Opvoeding van 2 kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Anne1988 »

Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik hebben sinds dinsdag 01-06-2010 twee lieve kittens in huis.
Nu vraag ik me van een aantal dingen af of ik het wel goed doe...

Allereerst het eten: ze krijgen 's morgens rond 09.30 eerst een kwart zakje natvoer (RC kitten instinctive, vanaf volgende week wordt dat Applaws). Daarna rond 12.30, 16.00 en 20.00 10 gram RC babycat brokjes. 's Avonds voor we gaan slapen (rond 00.00) krijgen ze nog een kwart zakje natvoer. Is dit goed voor ze? Ze aten trouwens helemaal nog geen brokjes toen ze bij ons kwamen, maar dat hebben ze gelukkig al snel geleerd. Vandaag is overigens wel de eerste dag dat ze ook daadwerkelijk drie keer brokjes gaan krijgen. De vorige dagen aten ze nog niet zoveel..

Verder het 'straffen'. Ze mogen vrij veel, maar ik wil ze op sommige plekken liever niet hebben. Zoals het aanrecht, het schoenenrek en de trolley onder de oven waar de ovenplaat en dergelijke staan.. Telkens als ze op één van deze plekken komen pak ik ze eraf met een "Ayla of Nala Nee!" Ondertussen weten ze volgens mij ook al wel dat het niet mag, maar ze blijven het uiteraard toch gewoon doen (ook 6 keer achter elkaar of zoiets..) Wat doe ik fout??

Eén van de twee katten (Ayla) houdt overigens nog niet echt van aanrakingen. Vaak als ze naar ons toe komt of tijdens het spelen krimt ze ineen als we haar aanraken. Heel af en toe begint ze te spinnen en lijkt ze het wel prettig te vinden, maar de keer daarop krimpt ze weer ineen. Trekt dit nog bij als ze nog wat meer gewend is?

Zo! Dit waren wel even de belangrijkste vragen denk ik. Ik heb dit forum volgens mij al drie keer helemaal gelezen, maar toch blijf ik onzeker over die twee kleintjes. Haha, volgens mij blijft dat voorlopig wel zo! :lol:
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
peetie72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:18
Contacteer:

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door peetie72 »

Hoi!

Leuk, 2 kittens :grin:

Over het voer: Ik zou kittens gewoon de hele dag beschikking geven over de brokjes. Kittens hebben veel energie nodig om te groeien en kitten te zijn. 2 x per dag natvoer is helemaal goed.

Over het 'straffen': je doet het al hartstikke goed! Heel consequent volhouden en dan gaan ze het vanzelf snappen. Of ze zich er vervolgens iets van aantrekken is natuurlijk een tweede... :lol:
Een kat echt straffen heeft helemaal geen zin, maar dat doe je gelukkig ook niet.

Ik denk dat Ayla nog moet wennen, nu is de ene kat natuurlijk wel aanhaliger als de ander. Forceer in ieder geval niets, laat haar naar jou toe komen. Beweeg rustig, maar geen onverwachte bewegingen. Je zal zien dat ze steeds meer vertrouwen krijgt in jullie.

Volgens mij heb je helemaal geen reden om onzeker te zijn, je doet het hartstikke goed!

Groetjes, Petra
Blikopener van Kees, Kinky en Koetje.
Lieve Koos*, we missen je!
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Anne1988 »

Dankjewel voor je snelle reactie!

Als ik het voer de hele dag laat staan, kan ik niet kijken hoeveel ze eten aangezien ze dan bij elkaar uit het voerbakje eten.. Ik vind het eigenlijk wel prettig om te weten hoeveel ze eten. :oops:
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
peetie72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:18
Contacteer:

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door peetie72 »

Dat snap ik dat je dat prettig vind :grin:
Maar het komt niet om de zoveel gram aan, als ze meer willen eten mag dat gewoon. Tenzij ze later te dik zijn, maar kittens overeten zich niet snel.
Blikopener van Kees, Kinky en Koetje.
Lieve Koos*, we missen je!
Angel_Kitten

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Angel_Kitten »

Angel (kitten van 3.5 maanden) krijgt van mij om de 2 dagen in de ochtend een zakje natvoer (felix) en dan heeft hij voor de rest van de dag droge brokken ter beschikking.
Mijn dierenarts zei dat hij zoveel mag eten zoals hij zelf willen,
katten zullen zich niet vaak overeten.

Maar de keuze is natuurlijk aan jou ;-)

veel succes
en je bent inderdaad al heel goed bezig ^^
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door loek »

Hoi Anne
Herkenbaar hoor!, bijna een jaar geleden kreeg ik mijn kleine katjes...Ik heb toen hier op het forum ook heel wat vragen gesteld en veel geleerd.

Wat bedoel je met dat ze geen brokjes aten? Kregen ze bij vorige eigenaar alleen natvoer? Of zijn ze zo jong?...ik hoop niet te jong...

W.b. het eten. Je zou ook gewoon brokjes neer kunnen zetten en bijvullen. Kittens kunnen niet snel te veel eten. Ik heb zelf wel ook veel gehad aan het advies in het boek van Vicky Halls 'de kat' waarin staat: 'begin waar je mee door wilt gaan'. Zelf ben ik al snel over gegaan naar 3 keer per dag eten geven...en wilde dit eigenlijk afbouwen naar 2 keer per dag. Maar dat laatste is er nooit van gekomen....ze zitten nu al zo 'vastgesleten' in het patroon 3 keer per dag. Ik heb zelf in het begin geen natvoer gegeven, daar ben ik pas na een aantal maanden mee begonnen. Zonder specifieke reden trouwens hoor.

Maar volgens mij is wat jij doet ook prima. De hoeveelheden dat weet ik zo niet meer uit mijn hoofd. Maar je kan beter iets te veel dan te weinig geven bij kittens. Dus als ze steeds snel het bakje leeg hebben zou ik overwegen om wat meer te geven. (of dus gewoon de hele dag door brokjes tot hun beschikking geven.

w.b. opvoeding, ik denk dat je het prima doet zo. Als je ze iedere keer, rustig maar duidelijk van het aanrecht afzet met een 'nee'. Dan hebben ze het op een gegeven moment wel door.
Je zou ook kunnen overwegen om voor sommige situatie de plantenspuit erbij te pakken. (en nu krijg ik evt. het hele forum over me heen haha, dan weet je dat alvast. Er zijn hier best een paar heftige tegenstanders van de plantenspuit namelijk).
Wat ik zelf wel denk bij die plantenspuit is dat je goed moet opletten wat ze ervan vinden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze er echt heel angstig op reageren. Het blijft toch per kat verschillend. Goed blijven kijken naar je beestjes.

Uhm maarre nu ik opvoedingtips zit te geven moet je wel weten dat ik mijn kater ook niet echt opgevoed krijg :-) Ik kan je wel vertellen hoe het zou moeten...maar zelf heb ik steeds meer en meer losgelaten merk ik. Het ligt ook erg aan je kat of het makkelijk is om te dingen aan te leren of moeilijker.
Muis was heel makkelijk, inderdaad met jouw methode goed gelukt. Maar ze had sowieso al minder 'streken'. Diesel daarentegen.......Maar ik ben dan dus ook helemal niet consequent genoeg. Is echt mijn eigen schuld!

Ik denk dat als jij consequent (en dan echt heel erg consequent) het vol houd om ze steeds van het aanecht te zetten (als v.b.) en daarbij evt. iets van 'nee' zegt dat je goede kans maakt dat ze het snappen...en daarna iets mindere maar ook vrij goede kans dat ze het ook niet meer doen. (als je erbij bent ;-))

succes met je kleintjes! (foto's ?)

Ik zie nu dat er ondertussen alweer nieuwe berichten waren. Doen ze dat niet als je ze om de zoveel tijd eten geeft dan? (uit elkaars bakje eten).

Ik gewoon afwegen wat je erin doet, dan weet je dat ze samen en bepaald gewicht hebben gegeten. En dan een beetje opletten of ze beide eten. (en natuurlijk of de 1 niet veel meer aankomt dan de ander...hoewel een beetje verschil daarin ook best normaal is hoor).

Als ze nu allebei gewoon goed eten...dan is er geen reden om aan te nemen dat 1 dat plotseling niet meer gaat doen als ze de hele dag eten tot hun beschikking hebben.

Zijn het binnen of buiten katten (straks dan...als ze groter zijn)? En mannetje of vrouwtje, of beide?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Anne1988 »

De katjes (2 zusjes) waren 8 weken toen we ze ophaalde, maar ze kregen daar alleen natvoer te eten.. ze vertikte brokjes te eten volgens degene van wie ze waren.
Hier kregen ze vanaf dag 1 brokjes voorgeschoteld (naast dat halve zakje natvoer), en ze aten het gelukkig vrij snel!

De voerbakjes zijn volgens mij niet erg snel leeg (behalve als er natvoer inzit dan!). De brokjes die ik er rond 16.00 in heb gedaan zijn nu pas bijna op. Als het goed is gaan de katjes zo weer slapen, en als ze wakker worden krijgen ze weer brokjes. ;) In principe vind ik het zelf wel prettiger om ze vaker kleine beetjes te blijven geven, maar het gaat er natuurlijk om wat het beste is voor die twee. Op de manier hoe ik het nu doe eten ze in ieder geval bijna niet uit elkaars bakjes. Dit doen ze alleen als de brokjes er langer in blijven zitten en ze nog een keer teruglopen om te eten. Vooral Nala wil vaak uit Ayla's bakje eten, dus ik ben bang dat ze anders niet genoeg overhoudt voor haar..

Hoe hou ik ze eigenlijk van alle kabels af? Nala is nu bezig het bloed onder mijn nagels vandaan te halen door onder de bank te kruipen (waar de kabels van de computer onderdoor lopen) en ook hier telkens naar de kabels toe te gaan. Ik haal haar er nu zo rustig mogelijk telkens vanaf (is lastig onder de bank, haha!), maar het werkt niet echt geloof ik..

Hah, ze is nu ingestort op de krabpaal! Rust, LOL!

Hier foto's van mijn twee ondeugende poesjes:

Afbeelding

Afbeelding

(1ste is Ayla, 2de is Nala) Ik heb nog veel meer en beter foto's, maar die staan nog niet op mijn computer..
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Dafpoetser »

van goede raad kan ik je nog ff niet voorzien, maar bij het zien van de foto's zit ik weg te smelten!!!!!

Wat een heerlijk stel poezies!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Anne1988 »

Haha, ja ze zijn erg goed in schattig zijn! :edrool:

Afbeelding
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door pearlsofpassion »

volgens mij ben je heel erg goed bezig! Gewoon wat geduld hebben, wij hebben ook wat moeite gehad om ze af te leren, om onder de bank te kruipen om de hele onderkant open te krabben en er zelfs in de kruipen! En dan mag ik nog blij zijn dat het de onderkant is, want die zie je niet :-) Maar heel consequent en direct reageren, en dan komt het wel goed. Ik denk wel dat het beter werkt als je ze door iets kan laten schrikken (zonder dat ze er echt heel bang van zijn he, etisch verandwoord schrikken) zonder dat ze de link met jou kunnen leggen, dan als je altijd zelf straft.
Enne, ik heb het nooit gebruikt, maar er zijn producten op de markt die de katten afstoten en dat je dan op echte probleemplaatsen zou kunnen aanbrengen. Ik persoonlijk ben toch voor de gewone methode, maar als het echt té lang duurt eer ze het afleren, kan het mss helpen. en den spreek ik over een paar maanden he :-)

Veel plezier ermee!
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Anne1988 »

@Pearlsofpassion:
Oh, de onderkant open krabben doen ze hier gelukkig nog niet. Hopelijk gaan ze dat ook niet doen!
Ik laat ze af en toe schrikken door hard in mijn handen te klappen, of als ze onder de bank zitten door een klap op de bank te geven. Maar helaas werkt dat niet al te best..

Ik heb een flesje met Keep Off, maar dat spul stinkt zo dat ik er eerder wegblijf dan de katten. :-P Ook geen succes dus, haha!
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
gommrs
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2010 14:37

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door gommrs »

Heb ook net twee kittens. De ene begint meteen te blazen en kruipt weg als je hem wilt aaien. Wat moet ik hiermee doen??
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door Anne1988 »

Niet aaien lijkt me. Probeer ze te lokken met speeltjes en dergelijke, maar wacht nog even met het aaien. Als het beestje met je speelt en dicht bij je komt kan je hem of haar aan je hand laten ruiken en laten wennen aan je. :)

(tenminste dat is wat volgens mij het beste is..)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door swelvet »

Nog een tip die ik van me moeder had is niet de naam zeggen wanneer ze iets niet mogen. Ander associeren ze zometeen hun naam met iets wat ze niet mogen. Gewoon nee is voldoende.
JC Anja

Re: Opvoeding van 2 kittens

Bericht door JC Anja »

Inderdaad.....nee zeggen of eh eh...en eventueel,als het te gek word,een kleine mini plantenspuit in de aanslag hebben. Mijn Roos is al weg,als ze al ziet,dat ik de plantenspuit pak.

Ze weet het dus dondersgoed,als ze iets doet,wat niet mag. Het zijn net kleine kindjes....volhouden dus......ooit komt het goed en inderdaad,als ze die onschuldige snoetjes ziet,dan smelt je toch gewoon????

Maar dat neemt niet weg,dat ze alles maar ongeoorloofd mogen doen.Succes ermee.Groetjes,Anja
Plaats reactie