Zit er iets dwars in de luchtpijp?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door ankenellie »

[youtube][/youtube]

Op dit filmpje zie je waarom ik me een beetje zorgen maak om Beer.
Het duurt vaak maar 1 minuut maar gebeurt wel elke dag 1 tot 2 keer.
Ze doet het nu ongeveer een weekje.
Verder slaapt ze iets meer dan normaal en eet ze nog wel maar in plaats van dat ze meteen begint te eten zoals ze normaal doet laat ze het eerst erg lang staan.

Ik vermoed dat er iets dwars zit, er zit geen geluid bij het filmpje maar het klinkt alsof ze slijm omhoog probeert te krijgen. Soms merk je dat dat lukt en dan hoor je haar het weer wegslikken.
Maar vaak klinkt het meer als een soort hard gehijg.

Ik hoop dat jullie wat weten en ik ga toch ook even bellen naar de da of hij telefonisch wat erover kan zeggen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door pearlsofpassion »

gewoon naar de DA GAAN! Dit is toch niet normaal? Wie weet wat er daar zit! Als het iets hard is kan het erg kwetsen daarbinnen. Als het slijm is, dan heeft ze wss een heel erge longonsteking of zo, of wie weet mss nog iets ergers!
Het kunnen ook haarballen zijn, dan moet ze gras eten.
Maar GA gewoon AUB naar de DA! Dan weet je het zeker en is ze er meteen vanaf. Als dat zo al een paar dagen is....

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door JLC »

Na de DA! Niet meer uitstellen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door Uumie »

Het kan een haarbal zijn, een longontsteking... alleen de dierenarts kan je daarmee verder helpen.
Heel erg veel succes en sterkte!!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door ankenellie »

Kan ze zo lang nog last hebben van een haarbal?
Ze heeft (voor zover ik dat natuurlijk kan zien) geen pijn, het lijkt meer een kriebel in de keel te zijn.
Als ze echt pijn in haar keel zou hebben zou ze niet meer willen eten en dan was ik natuurlijk meteen naar de da gegaan.

Over 10 minuten heeft de da tijd voor me en kan ik even bellen dus fingers crossed dat het niks ernstigs is!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door Uumie »

Ja, dat kan, het kan soms moeilijk zijn om die op te hoesten. Bij onze George duurt dat vaak zo'n 3 dagen. Maar eerlijk gezegd lijkt het me in jouw geval heel wat anders, die bewegingen zien er vrij heftig uit.

Ik duim voor jullie!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door ankenellie »

goed, de da zegt dat ik een middeltje moet gebruiken dat ervoor moet zorgen dat als er een haarbal dwarszit die er dus uitkomt. Als dat na zo'n 3 dagen niet heeft geholpen zal ik met Beer langs moeten komen. Dus daar ga ik vanmiddag maar een achteraan!
Heeft iemand ervaring met zo'n product toevallig?

Volgens de da was het nog niets verontrustends omdat ze is blijven eten en drinken dus hoop dat het over drie dagen over is!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door loek »

Hoi Ankenellie
Vraag je da anders even naar dit filmpje te kijken. Op basis van je verhaal zou hij misschien aan een haarbal kunnen denken. En dat zou ook nog steeds kunnen. Maar ik vind het er op het filmpje toch net wat anders uitziet. En er zit wel geluid bij het filmpje....Het klinkt ook anders dan een haarbal. Het klinkt inderdaad meer als longen. Een haarbal zit niet in de longen.
Maar goed ben natuurlijk geen da....
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door Admin »

ankenellie schreef:Heeft iemand ervaring met zo'n product toevallig?
Wat bij ons (nou ja, bij de katten) goed werkt is http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lt#p381775
Kun je halen bij de apotheek van de dierenarts. De eerste twee dagen 2x per dag 2 ml in een spuitje trekken en dat bij de kat in de bek spuiten vanaf de zijkant, zodat hij het op z'n tong krijgt. Het plakt dus van uitspugen is geen sprake. Vanaf de derde dag 1x per dag 2 ml. En hier vinden ze het nog lekker ook; het lijkt een soort appelstroopsubstantie.

Hou zijn eetgedrag in de gaten. Als hij minder gaat eten betekent dat waarschijnlijk een (haarbal)verstopping waarlangs geen voedsel meer kan. Er kunnen natuurlijk ook andere dingen dwars zitten (draadjes, stukjes speelgoed, stukje plant etc.)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
JC Anja

Re: zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door JC Anja »

Als het echt vanwege een haarbal is....hier bij de C1000 hebben ze kattesnoepjes die haarballen tegengaan.Heb ze zelf nog niet gebruikt,maar zag het toevallig staan van de week,toen ik me een beetje aan het orienteren was op alle soorten voedsel die er te koop is.Hopelijk gaat het snel beter met hem.Groetjes,Anja
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door Adriana »

ankenellie schreef: Het duurt vaak maar 1 minuut maar gebeurt wel elke dag 1 tot 2 keer.
Ze doet het nu ongeveer een weekje.
Verder slaapt ze iets meer dan normaal en eet ze nog wel maar ..

Maar vaak klinkt het meer als een soort hard gehijg.
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... RTKLACHTEN

http://www.allemaalkatten.nl/verzorging ... tml?page=2

http://dierenkliniek-leuven.com/web/ind ... &Itemid=48
-
kijk even bij de symptomen bij alle links, een bepaald soort hoesten hoort bij hartklachten en natuurlijk hopen we met zijn allen dat het wordt veroorzaakt door een simpele haarbal, die ze een keer moet uitkotsen,
maar houd in je achterhoofd dat je richting dierenarts deze oorzaak ook even meeneemt... .. en wacht daar niet te lang mee!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door ankenellie »

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ben net even langs de dierenzaak gegaan en heb een tube antihaarbalpasta meegekregen.
Dat vond ze gelukkig erg lekker en ze at meteen al dr eten ook op, dus dat is mooi.
Daarna zoefde ze naar buiten en is nu lekker rond aan het trippelen.
Ik houd goed in de gaten of ze iets uitspuwt, of ze die bewegingen blijft maken en of ze goed eet en dan hoop ik dat het allemaal goed komt. Als het na 3 dagen nog niet over is ga ik met dr naar de da en neem ik inderdaad dat filmpje mee.

@Adriana: dankjewel voor de links, maar gelukkig heeft Beer maar één symptoom, dat hijgen, en dat gebeurt vaak juist onverwachts en niet na inspanning dus dat is een goed teken denk ik.

Als er iets gebeurt laat ik het weten!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door Flo_o »

Hoe is het nu, was het toch een haarbal? Lynn doet ook zoiets al ongeveer 3 weken, maar dan minder heftig en echt heel af en toe. Ik heb ook antihaarbalpasta gebruikt maar dat helpt volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Zit er iets dwars in de luchtpijp?

Bericht door Cindy77 »

Pippi doet dit ook al een tijdje, maar niet regelmatig. Meestal heeft ze een paar van die korte aanvallen verspreid over 2 of 3 dagen, om daarna wekenlang geen last te hebben. Soms ligt ze (bij mij op schoot) al een tijdje te slapen als het ineens gebeurt, soms heeft ze net gegeten of gespeeld, soms gebeurt het als ze rustig voor het raam naar buiten zit te kijken. Er is echt geen peil op te trekken.

Het ziet eruit en klinkt zoals dit:
[youtube][/youtube]

Ze heeft verder geen symptomen, is levendig en actief en eet en drinkt goed. Zelf zat ik dus te denken aan allergie voor pollen of zo, dus iets wat seizoensgebonden is, of allergie voor huisstof.
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Is dit astma?

Bericht door Cindy77 »

Hm, heb na het plaatsen van bovenstaand bericht nog eens goed naar de reacties op Youtube gekeken en daar staat bij dat dit erg op astma lijkt. Aangezien de DA al dicht was, heb ik ze even een mail gestuurd met een link naar het filmpje, want terugkijkend is het me opgevallen dat Pippi geen last had van deze aanvallen toen ze prednisontabletjes kreeg, en ook niet toen ze een tijdje geleden een prednison-injectie had gekregen vanwege haar jeuk. Die laatste injectie is nu zo'n beetje uitgewerkt, en ik las op internet ook dat astma vaak behandeld wordt met prednison. Dus dan zou het toch astma kunnen zijn.

Nog geen reactie gehad van de DA, hopelijk komt die vandaag. Maar ik vroeg me af of iemand uit eigen ervaring weet hoe een kat met een astma-aanval eruitziet? En is er dan verder tussen de aanvallen door nog iets te merken?
Plaats reactie