Welk voer voor kittens?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
pat en dais
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jun 2010 18:16
Locatie: Middelburg

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door pat en dais »

bij mij staan ze ook heel de dag, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het verschilt ook per kat. De kat van mijn vriendin heeft 6 uur nodig, die van mij niets...
carnibest is al zo vermalen dat verteren minder moeite kost als echt vleesbot. als ik ze karkas geef of zo, dan krijgen ze inderdaad geen brokken. Prooitjes geef ik wel tussendoor, maar net wat castratenkoor al zegt: als ze vol zitten van zo'n prooitje gaan ze echt geen brokken eten.
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Viper »

Ik heb Viper Royal Canin 36 gegeven, maar wil nu eigenlijk overgaan op een voer waar wat meer hoogwaardige ingrediënten inzitten.
Ingrediënten van Royal Canin:maïs, pluimvee meel, rijst, groente *, tarwe, dierlijk vet, lignocellulose, dierlijke eiwitten (gehydroliseerd), mineralen, bietenpulp, sojaolie, fructo-oliosaccharide (FOS), gist, natriumfosfaat, visolie, L-lysine, DL-methionine, taurine, polyfenolen (uit groene thee en druiven) * LIP: Geselecteerde, licht verteerbare eiwitten met hoge biologische waarde

Ofwel voornamelijk maïs, pluimveemeel en rijst. Pluimvee meel houdt in: afval/restjes en botjes van pluimvee. Dus een kipfilet of ander spiervlees zit er niet in. Door de voedingssupplementen is het een goed voer en Viper ziet er dan ook super uit.

Maargoed, nu wilde ik graag Orijen geven. Daar zit minstens 75% vlees in(ontbeend vlees) en geen granen. Volgens de fabrikant kan je het ook aan kittens geven, maar wie zegt er dat ze dan niks tekort komen :?: ? Heb de vraag aan mijn dierenarts voorgelegd en die zou mij er vandaag of morgen even over terugbellen. Wil niet dat Vito straks iets tekort komt!

Zag ergens in dit topic al iets staan over taurine-snoepjes voor kittens. Is dat nodig bij een compleet voer als Orijen?
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Adriana »

taurinesnoepjes..

! nee en baat het niet, het schaadt soms wel.
ik heb geleerd een beetje uit te kijken met extra vitamines en mins,
te veel van sommige vits kan ook schadelijk zijn..

compleetvoer is vrij wel compleet, het enige dat nog ontbreekt is water en wat enzymen.
dat laatste kan door af en toe beetje rauw vlees te geven of wat gras te laten eten en je moet even goed in de gaten houden dat ze goed plassen (en dus voldoende vocht binnen krijgen)
----------------------
rkonijn 36
chloride 1.1 %
natrium 0.6 %
omega-6-vetzuren 4.1 %
vocht 7.0 %
kalium 0.6 %
magnesium 0.08 %
ruw eiwit 36.0 %
ruwe vezel 2.5 %
zetmeel 24.5 %
calcium 1.1 %
linolzuur 3.9 %
ruw vet 18.0 %
taurine 0.22 %
arachidonzuur 0.08 %
fosfor 0.96 %
metaboliseerbare energie 4030.0 kcal
omega-3-vetzuren 0.7 %
ruwe as 7.5 %

RC 36 is erg hoog eiwit en erg hoog koolhydraatgehalte, hoe eerder over op Orijen hoe beter! let wel dat de meeste katten behoorlijk moeten wennen aan Orijen, dus langzaam overgaan, mengen en steeds minder kittenvoer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Viper »

De dierenarts heeft gebeld. Ze heeft naar de ingrediënten en analyse gekeken en we kunnen Orijen met een gerust hart aan beide katten geven.

Heb ongv een kilo van het huidige voer en ga meteen mengen als ik de zak Orijen binnen krijg zaterdag. Hoop dat ze het lekker vinden :-).
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Adriana »

fluister in hun bontoortjes dat het ook veel beter voor hen is !....

katten hebben wat koolhydraten/zetmeel nodig maar niet zoveel en vrijwel alle katten krijgen voer met een veel te hoog eiwitgehalte en dat is een onnodig zware belasting voor de nieren
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Viper »

fluister in hun bontoortjes dat het ook veel beter voor hen is !....
Dan wordt dat op afstand fluisteren anders horen ze niks door het gespin en het kopjes geven :lol: .

Maar ben blij dat het goed is voor beide, als die rommel en vulmiddelen in voer vind ik maar niks :-).
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
mish mish
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2010 04:49

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door mish mish »

ik woon in egypte en helaas is hier niet alles te krijgen,tenminsten niet in mijn woon plaats,of het is 3x zo duur als in nl.

ik heb nu brokjes van top cat en nat voor ook.

ze is nu 10weken.

kan ik haar wat rauw vlees geven,of is het niet beter om het eerst ff te koken in wat water.
of is rauw vlees echt beter,en waarom?

en hoeveel gram geef je dan?

p.s top cat kanje volgens mij ook in nl kopen bij de aldi.

trouwens is top cat hier ook erg duur.
1 kilo brokjes kost bijna 10euro.en dat is het goedkopere merk.
echte merken zijn haast onbetaalbaar hier,of je moet een europees inkomen hebben omdat te kunnen betalen.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Welk voer voor kittens?

Bericht door Meowth »

Adriana: ik heb nu ook Royaal Konijn 36 gekocht, "probeerzakje" van 400 gram maar ik zag inderdaad ook bij de ingrediënten dat daar veel eiwitten in zaten! En ik heb het gekocht omdat ik wel goede verhalen over RC hoorde...

Dus even een vraagje. Ik heb de kittens nog niet, maar is het misschien een optie eerst die te laten proeven en later twee soorten (Orijen + RC dus bijv. of RC + Sanabelle) te geven, om zo direct al na 2 dagen op een ander voer over te stappen? Of is dat steeds wisselen of gemengd geven schadelijk? Ik kom er even niet helemaal meer uit... Teveel gelezen denk ik. Alvast bedankt! (Oh als iemand anders antwoord heeft mag dat ook natuurlijk ;-) )
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Goed kittenvoer?

Bericht door Anne »

Hoi

Heb een vraagje over goed kittenvoer. Onze Polleke is 8 weekjes oud en weegt 444 gram, is dat goed of te weinig? Ik moet binnenkort kittenvoer voor haar gaan halen maar heb geen flauw idee welk merk ik moet nemen.
Zowel Happy als Joep kregen beide diarree van kittenvoer dus wil er ook voorzichtig mee zijn,
aan de andere kant is Polleke nog erg klein vermoed ik en kan ze wel extra voeding-bouwstoffen gebruiken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Mirjam86 »

Hoi Anne,

Tsuki wordt zaterdag 9 weken en die woog gister 780 gram. Volgens de DA was dit prima, maar mag ze wel goed haar best doen met eten. Ik denk dus dat Polleke zeker nog wat mag aankomen.
Ik geef ze nu Royal Canin Babycat 34 en kuipjes van Carny kitten. Vooral die kuipjes smikkelen ze van.
Ik heb gekozen voor Royal Canin omdat ze speciaal voer hebben voor kittens onder de 4 mnd. Zeker in het begin wil ik ze goed laten 'aansterken'. Beide poezen hebben geen last van diarree.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door castratenkoor »

Ik had voor Rik ook Royal Canin kitten, maar dat vrat hij niet. Heb ik weggegeven. Hij at mee met Orijen.

Ik denk dat Polleke niet extreem te licht is, het is een poesje, die zijn toch altijd wat lichter dan katers.

Je kunt een 400 grams zakje proberen Anne, als ze het niet eet of als ze aan de dunne raakt dan hou je er mee op. Beste is sowieso in het begin te voeren wat ze in de opvang kreeg.
Vooral te snel omschakelen zorgt vaak voor problemen.

En een kitten heeft geen kittenvoer nodig, gewoon adult voer van een goed merk is prima.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Mirjam86 »

Tsuki is ook een poesje hoor ;-)
Maar ik dacht juist dat kittenvoer erop gebouwd is ze flink te laten groeien?
Het kleine formaat van de brokjes vinden ze hier wel fijn.
Maar je moet inderdaad maar afwachten wat Polleke lekker vindt.
Kan je bij de DA geen proefzakjes krijgen? Wij kregen dat wel, kan je even testen wat ze graag lust!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door castratenkoor »

Ik raad het ook niet af toch? Ik geef aan dat als een kitten met de grote katten mee-eet dat ook geen
probleem is.
Ik vergeleek Polleke ook niet met jouw kitten, maar met wat ik hier aan opknappertje heb gehad.
Bob woog nog geen 500 gram met 12 weken, dan wordt het wel zorgelijk ja.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Mirjam86 »

Mijn reactie is ook helemaal niet als aanval bedoeld hoor Dinie!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed kittenvoer?

Bericht door Adriana »

hier ook behoorlijk getobd met baby- en kittenvoer.
bovendien met de vraag: groeien ze goed en komen ze goed aan..
ze zijn inmiddels een jaar oud en ik heb hier een paar dingen geleerd. hoe zwaar ze horen te zijn hangt zeker ook van de bouw af, Maks wordt fors en groot en zwaar en Bolle zal tenger en rankslank en veel kleiner blijven.

ook hier hebben we gierende diarree-problemen (met Maks) achter de rug. op het voer dat ze bij de fokker aten trouwens.
wat hier goed heeft geholpen is met 5 maanden sensible of sensitivity-voer en indd RC sensible33 en kitten36 (eten ze voor een deel nog steeds). en verder Almo holistic kip en kitten zalm.
ze doen het goed op graanloos voer met matig eiwit (max 30% en bvk kip) en krijgen wat Sanabelle Urinary om zeker te zijn dat het blaasgruismonster buiten de deur blijft. bovendien zet dat aan tot extra drinken.

ze groeien in vlagen en zijn het hele eerste jaar aan de mollige kant geweest en ik heb dat gewoon toegelaten. wat ik nu zie is dat er vorm in begint te komen en vooral Maks, die net weer in een groeistuip zit en overwicht heeft, begint opmerkelijk af te slanken (en door te groeien met een langer lijf..)

ik bedoel: er zijn maar weinig normen voor 'hoeveel moeten ze eten en hoeveel moeten ze wegen', dat is voor iedere kat anders, want ook de stofwisseling is van geen enkele kat precies eender, dus zullen ze altijd wat anders reageren..
dus inderdaad, kwestie van proefzakjes of 400 grs zakjes, kattenbak goed in de gaten houden en voorzichtig uitproberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie