperatie Max') die een jaar na zijn penisamputatie problemen kreeg met ontlasting, zijn dikke darm werkte niet goed meer maar vraag me ernstig af of het ook te maken heeft gehad met het blaasgruisdieet wat hij sindsdien had (c/d en w/d van Hill's, die laatste nooit doen, want daar zitten veel vezels in wat goed zou zijn, maar als de darm van je kat minder werkt veroorzaakt het alleen maar verstoppingen!!). Ik heb het vermoeden dat dat voer moeilijker verteerbaar was wat dan helemaal niet werkt met een darm die niet goed is. Prima als hij op blaasgruisvoer staat, maar merk je ook maar iets stap alsjeblieft meteen over! Granenvrij werkt dan in die zin beter dat de granen/vezels/onverteerbare dingen in de darm niet verstopt kunnen raken, en dat kan best een blaasgruis/granenvrij dieet zijn zoals Dinie al aangaf. Zelf geef ik blikvoer van Carny, 'vers vlees uit blik', ook granenvrij alleen niet speciaal blaasgruisdieet. Tot nu toe gaat dat hartstikke goed!
Je kunt deels brokken geven maar zou ook zeker minstens half natvoer geven aangezien ze nooit tegen brokken aan kunnen drinken en het hele blaas/nierenstelsel zo dus ook nooit voldoende doorgespoeld kan worden.
Succes, hoop dat je mannetje zich er goed doorheen slaat!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie