Weer een wond!

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Weer een wond!

Bericht door Elles »

We worden er hier thuis zo moe van..

Onze oudste kater Merah komt steeds vaker helemaal gehavend thuis, en aangezien Merah nogal een bikkel is lijkt er in het begin niks met hem aan de hand. Vandaag dus ook weer zo, leek allemaal prima tot dat hij net bij me op de bank kwam liggen en ik ineens wat zag. Hij heeft dus een wond op zijn buik bij zijn voorpoot. Zeker 5cm breed, en weer aardig diep zo te zien.

Ik vind het echt zo sneu voor Merah, maar het probleem is dus, dat dit zeker 1x in de maand gebeurd als het al niet vaker is. Omdat ik bang ben dat de wond gaat infecteren gaan we iedere keer naar de DA, zodat hij weer antibiotica kan krijgen.. Je zult begrijpen dat dit natuurlijk belachelijk duur aan het worden is. Nou is geld absoluut niet belangrijk, en vind ik het een fijn idee dat Merah weer een kuurtje krijgt maar we zijn het gewoon zo zat!

En waarom? Omdat we weten waar de wonden vandaan komen. Er loopt hier in de buurt een flinke kater rond die dus niet gecastreerd is. We horen ze echt regelmatig vechten en Merah komt ook iedere keer met zwarte haren tussen zijn nagels thuis, hij vecht dus wel terug. Ik heb een tijdje geleden wel aan de DA gevraagd of we hier wat aan konden doen, want dit is gewoon niet leuk meer. Volgens de DA kunnen we de dierenbescherming wel bellen, zodat ze de kat kunnen ophalen die hier dus steeds voor zorgt. Maar ja, wat dan? Aangezien het een flinke kater is, ga ik er vanuit dat hij gewoon een baasje heeft die hem dan natuurlijk kwijt is. En kunnen ze die mensen verplichten om hun kater te castreren? Ik weet gewoon zeker dat het vechten dan een stuk minder zal worden.

Pff morgen maar weer de dierenarts bellen, kijken wat we er aan kunnen doen!
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door sandy »

Denk dat je daar weinig aan kan doen dan inderdaad die kater weg laten halen of zelf vangen en wegbrengen, want ophalen doen ze niet zomaar.
Vergeet niet dat constant ab kuren het immuunsysteem van je kat totaal naar god helpen en uiteindelijk ook niet meer aanslaan.
Geef 'm zowiezo altijd een pro biotica(protexin)erbij om de darmflora te herstellen en beschermen.
Is het geen optie om 'm in je tuin te houden?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door Elles »

Kun je dat gewoon bij de dierenwinkel kopen? Is inderdaad wel even handig dan, om hem dat erbij te geven. Misschien valt het ook wel mee, en hoeft hij geen kuur, maar als ik zo naar de wond kijk ben ik bang van wel.

Nee Merah in de tuin houden gaat hier niet lukken vrees ik. Het is sowieso een erg actief beest, en onze tuin is ook niet helemaal afgesloten.

Ik zal morgen eens in de buurt gaan rondvragen, want ik weet dus ook niet precies waar de andere kater vandaan komt, had wel begrepen dat hij hier in de buurt woont. Kan natuurlijk altijd even bij de mensen zelf gaan melden dat ik hier niet zo blij mee ben!
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door sandy »

En dan hopen dat ze voor rede vatbaar zijn, veel mensen worden nogal kriegel als je over hun kat komt klagen.
Als er geen eigenaar opgespoord word kan je altijd zorgen dat deze kater opgehaald word.
Ik had protexin op internet besteld, volgens mij niet verkrijgbaar in dierenwinkel oid.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door castratenkoor »

Als de ongecastreerde kat in jouw tuin jouw kat aanvalt heb je recht van spreken. Gebeurt het op andermans grondgebied zit jijzelf net zo goed fout en zadel je net zo goed iemand anders op met de overlast van jouw kat.
Tuin uitbraak veilig maken of een kattenren maken en dan heb jij geen last meer van dat jou kat gewond raakt en hebben anderen geen overlast meer van jouw kat.
Reken maar dat het gekrijs van knokkende katten heel veel ergernis is voor buren........
Verdere overlast wel bekend, het schijten in andermans tuin, vollières verstoren, vijvers leegvissen, plantenperkjes sloten enz enz.
Daar doet jouw kat net zo hard aan mee.
Als je hem heel wilt houden, moet je niet kijken hoe je een ander opvoedt, maar hoe je zelf je verantwoordelijkheden neemt.
En dus eigen kat op eigen terrein houden, alleen dan behoedt je hem voor wonden, niet alleen van knokken, ook van verkeer.
Styraks komt hij een keer helemaal niet meer terug en is zijn vrijheid duur betaald........

Dit is niet wat je wilt horen, maar tsja zo zie ik het.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door Elles »

Ook al zou ik het willen, het lijkt me echt niet mogelijk om onze tuin helemaal dicht te maken, en zeker voor Merah niet die toch overal wel overheen springt haha.

Maar weet je wat het is, ik weet dat katten vechten, en hun territorium verdedigen en daar heb ik ook wel begrip voor. Het gaat er nu alleen om, dat het ten koste gaat van mijn kat. Natuurlijk vecht Merah terug, dat zou ik ook doen. De andere kater is gewoon een stuk feller omdat hij niet gecastreerd is, en dat maakt het een oneerlijk gevecht. En onze kat is niet de enige die last van hem heeft, want als ik het er met de buren over heb dan heeft iedereen zoiets van, oh ja dat is die en die kat.. Hij zorgt gewoon in het algemeen voor overlast hier.
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Weer een wond!

Bericht door Adriana »

google even op dierenbescherming, inspectie en vraag een advies aan je lokale inpecteur van de dierenbescherming. die zijn nog wel eens geneigd om met een baas te gaan praten, zeker als je je verenigt met meer kattenbezitters, die er last van hebben. of zoek op dierenbescherming via onze zoekfunctie. we hebben dit probleem al eerder gehad.
en verder heeft Dinie het grootste gelijk als ze opmerkt dat ook jouw kater zich buiten jullie tuin begeeft, een kattenren is dan bijvoorbeeld een oplossing
en 'die houd ik toch niet binnen haha' lijkt me geen argument.
je kunt niet maanden/jaren doorgaan met antibiotica-kuren, anders wordt het probleem op een andere manier opgelost, namelijk doordat Merah allerlei (ernstige) kwalen krijgt, die het gevolg zijn van infecties van die bijtwonden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door JLC »

Ik heb hier hetzelfde probleem gehad met Lizzie. Ik heb mijn tuin afgezet met kattennetten. Het helpt wel. Ze komt nu de tuin niet meer uit en andere katten komen de tuin niet meer in. Ik ben zowel in april als in mei met Lizzie voor een bijtwond naar de DA geweest. Lizzie kreeg antibioticum, maar daar kun je niet oneindig mee doorgaan. Ik had geen zin in meer bijtwonden bij Lizzie en Lizzie zelf ook niet. Ik merk nu dat ze meer ontspannen is als ze in de tuin is.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door Claudia007 »

ik zou me meer zorgen maken om zijn gezondheid.....wat mensen nog wel eens vergeten is aids wat ze op kunnen lopen door te vechten met een drager.

Voor de rest zeg ik niks meer dan ga ik weer buiten mijn pad van fatsoen
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door Elles »

Vanmorgen zag de wond er gelukkig al een stuk beter uit, het stond niet meer open en ik mocht er van Merah zelfs bij in de buurt komen (wat normaal echt niet mag). Dus toch maar besloten om vandaag geen afspraak te maken bij de DA. We houden het de komende dagen even in de gaten, maar zoals het er nu naar uit ziet valt het gelukkig weer mee.

Ja het is lastig met medicijnen. Ik ben zelf ook geen voorstander van AB, ook niet voor mezelf en de kids, dus voor de katten geldt dat net zo. En ik moet zeggen dat de DA het wel snel geeft, uit voorzorg enzo. Daarom kijken we het nu gewoon aan, en mocht de wond er ineens toch niet goed uit gaan zien, dan bel ik alsnog de DA.

Ik zal toch eens gaan kijken naar de mogelijkheid om de tuin dicht te maken. We willen sowieso van de zomer onze tuin helemaal gaan omgooien, dus dit ga ik meenemen in de plannen!
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Weer een wond!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik snap het niet....
Waarom ga je er niet mee naar de dierenarts? Zo'n snee die jij beschrijft moet toch gehecht worden? En hoe weet je nu dat er niets geraakt is? Of stel ik het mij erger voor dan het is? Maar zelfs als het niet heel er diep is, 5 cm is niet nix, dan moet er toch zalf op en verband rond? Als je tegen AB bent, dan zeg je dat toch gewoon? Ik ben ook tegen AB gewoon uit voorzorg, maar dat wil nog niet zeggen dat je je kat met een open wonde laat rondlopen. Wat als er iets in komt en dan gaat de wonde dicht? Dan begint dat enorm te zweren! Dat doet veel pijn, en mss merkt je het te laat. Het wordt zowiezo opereren dan, als de ontsteking al niet in zijn bloedbaan is tegen dan... Daar wil ik zelfs niet aan denken. Ik wil echt wel geloven dat je een sterke kater hebt als hij het al vaak heeft meegemaakt, maar dat wil niet zeggen dat je alles maar zo kan laten. Je kan er dan veel te laat bij zijn om het nog goed te laten komen. Dat is toch gewoon het risico niet waard?
Of overdrijf ik nu?

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door sandy »

Wat je ook is in huis kan halen is colloidiaal zilver, dit is een natuurlijk anti bioticum die heel veel gebruikt werd voor de synthetische versie op de markt kwam.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Weer een wond!

Bericht door ]-marjolein-[ »

Dat je hem niet op de ab wil hebben wil niet zeggen dat je niet naar de da hoeft voor zo'n wond...als jij geen ab mee wil nemen neem je dat niet mee, kan altijd nog als het gaat ontsteken. Zeker omdat hij het al zo vaak heeft gehad zal de da daar echt wel begrip voor hebben en anders zou ik een andere zoeken. Maar als ik het zo hoor moet die wond wel gehecht worden als hij 5 cm groot is! Als je nml geen ab geeft en je laat de wond ook nog eens open heb je namelijk een hele grote kans dat het wel gaat ontsteken en dan ben je nog verder van huis en zit je alsnog met ab! In die wond komt viezigheid, als hij die kater weer tegenkomt haalt die kater misschien net even zn nagel door de wond en heb je feest.
Verder kun je er weinig aan doen als je je kat de tuin uit laat denk ik. Hooguit een keer goed uitzoeken wie de eigenaren zijn (als je daar een beetje moeite in steekt ben je daar zo achter) en het eens aangeven, misschien weten ze wel van niks, of er valt niet mee te praten. In het eerste geval laten ze hem miss castreren en wordt het gedonder minder, in het tweede geval zul je zelf wat moeten verzinnen. Plus dat als jouw kat buiten je tuin overlast veroorzaakt het ook jouw probleem is. Dan is het misschien beter om toch te zorgen dat hij in de tuin blijft voortaan... In ieder geval goed dat je dat idee meeneemt!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Weer een wond!

Bericht door Elles »

Onze DA heeft nog nooit een wond gehecht, en helaas heeft hij al veel ergere wonden gehad dan dat hij nu had. Vandaar ook mijn beslissing om niet naar de DA te gaan. Het was inderdaad wel een fikse wond, maar aangezien de DA er verder nooit wat aan doet, behalve medicijnen geven vond ik het gewoon niet nodig om te gaan.

We zijn inmiddels een paar dagen verder, en de wond heelt netjes. Dus denk toch dat het geen probleem is geweest dat ik niet naar de DA ben gegaan. We houden het goed in de gaten hoor :)

Ik snap jullie reacties wel, en vind het ook fijn dat jullie met me meedenken. Maar omdat we hier al zo vaak voor naar de DA zijn geweest weet ik inmiddels wel een beetje hoe het werkt daar.
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Plaats reactie