Moeder en dochter vechten. Wat moet ik doen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kipiscool
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2010 16:04

Moeder en dochter vechten. Wat moet ik doen?

Bericht door kipiscool »

Beste allemaal,

2,5 jaar terug kregen wij een poes, bij haar eerste nestje hebben we een poesje gehouden,
moeder is na ong. 4-5 maanden met dochter gaan vechten. ik denk dat ze wou dat ze weg ging van haar terrein. daarna is dochter erg lang weggeweest en na lange tijd weer terug gekomen, met een dikke buik.. moeder was intussen ook weer bevallen en op dat moment had ze 4 kitten van 5 weken. als moeder bij dochter in de buurt komt (als ze bij de kittens is) dan jaagt ze moeder weg. hoe kan ik ervoor zorgen dat de 2 poezen nadat alle kittens weg zijn het goed met elkaar kunnen gaan vinden? na dit nestje (van dochter) gaan we dochter laten helpen. gaat dit ook helpen om ze beter met elkaar om te laten gaan? of moeten we moeder dan ook laten helpen? om ze beter met elkaar om te laten gaan. over ongeveer 1 week krijgen we ook nog een kater erbij, maar die komt uit een heel ander nest en is geen famillie.

Dus mijn vraag:
Hoe kunnen mijn poezen het straks weer goed met elkaar vinden?
wat kan ik daar aan doen??

Ik hoor heel erg graag van jullie!!

Alvast heel erg bedankt,
Kipiscool :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als ik me beperk tot je vraag: castreren, allemaal en zo snel mogelijk.
en houd in je achterhoofd dat sommige dieren elkaar niet verdragen, daar helpt geen lieve moeder aan.
als je een groot huis hebt, dan kunnen ze elkaar ontlopen.
als dat niet zo is dan wil feliway de sfeer misschien wat verbeteren en dat is maar tijdelijk.
dan zit er niks anders op dan goed tehuis zoeken als je niet jarenlang een blaas-, sis- en/of grom- dan wel vechtsfeer in je huis wilt hebben. en wij kunnen ook niet in de toekomst kijken en mijn voorspellersgaven zijn gering, dus kan ik je niet zeggen hoe het zal aflopen.
dus (om allerlei redenen - frons) laten castreren! - allemaal!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door Roos en Minousch »

Het enige wat je eraan kan doen is ze allebei laten helpen, Dan hebben ze minder hormonen.
en stoppen met het vermeerderen van katten terwijl de asielen overvol zitten.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
kipiscool
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2010 16:04

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door kipiscool »

Adriana schreef:welkom ;-) op het Forum!
als ik me beperk tot je vraag: castreren, allemaal en zo snel mogelijk.
en houd in je achterhoofd dat sommige dieren elkaar niet verdragen, daar helpt geen lieve moeder aan.
als je een groot huis hebt, dan kunnen ze elkaar ontlopen.
als dat niet zo is dan wil feliway de sfeer misschien wat verbeteren en dat is maar tijdelijk.
dan zit er niks anders op dan goed tehuis zoeken als je niet jarenlang een blaas-, sis- en/of grom- dan wel vechtsfeer in je huis wilt hebben. en wij kunnen ook niet in de toekomst kijken en mijn voorspellersgaven zijn gering, dus kan ik je niet zeggen hoe het zal aflopen.
dus (om allerlei redenen - frons) laten castreren! - allemaal!
Heel erg bedankt voor je antwoord, helpt het ook als we alleen dochter laten helpen?
we hebben wel een groot huis maar de moeder jaagt haar van het hele terrein..
Ik hoor graag van U,

MVG Petran.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door Ilone »

Mag ik vragen waarom je de moeder niet wilt laten helpen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
kipiscool
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2010 16:04

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door kipiscool »

Omdat we van haar graag nog nestjes willen. en wij zorgen ervoor dat de kittens al verkocht zijn voor dat ze geboren worden. dus de asielen zullen niet door ons voller komen.

MVG> Petran.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door pearlsofpassion »

dat is wel een rare gedachtegang hoor!
de katjes die jullie wegdoen gaan naar mensen die anders wel een katje uit een asiel kunnen gaan halen. Elk katje meer is er zowiezo een meer, terwijl er al veel te veel zijn. Er zijn mensen die zich dag en nacht inzetten om zwerfkittens op te voeden tot huiskatten, gewoon omdat er veel te veel zwerfkatten zijn. Deze zwerfmoeders worden vaak ook gesteriliseerd zodat ze niet meer kunnen jongeren. En jij gaat toch gewoon maar door met katjes maken. Trouwens, als je van je kat houdt, laat je haar helpen, want het kan iedereen veel miserie besparen.
Ik weet ook wel dat een nestje heel leuk is, als er geen probleem was had ik ook elk jaar 1 (we hebben ooit een ongewenst nestje gehad, maar haar daarna direct laten steriliseren). Maar de wereld zit nu eenmaal niet zo in elkaar dat dat nog kan. En dat is niet de katten hun fout maar de mensen, dus er zit niets anders op dan dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen. En iedereen!!!

Dat is mijn mening. Ik vind het té gemakkelijk om gewoon daarvoor je ogen te sluiten en te doen alsof je neus bloedt over deze problematiek.

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door JLC »

Ik zou ook de moeder laten steriliseren. Het lijkt me niet fijn voor een poes om elk jaar weer kittens te krijgen. Het kan ook zijn dat moeder en dochter elkaar gaan verdragen als ze beide geholpen zijn. Ik sluit me verder aan bij de eerdere reacties.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
kipiscool
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2010 16:04

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door kipiscool »

Hallo allemaal,

Hoeveel nestjes/kittens is normaal voor een poes om te krijgen?
anders kan ik kijken of ik moeders ook laat steriliseren.

MVG>
Petran.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door Ilone »

Hoeveel nestjes heeft ze ondertussen al gehad?
Hoe lang zat er tussen de nestjes?
Waarom wil je nog nestjes? Want inderdaad, voor de kittens die jij verkoopt, blijft het asiel met kittens zitten. Ben je erkend fokker?

Ik zou er serieus over nadenken om moeders ook te laten helpen.Om nestjes alleen voor het geld te doen, vind ik zielig voor de kat. Zo gezond is het niet voor de poes om steeds nestjes te krijgen. Ik weet niet of er een maximum aan zit.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Moeder wil dat dochter weg gaat,Ze vechten wat moet ik d

Bericht door Roos en Minousch »

Met een htk zou ik al helemaal niet aan nestjes beginnen, dus is het ook niet nodig.
maar ik heb een idee dat je euro tekens in je hoofd heb zitten, en dan ben je niets anders dan een broodfokker, en daar heb ik het niet zo op...

Je moet moeder en dochter laten helpen, dat is echt het beste....
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoeveel nestjes/kittens krijgen is normaal voor een poes

Bericht door Adriana »

ik krijg langzamerhand een beetje de indruk dat jij vindt dat het normaal is dat een poes dùs een nestje of zelfs meerdere nestjes krijgt.
ik begrijp ook dat jij kittens verkoopt. jij zult er dus belang bij hebben, jouw poezen zeker weten helemaal niet!

ik dacht, zelfs in fokkersland, dat max één nestje per één - anderhalf jaar acceptabel wordt gevonden, zeker niet frequenter en hoeveel nestjes in totaal weet ik niet.
het is behoorlijk uitputtend voor een poes om een zwangerschap te voltooien en voor kittens te zorgen en je moet na een nestje zorgen dat de moederpoes goed op krachten komt met extra en speciaal voer.
als je de uitgangspunten van de Kattenforumsite hebt gelezen, dan weet je dat wij niet zo dol zijn op htk-nestjes, maar ik weet niet of jij raskatten fokt of htk's.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeder en dochter vechten. Wat moet ik doen?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 16&t=17476

lees even wat er in onze Forumregels staat, asjeblieft ;-),
missch ook even rustig over nadenken... :edoh:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeder en dochter vechten. Wat moet ik doen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb bijna het gevoel dat dit geen seirieus topic is - maar het op stang jagen van een serieus forum.
Als dit wel serieus is, dan sluit ik me volledig bij de vorige sprekers aan.
Zeer onverantwoord er op deze manier op los te fokken.
Simpel gedacht met fokt er op los en er zijn altijd wel dwazen die de overtollige verschoppelingen wel in huis nemen (zoals kattenbella, Dafpoetser en ik - ik weet er zijn er veel meer maar kan niet op de overige namen komen).
Mij wordt vaak verweten dat ik het broodfokken/er maar op los fokken in stand houdt door me over afgedankte kneusjes te ontfermen. Maar ik kijk op dat moment naar het individu en elk wezen heeft recht op een goed bestaan, met goede verantwoorde zorg en vooral een grote dosis liefde.
Die dosis liefde die proef ik TOTAAL niet uit de geposte stukjes van topic-starter.

Dus castreren moeder en dochter en a.s. kater en neem eindelijk je verantwoordelijkheden!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeder en dochter vechten. Wat moet ik doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Voorgaande bericht klinkt mss erg hard in de oren, maar ik ben het er volledig mee eens en het is dus helemaal gepast! Ik sta echt vol bewondering voor mensen die zich zo inzetten voor de katjes die niet veel geluk in hun leven hebben gehad. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet het gevoel heb dat de stichter van dit topic er deftig over nagedacht heeft en het beste voor de katten wil. Ik hoop dat we ons vergissen, maar dan moet je dat maar bewijzen en je katten laten helpen.
Ik ga heel eerlijk zijn, ik weet niet of steriliseren bij vrouwtjes helpt om overeen te komen, vrouwelijke katten zijn zowiezo moeilijker dan katers, en zeker moeders. Dat geeft heel vaak ruzie omdat ze vind dat ze weg moeten.
Ik weet wel zeker dat je met die kater problemen krijgt. Als je hem niet laat castreren heb je kans dat hij gevaarlijk is voor kittens, en dat geeft de moeder dus nog extra stress. En ik weet ook zeker dat als je een kater niet laat helpen, hij een gesteriliseerd vrouwtje echt lastig valt, aanrandt, en bij samenwonen kan het mss ooit zelfs tot een echte verkrachting komen. Dat hangt van de katten af, maar da kans is echt wel reëel. Dat gaat gewoon niet samen! Hou je drie katten (of welke je graag wil), laat ze allemaal helpen en zorg voor rust in je huis. Je moet van je katten houden, niet van wat ze voor je opbrengen. Jij moet altijd in functie van je huisdieren staan, niet andersom! Dat is gewoon je verantwoordelijkheid als dierenhouder en zeker als dierenliefhebber!

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie